Päkä - this is you thread, tämä on sinun ketjusi

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Iida

Päkä - this is you thread, tämä on sinun ketjusi

Postby Iida » Fri Aug 03, 2012 11:04 am

Hei Päkä,

nyt päästään aloittamaan opastusdialogi. Hienoa että olet täällä!

Kertauksena mainitsen vielä sen, mitä jo sähköpostissa kerroin odottavani sinulta:
että vastaat esittämiini kysymyksiin täysin rehellisesti omaan tämänhetkiseen kokemukseesi perustuen ja kirjoitat vähintään kerran päivässä ja ilmoitat jos tulee jotain estettä. Pyydän myös jättämään muut "henkiseen etsintään" liittyvät materiaalit sivuun tämän opastuksen ajaksi, sillä ne voivat vain sekoittaa jos niissä esimerkiksi käytetään kovin eri käsitteitä siitä mitä tutkimme yhdessä. Opastusdialogi jatkuu kunnes todellisuuden ja minän luonne on selkeästi paljastunut ja yhdessä katsomme tämän dialogin päättyneeksi.

Jos tämä kuulostaa edelleen hyvältä, voidaan aloittaa.

Kertoisitko vähän itsestäsi ja etsimisesi historiasta (sillä tarkkuudella kuin itse haluat).

Listaa myös mahdollisimman tarkkaan kaikki odotuksesi siitä, millaista on elää vapaana erillisen minän illuusiosta. Mikä muuttuisi ja miten?

Ystävällisin terveisin,
MarieSophie

Iida

Re: Päkä - this is you thread, tämä on sinun ketjusi

Postby Iida » Sun Aug 05, 2012 6:36 am

Huomenta!

Löysitkö tiesi tänne ja saitko tunnuksesi aktiviseksi?

Paka

Postby Paka » Sun Aug 05, 2012 9:43 am

Hei Marie!

Täällä ollaan ja kiitos siitä sinulle.
Perheeseeni kuuluu aviopuoliso, kolme lasta, kaksi koiraa, kaksi ponia ja kolme kanaa ja kukko, joten arki pitää minut maan pinnalla, niin etten pääse lillumaan ja uppoutumaan liiaksi omiin prosesseihini. Mikä olisikin minulle hyvin tyypillistä.

Isäni kuoli ollessani 11 vuotias ja se sai aikaan kriisin ja minut kysymään mikä on elämän tarkoitus. Siitä asti olen etsinyt välillä enemmän ja välillä vähemmän. Välillä tuntuu että vähän kaikkea on tullut tältä "alalta" kokeiltua ja
kaikki etsinnät ovat ennemmin tai myöhemmin osoittautuneet pettymykseksi ja se onkin saanut minut kääntymään sisimpääni ja toteamaan, että elämä on paras opettajani.

Elämään on kuulunut joitakin erittäin merkityksellisiä kokemuksia. Esim. esikoiseni syntymä, jonka jälkeen koin noin puolivuotta elämän hyvin selkeästi ja kirkkaasti, kaikki oli hyvin ja tunsin miten elämä piti huolta itsestään. Ei ollut
erillistä minää päättämässä, tekemässä ja haluamassa. vaan kaikki sujui kuin itsestään. Silti elämässä oli kaikki samat
haasteen ja asiat kuin ennenkin, asenne ja kokemus vaan olivat toisin.

Toinen merkittävä kotemus, oli joulupäivä 2006. Olin valmistamassa joulupäivällistä perheelleni ja sukulaisilleni, kun
tunsin päässäni yht´äkkisen viiltävän kivun. Lyyhistyin lattialle ja paikalle tilattiin ambulanssi. Ambulanssi kuski totesi,
että tyypilliset aivoverevuodon oireet. Siinä tilanteessa olin valmis kuolemaan. Hyväksyin tilanteen ja päästin kaiken menemään. Sinne jäi perheeni, joulu, sukulaiset, vauva, minä, kaikki, mitään ei enää ollut. Ainoastaan valtava kipu.
Yht´äkkiä tietoisuuteni valtasi ääretön rakkaus ambulanssin henkilökuntaa kohtaa, ääretön kiitollisuus heidän huolenpidostaan, ääretön rakkaus siitä, että voin vielä hengittää tämän kerran. Kaikki oli hyvin. Sairaalassa sama kokemus rakkaudesta ja kiitollisuudesta täytti koko olemukseni. Minut mangneettikuvattiin yms. kokeet mitään ei löytynyt ja ihmetykseksi jäi, mikä tämä oli ja mistä tämä tuli. Minä sanon, että tämä oli elämäni paras joululahja.
Taas selkeä, kiitollinen, pyhä olo säilyi noin puolivuotta, jonka jälkeen se häipyi. Näiden kokemusten jälkeen minäkouristus on ollut entistä vaikeampaa kestää, jos mahdollista.

Odotukseni on tämän olotilan saavuttaminen pysyvästi, ilman minän ilmaantumista haluamaan ja tekemään.
Mikään ei toisaalta olisi toisin (tai sitten on), mutta kaikki olisi jotenkin pyhää ja sen pyhyyden pystyisi myös näkemään.

Rakkaudella,

Päkä

Iida

Postby Iida » Sun Aug 05, 2012 7:39 pm

Kiitos historiasi ja odotustesi avaamisesta. Se että tiedän vähän taustastasi auttaa minua ymmärtämään lähtöpistettäsi ja suuntaamaan tätä prosessia sen mukaisesti.

Mitkään kokemukset tai kokemusten puuttuminen ei kuitenkaan ole tässä olennaista, ja aiemmat kokemuksetkin kannattaa unohtaa toistaiseksi. Ethän siis pyri tavoittamaan mitään mennyttä kokemusta? Tässä prosessissa on kyse siitä, että tutkimme tässä hetkessä todellisuutta yhdessä.

Se mikä vie päämäärään on päättäväinen asenne tutkia avoimesti ja itsellesi rehellisesti sitä mitä pyydän.

Tämän prosessin jälkeen kokemuksesi saattaa tuntua 'pyhältä' tai joltakin ihan muulta, joten kaikki odotukset kannattaa nyt jättää syrjään, jälkikäteen voi olla hauskaa katsoa vastaako todellisuus odotuksia. Yleensä se poikkeaa odotuksista jonkin verran.

Mitä tarkoitat sanoessasi 'minä'? Mihin viittaat tuolla sanalla?
Mikä tai mitä 'minä' on tämänhetkisessä kokemuksessasi?

Marie

Paka

Postby Paka » Mon Aug 06, 2012 5:13 am

Mitä tarkoitat sanoessasi 'minä'? Mihin viittaat tuolla sanalla?
Mikä tai mitä 'minä' on tämänhetkisessä kokemuksessasi?

Tämänhetkisen kokemukseni mukaan minä on nippu ajatuksia, joita olen alkanut pitämään historiani aikana
kiinteänä totuutena. Olen uskonut että minä pitää sisällään kehoni, tekemiseni. Ajatuksessa nousee heti ensimmäisenä aamulla esim. minä herään.

Päkä

Paka

Postby Paka » Mon Aug 06, 2012 8:54 am

Lisäystä vielä edelliseen vastaukseen.(Olisinko muuten päässyt lisäämään/korjaamaan edellistä viestiä?) Nyt kun asiaa olen tarkemmin havainnoinut. Minä on kokemukseni mukaan TÄMÄ psykofyysinen kokonaisuus, mikä istuu tässä ja kirjoittaa. Tämä joka havaitsee, kuulee, näkee, tuntee, ajattelee yms.

Päkä

Iida

Postby Iida » Mon Aug 06, 2012 12:22 pm

Hmmm... mielenkiintoista.

Eli on keho, joka istuu koneella. Aistihavaintoja, ajatuksia, tunteita, muistoja ja niin edelleen, mutta jatketaan sen tutkimista, löytyykö niistä mitään 'minää'.

Millaisia ajatuksia tai tunteita herää jos sanon, ettei 'minää' ole konkreettisena ja erillisenä yksikkönä olemassa missään muodossa eikä ole koskaan ollutkaan? Ei ajattelijaa, näkijää, tuntijaa, kuulijaa, havaitsijaa? Jos sanon, että on vain elämää, jossa tapahtuu erilaisia prosesseja, muttei ketään kenelle ne tapahtuvat? Avaa tämän herättämiä tuntemuksia vähän laajemmin. Tässä ei tietenkään ole oikeita tai vääriä vastauksia, vain rehellisyys kokemuksesta on 'oikein'.

Tunnustele rauhassa.

Marie

PS. Viestejä ei pääse editoimaan jälkikäteen, mutta se on oikeastaan hyvä. Silloin näkyville jää myös se, miten näkemyksesi muuttuu kysymyksiä pohdiskellessasi. Eli vastaa vaan liikoja miettimättä ja täydennä tarvittaessa jälkikäteen vastaustasi uudella viestillä. Ei haittaa vaikka vastaisit usealla viestillä.

Paka

Postby Paka » Mon Aug 06, 2012 12:56 pm

Ei ei ole minää... vaan on ajatus minästä. Ajatus minusta istumassa, katsomassa tuntemassa.

Paka

Postby Paka » Mon Aug 06, 2012 1:08 pm

Se että minää ei ole tuntuu hyvältä, oikealta, mutta se ei ole omakohtainen kokemus vaan ajattelunikin tuoma lopputulos. Silti kokemus on toinen. Taidan uskoa, että olen ajattelija. Olen samaistunut hyvin paljon ajatteluun.

Iida

Postby Iida » Mon Aug 06, 2012 6:47 pm

Taidan uskoa, että olen ajattelija. Olen samaistunut hyvin paljon ajatteluun.
Siispä tutkitaan tätä.

Miten ajatukset syntyvät, mistä ne tulevat? Minne ne menevät?
Voitko pysäyttää ajatuksen kesken?
Voitko tietää seuraavan ajatuksesi?

Paka

Postby Paka » Tue Aug 07, 2012 6:51 am

on vain elämää, jossa tapahtuu erilaisia prosesseja, muttei ketään kenelle ne tapahtuvat?
Eilisellä iltalenkillä näin puun taipuvan tuulessa ja huomasin, että ei ole erillistä tuulta sanomassa, että minä puhallan ja erillistä puuta sanomassa minä taivun. Vaan on erilaisia elämän prosesseja. Miksi ihminen olisi tästä erillinen? Ei näkijää vaan näkemisen prosessi. Ei havaitsijaa vaan prosessi havaitsemisesta. Joo tämä tuntuu oikealta, voin nähdä tämän.
Miten ajatukset syntyvät, mistä ne tulevat? Minne ne menevät?
Tuntuu että ajatukset syntyvät minusta - täytyy tutkia vielä. En osaa sanoa.

Paka

Postby Paka » Tue Aug 07, 2012 10:02 am

Nyt kun olen asiaa rauhassa katsonut huomaan, että ajatuksen vain tulevat jostakin ja menevät jonnekkin. En tiedä miten ja mistä. Enkä pysty niitä hallitsemaan, vaikka olen kuvitellut niin tekeväni. En pysty sanomaan minkä ajatuksen tulen ajattelemaan/sanomaan seuraavaksi, vaan ajattelu tapahtuu tilanteessa tai aistihavaintojen pohjalta ilman ennakkotietoa.

Päkä

Iida

Postby Iida » Tue Aug 07, 2012 8:57 pm

Yleinen kyseenalaistamaton uskomus onkin, että "minä luon ajatukset, minä ajattelen", mutta kokemuksen havainnointi ei tue oletusta, kuten itse huomasit. Ajatukset nousevat tyhjästä ja katoavat tyhjyyteen eikä niitä voi valita.

"ajattelu tapahtuu tilanteessa ja aistihavaintojen pohjalta"

Olet oikeilla jäljillä, tutki tätä vielä lisää. Havainnoi ajattelua siinä mitä teet tavallisessa arjessa, vaikka pyykkiä pestessäsi tms:
Miten ajattelu liittyy todellisuuteen (tilanteeseen) ja aistihavaintoihin?
Ovatko ajatukset totta?

Marie

Paka

Postby Paka » Wed Aug 08, 2012 6:51 am

Tyypillisesti mieli kommentoi näkemäänsä, kokemaansa ja kuulemaansa sekä tekee johtopäätöksiä. Esim. kuumaa vettä. Tämäkin paita olisi pitänyt jo korjata, nappi puuttuu teen sen huomenna yms...

Ajatus on meille opetettuja nimiä ja mielipiteitä. Mielipiteet vaihtuvat tosi tiuhaan ja nimikin voisi olla mitä tahansa olemme sopineet. Nimi ei koskaan voi pitää sisällään kokonaisuutta esim. puun luonnetta ja elämää. Nimi rajoittaa kokemuksemme käsitteeksi mikä ei ole totuus asiasta. Mielipiteet, johtopäätökset ja nimet ovat vain mielen tarinaa eli kyseenalaitamattomia valheita.

Eli ajatus ei voi olla totta!

Iida

Postby Iida » Wed Aug 08, 2012 1:10 pm

Kuvaat hyvin mielen kommentointiprosessia.
Palaan äskeiseen vastaukseesi seuraavassa viestissäni, mutta tutki sitä ennen vielä tätä:

Entä miten tai millä keinoilla ihminen (sinä) saa suoraan "ensikäden" tietoa todellisuudesta?

Odotan viestiäsi!

Marie

Return to “Other Languages”