Non self a love story

Welcome to the main forum. When you are ready to start a conversation, register and once your application is processed a guide will come to talk to you.
This is one-on-one style forum, one thread per green member.
Florisness

Re: Non self a love story

Postby Florisness » Fri Apr 26, 2019 1:50 pm

Goedemiddag Derk,

Dank voor mailwisseling tot op heden. Het hele principe van non-self houdt me dagelijks bezig.
Vond het leuk om het in het engels te doen, andere manier van uitdrukken. Wellicht nu een idee om op het Nederlands over te gaan. Ook interessant in de nuance/het detail. Ook okay voor jou?
Non birth, non death, non self... non dualism.
Jij ook bedankt. Ja in het Nederlands is goed, misschien helpt het zelfs een beetje door hetzelfde verhaal in een andere taal te belichten:-)
Aankomende week doe ik een retreat (thuis), en wil dan niet te veel op het internet zitten en zal dus niet reageren. Misschien kan ik halverwege wel even een berichtje doen als je geantwoord hebt.

Wat ik hiermee bedoelde is het verschil tussen de levensenergie en de denker gekoppeld aan het concept zelf / de denker.
Als ik naar mijzelf verwijs, dit ben ik, dan tik ik nooit op mijn hoofd en wel op mijn hart/borst. Dat zie ik dan even als het centrum van de universele levensenergie/God/Boeddha etc.... koppeling aan het grotere geheel. Merk dat ik veel heb aan het ademen door mijn hart en het volgen daarvan. Daardoor wordt het denken minder etc..... voelt goed. Het is een oefening die ik veel doe, koppelen aan het grotere geheel. Mee met de stroom.. opheffen van mezelf als afgescheiden entiteit. Toepassen van non self etcetera.
Oke, de ener laatste zin springt er het meest uit voor me: "opheffen van mezelf als afgescheiden entiteit.". Dit gaat er vanuit dat er een afgescheiden entiteit is, en belangrijker dat jij dat bent en ook dat deze opgeheven kan worden. Je hebt een sterke gewoonte om dit intellectueel aan te pakken, en dat is normaal, maar dit gaat vrij moeizaam. Graag doe ik een suggestie om met dit soort onderzoeken al je denkwerk te koppelen aan je ervaring, het is wat een shift om je ervaring te leren te gebruiken als verificatie in plaats van wat logisch lijkt, maar het is het waard.

Misschien is er een ervaring bij je aanwezig, wat (enigszins) voelt als het zijn van een afgescheiden entiteit. Maar is dit een echte entiteit? Wat voelt het voor je dat deze entiteit is? heeft het een locatie, een center, kan het waarnemen, is het de doer van actie, heeft het een naam?

Lijkt dit hele onderzoek wat je bij liberationunleashed gedaan hebt wat hetzelfde als dat iemand met rozenparfum langs je loopt, en je denkt dat je rozen ruikt, en je zoekt en zoekt ernaar maar vind maar geen rozen? Alleen een parfum/geur welke aanwezig is?
Heb je het gevoel dat je overal al gezocht hebt voor een zelf/entiteit, en er een gevoel aanwezig is dat je 'gevoel van zelf' kunt noemen, maar dat hoelang en waar je ook zoekt, er geen entiteit/zelf te vinden is?

Geniet van het goede weer,
Floris

Derk72

Postby Derk72 » Thu Jan 30, 2020 1:54 pm

Beste Floris,
Bijna een jaar verder... merk dat de behoefte ineens ontstond om de mailwisseling weer op te pakken.
Sta je daar open voor?
Hoor graag,
Harte groet,
Derk

Florisness

Postby Florisness » Thu Jan 30, 2020 8:18 pm

Hee Derk!
Je bericht verraste me wat (positief). Ja, dat klinkt goed. Heb je in de tussentijd nog iets gedaan kwa onderzoek of het even laten liggen? Ook, heb je zelf enige input waar je het over wilt hebben, of iets waar je je aangetrokken tot voelt, of..? Als je graag iets anders wilt delen, ga je gang!
Groeten,
Floris

Derk72

Postby Derk72 » Mon Feb 03, 2020 9:57 am

Goedemorgen Floris,
Dank voor je enthousiaste bericht.
Antwoord op je vraag; het onderzoek gaat steeds door. Een continu proces. Bewustwording neemt toe van wat er in mij gebeurd op verschillende momenten. Oordeel omtrent 'failures' wordt minder en duurt vooral minder lang. Dus ja, veel gebeurd;-)
Ik zou het fijn vinden als je me een verdiepende vraag stelt als basis voor het gesprek. Een ervaringsgerichte vraag. Mijn insteek is dan zo min mogelijk vanuit het hoofd te antwoorden:-)
Zou dat lukken?
Mooie dag, harte groet,Derk

Florisness

Postby Florisness » Mon Feb 03, 2020 8:31 pm

Goedenavond Derk,

Antwoord op je vraag; het onderzoek gaat steeds door. Een continu proces. Bewustwording neemt toe van wat er in mij gebeurd op verschillende momenten. Oordeel omtrent 'failures' wordt minder en duurt vooral minder lang. Dus ja, veel gebeurd;-)
Klinkt goed:-)

Ik zou het fijn vinden als je me een verdiepende vraag stelt als basis voor het gesprek. Een ervaringsgerichte vraag. Mijn insteek is dan zo min mogelijk vanuit het hoofd te antwoorden:-)
Zoals deze?

Ervaar je een Derk/persoon?

;-)

Fijne dag,
Floris

Derk72

Postby Derk72 » Mon Feb 03, 2020 9:31 pm

Hallo Floris,
Ervaar je een Derk/persoon?
Die ervaar ik zeker in de vorm van een concept, gedachten en gevoelens en lijfelijk/fysiek natuurlijk ook.

Florisness

Postby Florisness » Wed Feb 05, 2020 10:31 am

Hallo Derk,
Die ervaar ik zeker in de vorm van een concept, gedachten en gevoelens en lijfelijk/fysiek natuurlijk ook.
Ik moet weten waar je precies staat in dit 'is er een persoon?' verhaal, dus wellicht komen enkele volgende vragen wat repetitief over.

Als je zegt dat je een derk/persoon zeker ervaart dan zeg je dus dat er een daadwerkelijke zelf is? Deze zelf bestaat volgens je bericht uit een concept, gedachten, gevoelens, en lijfelijk/fysiek.

Zoals ik het concept van 'de persoon' zie, is dat het een entiteit zou moeten zijn die leeft, ervaart, dingen doet, ziet, voelt, denkt, het is een lichaam, of in het lichaam en is dus niet delen van de ervaring die je boom of geluid of iets dergelijks noemt. Is dit een redelijke accurate beschrijving van wat een persoon/derk/zelf zou moeten zijn?

Is het bijvoorbeeld een (mix van) gedachte(n) welke leeft, ervaart, dingen doet, waarneemt, etc? Oftewel, is het een (mix van) gedachte(n) dat een persoon is?
Zijn het sensaties die een entiteit zijn die leven, ervaart, dingen doet, waarneemt, etc? Oftewel, is het een (mix van) sensaties dat een persoon is?
Of is het een mix van concepten, gedachten, gevoelens, en lijfelijk/fysiek welke leeft, ervaart, dingen doet, waarneemt, etc? Oftewel, is het een (mix van) gedachten, gevoelens, lijfelijk/fysiek dat een persoon is?

Is het waar dat er niet iets daadwerkelijk is als een zelf/persoon/derk?

Groeten,

Florisness

Postby Florisness » Fri Feb 14, 2020 11:51 am

Dag Derk,

Ik wil niet je interesse wegnemen door het onderzoek een bepaalde kant in te nemen waarin je niet verder wilt. Ik bedenk twee oplossingen, een is om een iets andere richting in te gaan of het onderzoek op een andere manier proberen te doen en de ander is om van gids te wisselen. Wat denk je?

Beide zijn prima voor me:-)

Fijne dag,
Floris

Derk72

Postby Derk72 » Fri Feb 21, 2020 9:49 am

Beste Floris,
Je hebt helemaal gelijk. Mijn wens is het gesprek weer op te pakken. Het onderwerp is zoooo boeiend. Tegelijkertijd loopt de praktijk steeds anders. Dat ligt natuurlijk niet aan jou of aan jouw vragen.
Wellicht ligt het wel aan mijn vraag/wens.
Het is prachtig om me steeds weer te beseffen dat 'ik' een unieke expressie ben van het goddelijke, al helemaal volmaakt ben Dat ik daar niets voor hoef te doen, alleen maar zijn, dat alles helemaal goed is. Dat mijn positiviteit een bijdrage is aan de mensheid (en negativiteit het tegenovergesteld). ...
Dat ik vervolgens het leven leef van wie ik denk te zijn, en dat transformatie draait om het loslaten van mijn programma. Dat ik scheppend ben in de (ver)vorming van universele levensenergie, door middel van mijn gedachten, gevoelens, handelen,...
Dat ervaar ik als een oefening. En ook als (steeds minder!) pijnlijk en (ja nog steeds heel vaak) lastig. De emoties en gedachten die steeds terugkomen, die te observeren en niet als van mij te ervaren, te aanschouwen en ze ook weer te zien gaan zonder dat ik er iets mee heb gedaan. Dat maakt het ook wel een beetje grappig merk ik. Ik lach de laatste tijd ook als ik me niet zo goed voel, als ik me schuldig voel of ontevreden over hoe ik mijn leven precies zo heb gevormd zoals die is. Dat omarmen.. daarin zijn en te voelen en ook te ervaren dat het weer voorbij gaat, sterker nog dat 'de waarnemer' daar invloed op heeft... Het zijn allemaal maar woorden om te duiden wat eigenlijk niet te duiden is. Niets is wat het lijkt, alles is energie, atomen, informatie uitwisseling, etc. en er is ook deze realiteit en daarmee een ervaring, gedachten,...
En dan heb ik de wens zo sterk meer focus aan te brengen. Om invloed uit te oefenen... zo denk ik. Terwijl ik bezig ben alle leiding te geven aan de I AM / God /levensenergie. Etcetera. ... dus los te laten.. over te geven.
Daarin is het luisteren naar mijn innerlijke stem heel verwarrend, omdat daar de focus mist en ik niet weet welke gedachten ik wel en niet moet volgen... wat is de ware stem, wat is de stem van mijn intuïtie?....
Zo dus een beetje, een heel verhaal...:-)

Mijn vraag aan jou is, zouden we middels dit gesprek 'het' helemaal terug kunnen brengen naar de kern. Kunnen we het geheel samenvatten en daar naar leven. Iets in mij is steeds zo gebrand op 'het' snappen.. een poort, directe weg naar...

Excuus voor de late reply, als jij de uitwisseling wil eindigen is dat natuurlijk oke.
Tot nu.... dank voor jouw aanwezigheid en geduld.
Fijne dag!
Derk

Florisness

Postby Florisness » Sun Feb 23, 2020 3:47 pm

Dag Derk,

Bedankt voor je bericht. Het is goed om je verhaal te lezen en ben blij dat je steeds groeit. Zoals ik het zie zijn er meerdere manieren om spiritualiteit aan te pakken, een manier daarvan is om een negatieve (het woord negatief hier niet bedoelt als waardeoordeel) benadering te gebruiken (bijv er is geen wereld, er is geen zelf, er is geen .., etc), een andere een positieve benadering (ik ben bewustzijn, ik ben alles, ik ben .., etc), jij lijkt wat meer voorkeur te geven aan het laatste terwijl het forum wat meer opgezet is rond het eerste. Zelf probeer ik beide aanpakken te mixen zoals het me goeddunkt, maar vind het wat lastig aan te pakken zodat het effectief is voor jou en bij jou aanslaat. Ik zou graag kijken of er een andere gids is die je wellicht beter kan helpen, vind je dat oke? Het is niet zo dat ik het gesprek wil beindigen, alleen heb ik het idee dat er misschien een andere gids is die een betere match voor je is.

Ik zal in ieder geval alvast een berichtje plaatsen in een groep met andere gidsen. Als je niet met een andere gids verder wilt is dat natuurlijk oke en dan kunnen we alsof verdergaan.

Fijne dag!
Floris

Derk72

Postby Derk72 » Mon Feb 24, 2020 2:02 pm

Hallo Floris,
Dank voor je reactie.
Ik heb de mailwisseling heel erg gewaardeerd vorig jaar, dus dank daarvoor!
Heb geen idee of een 'betere match' mogelijk is.. Als jij het idee hebt van wel, dan volg ik dat graag.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of dat anders is. Het kan natuurlijk heel goed aan mij liggen;-)
Dus dank voor het aanbod, ik neem het graag aan.
Heb je al een berichtje gepost? En hoe gaat het vervolg dan in zijn werk?
Ben benieuwd:-)
Dank voor alles in elk geval!
Hartelijke groet,
Derk

Florisness

Postby Florisness » Wed Feb 26, 2020 6:38 pm

Dag Derk,
Bedankt voor je bericht. Er is een Nederlandse gidsgroepje waar ik een berichtje op heb geplaatst, alleen lijken de meeste het wat druk te hebben. Ik zou het nog kunnen proberen op een internationale groep, als er iemand beschikbaar is zal je hier een bericht zien verschijnen. Hopelijk kun je dan verder komen in wat je graag wilt uit het gesprek!

In ieder geval, jij ook erg bedankt voor onze conversatie. Het geeft altijd plezier en dankbaarheid te denken dat je iemand wat hebt kunnen helpen. Ik wens je het beste toe!

Hartelijke groet,
Floris

Florisness

Postby Florisness » Thu Feb 27, 2020 11:02 am

Hi Derk,

Ilona is going to take over. Good to have chatted with you and take care:-)

Love,
Floris

Ilona
Site Admin

Postby Ilona » Thu Feb 27, 2020 11:05 am

Hi Derk
Nice to meet You!
Can we start from you telling me what you are looking for.

:)
Love.

Ilona
Site Admin

Postby Ilona » Thu Feb 27, 2020 11:05 am

Hi Derk
Nice to meet You!
Can we start from you telling me what you are looking for.

:)
Love.

Return to “THE GATE”