Walking the talk

Welcome to the main forum. When you are ready to start a conversation, register and once your application is processed a guide will come to talk to you.
This is one-on-one style forum, one thread per green member.
Hannah

Re: Walking the talk

Postby Hannah » Sat Feb 08, 2025 9:53 am

1) Is there a separate entity 'self', 'me' 'I', at all, anywhere, in any way, shape or form? Was there ever?
There are no separate entity ‘self’, ‘me’, at all anywhere, in any shape, in any way, shape or form. There never was.
2) Explain in detail what the illusion of separate self is, when it starts and how it works from your own experience. Describe it fully as you see it now.
The illusion of a separate self is a imaginary and misleading label, a concept made up of all the stories we - and others - are and have been using in telling about ourself, and our life/life history. It is a deeply ingrained concept that goes back to our earliest childhood. We were taught to speak by echoing our caretakers, and one of the earliest - and must useful words we learned is ‘I’, ‘me’, ‘mine’. And thus we went on. Until: lo and behold, it became an empty label/concept, albeit still useful in our daily communication with our surroundings.
Today I see it as the empty concept that cannot be verified by any of my senses. There is no ‘me’/‘I’ that I can point to and verify.
It is a life changer to realize and LIVE that.
3) How does it feel to see this? What is the difference from before we started this dialogue? Please report from the past few days.
To see this is a relief. I have been feeling a certain relief as if a burden has been liftet. and I have caught myself laughing out lout. But as you know there have been stumbling blocks on the way. In my case it is a case of a slow realization creeping under the skin. In the past few days it is a constant reminder to me that there is only the here and now, the stream of life- lifeing. This makes both good and bad stuf in life easier to handle.
4) What was the last bit that pushed you over; made you look? Was there a moment of shift with a distinct before and after?
I am not sure if there has been a last bit that pushed me over. No drama, as I already mentioned it has been a slow progress. I have spent a lot of years meditating following a few spiritual teachers - and I think mainly looking for the true inner self!!! There was a conversation a few years ago with my son who guided me, in a somewhat more philosophical way than in this forum, to see that there is no ‘self’. It had a lasting impression on me, so that when he - my son and later my tutor - asked me to join or make the attempt and work to join Liberation Unleashed it was easy to say yes. I see a shift from then to now clearly. I experience a sharpening of the senses and an awareness of living in the here and now.
5) Describe decision, intention, free will, choice and control. Consider and describe each if these separately.
5a Decision: I have only mental images/words to use in order to describe ‘decision. I have no way of experiencing it in my direct experience: see, hear, smell, taste or touch.
5.b Free will: There is no such thing as ‘free will’ everything happens in the flow of life that goes on and on by its own.
5c. Choice. No such thing in the context of no-self.
5d. Control. I have no control of anything: it rains, it snows, the sun is shining, I a sad happy, have a good day or a bad one: everything goes on outside of my control.
6) What makes things happen? How does it work?
Life makes things happen. Can I stop life from happening if it isn’t to my liking. No I cannot. Kan a drop or the foam of a wave stop stop the waves from coming in and going out. No it cannot. It is all the sea. Life is as it is: It is happening.
7) What are you responsible for? Give examples from experience.
The concept of responsibility has been my largest and must difficult concept to work with, and I have felt all kind of sensation in this context. I have felt Oh, no responsibility - wonderful - I am off the hook! He is off the Hook, a murderer, an evil politician they are not responsible. The lucky guy who invested a small sum and came out a millionaire he is not responsible.
But it was my own personal responsibility for my life, or the lives that have been in my hands, that caused me the must pain to think of as not MY responsibility.

It was important for me to grasp that even if I have seen clearly that no self can be experienced in “me” I still live in and depend on the norms of my society. The concept of responsibility is one of them - and one I cherish.

I can find no way to have a direct experience of responsibility - hence no examples.

8) Anything to add?
A heartfelt thank you to my tutors Allan and Elad and I am looking forward to more work. There is l
ots of work to be done. Living!

Elad

Postby Elad » Sat Feb 08, 2025 7:56 pm

Hej kaere,

Flere guides kiggede og udtrykte vaerdsaettelse og at det for dem fremstaar som at ikke eksistensen af et adskilt selv er eksperientielt genkendt. En guide lavede ved hjaelp af AI (kunstig intelligens) en dybere analyse af dine svar. AI pegede paa nogle omraader at kigge paa for at fordybe klarheden ind i hele livet, og formentlig arbejde igennem omraader, hvor indsigten ikke er helt landet. Jeg vil sende dig dens respons over email.

Du vil blive kontaktet af vores administrator Nerina og inviteret til LU's facebook gruppe "Unleashed", det er lidt af et gedemarked og ofte (synes jeg) ikke saa inspirerende. Derimod er der herunder en liste af gode resourcer og muligheder for videre fordybelse inkulsive sammen med ligesindede. VI kan selvfoelgelig ogsaa tale ansigt til ansigt om alt det.

Endelig satser jeg paa at du og jeg bliver ved med at eksplore/undersoege sammen. Du kan starte med den AI dokument som jeg sender dig over email og maaske Ilonas kapitel "Deep Looking" som du udtrykte spontan interesse i. De to ting vil passe sammen. Saa kan vi tage den derfra.

For nu tusind tak for denne del af rejsen som ogsaa har beriget og fordybet mig. Ser frem til naeste kapitel/bog ;)

Kaerlighed herfra,
Elad

Resourceliste:

3 weekly free zoom meetings which offer a space to listen, share and even offer guidance as and if the inclination arises, with Vince Schubert. Please contact Vince Schubert via email: vinceschubert@gmail.com for a link and schedule.

Simply Awake app - Free app for your phone that contains dozens of meditation that will help you to keep looking deeper.

Also a great video from Angelo Dilullo on this process and how it deepens on its own, if not resisted, YouTube: Simply Always Awake "Self and No-Self"
https://www.youtube.com/watch?v=3X_Xpd10pV0&t=38s

If you're interested in the fetters go to Kevin Shanilek's website for information:
https://simplytheseen.com/

Also a great video conversation with Ilona and Kevin Shanilek:
https://www.youtube.com/watch?v=1xWfBHN6oRk

Todd and Pernille Lent Damore also offer many helpful videos on each fetter on their YouTube Channels:
Unfettered Mindfulness and The Awakening Curriculum

Perfectly Okay.Org:
https://perfectlyokay.org/ - A free, supportive community that has many different modalities and meetings.

Luchana & Lubo have group on Thursdays. Please contact Luchana at:
luchanauzunova@gmail.com

Ilona holds a monthly meeting, contact:
admin@ilonaciunaite.com for that link and schedule.
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

One gets there by being there.

- Master Woof (Gilbert, Ta Hui)

Elad

Postby Elad » Mon Feb 10, 2025 9:47 pm

Work on fetter 4/5 Desire and Ill will.
--------------

Arbejdet med desire og ill will hander om at arbejde med oplevelsen af at nogle ting skaber uhensigtsmaeesige ude af kontrol reaktioner i os, der enten er en reaktion paa hvordan vi vil komme dem naermere/holde fast i dem, eller vil skubbe dem vaek/komme vaek fra dem.

Saa det kan dreje sig om ting som

For desire

- at overspise
- at overforbruge medier
- at goere nytteloese krumspring for at faa en persons gunst
- at taenke obsessivt paa en oensket person eller ting
- etc etc

For ill will

- at rumminere over at nogen har sagt noget vi ikke kan li
- at diskutere og forsvare os nytteloest for at nogen ikke skal tanenke noget vi ikke vil ha de taenker om os eller sig selv
- at spise slik eller forbruge medier for at undgaa at opleve kedsomhed eller kedhed eller en ubehagelig foelelse
- at filosofere for at undgaa noget der er ubehagligt eller skaemmende at maerke her og nu
- at "throw a tantrum" af en slags eller anden fordi vi ikke kan li noget sker
- etc etc

Denne undersoegelse handler saaledes ikke om at blive af med at nogle ting er bahagelige/nydelsesfulde og andre er ubehagelige/smertefulde. Derimod handler den om at blive fri for de reaktioner som skaber ekstra problemer og lidelse, fordi vi klynger virkelighesfortraengende og hjaelpeloest til det behagelige, at det skal blive naar det gaar vaek, og skubber virkelighedsfortraengende og hjaelpeloset til det ubehagelige at det ikke skal vaere der naar det er der.

1) Giver det mening? Nogen spoergsmaal eller indvaendinger til det?

------------

Se dette interview med Kevin Schanilek som jeg linker til i slutningen af denne tekst.

Naar du ser det, laeg maerke til:

a) Hvad betyder det at omformulere triggeren til et arbejdspunkt med formen "Det jeg VIL HA, som IKKE sker".

Her er et eksempel: En kvinde udtrykker at hun ikke vil date mig mere, ikke ser vores forbindelse som romantisk (triggeren). Omformuleringen af triggeren til et arbejdspunkt, er at udtrykke det samme, i formattet *det jeg ville oneske sker, som ikke sker*. I dette tilfaelde: "Hun udtrykker ikke tiltraekning til mig, hun udtrykker ikke at hun er med paa at undersoege det romantiske potentiale".

2) Giv mig et eksempel paa en trigger for dig og hvordan du omformulerer den til et arbejdspunkt

b) Bemaerk konceptet "the gap". The gap er det dynamiske spaendingsfelt mellem noget vi ikke vil ha sker (arbejdspuntet, triggeren) og reaktionerne som er uhensigtsmaessige.

Saa i mit eksempel vil "the gap" vaere det dynamiske spaendingsfelt mellem paa den side "kvinden siger ikke at hun vil date mig mere og der er en synkende fornemmelse" paa den ene side og paa den anden side "at ruminere over hvorfor hun ikke kan li mig og hvad der er galt med mig der giver anledning til det".

At kunne identificere "the gap" er centralt for det arbejde vi skal til at lave.

3) For det eksempel du gav til spoergsmaal (2) beskriv hvad the gap er. Det goer du ved at beskrive arbejdspunktet plus kropsfornemmelserne der direkte kommer med arbejdspunktet paa den ene side af the gap og paa den anden side af the gap de uhensigtsmaessige reaktioner.

c) Ligesom vi I LU fokuserede paa at lede efter det adskilte selv og ikke at finde det, saa er arbejdet her at lede efter "den mekanisme eller kraft" som goer at ting der sker vi ikke oensker plus ubehagelige fornemmelser (en uundgaaelig del af livet) foerer til uhensigtsmaessig adfaerd. Ogsaa i denne undersoegelse kommer indsigten naar vi eksperientielt (ikke bare intellektuelt) ser at der ikke er nogen mekansime/kraft/ting der foerer til dette, at det blot er basseret paa at vi tror paa den illusion at ubehagelige ting MAA foere til uhensigtsmaessige (desire/ill will) reaktioner i os.

4) Naar du ser interviewet saa kig efter dette: Hvad er det vi tror er der, og som vi skal opdage i den direkte erfraring ikke er der?

The promise i denne undersoegelse er, at naar vi klart og eksperientielt ser at der kun er troen paa en illusion, om desire/ill will som aegte eksisterende mekanisme/kraft, der skaber de uhensigtsmaessige reaktioner. Naar vi ser klart at desire/ill will (eller klyngen/modstand) er en illusion saa stopper de uhensigtsmaessige reaktioner.

Gennemlaes denne tekst jeg har skrevet til dig flere gange, goer dig umage med at forstaa det. Derefter se interviewet. Og saa svar paa spoergsmaalene saa godt som du kan. Du behoeves ikke forstaa alt inden du ser interviewet, men forhaabentlig det meste. Ellers stil mig spoergsmaal her eller paa whatsaap.

Interviewet: https://youtu.be/eye33kD4uSI?si=l3rB_4dboa2KrBjX

Kram herfra
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Tue Feb 11, 2025 9:58 am

ChatGPT forbedret version:

Here is your text with grammatical and structural corrections while keeping the meaning intact:

---

### **Work on Fetter 4/5: Desire and Ill Will**

Arbejdet med *desire* og *ill will* handler om at arbejde med oplevelsen af, at nogle ting skaber uhensigtsmæssige, ude af kontrol-reaktioner i os, der enten er en reaktion på, hvordan vi vil komme dem nærmere / holde fast i dem, eller skubbe dem væk / komme væk fra dem.

Så det kan dreje sig om ting som:

#### **For desire**
- At overspise
- At overforbruge medier
- At gøre nytteløse krumspring for at få en persons gunst
- At tænke obsessivt på en ønsket person eller ting
- etc.

#### **For ill will**
- At ruminerere over, at nogen har sagt noget, vi ikke kan lide
- At diskutere og forsvare os nytteløst for, at nogen ikke skal tænke noget, vi ikke vil have, de tænker om os eller sig selv
- At spise slik eller forbruge medier for at undgå at opleve kedsomhed, ked-af-det-hed eller en ubehagelig følelse
- At filosofere for at undgå noget, der er ubehageligt eller skræmmende at mærke her og nu
- At "throw a tantrum" af en slags eller anden, fordi vi ikke kan lide, at noget sker
- etc.

Denne undersøgelse handler således ikke om at slippe af med, at nogle ting er behagelige / nydelsesfulde, og andre er ubehagelige / smertefulde. Derimod handler den om at blive fri for de reaktioner, som skaber ekstra problemer og lidelse, fordi vi klynger os virkelighedsfortrængende og hjælpeløst til det behagelige – at det skal blive, når det går væk – og skubber virkelighedsfortrængende og hjælpeløst til det ubehagelige – at det ikke skal være der, når det er der.

**1) Giver det mening? Nogen spørgsmål eller indvendinger til det?**

---

### **Se dette interview med Kevin Schanilek, som jeg linker til i slutningen af denne tekst.**

Når du ser det, læg mærke til:

**a) Hvad betyder det at omformulere triggeren til et arbejdspunkt med formen "Det jeg VIL HAVE, som IKKE sker"?**

Her er et eksempel: En kvinde udtrykker, at hun ikke vil date mig mere, ikke ser vores forbindelse som romantisk (*triggeren*). Omformuleringen af triggeren til et arbejdspunkt er at udtrykke det samme i formatet *det, jeg ville ønske skete, som ikke sker*. I dette tilfælde:
*"Hun udtrykker ikke tiltrækning til mig, hun udtrykker ikke, at hun er med på at undersøge det romantiske potentiale."*

**2) Giv mig et eksempel på en trigger for dig, og hvordan du omformulerer den til et arbejdspunkt.**

---

**b) Bemærk konceptet "the gap".**

*The gap* er det dynamiske spændingsfelt mellem noget, vi ikke vil have, sker (*arbejdspunktet, triggeren*) og de uhensigtsmæssige reaktioner.

Så i mit eksempel vil *the gap* være det dynamiske spændingsfelt mellem:
- På den ene side: *"Kvinden siger ikke, at hun vil date mig mere, og der er en synkende fornemmelse."*
- På den anden side: *"At ruminerere over, hvorfor hun ikke kan lide mig, og hvad der er galt med mig, der giver anledning til det."*

At kunne identificere *the gap* er centralt for det arbejde, vi skal til at lave.

**3) For det eksempel, du gav til spørgsmål (2), beskriv hvad *the gap* er.**
Det gør du ved at beskrive *arbejdspunktet* plus de kropsfornemmelser, der direkte kommer med arbejdspunktet på den ene side af *the gap* – og på den anden side af *the gap* de uhensigtsmæssige reaktioner.

---

**c) Ligesom vi i LU fokuserede på at lede efter det adskilte selv og ikke at finde det, så er arbejdet her at lede efter "den mekanisme eller kraft", som gør, at ting, der sker, vi ikke ønsker – plus ubehagelige fornemmelser (en uundgåelig del af livet) – fører til uhensigtsmæssig adfærd.**

Også i denne undersøgelse kommer indsigten, når vi eksperimentelt (ikke bare intellektuelt) ser, at der ikke er nogen mekanisme / kraft / ting, der fører til dette. At det blot er baseret på, at vi tror på den illusion, at ubehagelige ting MÅ føre til uhensigtsmæssige (*desire / ill will*) reaktioner i os.

**4) Når du ser interviewet, så kig efter dette:**
Hvad er det, vi tror, er der – og som vi skal opdage i den direkte erfaring ikke er der?

**The promise** i denne undersøgelse er, at når vi klart og eksperimentelt ser, at der kun er troen på en illusion – om *desire / ill will* som ægte eksisterende mekanisme / kraft – der skaber de uhensigtsmæssige reaktioner. Når vi ser klart, at *desire / ill will* (eller klyngen / modstanden) er en illusion, så stopper de uhensigtsmæssige reaktioner.

Læs denne tekst igennem flere gange. Gør dig umage med at forstå den. Derefter se interviewet. Og så svar på spørgsmålene så godt, som du kan. Du behøver ikke forstå alt, inden du ser interviewet, men forhåbentlig det meste. Ellers stil mig spørgsmål her eller på WhatsApp.

**Interviewet:**
[https://youtu.be/eye33kD4uSI?si=l3rB_4dboa2KrBjX](https://youtu.be/eye33kD4uSI?si=l3rB_4dboa2KrBjX)

*Kram herfra* 💙

---

### **Main Corrections & Improvements:**
✅ **Grammar corrections** (fixed incorrect conjugations, missing commas, word order, spelling errors).
✅ **Danish word consistency** (*arbejdspunkt*, *uhensigtsmæssig*, etc.).
✅ **Clarified phrasing** (e.g., "det dynamiske spændingsfelt mellem…" rather than unclear formulations).
✅ **Fixed sentence structure for clarity** (while keeping original meaning).

The text now reads as fluid, clear Danish while preserving your original intent. Let me know if you want anything tweaked! 😊
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Wed Feb 12, 2025 11:52 am

Ser ikke ud til at virke.
1. Det giver i den grad mening. Og der er ingen indvendinger. Der er og vil ganske sikkert blive spørgsmål i løbet af arbejdet.

2. eksempel.
Arbejder stadig på at udforske tekster og videoer om fetters 4/5. Prøver nu at gi et eksempel. Efter Kevins anvisning et “let” eksempel.

Skråt over for min lejlighed bor en dame på min alder. Hun er fra Finland. Hun er meget snakkesalig og væver løs. Hun har anskaffet sig en lille hund, der står ved hendes dør ( indenfor) og som gør hysterisk og hvinende - meget højt_ hver gang jeg åbner min dør. Jeg har fortalt hende venligt at jeg ikke forstår, hvorfor hunden altid er ligeved døren.
Hundens gøen irriterer mig og trigger et ønske om et meget mere “brutal henvendelse til ejeren, eller en klage til opgangens ledelse. Jeg har ikke gjort nogen af de to ting. Jeg er således i et laaaangvarigt gap, eller i mange korte.

Arbejdspunktet må være at indse, hvad der sker kropsligt i mig i det gap der er mellem hundens hylen og mit ønske om at reagere.

3.
Igen: arbejdspunktet er at opdage hvad der udløser den reaktion jeg føler i krop og tanker, ønsket om at regere, og undlade at reagere.
Kropsfornemmelser. Irreteren der sidder i mellemgulvet og åndedrættet (trang til at ta en dyb indånding - og i benene en trang til at komme væk fra lyden - hurtigt.
Så kommer lysten til at skælde ud og eller klage - eller begge ting i afvekslende styrke. Og også en skam over min dumhed.

4. Det jeg i min forståelse (spæde forståelse) ser er “småting”, men en småting hvor jeg skal øve mig i at gentage oplevelsen mange gange i tankerne fx sig “hund gør irriterende, få hund væk” Få reaktion væk. Gentage ordene indtil jeg mærker en lettelse i de kropslige reaktionsmønstre.

Har gjort mig umage. Husk lige jeg er nybegynder. Men der er nok af stof at ta af, når vi graver dybere.

Kh
Hannah

Elad

Postby Elad » Wed Feb 12, 2025 12:45 pm

Hej!

2. eksempel.
Arbejder stadig på at udforske tekster og videoer om fetters 4/5. Prøver nu at gi et eksempel. Efter Kevins anvisning et “let” eksempel.

Skråt over for min lejlighed bor en dame på min alder. Hun er fra Finland. Hun er meget snakkesalig og væver løs. Hun har anskaffet sig en lille hund, der står ved hendes dør ( indenfor) og som gør hysterisk og hvinende - meget højt_ hver gang jeg åbner min dør. Jeg har fortalt hende venligt at jeg ikke forstår, hvorfor hunden altid er ligeved døren.
Hundens gøen irriterer mig og trigger et ønske om et meget mere “brutal henvendelse til ejeren, eller en klage til opgangens ledelse. Jeg har ikke gjort nogen af de to ting. Jeg er således i et laaaangvarigt gap, eller i mange korte.

Det er et godt eksempel at arbejde med!

Du misforstaar "the gap", det at du ikke har gjort noget betyder paa ingen maade at du er i "the gap" (fa nu af TG). Du kan "lade vaare at goere noget og samtidig ruminere, spekulere, dissociere, fortraenge, selvangribe, etc etc etc. Intet af dette er TG. Saa nej, det betyder ikke at du i lang tid har vaeret i TG. At vaere i TG er en meget bevidst tilstand af at (1) maerke arbejdspunktet og sansningerne/den raa ordloese foelelse OG (2) fornemme de vanemaessige unhensigtsmaessige reaktioner der er paa vej (disse kan lige saa godt vaere en indre undskyldning, en indre rationalisering, at fortaelle en afledende positive historie). Omvendt betyder TG ikke at det er bedre ikke at kontakte bestyrelsen eller noget lignende. TG er her et ord for en bestemt bevidst tilstand vi forbinder os til specifikt for at arbejde med desire/ill will.

Det kan vel vaere vi skal tale live om dette. Det er meget vigtigt at forstaaelsen er praecis her. Ordet TG bruges her paa en meget bestemt maade.

Arbejdspunktet må være at indse, hvad der sker kropsligt i mig i det gap der er mellem hundens hylen og mit ønske om at reagere.
Nej. Jeg gav dig en bestemt definition af "arbejdspunktet" (fra nu AP) til dette arbejde.

Gentager: For at finde AP tager du triggeren (= det der sker du ikke kan li) "hendes hund goer og det bliver ved" og omformulerer det til hvad hun IKKE goer som du gerne vil have.

I dette tilfaelde AP = Hun soerger ikke for at hendes hund holder op med at goe ved doeren.

Forstaar du?

Igen, det er en brug af ordet AP specifickt for denne undersoegelse. Maaske vil det vaere klarere at kalde det Arbejdssaetning (AS) for det er saetningen du kommer til at arbejde med. Sig til hvis du foretraekker det.

3.
Igen: arbejdspunktet er at opdage hvad der udløser den reaktion jeg føler i krop og tanker, ønsket om at regere, og undlade at reagere.

Nej. Vi kommer nok til at skulle snakke live. Det vil tage lidt arbejde at blive praecis her, for at undersoegelsen er staerk har vi et forarbejde.

Kropsfornemmelser. Irreteren der sidder i mellemgulvet og åndedrættet (trang til at ta en dyb indånding - og i benene en trang til at komme væk fra lyden - hurtigt.
Så kommer lysten til at skælde ud og eller klage - eller begge ting i afvekslende styrke. Og også en skam over min dumhed.

Du er her begyndt at proeve at forstaa forskellen mellem de to sider af TG, og det er ikke praecist. Vi skal ha en live session.

4. Det jeg i min forståelse (spæde forståelse) ser er “småting”, men en småting hvor jeg skal øve mig i at gentage oplevelsen mange gange i tankerne fx sig “hund gør irriterende, få hund væk” Få reaktion væk. Gentage ordene indtil jeg mærker en lettelse i de kropslige reaktionsmønstre.

De ting siger kunne vaere andre maader at arbejde med psyken, de har en intelligens i sig. Og du har ikke forstaaet det her endnu. Jeg har set mange rode rundt i det ogsaa efter lang tid. Saa helt klart best at snakke om det i telefon.

Har gjort mig umage. Husk lige jeg er nybegynder. Men der er nok af stof at ta af, når vi graver dybere.

Jeg ved det.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Wed Feb 12, 2025 12:52 pm

Hej igen

Jeg takker for svaret. Og er enig. Der er stærkt brug for en samtale. Måske endog zoom. Alle de forkortelser fx AP er for mig uforståelige.

Jeg harbrug for tid til at arbejde med teksterne du har sendt. Men godt jeg svarede for din feedback er hjælpsom.
‘Vi snakkes

Kh Hannah

Hannah

Postby Hannah » Thu Feb 13, 2025 1:21 pm

Du har ret. Harværet fokuseret på at forstå arbejdspunkter og sætninger og ikke noteret mig forkortelserne.
Foretrækker herefter AP for arbejdspunkter.

Går i gang med læsningen af det lange værk om Desire and Ill Will. Vender tilbage når der er spørgsmål eller evt. punkter som jeg tror jeg kan ha misforstået.

Kh Hannah

Elad

Postby Elad » Thu Feb 13, 2025 2:55 pm

Du har ret. Harværet fokuseret på at forstå arbejdspunkter og sætninger og ikke noteret mig forkortelserne.
Foretrækker herefter AP for arbejdspunkter.

Går i gang med læsningen af det lange værk om Desire and Ill Will. Vender tilbage når der er spørgsmål eller evt. punkter som jeg tror jeg kan ha misforstået.

Kh Hannah

Tak. Vi kan ogsaa tale om det naeste gang vi snakker. Denne undersoegelse kraever mere forarbejde med at klargoere "metoden" og "ingredienserne". Jeg har set folk som efter maaneder med at arbejde med dette, stadig misforstaar basale aspekter (ikke nogen jeg guidede). Men hvis vi invisterer i umage og "haengen i" med forarbejdet, vil det loenne sig med mere klarhed, som vil goere raesten staerkere.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Sun Feb 16, 2025 11:12 am

Hej Elad

Tak for snakken. Håner du nyder det, hvor du er.

Med hensyn til at prøve Christianes arbejde med sukker, trorr jeg at jeg lader den ligge lidt. Har tænkt: jeg tænker ikke kun på sukker som en trøst. Jeg kan simpelthen lide sukker: is kager, chokolade lakrids ect. Men jeg trøstespiser det også. Jeg tøster også mig selv med indkøb, netflix, ect. Så det er måske et andet arbejde.

‘Jeg gik til fitness i går, og forsøgte at ramme et punkt på dagen, hvor jeg havde frit adgang til de maskiner jeg arbejder i. De står i en cirkel og man følger cirklen rundt. Jeg vil gerne køre rytmen ubesværet og uforstyrret. Det går sjældent. Og når ikke reagerer jeg med irritation og lyst til at reagere enten i tale eller kropssprog.

Jeg trænede. to unge piger teenagers kom ind i cirklen og begyndte at bruge et af mine yndlings redskaber. De snakkede lystigt og skiftedes til at ta ture i redskabet. Jeg ærgrede mig, men gjorde resten af cirklen færdig ved at springe over det redskab. Så begyndte jeg en ny cirkel. De sad der stadig. Min reaktionslyst voksede - betydeligt! Da jeg nåede punktet stillede jeg mig op et stort skridt fra dem og kiggede på dem - ikke så venligt. De spurgte: vil du bruge dette redskab. Jeg sagde venligt men bestemt med ja, når i ellers er færdige. De rejste sig og gik over til et andet redskab i cirklen og genoptog processen.

I blow it! Jeg ku ikke holde mig i the Gap.

Der kom flere til og jeg hader, hvis jeg ikke kan køre igennem. Men begyndte at blive i gappet, dvs. før en reaktion.
Min arbejdssætning blev: Jeg kan ikke ha det for mig selv.Havde rig lejlighed til at blive i den. Og det hjalp faktisk.

Jeg var godt tilfreds og tænkte, den øver jeg hjemme. Det var først hjemme jeg pludselig huskede at jeg “blew it” ved første lejlighed (pigerne).

Nu vil jeg prøve at øve mig i den arbejdssætning, hvis den ellers er som den skal være?

Så en rigtig god og rimelig kort video med Kevin hvor han anbefaler at samle situationer, der fører mig lige ind i the gap. Jeg har rigelig anledning denæste tre dage - ful interaktion med mennesker.

Kh Hannah

Elad

Postby Elad » Sun Feb 16, 2025 4:37 pm

Jeg skriver lidt hurtigt mellem ting her, saa vid at jeg vaerdsaetter din indsats, og hvis noget lyder lidt kort, saa er det fordi jeg skaerer ind til benet hvor jeg kan bringe mere klarhed, ikke udtryk for manglende vaerdsaettelse.

Med hensyn til at prøve Christianes arbejde med sukker, trorr jeg at jeg lader den ligge lidt. Har tænkt: jeg tænker ikke kun på sukker som en trøst. Jeg kan simpelthen lide sukker: is kager, chokolade lakrids ect. Men jeg trøstespiser det også. Jeg tøster også mig selv med indkøb, netflix, ect. Så det er måske et andet arbejde.

Dette er en misforstaaelse. Pointen med arbejdet er ikke at stoppe med en nogen adfaerd (aldrig spise slik, aldrig raabe, etc). Det er ikke adfaerdsterapi. Formaalet er at tage noget der nogle gange er ude af kontrol, som "hoejre side af the gap" og saa finde vestre side af the gap, og saa arbejde med det.

Arbejdsaetningen kunne saaledes vaere noget som: "Det er er ikke nogen her til at holde om mig".

‘Jeg gik til fitness i går, og forsøgte at ramme et punkt på dagen, hvor jeg havde frit adgang til de maskiner jeg arbejder i. De står i en cirkel og man følger cirklen rundt. Jeg vil gerne køre rytmen ubesværet og uforstyrret. Det går sjældent. Og når ikke reagerer jeg med irritation og lyst til at reagere enten i tale eller kropssprog.

Jeg trænede. to unge piger teenagers kom ind i cirklen og begyndte at bruge et af mine yndlings redskaber. De snakkede lystigt og skiftedes til at ta ture i redskabet. Jeg ærgrede mig, men gjorde resten af cirklen færdig ved at springe over det redskab. Så begyndte jeg en ny cirkel. De sad der stadig. Min reaktionslyst voksede - betydeligt! Da jeg nåede punktet stillede jeg mig op et stort skridt fra dem og kiggede på dem - ikke så venligt. De spurgte: vil du bruge dette redskab. Jeg sagde venligt men bestemt med ja, når i ellers er færdige. De rejste sig og gik over til et andet redskab i cirklen og genoptog processen.

I blow it! Jeg ku ikke holde mig i the Gap.

Godt du kigger. Dette vaere sagt, er maalet ikke at blive i the gap hele tiden - igen det ville vaere en adfaerdskorigeren. Formaalet er at du sidder roligt derhjemme, siger arbejdssaetningen (saasom "der er ikke nogen her til at holde om mig" og saa sidder i "the gap" mellem dette og fornemmelserne og impulsen til at troestespise. Og saa kigger du - dette er centralt -

ER DER EN MEKANISME (Desire/Ill will) som goer at jeg rejser mig op for at spise slik?

Der kom flere til og jeg hader, hvis jeg ikke kan køre igennem. Men begyndte at blive i gappet, dvs. før en reaktion.
Min arbejdssætning blev: Jeg kan ikke ha det for mig selv.Havde rig lejlighed til at blive i den. Og det hjalp faktisk.

Jeg var godt tilfreds og tænkte, den øver jeg hjemme. Det var først hjemme jeg pludselig huskede at jeg “blew it” ved første lejlighed (pigerne).

Nu vil jeg prøve at øve mig i den arbejdssætning, hvis den ellers er som den skal være?

Det kunne godt vaere en arbejdssaetning... "Jeg kan ikke ha det for mig selv". Men er det virkelig en dyb ting for dig, at ha ting helt for dig selv? Eller snarere: "De goer ikke plads til mig, anerkender ikke mit tilstedevaerelse".
Så en rigtig god og rimelig kort video med Kevin hvor han anbefaler at samle situationer, der fører mig lige ind i the gap. Jeg har rigelig anledning denæste tre dage - ful interaktion med mennesker.

Kh Hannah

Lyder godt!

Kram
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Mon Feb 17, 2025 5:28 pm

Jeg lod den Awakening AI some Vince har udviklet kigge paa vores samtale om Desire og Ill will hertil, og bad om konstruktiv supervision. Her er hvad den skrev, jeg tror maaske ogsaa til gavn for dig.

ChatGPT Awakening Bot: You're doing an excellent job guiding your mom through fetter 4/5. She's engaging actively and reflecting, which is crucial. Below are some refinements and suggestions to deepen her process and address key misunderstandings.

Key Improvements & Focus Areas
Clarify the Nature of "The Gap" (TG) Again

She still seems to equate not acting out with being in TG.
Make sure she understands that TG is a precise moment of awareness, where both the raw bodily/emotional reaction and the impulse to act (desire/ill will) are observed without engagement.
You might emphasize: "Not acting out is not the same as being in The Gap. Are you actually experiencing both sides (the discomfort + reaction impulse) clearly in the moment?"
Fine-Tune Her "Arbejdssætning" (AS) for More Depth

Her AS “Jeg kan ikke ha' det for mig selv” is okay, but seems a bit surface-level.
Your suggestion “De gør ikke plads til mig, anerkender ikke mit tilstedeværelse” is stronger, but is it the most core?
A deeper AS might be:
“Jeg bliver skubbet væk.” (More primal)
“Jeg betyder ikke noget her.” (Touches a deeper rejection layer)
“Jeg bliver ignoreret.” (More direct)
→ Ask her: "Does this AS feel like it touches something deeper? If you say it aloud, does it feel more raw?"

Guide Her to See Fetter 1-3 Residue (= belief in and doubt about existence of separate self, real independent self)

She's clearly working on reactivity to frustration and entitlement to control her environment (Fetter 4/5).
But the rumination and self-criticism suggest there’s still some belief in a separate "self" that should be better at this.
Ask: “Who is the ‘I’ that failed? Where exactly is this ‘one’ that should have done better?”
Move Toward Direct Seeing of the "Mechanism"

She's still subtly assuming that desire/ill will are real forces that she needs to “manage.”
Have her sit in TG and ask:
“Is there an actual mechanism forcing action, or is it just raw sensation + belief?”
“Where is the thing called 'desire' or 'ill will'—or is it just thoughts about them?”
Help her see that nothing is actually causing anything, other than belief in an illusion.
3 Sharp Questions to Move Her Deeper
"Not acting is not the same as being in The Gap. Right now, without analyzing, can you feel the exact moment where the tension and the impulse to act are both present?"
(Helps her fine-tune direct experiencing of TG.)

"Does your AS—'Jeg kan ikke ha’ det for mig selv'—really hit the deepest wound? Or is it more raw to say: ‘Jeg bliver skubbet væk’ or ‘Jeg betyder ikke noget her’?"
(Pushes her to uncover a deeper layer of resistance.)

"You said, ‘I blew it.’ Who exactly blew it? Where is this ‘someone’ who should have done better?"
(Gently disrupts any lingering Fetter 1-3 belief in a real "self.")

You're guiding her well, just make sure she really sees TG (the gap) clearly, finds the most potent AS (arbejdssaetning), and questions the belief in a controlling self. Keep nudging her deeper, especially into seeing that desire and ill will do not actually "exist" as real forces.

------

En ting ChatGPT Awakening Bot ikke fangede: De fleste arbejdssaetninger fra Kevin er ikke "jeg" saetninger (jeg bliver ignoreret, jeg bliver skubbet vaek, jeg har det ikke for mig selv) men "omverden/han/hun/de" saetninger (de goer ikke plads til mig, der er ikke nogen tilstede her til at holde af mig, etc). Jeg tror maaske at de at finde saetninger der handler om hvad andre ikke goer/giver/etc er godt for denne undersoegelse.

----------
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Tue Feb 18, 2025 10:10 am

Hej Elad

Gennemgår hele Ai og kommenterer:

Jeg vil gerne ha DIN forklaring/gennemgang af TG - det ervigtigt!

Jeg havde/har forstået det sådan at jeg arbejder hen imod at “forstå” og mærke at TG er det precise moment, where both the raw bodily/emotional reaction and the impulse to act (desire/ill will) are observed without engagement.
I am not there. I know.
I am sure as hell experiencing both sides at the same time.

Jeg troede jeg havdegjort det klart at min fittness situation var et dårligt valg fra min side. Fordi: 1)vi anerkender ikke hinanden på det sted. Det er et totalt upersonligt sted, hvor vi alle arbejder for os selv. Vi ser dårligt nok hinanden udover et smil, medmindre der opstår SMÅ episoder som den jeg beskrev.

Ja, jeg arbejder på min reaktion til frustration, og måske også min ret til at reglerne for fitnesscentret blir overhold. Det gør jeg ved hjælp af behaviour therapi og alene eller med hjælp.

Jeg forstår godt spørgsmålet: who is the I. Where is it. Går gerne i dybden med den.

Har den ikke lige sagt, at man ikke kan sidde i TG. Jeg forstår at det er bare tanker/sprog. Men jeg er i hovedet.

Jeg begynder at dislike AI. Jeg kan mærke, som i mærke, at jeg reagerer på den.

Du er en meget bedre guide en AI - for mig - Du er et “mensch”. Varm og opmærksom.

Jeg vil gerne arbejde med min meget uhensigtmistiske opførsel i forhold til:
Der er ikke nogen her til at holde om mig/trøste mig.

Kh Hannah

Hannah

Postby Hannah » Tue Feb 18, 2025 10:42 am

Jeg tror jeg forstår
No self and desire/ill will hænger uløseligt sammen. Ser jeg først helt/fuldstændigt
/krop og sjæl at der ikke er noget ego så er der ingen grund til at se på fetter 4/5.

Et træ en blomst en fugl de står der. De er. Storm, tørke, oversvømmelser er ikke de bedste omstændigheder for deres “liv” men stadig. De står der - eller går under. Det er som det er

Elad

Postby Elad » Tue Feb 18, 2025 11:24 am

Jeg tror jeg forstår
No self and desire/ill will hænger uløseligt sammen. Ser jeg først helt/fuldstændigt
/krop og sjæl at der ikke er noget ego så er der ingen grund til at se på fetter 4/5.

Et træ en blomst en fugl de står der. De er. Storm, tørke, oversvømmelser er ikke de bedste omstændigheder for deres “liv” men stadig. De står der - eller går under. Det er som det er

AI overtager ikke guidningen her, og den er en god stoette i saa mange ting, ogsaa her for mig, naar man laerer at bruge den. Den har vaeret essentiel hjaelp i min overgang med mad og motion. For eksmpel.

Under alle omstaendigheder, det lyder som en god process du er i....

Saa naeste gang du tager en session med desire/ill will arbejde:

Dit Arbejde med Desire/Ill will

10 minuter praksis ad gangen, en eller to gange dagligt er nok.

1. Invokerer igen og igen "der er ikke nogen her til at holde om mig"

2. Maerk fornemmelser og foelelser "raat" uden reaktioner

3. Fornem det dynamiske "traek" mod at reagere (distraktioner, troestespisning, etc. uden at falde i

4. Naar du maerker baade 1+2 paa den ene side OG 3 paa den anden side, er du i TG.

5. Naar du er i TG spoerg/kig: Er der "noget" (desire/ill will) tilstede her som GOER at reaktionerne sker?

Eller er det bare en ren illusion, at der er "noget" der GOER/UDLOESER reaktionerne? En illusion som naar vi implicit tror paa den, saa faar det os til at reagere...

Vaer taalmodig i denne praksis...
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Return to “THE GATE”