Walking the talk

Welcome to the main forum. When you are ready to start a conversation, register and once your application is processed a guide will come to talk to you.
This is one-on-one style forum, one thread per green member.
Elad

Re: Walking the talk

Postby Elad » Sun Jan 19, 2025 9:42 pm

Hi Elad

Jeg kan ikke vælge at tro eller det modsatte på mine minder kan jeg finde et jeg der tror. Nej. Men i mit hovede kører der billeder og film af minder. Spontant og helt uden for min kontrol. Et stykke musik høres og straks kører der en film bag øjnene, selv mens jeg ser på noget andet, jeg er 22 år på et hotel i Haifa, arbejder der. Udsigt over hele bugten ud til Akko. Vi har stået der. Hotellet hed Panorama, sangen hedder Yesterday. En duft et syn et ord enbevægelse alt kan sætte gang i minder. Jeg er ikke i kontrol.
Men jeg bærer på en dyb sorg, der også melder sig med heftighed eller er i ro som en murren i en tand. Det er heller ikke under min kontrol. Men det tynger. Du har fået den lange version af mit svar.

Det kræver sin mand eller kvinde at “vågne”. Ikke gjort på en dag.

Kh Hannah

1) Hvad er sorgen over? Hvad er mistet?

2) Er Filmen med minderne "bag oejnene"?

Jeg ved godt det bare kan vaere en talemaade, eller konventionel nutidig tro "minder koerer i hjernen". Men i denne undersoegelse er det vigtigt at du skriver hvad der faktisk er erfaret. Saa laeg maerke til talemaader der kan lyde uskyldige og maaske er det, men maaske ubevidst opretholder "at leve i tankerne og forestillingerne" frem for at laegge maerke til hvad der er tilstede.

Kram
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

One gets there by being there.

- Master Woof (Gilbert, Ta Hui)

Elad

Postby Elad » Sun Jan 19, 2025 9:44 pm

Og husk:

Time Exercise

There is a general assumption that there is linear time that started (if started at all) somewhere very far in the past and advances to the distant future. The present moment (now) is considered to be a very small fragment of time, or an event that is moving forward on a linear line, coming from the past and advancing to the future.

But is there an experience of the ’now’ moving along the line of time? Any experience of one ‘moment’ giving way to the next?

Is there any actual or direct experience of one event following another?

How fast is the ‘present moment’ actually moving?

Just look at 'this moment', can you find a point where it began? How long does the ‘now’ last?

Where does the ‘now’ start, and where does it end?

When does the ‘now’ exactly become the 'past'?

What is the ‘past’ in actual experience?

So is there actual experience of ‘time’ or thoughts about ‘time’?
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Mon Jan 20, 2025 11:38 am

Hej

Elad

øvelsen om tid.
1. Det er ikke erfaret. Kan ikke erfares.

2. Nej

3. Kan ikke erfares og ikke beskrives

4. Nej, kan ikke fastholdes, ej heller erfares

5. Ingen “steder”

6. Kan ikke erfares

7. Ikke eksisterende

8. NEJ

Ifølge Christiana når man til et punkt, hvor man er nødt til at ha et “break” - time out. Der er jeg. Jeg har brug for tid til at meditere. Læse Ilonas bog og også færdiggøre Christianas.
Vi tales ved evt. i aften.

Stort knus
‘Hannah

Elad

Postby Elad » Mon Jan 20, 2025 12:48 pm

Hej

Elad

øvelsen om tid.
1. Det er ikke erfaret. Kan ikke erfares.

2. Nej

3. Kan ikke erfares og ikke beskrives

4. Nej, kan ikke fastholdes, ej heller erfares

5. Ingen “steder”

6. Kan ikke erfares

7. Ikke eksisterende

8. NEJ

Yes.

Ifølge Christiana når man til et punkt, hvor man er nødt til at ha et “break” - time out. Der er jeg. Jeg har brug for tid til at meditere. Læse Ilonas bog og også færdiggøre Christianas.
Vi tales ved evt. i aften.

Ok, vi tales ved. Kram
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Mon Jan 20, 2025 9:18 pm

Hej Hannah

Her er spoergsmaalet som ikke er besvaret, eller alternativt var svaret blandet op med andre, og jeg forstod ikke.

Bare et spoergsmaal: Det som direkte erfares, "dette", har det brug for at blive forklaret for at vaere til? Skal du kunne forklare det for at opleve at det er som det er, for at det er som det er?

Og her er videoen om at bruge quote functionen. Jeg anbefaler at se den en gang bare saadan, og hvis det saa ikke er overvaeldende, se den en gang til hvor du har den koerende paa tablet mens du goer hvad den goer paa computer (og stopper/starter efter behov):

https://youtu.be/QCbZYSvnTpc?si=V_qU2Hqi3NMu8hsG
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Tue Jan 21, 2025 10:35 am

Hej Elad
Bare et spoergsmaal: Det som direkte erfares, "dette", har det brug for at blive forklaret for at vaere til? Skal du kunne forklare det for at opleve at det er som det er, for at det er som det er?
See - Clever mum!

Det som direkte erfares, har ikke brug for at blive forklaret. Det ER og KAN ikke forklares. Der er ikke brug for at kunne forklare det, som det er. Og godt de samme. For det kan ikke lade sig gøre.

Stor kærlig hilsen. Glad vi er på.....

Hannah

Elad

Postby Elad » Tue Jan 21, 2025 1:34 pm

See - Clever mum!

Well done :)
Det som direkte erfares, har ikke brug for at blive forklaret. Det ER og KAN ikke forklares. Der er ikke brug for at kunne forklare det, som det er. Og godt de samme. For det kan ikke lade sig gøre.
Yes.

For den naeste dag:

1) Fra tid til anden stop op og laeg maerke til fornemmelsen af jeg. Hvad er den? Hvor er den? Hvor kommer den fra? Afslappet, bare naar det falder naturligt i flowet. Ikke proeve at aendre noget eller opnaa noget, bare bringe nysgerrighed til.

2) 10 min shikantaza + inquiry hvor kommer tanker og bevaegelser fra.

Skriv til mig noget om hvad du laegger laegger maerke til.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Wed Jan 22, 2025 9:47 pm

Hej Eladi
1) Fra tid til anden stop op og laeg maerke til fornemmelsen af jeg. Hvad er den? Hvor er den? Hvor kommer den fra? Afslappet, bare naar det falder naturligt i flowet. Ikke proeve at aendre noget eller opnaa noget, bare bringe nysgerrighed til.

2) 10 min shikantaza + inquiry hvor kommer tanker og bevaegelser fra.
1. Det spørgsmål har jeg brugt meget tid på i hele forløbet. Vi taler her om "fornemmelsen" ikke sikkerhed om at der er et jeg.
Fornemmelsen kommer af at jeg er pakket ind i min hud. So to speak. Jeg er afgrænset. Jeg falder ikke af jorden. Eller løftes op i luften som en ballon. Jeg interagerer fysisk og non-fysisk med mine medmennesker osv.

Fornemmelsen hænger sammen med de taktile sanser og de andre sanser, og med hjernen. Signaler fra alle vores sanser bliver processed i hjernen, ofte i sproglige tanker, men også i bevægelser og andet. Det er en del af at være menneske. Det betyder slet ikke at jeg kan finde et "jeg" i kontrol. Nærmest det modsatte.

Snow fungerer også sådan.

2. Tanker og bevægelser kommer fra alle vores sanser.

Knus og god nat oven på en lang dag, med gode oplevelser og erfaringer

Hannah

Elad

Postby Elad » Thu Jan 23, 2025 4:48 pm

1. Det spørgsmål har jeg brugt meget tid på i hele forløbet. Vi taler her om "fornemmelsen" ikke sikkerhed om at der er et jeg.
Fornemmelsen kommer af at jeg er pakket ind i min hud. So to speak. Jeg er afgrænset. Jeg falder ikke af jorden. Eller løftes op i luften som en ballon. Jeg interagerer fysisk og non-fysisk med mine medmennesker osv.
Fornemmelsen hænger sammen med de taktile sanser og de andre sanser, og med hjernen. Signaler fra alle vores sanser bliver processed i hjernen, ofte i sproglige tanker, men også i bevægelser og andet. Det er en del af at være menneske.

Her fortaeller du om den konventionalle maade at taenke om mennesker i nuvaerende kultur og videnskab.

1) Er du parat til at vende tilbage til den direkte erfaring her og nu, gaa dybere?

2) Hvad er fornemmelsen af "jeg" i den direkte erfaring?
3) Hvordan relaterer den til tanker?

Det betyder slet ikke at jeg kan finde et "jeg" i kontrol. Nærmest det modsatte.

Snow fungerer også sådan.

Ja.

2. Tanker og bevægelser kommer fra alle vores sanser.

4) Hvordan praecis kommer tanker og baevegelser fra sanser?? Kan du i den direkte erfaring finde det "sted" hvor en sansning producerer en tanke?

Jeg spoerger ikke om du kan rationalisere det konventionelt "jeg ser en fugl, jeg taenke paa fugle i Borum en morgen".

4) (4 fortsat) kan du se at dette er en tankeudledt forstaaelse, ikke en direkte erfraring af at tanker "kommer fra sansningen"?

Knus og god nat oven på en lang dag, med gode oplevelser og erfaringer

Jeg er glad for du havde saadan en god erfraring, fik glimrende feedback.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Fri Jan 24, 2025 2:44 pm

Hej Elad

1)
Fra tid til anden stop op og laeg maerke til fornemmelsen af jeg. Hvad er den? Hvor er den? Hvor kommer den fra? Afslappet, bare naar det falder naturligt i flowet. Ikke proeve at aendre noget eller opnaa noget, bare bringe nysgerrighed til.
Vi tar den lige igen. Og ja jeg gik ud af en tangent i mit sidste svar: Jeg stopper op prøver at lægge mærke til fornemmelsen (følelsen, påvirkningen af mine sanser af et jeg. Der er ikke et jeg der kan sanses/påvirkes af sanser. Hverken i flow eller i afslappet tilstand kan jeg sanse et jeg.
1) Er du parat til at vende tilbage til den direkte erfaring her og nu, gaa dybere?

1. Den direkte erfaring her og nu fortæller mig at jeg umuligt kan erfare et ikke eksisterende jeg.
2. Der er ingen fornemmelse - jævnfør ovenstående svar.
3.Den kan dermed ikke relatere til tanker, men der er i den kakafoni der kører i hovedet ofte, hvis ikke altid, og som påvirkes af sanseoplevelser et label "jeg". Af kommunikationshensyn.

Her forsvandt spørgsmål 4. Men jeg husker at det også omhandler sanserne. Jeg kan umuligt sanse et jeg.
Efter min mening sanser vi uafbrudt - som i hele tiden, Der er noget forenklet i at fokusere på en sansning taget ud af det hele - hvis det ikke er retorisk eller en udfordring. Det kan være en samtale værd.

Får gæster snart er tilbage i morgen

Shabath shalom og knus

Hannah

Elad

Postby Elad » Fri Jan 24, 2025 3:18 pm

Hej Elad

1)
Fra tid til anden stop op og laeg maerke til fornemmelsen af jeg. Hvad er den? Hvor er den? Hvor kommer den fra? Afslappet, bare naar det falder naturligt i flowet. Ikke proeve at aendre noget eller opnaa noget, bare bringe nysgerrighed til.
Vi tar den lige igen. Og ja jeg gik ud af en tangent i mit sidste svar: Jeg stopper op prøver at lægge mærke til fornemmelsen (følelsen, påvirkningen af mine sanser af et jeg. Der er ikke et jeg der kan sanses/påvirkes af sanser. Hverken i flow eller i afslappet tilstand kan jeg sanse et jeg.

1. Den direkte erfaring her og nu fortæller mig at jeg umuligt kan erfare et ikke eksisterende jeg.
2. Der er ingen fornemmelse - jævnfør ovenstående svar.
3.Den kan dermed ikke relatere til tanker, men der er i den kakafoni der kører i hovedet ofte, hvis ikke altid, og som påvirkes af sanseoplevelser et label "jeg". Af kommunikationshensyn.

Ja. Saa er illusionen om et adskilt selv klart genskuet, er troen paa et adskilt selv/aktoer i sandhed set som illusion?

Hvis ikke, hvad er ikke klart, hvad skal afklares?

Her forsvandt spørgsmål 4. Men jeg husker at det også omhandler sanserne. Jeg kan umuligt sanse et jeg.
Efter min mening sanser vi uafbrudt - som i hele tiden, Der er noget forenklet i at fokusere på en sansning taget ud af det hele - hvis det ikke er retorisk eller en udfordring. Det kan være en samtale værd.

Ja spoergsmaalet havde til intention at hjaelpe med at se at "sansninger er hvor jeg-fornemmelsen kommer fra" er en ide, ikke direkte erfraring, fra en anden vinkel.

Får gæster snart er tilbage i morgen

Shabath shalom og knus

Nyd det!
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Sat Jan 25, 2025 7:33 pm

Hej Elad

Jeg er parat til at gå videre. Jeg er sikker på at der blir nok at undersøge. Jeg vil gerne starte med at se på Ilonas Seven Steps. One step at a time.
Spørgsmålet er så om det skal være i dette forum eller pr. mail. Jeg er ikke parat til at sige farvel til vores arbejde i dette regi, men til en pause med de 7 steps.

Hvad siger du?

Kh Hannah

Elad

Postby Elad » Sun Jan 26, 2025 12:36 pm

Hej Elad

Jeg er parat til at gå videre. Jeg er sikker på at der blir nok at undersøge. Jeg vil gerne starte med at se på Ilonas Seven Steps. One step at a time.
Spørgsmålet er så om det skal være i dette forum eller pr. mail. Jeg er ikke parat til at sige farvel til vores arbejde i dette regi, men til en pause med de 7 steps.

Hvad siger du?

Kh Hannah

Skriv til mig her dagligt hvad du oplever/ser i arbejdet med 7 steps :)
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Sun Jan 26, 2025 10:05 pm

Hej Elad

I dag har. jeg kigget på step. 1.

Min snublesten har fra dag 1 været tvivl og usikkerhed. Jeg har haft anfald af tvivl og usikkerhed. Og de har altid fulgt i hælene på at jeg har erfaret/mærket/sanset uden tvivl at jeg ikke kan finde eller pege på et “jeg” i nogen erfaring.
Det har været en lettelse, hver gang jeg har indset at alt sker i et flow. I mig i verden. Alt.

Hvad er den tvivl så. Intet dressed up som eksempelvis mit akademiske ego. Min livshistories ego. Tvivlen har været en tankestrøm, der trænger sig på. Falder mig i ryggen.

Ilona spørger hvad er det den tvivl passer på? Det er alt det den har styret i mit liv. Den har hvisket til mig: du har så meget livserfaring, skal du bare opgi det?

Det jeg mærker i dag, det jeg erfarer nu er at der er intet der skal passes på. Og ingen kan ta noget fra mig. For der er kun her og nu og ingen mig.

Jeg går videre og tænker trin 1 igennem igen i morgen.

Kh Hannah

Der er stilhed, ro, lethed.

Elad

Postby Elad » Mon Jan 27, 2025 5:10 pm

Hej Elad

I dag har. jeg kigget på step. 1.

Min snublesten har fra dag 1 været tvivl og usikkerhed. Jeg har haft anfald af tvivl og usikkerhed. Og de har altid fulgt i hælene på at jeg har erfaret/mærket/sanset uden tvivl at jeg ikke kan finde eller pege på et “jeg” i nogen erfaring.
Det har været en lettelse, hver gang jeg har indset at alt sker i et flow. I mig i verden. Alt.

Hvad er den tvivl så. Intet dressed up som eksempelvis mit akademiske ego. Min livshistories ego. Tvivlen har været en tankestrøm, der trænger sig på. Falder mig i ryggen.

Ilona spørger hvad er det den tvivl passer på? Det er alt det den har styret i mit liv. Den har hvisket til mig: du har så meget livserfaring, skal du bare opgi det?

Det jeg mærker i dag, det jeg erfarer nu er at der er intet der skal passes på. Og ingen kan ta noget fra mig. For der er kun her og nu og ingen mig.

Jeg går videre og tænker trin 1 igennem igen i morgen.

Kh Hannah

Der er stilhed, ro, lethed.

Smukt. Kalder ikke paa nogen tilfoejelse herfra.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Return to “THE GATE”