Ronald... hierzo

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Damon Kamda
Site Admin

Ronald... hierzo

Postby Damon Kamda » Wed Feb 29, 2012 10:31 am

Beste Nomad~Kamda,
Ik wil graag hulp bij het onderzoeken van mijn huidige staat van Helderheid, ik heb verschillende spirituele wegen bewandeld en doe dat nog steeds. Van een vriendin kreeg ik jullie site door en vind het fijn om met iemand van gedachten te wisselen.
Ronald
Welkom, Ronald.

Ik werk graag met je.

Laten we bij het begin beginnen (waar anders)?

Wat verwacht je van onze gedachtenwisseling en ben je bereid om voorbij het wisselen van gedachten te gaan en de directe confrontatie met de werkelijkheid aan te gaan?

Ik hoor het graag!

Ronald

Re: Ronald... hierzo

Postby Ronald » Sat Mar 03, 2012 10:11 pm

Beste Nomad-Kamda,
Ik wil graag de directe confrontatie met de werkelijkheid aangaan en hoop dat jij me met je vragen wil helpen een dieper inzicht in de realiteit van mijn bestaan te krijgen. Alhoewel ik de woorden ik en mijn gebruik, heb ik in de loop der jaren nooit een ik kunnen vinden. Wel de steeds veranderende zintuiglijke ervaringen en gedachten, maar niet een afgescheiden ding, want zelfs dit lichaam neem ik waar als iets wat gebeurt. Toch blijft iets zich verantwoordelijk voelen voor de daden van dit lichaam en zelfs dat wordt alleen maar waargenomen en is er ook meer betrokkenheid met dit lichaam (van Ronald) dan met alle andere mensen en zaken eromheen. En als werkelijk gezien wordt dat er geen afgescheiden lichaam is dan is er het idee dat alles van gelijke waarde zou moeten zijn.
Alvast bedankt voor je hulp.

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sun Mar 04, 2012 9:36 pm

Dank voor je bericht en de introductie.

Hoe we hier te werk gaan is simel: ik stel je vragen en jij antwoord zo eerlijk mogelijk vanuit de directe ervaring. Uit wat je schrijft maak ik op dat dit geen probleem zal zijn.
En als werkelijk gezien wordt dat er geen afgescheiden lichaam is dan is er het idee dat alles van gelijke waarde zou moeten zijn.
Mmm. ik zou oppassen met dergelijke verwachtingen. Het doorzien van de ik-illusi zou wel eens heel anders kunnen zijn dan je denkt. Het slimste is om je verwachtigen even opzij te leggen en hier zo open mogelijk in te stappen.

Ok? Let's go...
Alhoewel ik de woorden ik en mijn gebruik, heb ik in de loop der jaren nooit een ik kunnen vinden. Wel de steeds veranderende zintuiglijke ervaringen en gedachten, maar niet een afgescheiden ding, want zelfs dit lichaam neem ik waar als iets wat gebeurt.
Ok, dat is duidelijk.

Als dat zo is, waar verwijzen de woorden ik en mijn dan wel naar?
Toch blijft iets zich verantwoordelijk voelen voor de daden van dit lichaam en zelfs dat wordt alleen maar waargenomen en is er ook meer betrokkenheid met dit lichaam (van Ronald) dan met alle andere mensen en zaken eromheen.
Interessant, nietwaar?
Nu, wat is het dat zich verantwoordelijk voelt? Dit verantwoordelijk voelen, wordt dat door iets of iemand gevoeld? Hoe verhoudt dat iets of iemand zich tot dit specifieke lichaam?

Ronald

Postby Ronald » Sun Mar 04, 2012 11:13 pm

Ik en mijn
Er ontstaat een blokkade in het denken en er komt naar boven dat dat niet geweten wordt. Ook voelt het als uit elkaar vallen.

Verantwoordelijkheid
Het lijkt op een cirkel van voelen naar denken naar voelen naar denken.
Het voelen lijkt in het lichaam , in de vorm plaats te vinden, maar als het bewustzijn zich op de vorm richt ,dan is dat ook weer een sensatie, ook dit lijkt een vicieuze cirkel .
Er is dus steeds bewustzijn van dit van deze rondgaan , ook lijkt het alsof het bewustzijn zelf het voelen en het denken is, omdat er niets tussen het bewustzijn en het voelen en denken zit.

Bedankt voor je vragen en je tijd,

groeten,

Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Mon Mar 05, 2012 10:35 am

Ik en mijn
Er ontstaat een blokkade in het denken en er komt naar boven dat dat niet geweten wordt.
"Dat wordt niet geweten"- is dat waar? Wat ligt er voorbij de gedachte dat dit niet wordt geweten? Kun je door die blokkade heenzien? Zoek een aantal voorbeelden van zinnen, gedachten waar verwezen wordt naar een zelf en kijk steeds of je kunt zien waar naar verwezen wordt.
Ook voelt het als uit elkaar vallen.
Hoe bedoel je? Wat valt er uit elkaar? Wat zat eerst bij elkaar en valt nu uit elkaar?
Het lijkt op een cirkel van voelen naar denken naar voelen naar denken.
Het voelen lijkt in het lichaam , in de vorm plaats te vinden, maar als het bewustzijn zich op de vorm richt ,dan is dat ook weer een sensatie, ook dit lijkt een vicieuze cirkel .
Er is dus steeds bewustzijn van dit van deze rondgaan , ook lijkt het alsof het bewustzijn zelf het voelen en het denken is, omdat er niets tussen het bewustzijn en het voelen en denken zit.
Ik begrijp vrijwel niet wat je hier probeert te zeggen, Ronald, zou je dit kunnen herformuleren, het concreter maken? De vraag was:
Wat is het dat zich verantwoordelijk voelt? Dit verantwoordelijk voelen, wordt dat door iets of iemand gevoeld? Hoe verhoudt dat iets of iemand zich tot dit specifieke lichaam?

Ronald

Postby Ronald » Mon Mar 05, 2012 9:56 pm

Hoi Damon (Nomad-Kamda),
Ik en mijn verwijzen naar het lichaam. Wanneer er gezegd wordt ik zit achter mijn computer, dan wordt met de ik ,Ronald bedoeld (lichaam en geest) en met mijn ,een computer die van Ronald is.

In werkelijkheid valt er niets uit elkaar er is alleen een fysieke ervaring, die vertaald wordt als uit elkaar vallen.

Het verantwoordelijk voelen is een gedachte, die opkomt met de inhoud ,dit lichaam, Ronald genoemd, is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn daden.
Hierdoor ontstaan er gevoelens die vertaald worden als Ronald is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn daden,vanuit de gevoelens ontstaan dan weer handelingen.
Ik wilde dus eigenlijk uitleggen dat het niet om iets of iemand gaat maar over gedachten en gevoelens.
En dat het ervaren wordt als een cirkel van denken naar voelen naar denken naar handelen naar denken etc.
Er gebeurt dus van alles met dit lichaam als een soort middelpunt, maar het lichaam zelf is geen vast gegeven omdat het ieder moment weer anders is.

Ik hoop dat ik wat duidelijker ben, alvast weer bedankt voor je vragen,
Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Mon Mar 05, 2012 10:38 pm

Hoi Ronald,

Dank voor de uitleg! Da's een stuk duidelijker zo. Fijn.
Het verantwoordelijk voelen is een gedachte, die opkomt met de inhoud ,dit lichaam, Ronald genoemd, is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn daden.
Hierdoor ontstaan er gevoelens die vertaald worden als Ronald is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn daden,vanuit de gevoelens ontstaan dan weer handelingen.
Ik wilde dus eigenlijk uitleggen dat het niet om iets of iemand gaat maar over gedachten en gevoelens.
En dat het ervaren wordt als een cirkel van denken naar voelen naar denken naar handelen naar denken etc.
Er gebeurt dus van alles met dit lichaam als een soort middelpunt, maar het lichaam zelf is geen vast gegeven omdat het ieder moment weer anders is.
Ja, precies. Het is een vicieuze cirkel, een feedback loop als het ware, die de schijn van substantie wekt. Een wirwar van gedachten en gevoelens die de sugggestie wekken dat er een concreet iemand is die dit lichaam als het ware bewoont, er verantwoordelijkheid over draagt.

Klinkt helder, zoals je dat beschrijft hier.
In werkelijkheid valt er niets uit elkaar er is alleen een fysieke ervaring, die vertaald wordt als uit elkaar vallen.
Goed gezien. Dit type onderzoek veroorzaakt vaak dergelijke reacties. Interessant om te zien gebeuren en weer te verdwijnen. Er is geen noodzaak om hier een verhaal omheen te maken.

In feite beschrijf je in deze ene zin precies waar het hier om gaat.

In werkelijkheid is er alleen een ervaring, die vertaald wordt als een ervaring van een zelf.

Dat is alles.

De truc is om te checken of het waar is.
Ik en mijn verwijzen naar het lichaam.
Sure, in de praktische, alledaagse zin verwijzen persoonlijke voornaamwoorden naar wat als concreet lichaam wordt ervaren. Niks mis mee.

Op een fundamenteler niveau wordt het lastig.
Wanneer er gezegd wordt ik zit achter mijn computer, dan wordt met de ik ,Ronald bedoeld (lichaam en geest)
Geest?
Leg uit- wat bedoel je?
Is er zoiets als een geest?
en met mijn ,een computer die van Ronald is.
Hoe wordt een computer van Ronald?
Nu, hier, op dit moment- wat maakt deze computer van een JOU?

Ik heb het idee dat je op de drempel staat.
Hetgeen we hier op wijzen is iets dat altijd al gezien en ervaren is, alleen niet altijd herkend/erkend.

Nu is je kans om alle afleidingen even opzij te zetten en de sprong te wagen. Zou het waar kunnen zijn dat er geen zelf is, dat er nooit een zelf is geweest? Alleen maar veranderende gedachten en gevoelens die zijn aangezien voor iets concreets?

Ik ben benieuwd wat je aantreft hier.

Ronald

Postby Ronald » Tue Mar 06, 2012 9:16 pm

Beste Nomad-Kamda,

Alleen een gedachte maakt dat de computer van Ronald is.

Ja, er is geen zelf en ook nooit geweest , dit kan ik volmondig beamen er zijn alleen maar veranderende gedachten en gevoelens , die vaak het tegengestelde zeggen, maar ook deze gedachten zijn slechts gedachten en de bijbehorende gevoelens slechts gevoelens.

Bedankt voor je tijd en je vragen en tot schrijfs,

Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Wed Mar 07, 2012 9:12 am

Alleen een gedachte maakt dat de computer van Ronald is.
Ja!

Nu, dat is een concreet, klein voorbeeld.

Wat als je verder kijkt...?

Wat is werkelijkheid?
Ja, er is geen zelf en ook nooit geweest , dit kan ik volmondig beamen er zijn alleen maar veranderende gedachten en gevoelens , die vaak het tegengestelde zeggen, maar ook deze gedachten zijn slechts gedachten en de bijbehorende gevoelens slechts gevoelens.
"Er zijn alleen maar veranderende gedachten en gevoelens".

Het lijkt er op alsof je op het goede spoor zit. Blijf nu kijken naar de ervaring- wat blijft er over?

Wat is het zelf? Hoe werkt het?
Hoe voelt het om dit te zien?

Ronald

Postby Ronald » Wed Mar 07, 2012 9:30 pm

Beste Nomad-Kamda,
Het zelf op zich is alleen een gedachte.

Als ik dieper in de werkelijkheid van de gevoelens en fysieke sensaties kijk dan zijn ze leeg.
Er is niets substantieel terug te vinden. Het werkt op mysterieuze wijze.

Het lijkt op een fata morgana, het is er niet maar wordt op mysterieuze wijze als echt ervaren, door iets
wat er niet is.... .
Het voelt als onmacht, dat alles vanzelf gebeurt,maar tevens als een opluchting omdat het voor zichzelf zorgt.

Bedankt voor je vragen en tot morgen,

Groeten,

Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Thu Mar 08, 2012 2:03 pm

Goedemiddag Ronald,

Hoe is het?
Het zelf op zich is alleen een gedachte.
Als dat werkelijk zo is, hoe komt het dat het zo echt lijkt? Dat het zelf de rode draad in het leven van velen is?
Het voelt als onmacht, dat alles vanzelf gebeurt,maar tevens als een opluchting omdat het voor zichzelf zorgt.
Dat gevoel van onmacht- is dat werkelijk ergens op gebaseerd? Wie is er om macht uit te oefenenen en zich onmachtig te voelen wanneer dit niet mogelijk blijkt?

Nu, uit wat je schrijft spreekt een bepaalde helderheid, alsof de illusoire aard van het zelf duidelijk wordt gezien. Klopt dat? Zijn er nog onduidelijkheden, dingen die verhelderd moeten worden?

Groeten,
Damon

Ronald

Postby Ronald » Thu Mar 08, 2012 9:26 pm

Beste Damon,

Alles gaat goed,dank je.

Het zelf lijkt voor velen zo echt omdat gedachten voor waar worden aangezien en omdat het lichaam op gedachten reageert met gevoelens en die lijken zo tastbaar, toch door dieper in een gevoel te gaan, is te zien dat het gevoel
op zich niet iets in zich heeft wat je een zelf kunt noemen, uiteindelijk blijft er in mijn ervaring alleen een vibratie
over.

Dat gevoel van onmacht is vanuit de illusie te verklaren . Maar er is niet iemand om macht uit te oefenen, want alles gebeurt vanzelf.

Ja ,het is voor mij duidelijk dat er alleen een illusoir zelf is.

Wanneer je schrijft dat uit de antwoorden een bepaalde helderheid blijkt,dan reist de vraag hoe de helderheid vergroot kan worden.

Bedankt voor je hulp en tijd,

vriendelijke groeten,

Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Fri Mar 09, 2012 9:09 am

Wanneer je schrijft dat uit de antwoorden een bepaalde helderheid blijkt,dan reist de vraag hoe de helderheid vergroot kan worden.
Dat ligt er heel erg aan wat jij precies met helderheid bedoelt.

Je bent nog ergens naar op zoek, blijkbaar.

Er mist nog iets?

Kun je daar de vinger op leggen?

Ronald

Postby Ronald » Fri Mar 09, 2012 10:30 pm

Beste Nomad-Kamda,

Met helderheid bedoel ik verlichting.
Sinds ik op het spirituele pad ben is verlichting altijd het uiteindelijke doel geweest.
Gaande weg is er heel veel gebeurd, het leven is zeker lichter geworden, er is helderheid gekomen over vele zaken
toch kan ik niet zeggen dat ik een verlichte ben. Het zoeken naar verlichting lijkt nu een hindernis geworden, omdat er steeds een gedachte en gevoel is dat er nog iets moet gebeuren. Terwijl ik ook weet dat gedachten en gevoelens, leeg zijn en niet uit mij komen, omdat er geen mij is. Ik zou wel graag meer helderheid willen hebben in het loslaten van de zoektocht, zodat ik kan zijn met wat is. Tegelijkertijd weet ik dat er niemand is die zoekt of loslaat,en dat ik altijd al ben met wat is. Ik zie dat er hier ook weer sprake is van een cirkelbeweging.
Misschien kun je me hier bij helpen.

Veel dank,

Ronald

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sat Mar 10, 2012 12:10 am

Met helderheid bedoel ik verlichting.
Sinds ik op het spirituele pad ben is verlichting altijd het uiteindelijke doel geweest.
toch kan ik niet zeggen dat ik een verlichte ben.
Wat is verlichting precies? Wat is verlichting voor een doel?

"Een verlichte".

Hoe is dat mogelijk? Een verlichte?

Return to “Other Languages”