Mooi, kan je telkens doen wanneer twijfel opkomt, als 'practise', dan kan je vertrouwen hierin toenemen.Kan ook zien dat dat idee / gedachte van ‘ ik ben het kwijt’ ook maar gewoon verschijnt in Zijn.
De 'truc' is echter altijd in de actualiteit van het moment te kijken, anders wordt het toch weer een 'weten', een aanname en creëren we een nieuwe overtuiging versus momenten van aanwezigheid/zijn.
'horizontaal' wordt wel eens gebruikt naar verwijzingen in een tijdslijn, dus als persoon met belevingen, het 'gewone' perspectief. En 'verticaal' als verwijzing naar de directe beleving, 'in lijn met 't goddelijke', 'zijn' etc. maar dit terzijde, net welke benamingen resoneren.1 dimensionaal als je dat zo kunt zeggen
Ja, want je zou kunnen zeggen dat 'alles in/als het ene' verschijnt. Alles is één, als aanduiding, schiet te kort, maar het tegelijkertijd niet méér dan één of gescheiden.apart.Ah ik begrijp nu ook beter de term non duaal: geen 2
'Geen twee' is daarmee accurater maar het blijft behelpen met taal/benoemen. Leuk toch om dit direct te zien/ervaren, versus dat het voorbij komt in satsang of youtube oid.
Ja prima, het lijkt nog een 'doen', maar wel beschouwd is er niemand die wat kan doen, de doener bestaat zelfs niet eens.Ik voel nog wel steeds de hobbel, alsof ik nog iets doe / moet daarin. Het ikje is alert.
Ook dat alerte ikje verschijnt in het geheel
Dat zie ik ook
Dan kan je inmiddels navolgen/zien toch?
Het is meer een niet-doen. Toch lijkt het voor nu misschien nog als een inspanning, dat is niet vreemd.
Misschien kan je er gewoon wat aan overgeven, laat het maar los,... klingt allemaal cliché maar het kan helpen, de struggle opgeven. De niet-bestaande doe-er mag met pensioen, hoe paradoxaal, maar het inzicht is er!
We hebben nu directe ervaring bekeken, 'geoefend', sensaties, gedachten, en het derde, levendige aspect van zijn.
Begin het laatste ook aan helderheid te winnen? of nog vaag, beide goed. Je kan voorgaande allemaal nog eens doorlezen en blijven oefenen op prettig tempo, geen stress.
Onderstaand wat praktische 'oefeningen' om te zien of/waar een ik te vinden is in dagelijkse handelingen.
Als je bijvoorbeeld op staat, is een een 'zelf' te vinden die commando geeft aan het lichaam, nu kruip/rol/spring ik er uit?
Dit kan best lastig zijn te zien, geen probleem, gewoon leuk/interessant om te observeren.
Als je langs de fruitschaal loopt/koelkast, is er een zelf die kiest voor een appel of chocola?
Kan je de keuze van een volgende gedachten bepalen, is daar een zelf in te vinden?
Ga je links af, of rechts, bij vrijblijvende wandeling, is er een kiezer aanwijsbaar?
Misschien andere momenten met opties, is er een ik te onderscheiden wanneer handelingen verricht worden?
Bovenstaande kan best lastig zijn, kijk gewoon wat je tegenkomt.
Wat we hiervoor deden is echter de basis, direct experience, telkens als uitvalsbasis.
In de loop van de volgende dagen kunnen we nog wat meer praktische oefeningen gaan bekijken, maar het goed goed zo!