[DUTCH] Kindly

Dansk, Nederlands, Italian
Marg

Re: [DUTCH] Kindly

Postby Marg » Thu Aug 13, 2020 1:10 pm

Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Marg ) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Nee, in geen enkele vorm. als je een baby ziet, zie je in de oogjes nog geen soort van identiteit, hij/zij kijkt nog frank en vrij de wereld in en laat alles gewoon gebeuren. maar als hij dan drie jaar wordt, is er al veel verandert. hij gaat ""ik"" zeggen en gaat zichzelf los voelen van de buitenwereld. Jammer eigenlijk....

Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
Het afgescheiden zelf voelt zich anders dan anderen; kijk weer naar het kleine kind, hij leert al snel dat hij anders is dan zijn zusje, in spelletjes wordt de rivaliteit tussen kinderen geboren, de twee-eenheid wordt kinderen aangeleerd, hij was er eerst niet. Ik zie het in mijn kleinkinderen terug, het onbevangen gezichtje van het kleine kind, dat nog spontaan alles doet en zegt en het oudere kind dat zich afvraagt of hij het wel goed doet, of iets wel fatsoenlijk is, of hij wel lief gevonden wordt. Wat een nodeloos verdriet!

Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
reeds beantwoord.
Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
tja...
ik zou beginnen met de vraag, hoe weet je zeker dat er een ik is, waar kun je die vinden? misschien zou ik een klein oefeningetje met diegene doen. Maar ik zou ook zeker benadrukken wat een bevrijding het is om te zien hoe het werkelijk is, als je het doorziet.

Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of
gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
het was voor mij nogal een hobbel om te weten wat direct waarnemen precies is. daar struikelde ik steeds over. maar toen dat helder werd was het gauw klaar. ik zag de boom met de blaadjes in het bos en opeens zag ik mezelf een met die boom en zag dat hij er ook niets aan deed om zijn blaadjes te laten wapperen. Dat ging vanzelf. en toen zat de bal in het doel.
Daar moet ik wel bij opmerken dat die bal er al een tijdje klaar voor was, het was een schot voor open doel.

Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je
verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
keuzes, vrije wil en controle, drie begrippen, die ontstaan in de mind. Dingen gaan vanzelf, er zijn veel theorieen over hoe dat dan gaat maar dat zijn ook weer denkdingetjes, misschien raken we er ooit aan , maar er zijn nu alleen nog maar dingen die gaan, je denkt dat je naar de supermarkt loopt om boodschappen te doen, maar dat gaat vanzelf, niemand stuurt dat proces. je bent er ook eigenlijk niet verantwoordelijk voor of je thuis komt met boodschappen, voor hetzelfde geld zit je in plaats van in de supermarkt bij een vriendin aan de wijn. nou, dat is dan zo.
het is een lastige vraag over verantwoordelijkheid, voor een weldenkend mens, die alles heel goed wil doen, kun je toch niet zomaar alles laten gaan. Ik denk dat je alles kunt terugvoeren op de vraag: wie is verantwoordelijk? dan ga je er vanuit dat er een iemand is, maar er is niemand, dus ook niemand, die verantwoordelijk is.

Pedrito1965

Postby Pedrito1965 » Fri Aug 14, 2020 12:12 pm

Hoi Marg,

Nog één puntje op de “i”:
Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of
gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?

opeens zag ik mezelf één met die boom
die “ik” is er nochtans niet? Wat is het dan, dat waarneemt, dat ervaart?

Waar ben je verantwoordelijk voor?
Ik denk dat je alles kunt terugvoeren op de vraag: wie is verantwoordelijk?
Mooi. Zo zie je dat je de vraag opnieuw gesteld wordt... Het proces is nooit af. Richt je zo vaak als mogelijk op deze onpersoonlijke achtergrond.

Nadat je deze vragen beantwoord hebt, laat ik de tekst aan één of meer Nederlandstalige gidsen zien, om te zien of zij nog vragen voor je hebben.
Niemand hier

Marg

Postby Marg » Fri Aug 14, 2020 7:57 pm

opeens zag ik mezelf één met die boom
die “ik” is er nochtans niet? Wat is het dan, dat waarneemt, dat ervaart?
er wordt waargenomen, er wordt eenheid gevoeld. de persoon, die ik hier ""ik"" noem, zat op dat moment nog niet stevig in het gevoel van eenheid, maar dat was verdwenen, toen de eenheid met de boom gevoeld werd. het gevoel was bevrijdend, Omdat het zo''n indruk maakte, is het steeds weer terug te halen. fijn om dat ook in de toekomst te kunnen doen, als het weer eens weg is.
Mooi. Zo zie je dat je de vraag opnieuw gesteld wordt... Het proces is nooit af. Richt je zo vaak als mogelijk op deze onpersoonlijke achtergrond.
en in vervolg op mijn vorige antwoord, is het idd ook een idee om bovenstaande vraag te blijven stellen.

Pedrito1965

Postby Pedrito1965 » Sun Aug 16, 2020 10:31 am

Hoi Marg
Mooi. Zo zie je dat je de vraag opnieuw gesteld wordt... Het proces is nooit af.

Hier zou jouw interpretatie verschillend kunnen zijn; correctie: eigenlijk is het proces (Liberation Unleashed) hier af: je hebt de “ik” doorzien, en dat is de bedoeling van dit forum en hun gidsen. Er hebben ook twee gidsen meegelezen en het is voor hen ook duidelijk dat je de “ik=illusie” ziet.

Omdat het zo''n indruk maakte, is het steeds weer terug te halen.
Fijn!

Eén vraag nog aub en dan zijn we klaar:

Is het OK om je soms nog afgescheiden te voelen?
Op een moment dat je die "eenheid met alles" niet ervaart, is die eenheid dan weg?

Fijn om met je "gewerkt" te hebben en als je zelf een drang voelt om dit door te geven, neem gerust contact daarover op. Misschien tot ziens in de wereld van bits-and-bytes of elders,

Liefs,

Pedrito1965
Niemand hier

Marg

Postby Marg » Sun Aug 16, 2020 2:03 pm

Is het OK om je soms nog afgescheiden te voelen?
Op een moment dat je die "eenheid met alles" niet ervaart, is die eenheid dan weg?
O dat zal beslist nog wel eens voorkomen, en gelukkig zijn er dan wat trucjes achter de hand om bij te sturen. die eenheid is natuurlijk nooit weg. die is blijvend !

Peter, ik vond jou een fijne gids. je wist me de juiste vragen te stellen. Was opbeurend als dat kon en streng op momenten dat dat nodig was. Helemaal goed!
ik dank jou dan ook voor je prettige begeleiding.

een lieve groet, Marg/Marijke

Return to “Other Languages”