Ervaren van een lichaam en non-dualiteit

Dansk, Nederlands, Italian
Blue1

Ervaren van een lichaam en non-dualiteit

Postby Blue1 » Thu May 24, 2018 12:39 pm

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
‘Ik’ bestaat uit gedachten die niet grijpbaar of echt zijn. ‘Ik’ is iets wat van moment tot moment verandert maar toch probeert vast te houden aan definities van zelf.

What are you looking for at LU?
Ik heb vooral problemen omtrent het hebben van een lichaam binnen de non-dualiteit. Ik kan niet ontkennen dat ik mijn lichaam ervaar, ondanks dat ik dit lichaam niet ben. Ik kan niet ontkennen dat dit lichaam dat ik ervaar hersenen bevat die gedachten genereert. Dat ik die gedachte niet ben is duidelijk. Ik wil vooral duidelijk hebben hoe het ervaren van alles om je heen vanuit dit gefixeerd gezichtspunt vanuit dit lichaam past binnen non-dualiteit.

What do you expect from a guided conversation?
De gidsen zullen hier genoeg ervaring hebben om aan te voelen wat de beste reactie is. Ik weet niet wat ik precies niet snap aan het bovenstaande onderwerp, dus ik hoop dat dat in ieder geval helder wordt voor mij.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
Boeken, meditatie, Youtube video’s, Satsangs.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?
10

lex

Re: Ervaren van een lichaam en non-dualiteit

Postby lex » Thu May 24, 2018 5:25 pm

Hallo Blue

Het is niet duidelijk of je hier aan het goede adres bent. Mijn kennis van advaita is beperkt, maar we kunnen samen je vragen onderzoeken en kijken hoe ver we komen. Laat duidelijk zijn, dat de enige bedoeling van LU is om je duidelijk te maken dat er nergens een centrum "ik" te vinden is van waaruit gedacht, beslist, gehandeld of waargenomen wordt. In hoeverre dat behulpzaam is bij het onderricht in non-dualiteit of "het bereiken van verlichting" zou ik niet weten. Als er zo iets bestaat lijkt het mij wel een stap, die niet is over te slaan.

Normaal neem ik eerst wat grondregels door, maar aangezien we nog niet weten of je hier vindt wat je zoekt, sla ik dat vooralsnog even over, totdat dat duidelijk is.
Ik wil vooral duidelijk hebben hoe het ervaren van alles om je heen vanuit dit gefixeerd gezichtspunt vanuit dit lichaam past binnen non-dualiteit.
Als ik het goed heb begrepen, past elke ervaring binnen non-dualiteit, ook die van je afgescheiden voelen, van het gevoel je in een lichaam te bevinden en van het idee dat je hersenen hebt. De methode van non-dualiteit (als ik het goed heb begrepen) onderzoekt door middel van observeren van de onmiddellijke ervaring en logisch redeneren wat de wezenlijke natuur van die ervaringen is. Zo worden o.a. tijd, ruimte, lichaam, geheugen, voorwerpen, gedachten, acties, de zintuigen bekeken en onderzocht.

Voorbeeld: Tijd blijkt onlosmakelijk verbonden met geheugen/denken. Het verleden is een herinnering die zich nu afspeelt, de toekomst is een fantasie/projectie die zich nu afspeelt.

Bij LU concentreren we ons op een klein maar essentieel deelgebiedje van non-dualiteit: de ik-illusie.
Nochtans ga ik proberen je vraag te beantwoorden en bovendien heb ik de indruk dat de afwezigheid van een zelf/ik jou nog niet 100% duidelijk is:
‘Ik’ is iets wat van moment tot moment verandert maar toch probeert vast te houden aan definities van zelf.
Dit zou je dan namelijk niet zeggen. Het lijkt of "ik" van moment tot moment verander, omdat er alleen maar voorbijgaande ik-gedachten zijn en het "proberen vast te houden" is ook zo'n tijdelijke gedachte. Jij koppelt al die losse gedachtes dus nog aan elkaar. (Op zich ook weer een gedachte, of misschien wel een vernauwing, verkramping)
Ik heb vooral problemen omtrent het hebben van een lichaam binnen de non-dualiteit.
We kunnen onderzoeken wat "het hebben van een lichaam" eigenlijk is.
Wat een probleem kan zijn, is dat de concepten, die we in het dagelijks leven gebruiken en uiterst handig zijn om ons door de wereld te begeven, nutteloos zijn en zelfs in de weg kunnen zitten bij zelfonderzoek. Neem nu hersenen. In het dagelijks leven beschermen we het hoofd zorgvuldig, omdat daar dat kostbare orgaan in zit. En dat moet je vooral blijven doen. In de directe ervaring (wat we gebruiken als basis van ons onderzoek) zijn er geen hersenen te bekennen en zelfs geen hoofd: Er is een ruimte waar een wereld in verschijnt. Realiseer je, dat dat een even geldig, zo niet dichter bij de waarheid liggend concept is dan dat van een hoofd met hersenen er in.

Mijn eerste vraag aan jou: Wat is de directe ervaring van jouw lichaam? Observeer en beschrijf die zo nauwkeurig mogelijk.

Return to “Other Languages”