Wat is waar?

Dansk, Nederlands, Italian
Damon Kamda
Site Admin

Re: Wat is waar?

Postby Damon Kamda » Sun Mar 18, 2012 4:34 pm

de ervaring als ik is er wel hier, en nog steeds het rond cirkelen, als ik super geconcentreerd ben na veel moeite dan is er zien, en lijkt het alsof ik aandacht kan verleggen, maar dat komt en gaat, ik kan niets doen, het zoeken de frustratie blijft, het voelt alsof ik zoveel moeite ervoor moet doen
De ervaring als ik. Die zijn we eerder tegen gekomen.
Wat is dit "ervaren als ik" nu precies?
Wat maakt dit ervaren een ervaren als ik. Waar zit dat 'm in?

En de moeite, de concentratie- wat brengt dit je?
Is er moeite en concentratie nodig om te zien wat is?
Moet er iets verdwijnen, veranderen, wegvallen?

Johan

Postby Johan » Sun Mar 18, 2012 5:14 pm

De ervaring als ik. Die zijn we eerder tegen gekomen.
Wat is dit "ervaren als ik" nu precies? Wat maakt dit ervaren een ervaren als ik. Waar zit dat 'm in?

En de moeite, de concentratie- wat brengt dit je? Is er moeite en concentratie nodig om te zien wat is?
Moet er iets verdwijnen, veranderen, wegvallen?
de antwoorden die ik gaf maken niets uit. Het diepe gevoel van zoeken en de enorme somberheid die toeneemt. De aanwijzingen verschuiven af en toe mijn aandacht. Maar erna een koude thuiskomst van realiteit van toenemende somberheid. Niet een buitje of zo. Het diepe gevoel van zoeken dat het niet af is, dat is niet weg.

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Mon Mar 19, 2012 9:32 am

de antwoorden die ik gaf maken niets uit. Het diepe gevoel van zoeken en de enorme somberheid die toeneemt. De aanwijzingen verschuiven af en toe mijn aandacht. Maar erna een koude thuiskomst van realiteit van toenemende somberheid. Niet een buitje of zo. Het diepe gevoel van zoeken dat het niet af is, dat is niet weg.
Ik begrijp wat je bedoelt en wil die somberheid niet bagatelliseren, het is me zeer bekend.
Toch biedt dat gevoel een directe ingang naar inzicht.
Kun je meer woorden geven aan de somberheid- wat probeert het je te vertellen?

Wat als "het" nooit af is?
Wat als dit zoeken, dit knagende gevoel ingebakken zit in de structuur van het schijnbare ik?
Wat als dit zoeken nu precies de AARD van het schijnbare ik is?

Dit zoeken naar iets anders dan wat er nu is, waar probeert dat de aandacht van af te leiden?
Er is iets dat niet onder ogen wilt worden gezien, iets dat ontwijkt wordt door te verlangen naar een beter morgen, naar een moment waarop alle puzzelstukjes bijelkaar komen en het ik-project met succes is afgerond.
Wat is dit iets? Wat wil niet worden onderkend?

Johan

Postby Johan » Mon Mar 19, 2012 10:06 am

Ik begrijp wat je bedoelt en wil die somberheid niet bagatelliseren, het is me zeer bekend.
Toch biedt dat gevoel een directe ingang naar inzicht.
Kun je meer woorden geven aan de somberheid- wat probeert het je te vertellen?
Dat het hopeloos is dat probeert het te vertellen. Het laat een mist voelen, een dikkige deken.
Wat als "het" nooit af is? Wat als dit zoeken, dit knagende gevoel ingebakken zit in de structuur van het schijnbare ik? Wat als dit zoeken nu precies de AARD van het schijnbare ik is?
Ja precies dat is wat ik ervaar de gevoelens van wanhoop, ik merk dat het een vragen om aandacht is, kwetsbaarheid voel ik en mijn oordeel erover is 1 kant, de andere kant die ik ervaar is 'what the hack' kan ik er wat aan doen dat dit zo is/lijkt? De pessimist vs de optimist als mijn verhaal.
Dit zoeken naar iets anders dan wat er nu is, waar probeert dat de aandacht van af te leiden?
Er is iets dat niet onder ogen wilt worden gezien, iets dat ontwijkt wordt door te verlangen naar een beter morgen, naar een moment waarop alle puzzelstukjes bijelkaar komen en het ik-project met succes is afgerond.
Wat is dit iets? Wat wil niet worden onderkend?
Hmmm een soort 'overgave', de idee van als ik mij overgeef dat dan 'ik' ophoud te bestaan. Angst gevoelens, gevoelens van geen controle meer hebben over mezelf zoals ik nu alles beleef. Kortom mijn verhaal, zoeken, alles waarin 'ik' een rol heeft gespeeld en hoopt te spelen. Een soort 'goodbye schat vergeet het maar' gevoel.
Het haalt echt alles uit de kast, alle verleidingstruuks dat zie ik en voel ik.
Op denkgebied ; de 'logica', alsmaar 'het verklarende' van denken en hoe het werkt daar kon ie zich een lange tijd mee bezighouden. Nu gooit 'ik' de troef van voelen en emoties omhoog, misschien is dat wel een 'service' aan mij.
Het voelt als schaatsen op ijs vol wakken en dat ik moet opletten, aanhoudende controle, toelaten, erkennen van wat omhoog komt. Het voelt alsof je een hond aan een lijn hebt, en als je harder aan de lijn trekt om de hond te forceren naar de stoep te gaan dan stribbelt ie telkens meer tegen. En dan laat je de lijn wat losser, en geef je iets meer toe om de hond zijn ding te laten doen zodat je later de hond alsnog naar de stoeprand krijgt.

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Mon Mar 19, 2012 10:16 am

Dat het hopeloos is dat probeert het te vertellen.
Wat is er precies hopeloos?
Hmmm een soort 'overgave', de idee van als ik mij overgeef dat dan 'ik' ophoud te bestaan.
Ok.
Is die angst gerechtvaardigd?
Is er hier een ik dat kan ophouden te bestaan?
Het voelt alsof je een hond aan een lijn hebt, en als je harder aan de lijn trekt om de hond te forceren naar de stoep te gaan dan stribbelt ie telkens meer tegen. En dan laat je de lijn wat losser, en geef je iets meer toe om de hond zijn ding te laten doen zodat je later de hond alsnog naar de stoeprand krijgt.
Mooie metafoor. Ik begrijp wat je bedoelt met de hond.
Nu is de vraag: wat zit er aan de andere kant van de lijn?
Is er wel een lijn? Is er wel een baasje?
Snap ik wat ik je vraag te onderzoeken?
Er lijkt een verhaal te zijn van baasje hier- hond daar. Een verhaal van de controle hebben, willen, moeten behouden. Een aanhoudend gevecht met een rebelse hond en de frustratie die dit oplevert.

Neem hier wat tijd voor. Ik merk dat je heel snel met je antwoorden bent. Kijk of je echt wat tijd kan nemen, niet alleen achter de computer in gedachtenland, maar gedurende de dag bij alle dagelijkse activiteiten, om te kijken hoe het zit. Is er een baasje die de controle heeft over het verlopen van de dag, over de route die de hond neemt, de plekken waar hij extra lang snuffelt en waar hij zijn spoor achterlaat?

Johan

Postby Johan » Wed Mar 21, 2012 2:13 pm

Dat het hopeloos is dat probeert het te vertellen.
Wat is er precies hopeloos?
Hmmm een soort 'overgave', de idee van als ik mij overgeef dat dan 'ik' ophoud te bestaan.
Ok.
Is die angst gerechtvaardigd? Is er hier een ik dat kan ophouden te bestaan?
hmm, ik zou zeggen t is een mix van voelen dat angst er is (ook al is er weten dat het een verhaal is) dus aandacht is 1
toelaten, zien (zonder de fuzz van denken erover enzo) dan is angst gerechtvaardigd zeker als deel van verhaal wat onder ogen gezien moet worden
de angst om te 'stoppen' te bestaan is een idee duidelijk ja. ik is hopeloos want die kan niets anders dan redenen opgeven, waar ik naar verwijs is eerst het voelen zien dat er bepaalde dingen zijn in t ik verhaal die wel aandacht verdienen en waar voelen toelaten een rol speelt, in het geheel dan. Zien dat ik er niets aan kan doen dat wat er is er is. Ook het idee van wat dan ook of de ervaring van wat dan ook. Wat er gebeurt is niet goed of fout. Dat het gebeurt en gezien wordt.

Mooie metafoor. Ik begrijp wat je bedoelt met de hond.
Nu is de vraag: wat zit er aan de andere kant van de lijn? Is er wel een lijn? Is er wel een baasje?
Snap ik wat ik je vraag te onderzoeken?
Er lijkt een verhaal te zijn van baasje hier- hond daar. Een verhaal van de controle hebben, willen, moeten behouden. Een aanhoudend gevecht met een rebelse hond en de frustratie die dit oplevert.

Neem hier wat tijd voor. Ik merk dat je heel snel met je antwoorden bent. Kijk of je echt wat tijd kan nemen, niet alleen achter de computer in gedachtenland, maar gedurende de dag bij alle dagelijkse activiteiten, om te kijken hoe het zit. Is er een baasje die de controle heeft over het verlopen van de dag, over de route die de hond neemt, de plekken waar hij extra lang snuffelt en waar hij zijn spoor achterlaat?
ik kan niet zien of er een 'baasje' is die controle heeft, wel het volgen van de hond zeg maar, nieuwsgierig kijken, wat vanuit 'ruimte' lijkt te gebeuren, maar of er een 'iemand' in het volgen van hond vs baasje controle etc. zit zie ik niet, er is volgen, de sluier van aandacht

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Wed Mar 21, 2012 11:56 pm

Zien dat ik er niets aan kan doen dat wat er is er is.
Waarom niet?
het volgen van de hond
Wie volgt?
nieuwsgierig kijken, wat vanuit 'ruimte' lijkt te gebeuren
Wat bedoel je met ruimte?
Dat kijken, dat gebeurt vanuit ruimte?

Is er een verschil te zien tussen het kijken en het gebeuren?
Tussen de ruimte en wat vanuit die ruimte gezien wordt?
de sluier van aandacht
Dat klinkt mooi cryptisch, maar wat bedoel je?
In welke zin is aandacht een sluier?

Johan

Postby Johan » Fri Mar 23, 2012 1:53 pm

Zien dat ik er niets aan kan doen dat wat er is er is.
Waarom niet?
'Moet' - ik- iets 'kwijt' raken? 'Ik' kan niets zien, of er bevrijd van worden. De idee, of het 'gevoel', of de 'intense drang' dat 'ik' iets moet doen, is gewoon een idee. Hoe kan een idee een idee loslaten? Of ervaren? Bevrijde 'personen' bestaan niet. Bevrijding be-staat niet.
het volgen van de hond
Wie volgt?

Niemand
nieuwsgierig kijken, wat vanuit 'ruimte' lijkt te gebeuren
Wat bedoel je met ruimte? Dat kijken, dat gebeurt vanuit ruimte?
Is er een verschil te zien tussen het kijken en het gebeuren?
Tussen de ruimte en wat vanuit die ruimte gezien wordt?

Ik kan mezelf nooit omvatten of begrijpen,het is allemaal totale onzin. Zien, kijken naar ruimte en wat vanuit 'ruimte gezien wordt, gebeuren; het zijn ideeën. Ruimte is feitelijk aangeleerd ook nog eens, t feit dat we diepte zien of herkennen in foto's en de fysieke wereld is aangeleerd. De 'ervaring' van ruimte in die zin is een idee over die ervaring. Leuk dat wel, maar nutteloos inzicht. Alsof ik een steentje in een vijver gooi en dan de rimpeling zichzelf gaat verklaren, uitleggen..De valkuil van het stemmetje te volgen, en geloven dat zegt dat er iets 'gedaan' moet worden of bestaat buiten wat er NU is. Zien, is er nu al en kan niet 'gedaan' of 'on-gedaan' worden gemaakt door geen idee of benadering of methodiek. En wat er in Zien verschijnt kan er toch niets mee of iets mee. Om het even. Want dan zijn er weer twee, waarvan 1 deel zegt dat er een ander deel buiten hem of haar 'zelf' is en zo houdt men de wortel voor de mond. Besta 'ik' is absurd.
de sluier van aandacht
Dat klinkt mooi cryptisch, maar wat bedoel je? In welke zin is aandacht een sluier?
in de zin van 'ik' als volger van 'aandacht'. Verhaaltje.Sloot aan bij wat ik toen dacht te ervaren. :)

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Fri Mar 23, 2012 2:55 pm

'Moet' - ik- iets 'kwijt' raken? 'Ik' kan niets zien, of er bevrijd van worden. De idee, of het 'gevoel', of de 'intense drang' dat 'ik' iets moet doen, is gewoon een idee. Hoe kan een idee een idee loslaten? Of ervaren? Bevrijde 'personen' bestaan niet. Bevrijding be-staat niet.
Ja! Er is niet zoiets als verlichting, maar je moet verlicht zijn om dat te kunnen zien!
Ik kan mezelf nooit omvatten of begrijpen,het is allemaal totale onzin. Zien, kijken naar ruimte en wat vanuit 'ruimte gezien wordt, gebeuren; het zijn ideeën. Ruimte is feitelijk aangeleerd ook nog eens, t feit dat we diepte zien of herkennen in foto's en de fysieke wereld is aangeleerd. De 'ervaring' van ruimte in die zin is een idee over die ervaring. Leuk dat wel, maar nutteloos inzicht. Alsof ik een steentje in een vijver gooi en dan de rimpeling zichzelf gaat verklaren, uitleggen..De valkuil van het stemmetje te volgen, en geloven dat zegt dat er iets 'gedaan' moet worden of bestaat buiten wat er NU is. Zien, is er nu al en kan niet 'gedaan' of 'on-gedaan' worden gemaakt door geen idee of benadering of methodiek. En wat er in Zien verschijnt kan er toch niets mee of iets mee. Om het even. Want dan zijn er weer twee, waarvan 1 deel zegt dat er een ander deel buiten hem of haar 'zelf' is en zo houdt men de wortel voor de mond. Besta 'ik' is absurd.
Ja, dus wat is IK?

Johan

Postby Johan » Sat Mar 24, 2012 6:22 pm

Ja, dus wat is IK?
een gedachte, 'manier' van denken, en gek genoeg die ik als 'mezelf' heb aangezien

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sun Mar 25, 2012 8:11 am

een gedachte, 'manier' van denken, en gek genoeg die ik als 'mezelf' heb aangezien
Haha, je bent niet de 'enige'.

- Wie is er precies voor de gek gehouden?
- Hoe kan dat? Wat is het mechanisme achter dit aanzien van een gedachte, een denkwijze voor JEZELF?

Johan

Postby Johan » Mon Mar 26, 2012 9:33 pm

Wie is er precies voor de gek gehouden?
- Hoe kan dat? Wat is het mechanisme achter dit aanzien van een gedachte, een denkwijze voor JEZELF?
Ik - ik weet dat niet, 'het' vertelt mij. Mijn antwoord (en elk antwoord trouwens) geeft geen mogelijkheid om een droom te 'ont-dromen'. Het mechanisme lijkt als dat van een droom, en ontwaken is deel van diezelfde droom. Kenmerk van een droom is dat ie niet echt is. De droom dat ik iets anders zou zijn dan 'daarvoor' of 'erna'.

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Wed Mar 28, 2012 9:35 am

Ik - ik weet dat niet, 'het' vertelt mij. Mijn antwoord (en elk antwoord trouwens) geeft geen mogelijkheid om een droom te 'ont-dromen'. Het mechanisme lijkt als dat van een droom, en ontwaken is deel van diezelfde droom. Kenmerk van een droom is dat ie niet echt is. De droom dat ik iets anders zou zijn dan 'daarvoor' of 'erna'.
Wat is er buiten de droom?

Het beeld van de droom roept het volgende op:

Droom-dromen-dromer

In hoeverre houdt dit beeld stand?

Johan

Postby Johan » Sun Apr 15, 2012 12:25 pm

Wat is er buiten de droom?
Het beeld van de droom roept het volgende op:
Droom-dromen-dromer
In hoeverre houdt dit beeld stand?
Droom: dit beeld is NU en daarin zie 'ik' de poging om 'meer' te willen, ontsnappen uit wat NU is als droom 'later'
of: gedachtes over dingen en gebeurtenissen rondom 'de persoon' , allemaal bewegingen met als kern een soort 'ik' idee, de idee dat er een idee over een geloof in een 'ik' idee is
Dromer: de rol in de droom, met 'zien' als verschijnsel in de droom.
De droom wordt gezien als ik niet droom of niet 'benoem' of 'label', dan kan ik de dromende toestand herkennen, en weten dat ik al wakker was.

In hoeverre dit beeld stand houdt; zolang ik 'mezelf' als onvrij beleef, heb ik een idee over een 'toestand later' fictief puur bedacht, gedroomd. En creëer ik een toestand later waarin er vrijheid bestaat na het doorzien van de illusie. Kortom allemaal verhaaltjesland, bedachte bewegingen.

Op de liniaal van tijd de 'naald' die van links (verleden) naar rechts (toekomst) beweegt met NU als centrum, moeiteloos non stop, en 'is-heid' (de wereld) schimmenspel, de wajangpoppen.

Dat 'ik' ben (spreektaal) of dat 'bestaan is' weet ik moeiteloos met gemak, wat ik lijk te zijn, zijn ideeën over ideeën enz. enz. Hoe ik weet dat bestaan is, weet 'ik' niet. Maar NU, altijd NU, de lijm is die ons allemaal moeiteloos verbindt, dat is het enige 'kapitaal' wat elk moment aan elkaar 'verbindt' als 'denken' en 'tijd' is een manier van denken.

Nu dit beeld van droom, dromen, dromer, houdt stand alleen voor de dromer.
Maar wonderlijk, er is de droom; deze waakdroom en waarheid is altijd NU en HIER, in en als alles wat denken en voelen ons voorschotelt te zijn. Maar om dit verhaal te schrijven moet ik altijd er eerst ZIJN (spreektaal) of bestaan moet er eerst zijn voordat er ook maar iets kan geconstateerd worden, of gezien worden, of herkend kan worden in de vormenwereld van denken en de fysieke wereld (wat ook een vorm van denken is).

Het in stand houden van het beeld gebeurt net zo moeiteloos, als dat ik nu al NU ben omdat ik nooit niet NU kan zijn of NU 'later' kan hopen te worden.
De vraag wat 'ik is lijkt een vraag te zijn vanuit de droom, vanuit de bedachte dromer, maar ik heb nog nooit 'mijn ik' echt gezien dan alleen maar de ideeën erover en het geloof en mijn vooronderstellingen erover.
Dus wat dat beeld in stand houdt, is het geloof in de idee over een 'ik' die droomt dat er een droom is en een dromer van dit alles. GELIJKERTIJD is er 1 element wat nooit meedoet of actief als speler is, de 'toekijker' , de 'wachter' die moet er altijd al zijn. Het 'licht' dat uit de projector komt op het filmscherm waarop de film met spelers en de wereld zichtbaar wordt. Dat - wat ik ben - is moeiteloos en wat is het enige maar dan ook het enige 'niet-ding' wat ik nooit niet (later) kan worden? NU

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Thu Apr 19, 2012 7:16 am

Er allebei even tussenuit geweest. ;-)
De vraag wat 'ik is lijkt een vraag te zijn vanuit de droom, vanuit de bedachte dromer
Ja! De poort is geen poort.
Dus wat dat beeld in stand houdt, is het geloof in de idee over een 'ik' die droomt dat er een droom is en een dromer van dit alles.
Precies! En als je nu kijkt naar dat ik?
GELIJKERTIJD is er 1 element wat nooit meedoet of actief als speler is, de 'toekijker' , de 'wachter' die moet er altijd al zijn. Het 'licht' dat uit de projector komt op het filmscherm waarop de film met spelers en de wereld zichtbaar wordt.
Is dat zo?
Is er een onderscheid te maken tussen het 'licht' en de film? Is niet alles dat 'licht'?
Die wachter, toekijker- is dat wie/wat jij bent? Hoe verhoudt de toekijker zich tot wat wordt bekeken? Waar en hoe bevindt zich deze toekijker? Hoeveel toekijkers zijn er? Heb JIJ een toekijker? Ben JIJ een toekijker?

Return to “Other Languages”