Wat is waar?

Dansk, Nederlands, Italian
Johan

Wat is waar?

Postby Johan » Thu Mar 08, 2012 6:47 pm

Hallo Damon,

Ik was eerder op het RT forum, ‘n jaar terug en toen kwam ik niet verder. Deels te maken met wie je in One To One bent, hoe dat zich ontwikkelt. Maar toen had ik sterk het gevoel dat er de standaard LP van 'jij bestaat niet en er is geen zelf want...' werd afgedraaid. Geen ‘soul’ zat erin. Op het RT forum bij One to One vond ze dat ik haar chanteerde met mijn paniekverhaal, het werd als een soort verhaaltje weggezet. Wat mij toen te binnen schoot was: ‘Lijp wijf, luxe ontwaakte huisvrouw en nog steeds pissed off om het minste geringste’. Ik zei haar dat we niet matchten en dat het wel aan mij zou liggen, en sloot de topic. Dat vond ze niet leuk. Absurd dat mensen dan op hun pik getrapt zijn en acteren alsof ze beledigd zijn als ‘awakening’ in the One, muh hoela

Vaak is ‘geen zelf’ een mentaal ontdekken, dat blijkt het te zijn voor velen op dat en ook dit forum. Ondanks of dankzij de kleuren indelingen. Er is nog volop een eigen proces zichtbaar. Het accent blijft m.i. teveel liggen op de vervorming, verwording in woorden en uitdrukkingen als hulpmiddel.
Op een bepaald moment bleef ik hangen op een draaikolk van totale paniek, doodsangst. Er was nog kort een gedachte ‘fuck dat is niet wat ik zocht en wil’. Ik merkte dat het geforceerd denken en schaakmat zetten van denken een spanningopbouw gaf. Alles wat ik dacht te zijn geweest, te hebben gevoeld of zou kunnen gaan voelen de hele inhoud van het ik gevoel, maar ook zien en zijn waren aannames, en alles begon te draaien en totale paniek, kortom veels te heftig. Tot heden kan ik dat niet passeren en het is de vraag of dat ook moet, het kan zijn dat de ruwe ingang dit veroorzaakt. Ergens is er iets wat mij tegenhoudt en net op de grens grijp ik terug naar de bekende bedenk wereld. Op de meest subtiele manier net voordat die draaikolk ontstaat, grijpt er een kluwen gedachtes en gevoelen als ik net zijn nagels terug en dan zelfde paniek weer. Het alsmaar een tweede creëren en die als het ware wegdenken kan allerlei shit genereren lijkt het.

Ja, twijfels of het goed is om de stok uit de stapel weg te halen zodat de rest instort, of dat het wijzer is om stok voor stok dit te doen ook al kost dat jaren. Goede wijn moet altijd rijpen. Deels ben ik ‘Old school’, prima, ik heb geen haast om nog iets dan ook te forceren.
Later had ik erover met Ciaran en StephV gesproken die wat meer real Life ervaring daarmee hebben. Wat mij aansprak van met name Ciaran was zijn verwijzing naar eerlijkheid. Maar mijn probleem is dat het medium schrijven en typen en denken zo vermoeiend is dat het ZIEN me soms ontgaat. Het blijft klauwen in de lucht, vaag gedoe.
Maar lastig is het om telkens wat ik voelde en beleefde te moeten vertalen naar Amerikaans/Engels en andersom. Ook al beheers ik deze talen redelijk goed. De vertaling staat ertussen in als extra filter. Ik heb veel met Amerikanen en Engelsen gewerkt en het zijn echt geheel andere culturen en denkwijze en zo. Zo oppervlakkig gezien lijken we op elkaar, maar qua uitdrukking, gewoontes begripsvorming, cultuur totaal niet. Los van leeftijd en generatie verschil. De finesse is echt anders. Vandaar dat ik blij ben dat ik hierover in het NL kan praten met jou.
Dus dat is mijn verhaal in een notendop.

Hartelijke groet,
Johan

Damon Kamda
Site Admin

Re: Wat is waar?

Postby Damon Kamda » Fri Mar 09, 2012 10:13 am

Hallo Johan,

Dank voor de introductie en welkom bij LU. Als ik het goed begrijp, hang je dus al een tijdje rond hier?
Ik was eerder op het RT forum, ‘n jaar terug en toen kwam ik niet verder. Deels te maken met wie je in One To One bent, hoe dat zich ontwikkelt. Maar toen had ik sterk het gevoel dat er de standaard LP van 'jij bestaat niet en er is geen zelf want...' werd afgedraaid. Geen ‘soul’ zat erin. Op het RT forum bij One to One vond ze dat ik haar chanteerde met mijn paniekverhaal, het werd als een soort verhaaltje weggezet. Wat mij toen te binnen schoot was: ‘Lijp wijf, luxe ontwaakte huisvrouw en nog steeds pissed off om het minste geringste’. Ik zei haar dat we niet matchten en dat het wel aan mij zou liggen, en sloot de topic. Dat vond ze niet leuk. Absurd dat mensen dan op hun pik getrapt zijn en acteren alsof ze beledigd zijn als ‘awakening’ in the One, muh hoela
Haha, ja er is wel het een en ander veranderd.
Vaak is ‘geen zelf’ een mentaal ontdekken, dat blijkt het te zijn voor velen op dat en ook dit forum. Ondanks of dankzij de kleuren indelingen. Er is nog volop een eigen proces zichtbaar. Het accent blijft m.i. teveel liggen op de vervorming, verwording in woorden en uitdrukkingen als hulpmiddel.
Je hebt gelijk- het gaat niet om de woorden en het uitdrukken, dat is secundair. Waar het om gaat is het zien, de permanente verschuiving in de waarneming- het eindelijk zien wat altijd al waar is geweest. Dat is de enige reden voor het bestaan van dit forum.
Op een bepaald moment bleef ik hangen op een draaikolk van totale paniek, doodsangst. Er was nog kort een gedachte ‘fuck dat is niet wat ik zocht en wil’. Ik merkte dat het geforceerd denken en schaakmat zetten van denken een spanningopbouw gaf. Alles wat ik dacht te zijn geweest, te hebben gevoeld of zou kunnen gaan voelen de hele inhoud van het ik gevoel, maar ook zien en zijn waren aannames, en alles begon te draaien en totale paniek, kortom veels te heftig. Tot heden kan ik dat niet passeren en het is de vraag of dat ook moet, het kan zijn dat de ruwe ingang dit veroorzaakt. Ergens is er iets wat mij tegenhoudt en net op de grens grijp ik terug naar de bekende bedenk wereld. Op de meest subtiele manier net voordat die draaikolk ontstaat, grijpt er een kluwen gedachtes en gevoelen als ik net zijn nagels terug en dan zelfde paniek weer. Het alsmaar een tweede creëren en die als het ware wegdenken kan allerlei shit genereren lijkt het.
Ja, die angst zal 'gepasseerd' moeten worden- onder ogen worden gezien. Er is geen andere manier.
Ja, twijfels of het goed is om de stok uit de stapel weg te halen zodat de rest instort, of dat het wijzer is om stok voor stok dit te doen ook al kost dat jaren. Goede wijn moet altijd rijpen. Deels ben ik ‘Old school’, prima, ik heb geen haast om nog iets dan ook te forceren.
Je mag het zeggen. Wil je samen met mij met volle aandacht naar de kern van de illusie kijken of wil je de wijn nog verder laten rijpen?

Johan

Postby Johan » Fri Mar 09, 2012 10:51 am

Hallo Damon,

Bedankt voor jouw reactie. Ja ik hang al 'n tijdje rond hier. En ik wil wel de fles openmaken met jou om de kern van de illusie te zien.

Groeten,
Johan

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Fri Mar 09, 2012 11:21 am

Top!

Laten we dan simpel beginnen met de vraag waar je naar zoekt en waar je precies blijft steken.

Johan

Postby Johan » Fri Mar 09, 2012 12:30 pm

waar je naar zoekt
ik zie gedachtes over denken dat ik weet wat het is, en zie denken over dat ik niets weet, in mijn verhaal zijn er momenten van 'shifts' waar ik er niet was, en toch probeer ik 'terug' te gaan naar 'die' niet-toestand dat de ballast weg is, zeg maar die openheid of 'vrijheid'.
waar je precies blijft steken
met 1 been als ik acteren, terwijl ik er geen zin meer in heb in dat gedoe en vanuit dat ik gedoe terug proberen te grijpen naar een ervaring waar ik er niet was, en die zich af en toe aandient onverwachts

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Fri Mar 09, 2012 12:47 pm

Wat is het werkelijke verschil tussen momenten van 'shifts' waar jij er niet bent en momenten waarop jij er wel bent?

Johan

Postby Johan » Fri Mar 09, 2012 1:47 pm

Wat is het werkelijke verschil tussen momenten van 'shifts' waar jij er niet bent en momenten waarop jij er wel bent?
Ik denk na, "na"-denken, maar het werkelijke verschil is er 'dan niet'. En als blinde ''ik', wil ik dan 'dat' weer terugkrijgen, egoïsme ten top, bizar heh?

het werkelijke verschil tussen momenten, dat subtiele frictie punt, (ik kan niets anders dan het zo verwoorden) De verschillen zijn deel van mijn denkverhaal hierover, ik zie niets tussen de momenten van shifts
Vreemd is dat

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Fri Mar 09, 2012 8:35 pm

De verschillen zijn deel van mijn denkverhaal hierover, ik zie niets tussen de momenten van shifts
Vreemd is dat
Mmm, ja, vreemd.
Mooie kans om uit te zoeken hoe dit zit, nietwaar?
in mijn verhaal zijn er momenten van 'shifts' waar ik er niet was, en toch probeer ik 'terug' te gaan naar 'die' niet-toestand dat de ballast weg is, zeg maar die openheid of 'vrijheid'.
Dus wat wordt nagejaagd is een bepaalde (niet-)toestand, zoals je het zelf noemt.
De aard van toestanden is dusdanig dat ze komen, even blijven en weer gaan.
Waar we naar/op wijzen hier is iets dat altijd al het geval is, geen toestand, geen ervaring, geen gedachte.
Ik denk na
En als blinde ''ik', wil ik dan 'dat' weer terugkrijgen
De verschillen zijn deel van mijn denkverhaal hierover
Wie? Wie bedenkt dit alles- wie vertelt dit verhaal?

Johan

Postby Johan » Sat Mar 10, 2012 12:27 am

Mmm, ja, vreemd.
Mooie kans om uit te zoeken hoe dit zit, nietwaar?
Waar we naar/op wijzen hier is iets dat altijd al het geval is, geen toestand, geen ervaring, geen gedachte.
on-be-grijpbaar, zie ik denkspel dat ongrijpbaar zegt en aftakkingen, dat kan niets weten, ik schrijf ff mijn dingetjes op hier om t helder te maken, maar zo ongeveer is dat t wel zoals t nu hier aankomt
Wie? Wie bedenkt dit alles- wie vertelt dit verhaal?
mm, ik 'dacht' ik, maar t lijkt dat de gedachte 'ervoor' en 'erna' geheugen schept, en heeft bedacht terwijl die gedachte niet meer bestaat, het lijkt erop dat elke gedachte een soort 'ik' stamp, zegel heeft ingeprint gekregen, een soort lijm, die of achterwaarts of voorwaarts zijn bestaan wil laten gelden. Een soort postkantoor, waar men driftig de enveloppen stempelt. huh

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sat Mar 10, 2012 11:41 am

on-be-grijpbaar, zie ik denkspel dat ongrijpbaar zegt en aftakkingen, dat kan niets weten, ik schrijf ff mijn dingetjes op hier om t helder te maken, maar zo ongeveer is dat t wel zoals t nu hier aankomt
Uhm... huh? Wat? ;-)
mm, ik 'dacht' ik, maar t lijkt dat de gedachte 'ervoor' en 'erna' geheugen schept, en heeft bedacht terwijl die gedachte niet meer bestaat, het lijkt erop dat elke gedachte een soort 'ik' stamp, zegel heeft ingeprint gekregen, een soort lijm, die of achterwaarts of voorwaarts zijn bestaan wil laten gelden. Een soort postkantoor, waar men driftig de enveloppen stempelt. huh
Ja, mooi gezegd. Het ik is de lijm die het verhaal aan elkaar plakt, het cement, de rode draad.

Volgens mij is dat helder, mooi.

De vraag is nu: is het waar?

Is het waar dat er geen ik is?

Kun je beschrijven wat wordt ervaren wanneer je dit in overweging neemt, kijkt en voelt of het waar is?

Johan

Postby Johan » Sat Mar 10, 2012 1:47 pm

pffff shit , mijn hele reactie weg,, verdwenen ! ik kreeg 'n telefoontje, en dan wordt ik opeens uitgelogd en alles weg,
auto save kan handig zijn, weer wat geleerd:-)

ik zal je vragen later weer opnieuw gaan beantwoorden, tot dan.

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sat Mar 10, 2012 1:54 pm

Damn, ja dat gebeurd soms- wellicht slim om je replies eerst in een tekstverwerker op te stellen voordat je ze hier post..

Johan

Postby Johan » Sat Mar 10, 2012 2:57 pm

Het ik is de lijm die het verhaal aan elkaar plakt, het cement, de rode draad. De vraag is nu: is het waar? Is het waar dat er geen ik is?
Kun je beschrijven wat wordt ervaren wanneer je dit in overweging neemt, kijkt en voelt of het waar is?
Wat wordt ervaren wanneer ik dit overweeg:
Dan denk ik na, hierover, dan zie ik dat er gedachtes zijn over dat ik nadenk en dat het erg vermoeiend is, omdat 'ik' het niet zie, en dat wordt gezien;
moeite om te focussen , denken ‘over’ is verdomd vermoeiend, lastig als een soort kantelpunt, alsof ik het middel, de surfplank blijf gebruiken om te 'sturen' , controle dus

Wat wordt ervaren wanneer ik kijk:
Sufheid van denken, 10 typende vingers die toetsen indrukken (godzijdank heb ik 'n typediploma gehaald ooit:-), lichamelijk sensaties, prikkelingen, en als ik aandacht naar 'voren' haal dan de vage omlijning van een bril op de neus, op en neergaande buik, kortom aandacht die verschuift zoals het lichaam beweegt.

Wat wordt ervaren wanneer ik voel:
Een ‘soort’ ‘vast’ voelend punt ergens in de buikzone, als denker een gevoel van ik ‘crash’ en kan het niet volgen of ik ‘zit aan een grens’ , als emotie: iets engs, creepy, en gelijkertijd dan herinneringen aan eerdere ‘niet-gebeurtenissen’ dat er die angst zich zou herhalen, alsof het putdeksel zich weer opent maar ik nu ‘iets langer’ dit kan zien zonder in paniek te raken

Damon Kamda
Site Admin

Postby Damon Kamda » Sat Mar 10, 2012 3:11 pm

Wie of wat doet het overwegen?
Wie of wat doet het kijken?
Wie of wat doet het voelen?

Is er een wie of wat los van het overwegen, kijken, voelen?
Een ‘soort’ ‘vast’ voelend punt ergens in de buikzone, als denker een gevoel van ik ‘crash’ en kan het niet volgen of ik ‘zit aan een grens’ , als emotie: iets engs, creepy, en gelijkertijd dan herinneringen aan eerdere ‘niet-gebeurtenissen’ dat er die angst zich zou herhalen, alsof het putdeksel zich weer opent maar ik nu ‘iets langer’ dit kan zien zonder in paniek te raken
Je geeft aan al eerder op dit punt te zijn geweest, op de grens, op de drempel.
De enige manier om verder te gaan is door de angst onder ogen te zien- direct- zonder ervoor weg te vluchten, zonder afleiding te zoeken- en zo de sprong in het onbekende, het diepe te wagen.

Wat hiervoor nodig is, is moed en vertrouwen.

De moed om onprettige gevoelens te ervaren.
Het vertrouwen dat wat 'aan de andere kant' is, hoewel onbekend, veilig is.

Forceer niks, maar kijk of je als het ware 'ruimte' kunt geven aan de knoop in de buikzone, de contouren ervan voelen, de ruimte er om heen. Nodig het gevoel uit om helemaal aanwezig te zijn. Het probeert iets te communiceren.

Is er iets dat bescherming denkt nodig te hebben? Iets dat niet wil worden ont-dekt?

Achter, onder die knoop- wat zit daar?

Johan

Postby Johan » Sat Mar 10, 2012 11:33 pm

Wie of wat doet het overwegen?
Wie of wat doet het kijken?
Wie of wat doet het voelen?
Wat ik zie is dat het beantwoorden van vragen denken activeert en ik zie dat denken er niet uit komt, dat is wat ik zie hier. Overwegen, kijken, voelen gebeuren, dat is 't enige wat ik kan zeggen.
Is er een wie of wat los van het overwegen, kijken, voelen?
Grappig ja, tijdens het overwegen, kijken, voelen lijkt het alsof er tweede is die de eerste denkt te maken zoiets.
Dat wat ziet=>.... kijkt, voelt, overweegt; een gebeuren wat zich lijkt uit te drukken door/als 'persoon/ik'
Zien is er, de rest is moeite vanwege het op 1 been denken als opstap te gebruiken om vervolgens weer te Zien, flip/flop, snap je. Terwijl ik dit schrijf begrijp ik het punt waar jij het over hebt.
Wat hiervoor nodig is, is moed en vertrouwen. De moed om onprettige gevoelens te ervaren.
Het vertrouwen dat wat 'aan de andere kant' is, hoewel onbekend, veilig is.
Forceer niks, maar kijk of je als het ware 'ruimte' kunt geven aan de knoop in de buikzone, de contouren ervan voelen, de ruimte er om heen. Nodig het gevoel uit om helemaal aanwezig te zijn. Het probeert iets te communiceren.
Ik snap jouw punt over die onprettige gevoelens, maar dat is niet wat ik bedoelde. De draaikolk, angst wat ik eerder beschreef ging niet over emoties of gevoelens die wel of niet verwerkt zijn verre van dat. Maar doodsangst en paniek, om niet te bestaan. Dat wat ziet, inclusief zijn als niet-bestaand, maar dat wat ziet, ook. Het denken lijkt dan ZIEN te willen 'uitdenken'. Ik was als het ware compleet weg, geen herinneringen in die zin. Noem het existentiële angst. Het zou wel makkelijk zijn als je de ene nacht naar bed gaat en de volgende dag sta je op 'awakend' op. Voor mij is dat een broodje aap verhaal.

Sorry dat ik jouw misschien op het verkeerde been heb gezet bij het beantwoorden van mijn vorig post.
Een ‘soort’ ‘vast’ voelend punt ergens in de buikzone
Dat was gewoon mijn punt zit houding tijdens het typen, niet specifiek spanning of zo, het voelt niet aan dat ik gespannen ben of zo.
Achter, onder die knoop- wat zit daar?
Dat punt, 't lijkt een soort entry, waar er binding is met/aan het lichaam. Waar het voelt alsof ik in of aan het lichaam 'zit'. Dit is gewoonlijk niet de hele dag zo, alleen als mijn aandacht erop is gericht, kijk ik bijv. uit het raam of op het strand dan 'voelt/straalt' dat 'ruimtelijker'.
Is er iets dat bescherming denkt nodig te hebben? Iets dat niet wil worden ont-dekt?
ja 't dagelijkse leven, de figuranten behagen en dat spel meespelen zover het nodig is.

Bedankt voor jouw hulp, zeker, ik zal het niet forceren dat heb ik wel geleerd.
En moed en vertrouwen tja, ik ken de kale kwetsbaarheid en de 'draken' van zeg maar het 'voorportaal' , het bekende verhaal van de slang en het touw.

Return to “Other Languages”