Ny dansk guide pr. juni 2017 :-)

Dansk, Nederlands, Italian
bib

Re: Ny dansk guide pr. juni 2017 :-)

Postby bib » Wed Aug 16, 2017 11:19 am

Hej Juri

Så er jeg på banen igen, jeg er ikke helt ubekendt med meditation og focus på åndedrættet, og jeget er ikke indvolveret i vejrtrækningen det sker helt ubesværet af sig selv, således er det også med syn hørelse smag osv. men det er jo den livslange vane med at sige jeg ser jeg mærker jeg gør osv som er dybt forankret i hele systemet, lige nu skriver jeg og fornemmelsen af at det sker helt af sig selv uden at jeg er blandet ind i det er ikke til stede, selv om jeg godt ved at det der separate jeg ikke er at finde nogen steder så illutionen om et jeg ér stadig ikke gennemskuet

Hilsen Ib

Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk

Jchristensen

Postby Jchristensen » Wed Aug 16, 2017 1:27 pm

Hej Ib.

Godt at høre fra dig.

Formålet med den øvelse vi lige har gennemført er - som de andre - at få dig til at erkende, at "du" som solid og selvstændigt fænomen... ikke er så solid alligevel.
Hvis nogle af de øvelser vi har lavet / At sidde med et spørgsmål f.eks. 'Hvor kommer jeg fra?' / At undersøge: Hvad er der bag stilheden? Mærk det i din mave / eller Universets åndedræt / ... har givet dig en fornemmelse af "optøning", selv på ovefladen" af dit Jeg-Er perspekiv... så bliv med med øvelsen. Hvis ikke, så finder vi andre veje.

Måske ér "du'et" eller jeg'et meget, meget solidt. Hvad tænker du, hvis jeg siger:

- at du ikke er Ib (det ved du)
- at du ikke er dine tanker eller krop (det ved du)
- at omkring dig, og i baggrunden Er stilhed. Stilhed er det-eneste-der-er-og-har-været-og-altid-vil-være
- at "du" er stilheden?

Hvordan smager det dig?

---

Jeg har set tilbage til de ønsker du havde, da vi startede. Du skrev da:

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
- der er ikke noget iboende selv, men jeg har en stærk følelse af et selv identifikation med krop og tanker.

What are you looking for at LU?
- jeg håber at kunne gennemskue illutionen om et jeg /selv.

What do you expect from a guided conversation?
- jeg håber på at opnå en større klarhed og indsigt.

Hvor synes du, Ib, at vi er med dette?
Har noget rykket sig?
Hvilke undersøgelsesveje vil du gerne ud ad?

Hilsen, Juri

bib

Postby bib » Sat Aug 19, 2017 11:40 pm

Hej Juri

Ja noget har rykket sig, jeg læste en tekst som lyder således "No you No me, just the awareness in which All Appears " jeg har før læst noget tilsvarende men uden rigtig at forstå betydningen, men nu gik der et lys op for mig, det kaldte det store smil frem jamen selvfølgelig det er jo sådan det er.

Hilsen Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Sun Aug 20, 2017 7:29 am

Hej Ib.

Det er dejligt! Godt at sandheden giver genklang i dig.

I nogle Zen traditioner gør man meget ud af at diskutere, om 'pludselig' eller 'gradvis' oplysning er den dybeste vej. Det er jo meget un-zen-like overhovedet at sammenligne (da det fremmer adskillelse)... men de er jo også bare mennesker, og klostre er hierakriske strukturer... og så har vi den sædvandlige ballade med sammenligning, bedst, mest osv.

Apropos den artikel jeg sendte (den langhårede) så vil jeg spørge dig, om du føler mest for, at vi fortsætter ud ad den vej der hedder "Jeg er ét med alt" eller at vi vælger vejen "Alt er tomhed". Den første vej har tonen af Oneness, den anden af Noneness. Begge er lige gode, det er bare et smagsspørgsmål.

Mine bedste hilsner, Juri.

bib

Postby bib » Sun Aug 20, 2017 10:13 pm

Hej Juri

Jeg foretrækker det enkle og ukomplicerede så jeg ved ikke om det er enten eller, eller både og.

Jeg ser frem til den videre udforskning

Mvh Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Wed Aug 23, 2017 8:07 pm

Hej Ib.

Jeg beklager, at du har måtte vente et par dage. Jeg er klar igen.

OK, det enkle og ukomplicerede. Jeg har set vores dialog igennem og er selv kommet frem til, at vi nok skal ud ad "Ib er ikke (virkelig)" vejen. Det er den mest direkte.

Kan du huske at jeg den 28. juni [viewtopic.php?f=17&t=6041#p218323] bad dig lave øvelsen:
"OK. Men, apropos vores "Sind = Scene" forestilling, kan vi så lave en yderligere forestilling?

At... Der ér en scene. Der ér mennesker/dyre/scenografi/skuepil på scenen (og "derude" i hverdagen). Der ér også observation... men denne observation sker i et rør, der strækker sig fra scenen og ud mod publikum. Publikum er dog ikke enkelt-individer der sidder i den anden af røret. Nej, publikum er observationen i sig selv, som punkter på røret, hvor observation sker. Der er altså slet ingen "jeg" i den anden ende... bare "observation".

Jeg foreslår vi (altså du ;o) prøver en ny øvelse i samme stil:

Der er to muligheder:

1) "Jeg sidder her og læser, hvad Juri har skrevet".
2) Side. Læse.

Forskellen på de to er, at jeg'et ikke findes i mulighed (italesættelse) nr. 2.

Et andet eksempel:

1) Sikken en flot bygning bag ved træet. Jeg går derhen.
2) Bygning. Interesse. Lyst opstår.

Kan du prøve at eksperimentere med at opleve og navigere i verden på disse to ret forskellige måder?

Kan du fortælle mig, hvordan det føles i hovedet, når du oplever på den ene måde, f.eks. gennem en formiddag, og på den anden måde gennem en eftermiddagen?

Prøv det nogle dage. Når/hvis du bliver ør i hovedet/koncentrationen, så bare giv slip og hold nogle timers pause fra øvelsen.

OK?

Juri

bib

Postby bib » Sun Aug 27, 2017 8:35 pm

Hej Juri

Det virker ikke for mig med disse scenarier du foreslår og ser for mig ud som om at det afviger fra LU metoden med direkte pointing som er essensen i LU som jeg må forstå det

Mvh Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Tue Aug 29, 2017 1:26 pm

Hej Ib.

Mange tak for dit svar.

Jeg tænker:

1) Du kan have ret. Måske har du ikke. Alt OK i min ende.

2) Du kender de gængse LU metoder. Du kan læse og prøve dem via fx de tre LU bøger: https://liberationunleashed.com/books/. Det er en fin måde selv at falde over/ind i "ikke jeg". Jeg vil især anbefale bogen: "Look! An illustrated guide to seeing what IS" som dels er meget let-læselig (også for en som ikke er så stærk i engelsk, er jeg 99 % sikker på), og som på hver side er netop det du nævner: Direct pointing.

Er der nogle af øvelserne / spørgsmålene fra bøgerne, som det vil være en fordel at jeg stiller dig (eller kan du selv)?

3) Måske er det du skriver: "Det virker ikke for mig" fordi det er din forstand, der forsøger at forstå? Din forstand er ikke det vi skal bruge, fordi din forstand er endnu ét at de kroge, som dit "jeg" bruger til at gøre fæstne sin position som altings-omdrejningspunkt.

4) Hvis det her med at falde ind i ikke-jeg var let (hvad det egentlig er, og så alligevel ikke)... så var det mere almindeligt. Jeg brugte selv 25 år på det. Jeg ved godt, at i LU regi er der nogen der får deres Aha! oplevelse efter en måned eller to. Andre får den ikke... via LU (men så måske på en anden måde).

5) Du har ret i, at vores fremskridt er stilnet lidt af. Det kan jeg også mærke. Der er vel flere handleveje:

a) Det er helt fint at fortsætte med en anden guide. Det sker relativt tit i LU. Jeg er dog bange for, at der ikke (længere) er andre dansk eller skandinavisk sprogede guides (ingen har i hvert fald responderet, da jeg spurgte i.f.m. at du og jeg startede, og jeg eftersøgte guides, der kunne efterse vores dialog). Men der er mange engelsk-, tysk, fransk (og vistnok også spansk og finsk) sprogede guides, der gerne vil hjælp.

b) Andre bruger fysisk eller åndelig nærhed/samvær med en "frigjort" person som katalysator for selv at se.

c) Forskellige meditationsformer (hvor mange dog handler om at stilne sindet/menneske-systemet, og ikke at træde ud af jeg'et)... og det er meget givtigt, men ikke det du leder efter i LU regi.

d) Du kan simpelthed afblæse din søgen/higen. Det er faktisk den korteste vej. En af de bøger af Eckhart Tolle jeg holder af hedder på dansk "Stilhedens Budskab". Hvis vi bare sætter os på en bænk og lytter efter stilhedens budskab... og bare ér, så... mens vi gør det, ER vi frigjorte/liberated... og måske er vi/du så heldige, at jeg'et glemmer at hoppe på igen, når vi rejser os.

e) Der er garanteret mange andre veje.

---

f) Uden på nogen måde at sige at jeg kan give dig noget, så hænder det også, at LU guides og de som søger mødes: Face-to-face eller via telefon/Skype. Det kunne vi også gøre et par gange, hvis det er muligt/ønskeligt for dig. Jeg bor i Roskilde.

IB, har du selv et bud?

Kærlig hilsen, Juri

bib

Postby bib » Wed Aug 30, 2017 1:20 pm

Hej Juri

Jeg har lige anskaffet mig Ilonas nye bog Liberation unleashed, jeg læser og forstår en hel del engelsk, så jeg går videre på den måde, så jeg siger tak for dialogen vi har haft.

Mvh Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Wed Aug 30, 2017 4:10 pm

Hej Ib.

Alt det bedste. Hvor er det dejligt at mærke, at du har energi på det!

Jeg er på vej over i et andet guiding-fællesskab (end LU). Hvis jeg på et senere tidspunkt kan bistå dig med et eller andet inden for "at se"... så skriv til mig på min e-mail jurichristensen [snabel a] hotmail.com og så skal kan vi se på det.

Mange hilsner, Juri

Jchristensen

Postby Jchristensen » Wed Aug 30, 2017 4:16 pm

Info to guides / admins.

This Seeker named Ib and I have done some inquiry.

Per late august Ib and I have ended before "gating", and Ib is on his own way.

I have told Ib, that at the moment (mid 2017) there unfortunately aren't any other Danish or Scandinavia speaking guides (which was the preference of Ib)... who could continue if Ib prefered this.

Cheers, Juri

Return to “Other Languages”