Ny dansk guide pr. juni 2017 :-)

Dansk, Nederlands, Italian
Jchristensen

Ny dansk guide pr. juni 2017 :-)

Postby Jchristensen » Fri Jun 09, 2017 11:00 am

Hej. Jeg er ny dansk guide (in training). Hvis du har lyst til / brug for at blive guided på dansk, så er der også danske LU guides.

Alt det bedste til dig.

Hilsen, Juri

bib

Re: Ny dansk guide pr. juni 2017 :-)

Postby bib » Mon Jul 24, 2017 10:10 pm

Hej. Jeg er ny dansk guide (in training). Hvis du har lyst til / brug for at blive guided på dansk, så er der også danske LU guides.

Alt det bedste til dig.

Hilsen, Juri
Hej Juri

Jeg vil meget gerne guides på dansk jeg har længe fulgt og læst mange indlæg på engelsk

Mvh Ib

Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk

Jchristensen

Postby Jchristensen » Mon Jul 24, 2017 11:18 pm

Hej Ib.

Du er meget velkommen.

Du skal være opmærksom på, at for nogle (de fleste tror jeg) af de søgende, der efterspørger guidning hos Liberation Unleashed, så er det et (del)mål at blive "anerkendt" som havende Set.

Når en LU guide registrerer, at den søgene selv mener at dette gennembrud er sket, og LU guiden også kan stå inde for det... så beder guiden andre LU guides ser dialogen igennem for at bekræfte indsigten og/eller stille uddybende spørgsmål. Når et antal andre guides har bekræftet, at de også fornemmer, at der er sket et afgørende skift, så bliver den søgende anerkendt som havende set, og tilbudt adgang til nogle Facebook grupper, hvor man kan søge videre ;o) og/eller selv begynde at guide søgende.

Det jeg vil ind på her er, at selvom der ér andre danske LU guides (jeg er dog ikke sikker på, hvor aktive de er) så får vi måske en udfordring med at få dig "bekræftet", hvis vi fører vores dialog på dansk. Gaven: At Se... er selvfølgelig den vigtigste... men hvis det for dig er et mål også at blive en del af LU "klubben", så må jeg lige høre administratorerne om, hvad vi gør. Du er nemlig den første ikke-engelsk sprogede jeg guider.

Så...

1) Er det vigtig for dig at blive en del af LU "klubben" efterfølgende... og jeg derfor skal undersøge, hvordan vi får dig "bekræfet, når/hvis du Ser... hvis vi laver guidningen på dansk?

2) Hvis ikke/under alle omstændigheder, vil du være rar at starte med at svare på nedenstående standardspørgsmål (jeg har ikke oversat spørgsmålene, men du og jeg svarer/skriver på dansk):

1) LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?

2) What are you looking for at LU?

3) Have you been guided by other LU guides?

4) What do you expect from a guided conversation?

5) What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?

6) On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?

Hilsen, Juri.

bib

Postby bib » Tue Jul 25, 2017 8:45 am

Hej Ib.

Du er meget velkommen.

Du skal være opmærksom på, at for nogle (de fleste tror jeg) af de søgende, der efterspørger guidning hos Liberation Unleashed, så er det et (del)mål at blive "anerkendt" som havende Set.

Når en LU guide registrerer, at den søgene selv mener at dette gennembrud er sket, og LU guiden også kan stå inde for det... så beder guiden andre LU guides ser dialogen igennem for at bekræfte indsigten og/eller stille uddybende spørgsmål. Når et antal andre guides har bekræftet, at de også fornemmer, at der er sket et afgørende skift, så bliver den søgende anerkendt som havende set, og tilbudt adgang til nogle Facebook grupper, hvor man kan søge videre ;o) og/eller selv begynde at guide søgende.

Det jeg vil ind på her er, at selvom der ér andre danske LU guides (jeg er dog ikke sikker på, hvor aktive de er) så får vi måske en udfordring med at få dig "bekræftet", hvis vi fører vores dialog på dansk. Gaven: At Se... er selvfølgelig den vigtigste... men hvis det for dig er et mål også at blive en del af LU "klubben", så må jeg lige høre administratorerne om, hvad vi gør. Du er nemlig den første ikke-engelsk sprogede jeg guider.

Så...

1) Er det vigtig for dig at blive en del af LU "klubben" efterfølgende... og jeg derfor skal undersøge, hvordan vi får dig "bekræfet, når/hvis du Ser... hvis vi laver guidningen på dansk?

2) Hvis ikke/under alle omstændigheder, vil du være rar at starte med at svare på nedenstående standardspørgsmål (jeg har ikke oversat spørgsmålene, men du og jeg svarer/skriver på dansk):

1) LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?

2) What are you looking for at LU?

3) Have you been guided by other LU guides?

4) What do you expect from a guided conversation?

5) What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?

6) On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?

Hilsen, Juri.
Hej Juri

Tak for at du vil guide mig

det primære for mig er at se, at efterfølgende blive en del af LU gruppe er mindre væsentlig da mine kummunikationsevner på engelsk er noget begrænset

Nu til spørgsmålene

1. Der er ikke noget iboende selv, men jeg har en stærk følelse af et selv identifikation med krop og tanker

2. Jeg håber at kunne gennemskue illutionen om et jeg /selv

3. Nej

4. Jeg håber på at opnå en større klarhed og indsigt

5. Jeg har i længere tid set forskellige you tube videoer med Echart Tolle Adyashanty og mange andre Buddha at the gaspump som er et interview program med mange forskellige såkaldte enligthning personer, jeg har læst en masse indlæg LU og appen Enligthening quotes har jeg studeret en del.

6. En klar 10. jeg vil besvare efter bedste evne så præcis jeg kan

Mvh Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Tue Jul 25, 2017 2:30 pm

Hej Ib.

OK. Så går vi bare i gang. Jeg glæder mig meget, også på dine vegne.

Som du måske har set ide andre LU dialoger, så foregår guidningen via spørgsmål/svar og øvelser. Disse tiltag er tiltænkt den funktion, at du stopper op og selv ser/mærker/erkender, at det "jeg" vi hidtil har haft som et uanfægtet bagtæppe... slet ikke er så fast, som vi tror.

Vi gør i gang med spørgsmål/svar (som er LU metoden)

Du skriver (og det er fint):

"Jeg har i længere tid set forskellige you tube videoer med Echart Tolle Adyashanty og mange andre Buddha at the gaspump som er et interview program med mange forskellige såkaldte enligthning personer, jeg har læst en masse indlæg LU og appen Enligthening quotes har jeg studeret en del."

Opgave 1
Vælg én af de personer du har fulgt, og vælg derefter én af de sætninger/pointer han/hun har sagt, som rammer dig dybt i forhold til det med at blive oplyst/liberated. Fortæl mig, hvad du har valgt, og hvorfor.

Opgave 2
Selvfølgelig ikke for at smile på din bekostning! men hvad tror du jeg synes er sjovt ved dit svar på spørgsmålet:

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
- "Der er ikke noget iboende selv, men jeg har en stærk følelse af et selv identifikation med krop og tanker."

Mere om LU metoden
Den generelle LU anbefaling er, at den søgende og guiden har daglig udveksling, da det skaber momentum og dynamik hos den søgende. Momentum/dynamik har vist sig hurtigst at få den søgende til at bliver tilpas usikker på sig/sit selv(billede)... og derfor mere åben for agt droppe det. Det er fint med tempo, men det skal heller ikke værre hurtigere end det giver mening. Hvis du skal bruge x dage på at svare på mine spørgsmål (denne gang eller senere) så gør du bare det. Informér mig dog gerne om det, så jeg ved det.

Alt det bedste indtil næste gang.

Juri

bib

Postby bib » Wed Jul 26, 2017 10:01 am

hej Juri

En af Tolles pointer er at tænkning er årsag til umådelig megen menneskelig lidelse, da tanker jo oftest beskæftiger sig med fortid eller fremtid ærgelser eller bekymringer og altså ikke være tilstede i nuet hvilket er det eneste som rerlt eksisterer han kalder det at bruge sindet som et torturinstrument i mine yngre dage havde jeg noget af et bekymringsgen det er dog ikke så galt længre men tanker kommer og går

Jeg har ikke lige luret hvad der bringer smilet frem hos dig måske formulerer jeg mig lidt akavet eller gammeldags - jeg fylder 72 år idag, - men humor er da dejligt

De bedste hilsener Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Wed Jul 26, 2017 1:03 pm

Hej Ib.

Næ, jeg synes både du og jeg formulerer os ganske fint. Du vil selv se, hvad jeg smiler af, senere i vores proces, og så kan vi le sammen. Er det i orden?

Echart Tolle: Ham kan jeg også godt lidt; særligt når han starter et samvær/møde med at sige: Hellooooooo... og så går der fem minutter, før han siger mere. Det der tiltaler mig ved det er, 1) at for Tolle og andre er de fem minutter et dejligt hvil i stilhed, og 2) for andre er stilheden en pinsel af inaktivitet. Venter man længe nok bliver spændingen mellem de to opfattelser skarp som en knivsæg, og dér findes én af snigvejene til oplysning.

Apropos oplysning...

Spørgsmål:

1) Hvad er din forståelse af "oplysning", herunder hvad ønsker du at få ud af at blive oplyst?

2) Er "oplyst"/enlightened og "frigjort"/liberated det samme, for dig?

Jeg har ikke svaret på de to spørgsmål... så jeg spørger bare for at blive mere klar på, hvad dit mål er.

Tak for din ihærdighed. Det tegner godt.

Juri

bib

Postby bib » Thu Jul 27, 2017 4:55 pm

Hej Juri

1) Hvad er din forståelse af "oplysning", herunder hvad ønsker du at få ud af at blive oplyst?

Jeg forestiller mig noget med at se tingene som de er, jeg er klar over tilbøjeligheden til etikettere alting nærmest er en automat funktion, altså en tidlig tillært vane som måske ikke ligefrem fremmer klarsynethed.

2) Er "oplyst"/enlightened og "frigjort"/liberated det samme, for dig?

Ja lige nu kan jeg ikke rigtig se den store forskel

Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Thu Jul 27, 2017 10:10 pm

Hej Ib.

Fint.

OK. Vi er på vej. Tak for, at vi gør det her sammen.

Spørgsmål:

1) Hvad er tanker?

2) Hvad er du?

Juri

bib

Postby bib » Thu Jul 27, 2017 10:52 pm

Hej Juri

Ja jeg taknemmelig for din støtte.

1) Hvad er tanker

Tanker er ord eller billeder der opstår i sindet, som anvendes til at kummunikere eller tolke oplevelser

2) Hvad er du?

Jeg er ! - men jeg er hverken krop, tanker eller følelser. Der er bevidsthed og opmærksomhed som kan rettes mod hvad som helst.

Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Fri Jul 28, 2017 7:09 am

Hej Ib.

Tak.

Spørgsmål:

1) Hvad er sindet?

2) Der ér opmærksomhed, men hvorfor tror du, at det hører til en "dig"? Er det ikke nok, at opmærksomhed bare er?

Hilsen

Juri

bib

Postby bib » Fri Jul 28, 2017 3:48 pm

Hej Juri

1) Hvad er sindet?

Jeg tolker det således "Sindet er der hvor al tankevirksomhed sker. "

2) Der ér opmærksomhed, men hvorfor tror du, at det hører til en "dig"? Er det ikke nok, at opmærksomhed bare er ?

Ok - jo opmærksomhed er bare og den hører ikke til en jeg eller mig, men det er der hvor det bliver lidt tricky for "mig" for det er jo, ja jeg ved snart ikke hvordan jeg skal forklare det identifikationsforkludring for hvis jeg ikke er mig hvem eller hvad ér jeg så, - det er ligesom om der mangler noget !

Hilsen Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Fri Jul 28, 2017 6:14 pm

Hej Ib.

Fint, vi er på den rigtige vej.

Sindet
Hvad siger du til, at i stedet for at sige "sindet" så siger vi "scenen"?

De to ord lyder jo nogenlunde ens, og så er det en måde at lave lidt afstand mellem det der foregår/udspiller sig... og så dig.

Det der sker... er således ikke noget der sker i dig, men på en scene, som kan observeres.

Opmærksomhed
Og det får mig til den andet spørgsmål; spørgsmålet vedr. opmærksomhed.

Sagen er, at det vi i virkeligheden gør (her, du og jeg) er at vi ved at pege på de ydre manifestationer af jeg'et... prøvet at se igennem og bagom det (altså jeg'et). Når vi kommer bagom kan vi se, at jeg'et er reelt nok... det ER... men det det er, er bare en kulisse eller et TV, der bare kører og kører, uden rigtigt at gøre noget. Ved at undersøge eksempelvis tanker, sind eller opmærksomhed (alle ydre manifestationer)... så prøver vi samtidig at "afsløre", at jeg'et bare en fantasiforestilling.

Men jeg'et er så stærk en del af vores eksistensfornemmelse, at det egentlig føles som om vi prøver at afsløre, og senere hive gulvtæppet væk under os selv (altså jeg'et)... og da kroppens overlevelsesinstinkter ikke umiddelbart kan skelne mellem en reel fare (ulven i skoven) og en imaginær fare (jeg'ets undergang), så kæmper flere dele af os selv for at forsvare jeg'et. Når vi så (og der virker jo også ulogisk) begynder at sætte spørgsmålstegn ved jeg'et... så går mange alarmsystemer i gang i sindet, som så sætter gang i fight or flight hormoner, og så kører hele beredskabet i stilling.

Det skal gerne end med, at jeg'et selv gennemskuer, at det er et fatamorgana, så det faktisk er jeg'et, der selv siger: Ha! hvor morsomt. Nu! ser jeg, hvad de siger (om oplysning).

Så... for at begynde den rejse, så får du en øvelse. Den vil sandsynligvis ikke "tjubang" ændre dit perspektiv... men vil langsomt vende din eksistensføleses til mere og mere at tude give slip i dit/sit "jeg" som anker.

Øvelse
Du og jeg har tidligere skrevet:
Der ér opmærksomhed, men hvorfor tror du, at det hører til en "dig"? Er det ikke nok, at opmærksomhed bare er ?

Ok - jo opmærksomhed er bare og den hører ikke til en jeg eller mig, men det er der hvor det bliver lidt tricky for "mig" for det er jo, ja jeg ved snart ikke hvordan jeg skal forklare det identifikationsforkludring for hvis jeg ikke er mig hvem eller hvad ér jeg så, - det er ligesom om der mangler noget !

OK. Men, apropos vores "Sind = Scene" forestilling, kan vi så lave en yderligere forestilling?

At... Der ér en scene. Der ér mennesker/dyre/scenografi/skuepil på scenen (og "derude" i hverdagen). Der ér også observation... men denne observation sker i et rør, der strækker sig fra scenen og ud mod publikum. Publikum er dog ikke enkelt-individer der sidder i den anden af røret. Nej, publikum er observationen i sig selv, som punkter på røret, hvor observation sker. Der er altså slet ingen "jeg" i den anden ende... bare "observation".

OK, her kommer selve øvelsen...
Kan du prøve at opleve verden på den måde. Måske først hjemme i stuen, men senere hen også udenfor, f.eks. på en bænk, hvor mennesker. Intet er ændret... undtagen der er ikke en "jeg" eller en "Ib" i den anden ende, som indtrykkene når eller prikker til. "Du" findes ikke, men selvfølgelig findes observation, og alt det er observeres... mere mærkeligt er det jo heller ikke ;o).

Prøv det et par dage, og giv derefter lyd fra dig. Hvis du har spørgsmål/bekymringer/gennembrud før/under... så meld det til mig.

Hilsen, Juri.

bib

Postby bib » Sun Jul 30, 2017 4:26 pm

Hej Juri

Her til morgen da jeg vågnede lå jeg og var opmærksom på indre som ydre bevægelser lyde, ådedræt , kropsfornemmelser det skete bare af sig selv uden at jeg var indvolveret så at sige. Det var en ganske rar fornemmelse

senere da jeg stod op værkede det i ryggen jeg slås med lændesmerter for tiden, jeg skal passe på og bevæge mig forsigtigt så er det ligesom jeget og kroppen er knyttet ulasteligt sammen,

Dette er de foreløbige empiriske undersøgelser herfra

Hilsen Ib

Jchristensen

Postby Jchristensen » Sun Jul 30, 2017 5:14 pm

Hej Ib.

Godt.

Ja, jeg'et og kroppen, og jeg'et og sindet ER knyttet sammen, ligesom knogler ER holdt sammen af sener og musker og hud.

Dér hvor opmærksomheden rettes mod opleves også.

Men, hvad så, når du bevidst giver slip på den fokusering der udgør "Ib" i opmærksomheden.

Hvad oplever du, når du oplever smerte, eller når der ikke er smerte (begge tilstande lige gode som grundlag for eksperimentet) men hvor du:

- Ligesom når du gradvist løsner en stærkt knyttet hånd for til sidst at være HELT afspændt i fingre/led/hånd og underarm.

- Så prøv:

1) At afspænde hjernen rent fysisk (hvis du f.eks. har været meget bekymret eller stresset ved du, hvor spændt hjernen kan føles).

2) Når hjernen er afspændt, fysisk, også at afspænde/de-fokusere dit ejerskab til de oplevelser (smerten og ikke-smerten).

3) Det er muligt, at dette påvirker din subjektive oplevelse af smerten, men det er ikke det vigtige - i denne sammenhæng.

4) Til gengæld, når der ER fuld opmærksomhed, men en de-fokusering på Ibs tilstædeværelse i observation...

5) ... er Ib dér så? Og hvis han er, hvor i din krop kan du registrere ham?

Juri

P.s. Jeg er på farten mandag + tirsdag, så jeg svarer enten først tirsdag aften eller i løbet af onsdagen.

Return to “Other Languages”