Ik wil het doorzien (i want to see the truth of me) !

Dansk, Nederlands, Italian
2observe

Re: Ik wil het doorzien (i want to see the truth of me) !

Postby 2observe » Wed Feb 15, 2017 10:55 pm

Is dat een onderscheid wat je werkelijk waarneemt?
. Neen, aandacht is er en dat gaat ook alle kanten op maar het ik is dan niet aanwezig. Behalve als aandacht naar gedachten gaan waar het ik een rol speelt bijv. als je denk dat je niet goed genoeg bent. Dan komt een ik om de hoek kijken. Ik kom net terug van een muziekavond waarbij aandacht met name naar de performers en de songs ging. Geen ik in de buurt.....[/quote]

2observe

Postby 2observe » Wed Feb 15, 2017 10:56 pm

Is dat een onderscheid wat je werkelijk waarneemt?
. Neen, aandacht is er en dat gaat ook alle kanten op maar het ik is dan niet aanwezig. Behalve als aandacht naar gedachten gaan waar het ik een rol speelt bijv. als je denk dat je niet goed genoeg bent. Dan komt een ik om de hoek kijken. Ik kom net terug van een muziekavond waarbij aandacht met name naar de performers en de songs ging. Geen ik in de buurt....

Little Lion

Postby Little Lion » Thu Feb 16, 2017 8:31 am

Ok, dus er is aandacht zonder eigenaar en soms is er een ik, met name als dingen vervelend zijn. Klopt dat?

Wat maakt dan 'ik' in dat soort situaties? En wat is er dan dus niet als je een leuke muziekavond hebt?
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

2observe

Postby 2observe » Thu Feb 16, 2017 8:10 pm

Ok, dus er is aandacht zonder eigenaar en soms is er een ik, met name als dingen vervelend zijn. Klopt dat?
Ja
Wat maakt dan 'ik' in dat soort situaties? En wat is er dan dus niet als je een leuke muziekavond hebt?
De ik zijn gedachten die bij me opkomen en die bij mij met name bij vervelende dingen zich "opdringen". Bij een leuke muziekavond zijn gedachten grotendeels afwezig of in ieder geval niet bewust aanwezig. En wordt er genoten van muziek en zang dus hier is dan volledige aandacht op.

Vandaag bij het nadenken kwam en komt er nu ook een bepaalde emotie op als het ik wordt bekeken. Een gevoel van een verdriet, net niet kunnen huilen... het is een gevoel op de achtergrond, niet sterk, zachtjes kloppend.....

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Feb 17, 2017 10:47 am

Je zegt twee dingen:
1) het IK zijn gedachtes, maar alleen vervelende gedachtes.
2) die gedachtes dringen zich op aan MIJ

Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Zie je dat?
Misschien is er sprake van een niet onderzochte aanname hier.

Laten we even wat dieper duiken in een onderzoekje naar gedachtes om te zien of 1) waar is.

Waar komt een gedachte vandaan?
Waar gaat een gedachte heen?
Waar vindt een gedachte plaats?
Kan een gedachte denken?
Kan een gedachte waarnemen?
Waar is een gedachte van gemaakt?

En Andre ;-) onderzoek, kijk, wees oplettend. Ga niet je ideeen doorlopen.
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

2observe

Postby 2observe » Sun Feb 19, 2017 12:00 pm

Je zegt twee dingen:
1) het IK zijn gedachtes, maar alleen vervelende gedachtes.
2) die gedachtes dringen zich op aan MIJ

Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Zie je dat?
Ja, zoals ik het opschrijf en wellicht ook voel is er toch een MIJ (of IK dus) wat last heeft van vervelende gedachtes...
Maar als IK gedachtes zijn dan is MIJ ook een gedachte en daar gaat het mis....
Laten we even wat dieper duiken in een onderzoekje naar gedachtes om te zien of 1) waar is.
Waar komt een gedachte vandaan?
Die komt op. Ik ervaar ze in mijn hoofd als woorden, zinnen, stemmen en beelden.
Waar gaat een gedachte heen?
Die verdwijnt weer zoals de gedachte gekomen is en maakt vaak plaats voor een nieuwe gedachte. Fysiek kan ik niet aangeven waar de gedachte heen gaat. Hij komt in mijn hoofd of in ieder geval in mijn bewuste denken en verwijst zoals de gedachte gekomen is.
Waar vindt een gedachte plaats?
Ik ervaar de gedachte in mijn hoofd, in het denken. Soms ben ik me bewust dat ik een gedachte heb als ik er op ga letten maar vaak ga ik op in mijn gedachten en voelt het als belangrijk onderdeel van mij.
Kan een gedachte denken?
Neen, een gedachte kan niet denken. Een gedachte is een beeld, woord, stem, zin, conversatie wat opkomt in mijn hoofd als onderdeel van het denken maar kan zelf als losse gedachte niet denken
Kan een gedachte waarnemen?
Neen, lijkt me nu duidelijk. Iets kan gedachten waarnemen maar de gedachte zelf kan niet waarnemen. Dat wordt door iets gezien.
Waar is een gedachte van gemaakt?
Niet iets stoffelijks, kan het niet pakken, ervaar het als heel vluchtig, als iets wat komt en gaat maar geen fysieke componenten heeft

Little Lion

Postby Little Lion » Mon Feb 20, 2017 7:50 pm

Best mysterieus fenomeen, he, gedachtes?
Het is onduidelijk waar ze vandaan komen, waar ze heen gaan, waar ze van gemaakt zijn. Gedachtes kunnen zelf niet waarnemen of denken.

Jouw antwoorden wijzen erop dat gedachtes niet hetzelfde kan zijn als IK. Ben je het daarmee eens?

Wel lijkt het in jouw antwoorden erop dat gedachtes een eigenaar hebben. Dat is interessant. Hoe zit dat? Kun je daar je eens wat meer over zeggen?

Return to “Other Languages”