Ik wil het doorzien (i want to see the truth of me) !

Dansk, Nederlands, Italian
2observe

Ik wil het doorzien (i want to see the truth of me) !

Postby 2observe » Fri Feb 10, 2017 12:00 am

What brings you to Liberation Unleashed?
After reading lots of books, seeing lots of videos on youtube about non duality and visiting some satsangs i saw an interview with Peter Gerritsen who told about his liberation of the me after he came in contact with liberation unleashed.

What are you looking for? What do you expect from this?
The truth, nothing more or less then the truth about me, the I i am. I understand it intelectual but i cant go over the bridge from the seperate self to the truth....
I know there is a deeper wholeness but i cant find it...

What is your past experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
Reading lots of books, watching videos, visiting satsangs. Trying to meditate, beeing still...

How ready are you to question your beliefs about who you are and see the truth no matter what?
8

Little Lion

Re: Ik wil het doorzien (i want to see the truth of me) !

Postby Little Lion » Fri Feb 10, 2017 10:29 am

He hallo!

Wie ben je, of hoe kan ik je noemen?
Ik ben Leonie en wil wel je gids zijn als het je wat lijkt.

Zullen we er gelijk induiken?
I want to see the truth of me
Daar zit een ' ik' in die op zoek is naar een ' mij'. Best maf eigenlijk, he? Twee separate selfs, waarvan de een op zoek is naar de ander. Een beetje als a dog chasing its own tail.

Neem eens een kijkje: wie of wat is die 'ik' die op zoek is naar de ' waarheid van ik' ?
Kan je m localiseren? Heeft ie een vorm, een kleur, een geur? Waar is ie van gemaakt?

Heel veel groeten!
Leonie
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

2observe

Postby 2observe » Fri Feb 10, 2017 12:37 pm

Hoi Leonie,

André hier, 53 levensjaren.
Fijn dat je mijn gids wilt zijn!
Ik is niet zichtbaar, geen geur, geen kleur, meer een gevoel van binnen. Niet tastbaar. Maar zo ingeslepen in mijn dagelijkse gebruik...
Ik voel me dus wel een ik.
Met zijn eigen zorgen, vreugde, verdriet, pijntjes, betrokkenheid bij anderen, emotioneel, kwetsbaar, rollenspeler...
Ik zit diep in mij....
Toen ik 50 jaar werd, had ik een helder moment van "ik voel me niet 50..., ik voel me helemaal niet ouder dan toen ik als ik me voor het eerst bewust werd van mijn ik"
Maar die ik kwam van weten, zat diep maar was zo authentiek...
En ik kan dat gevoel niet meer oproepen....ik zoek hem maar kan hem niet vinden...
Teveel gedachten, onrust, ik weet dat ik een ilussie is, intellectueel klopt het, geloof ik het maar het echt ervaren lukt niet.... teveel weerstand vanuit mijn ik. Als vriend, vader, collega en al die andere rollen...

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Feb 10, 2017 12:44 pm

Interesting, dus IK is een gevoel.
Waar zit dat gevoel dan? En hoe voelt het?
En wie voelt het?
Ga serieus kijken, Andre. Als een kind zo nieuw en nieuwsgierig. Alles wat je intellectueel weet is ballast.
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

2observe

Postby 2observe » Fri Feb 10, 2017 8:10 pm

Misschien ook geen gevoel. Pfff.... ik probeer naar mijn ik te gaan maar dan zit ik in mijn gedachten. Het gevoel komt als er iets met het ik gebeurt. Maar dat zijn emoties. In mijn taalgebruik heb ik het vaak over ik moet dit en ik moet dat, ik heb het druk.

Little Lion

Postby Little Lion » Fri Feb 10, 2017 11:58 pm

Hm, msschn dus geen gevoel, zeg je. Misschien of zeker weten?

Dit.is een exacte wetenschap,Andre. Misschien doet niet mee. Anders blijf je eeuwig zwabberen.

2observe

Postby 2observe » Sat Feb 11, 2017 4:04 pm

Ik is een gedachte. Een gedachte gebaseerd op body/mind ervaringen. Direct nu of vanuit een gedachte uit het verleden of een gedachte over de toekomst. Maar de gedachte IK is heel hardnekkig omdat hij elke dag elk moment van de tijd opborrelt. De gedachte IK is bijna continue aanwezig. Dus bind ik me sterk aan de gedachte IK. Hoe kom ik hiervan af?

Little Lion

Postby Little Lion » Sun Feb 12, 2017 9:14 pm

Hoi Andre,

De gedachte IK gaat niet zomaar weg. Misschien wel nooit. Ik weet het niet.
Maar hoe je de spanningsvolle identificatie daarmee doorbreekt is door te kijken hoe het nou precies zit. Echt kijken. Zoals je op zoek gaat naar je sleutels die je kwijt bent.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je antwoord geeft op een vraag als:
Hm, IK is msschn dus geen gevoel, zeg je. Misschien of zeker weten?
En om een antwoord hierop te krijgen loop je niet je ideeen door maar kijk je hoe het echt zit. Ik zie graag nog een antwoord daarop tegemoet.

Hoe ben je hier op gekomen?
Ik is een gedachte.
grtn
Leonie

2observe

Postby 2observe » Sun Feb 12, 2017 9:38 pm

Hoi Leonie,

Je pakt me wel bij de strot want daar heb ik nu juist veel moeite mee. Het daadwerkelijk onderzoeken van het IK. Ik realiseer me dat ik inderdaad veel vanuit kennis praat, hoe kom nu ik tot gericht onderzoek? Je zegt
maar kijk je hoe het echt zit
. Doe dat maar eens als je al 50+ jaar vanuit kennis en ervaring zaken beredeneer...
Betekent het onderzoeken van het IK dan me dan naar binnen richten? Dat is nog wat anders dan op zoek gaan naar je sleutels omdat je dat met je zintuigen doet. Moet ik met mij zintuigen op zoek naar hoe het echt zit..... Daar loop ik steeds vast...

Little Lion

Postby Little Lion » Sun Feb 12, 2017 10:07 pm

Stap voor stap Andre. Vraag voor vraag. :-)
Eerst steun wieltjes aan je fiets, anders val je om.
Daar loop ik steeds vast
Is die gedachte 'ik'?

Zo ja en zo nee, leg uit. Vanuit waarneming, niet vanuit ideeen.

2observe

Postby 2observe » Mon Feb 13, 2017 7:32 pm

Goedenavond Leonie,
Daar loop ik steeds vast
is een gedachte, het IK hierin is wel onderdeel van de gedachte om mij te labelen t.b.v. communicatie naar jou toe.
Dus als ik mijn IK observeer dan komt ie boven tijdens gesprekken met anderen, bijvoorbeeld bij discussies waar het IK een mening verkondigd. En als iemand me onjuist bejegend kan IK boos worden. Gisteren had ik zo' n akkefietje waarbij IK de adrenaline in mijn lichaam voelde stromen. In ieder geval liet mijn body/mind de nodige emotie merken. Ik realiseer me nu wel dat IK dus een label is om mezelf te duiden naar anderen en ook naar mezelf als ik met mijn gedachten bij een situatie ben die ik bijvoorbeeld vervelend vindt. Het IK zelf is niet stoffelijk, zichtbaar.
Wat is dit moelijk trouwens..... ik zie dat ik in mijn antwoord naar jou weer heel veel IKKEN gebruik....zucht....

Little Lion

Postby Little Lion » Mon Feb 13, 2017 11:27 pm

IK is onvermijdelijk. IKKEN (als ww) ook.

Een andere manier om 'kijken' uit te leggen: let morgen eens op hoe aandacht constant verschuift. Soms is aandacht volledig geinvesteerd in een mening verkondigen, soms in boos worden, soms in fijne gevoelens, soms in een leuk gesprek, soms in observator modus.

'Kijken' kan je ook zien als het wakker maken van een soort oplettendheid. Een nieuwsgierigheid naar wat er nou eigenlijk gaande is.

Heeft die constant verschuivende aandacht een eigenaar?

2observe

Postby 2observe » Tue Feb 14, 2017 8:39 pm

Nee geen eigenaar. Aandacht gaat inderdaad alle kanten op. Vandaag weer een pittige situatie op het werk waarbij aandacht naar het conflict gaat. Vervolgens gaat de aandacht naar de woede die opkomt, vervolgens naar het gloeien van het hoofd en dan naar de prikkels in mijn lichaam. Aandacht gebeurt automatisch. Het Ik heeft hier geen controle over. Veel aandacht gebeurt volgens mij ook onbewust. Totdat je je bewust wordt van het aandacht geven en dan gaat de aandacht naar de aandacht voor iets...heel apart...

Little Lion

Postby Little Lion » Tue Feb 14, 2017 9:28 pm

Ja, grappig fenomeen he, aandacht?
Aandacht gebeurt automatisch. Het Ik heeft hier geen controle over.
Er is dus aandacht en er is een ik. Is dat een onderscheid wat je werkelijk waarneemt? Ja en nee zijn beide even geldige antwoorden. Zo nee en zo ja, hoe zit dat dan?

2observe

Postby 2observe » Wed Feb 15, 2017 10:53 pm

[quote][Is dat een onderscheid wat je werkelijk waarneemt?/quote]. Neen, aandacht is er en dat gaat ook alle kanten op maar het ik is dan niet aanwezig. Behalve als aandacht naar gedachten gaan waar het ik een rol speelt bijv. als je denk dat je niet goed genoeg bent. Dan komt een ik om de hoek kijken. Ik kom net terug van een muziekavond waarbij aandacht met name naar de performers en de songs ging. Geen ik in de buurt.....

Return to “Other Languages”