Thought or No Thought (Dutch)

Dansk, Nederlands, Italian
Henkccn

Re: Thought or No Thought (Dutch)

Postby Henkccn » Sat Feb 18, 2017 12:16 pm

Wie wil dat weten?

Dat is nu juist de vraag. Er is niemand die dit wil weten.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Klopt, maar de antwoorden die je geeft, roepen weer nieuwe vragen op.
Is het ok dat ik je die stel?

Het is wel handig als aangeeft dat we een andere weg inslaan.

-----------------------------------------------------------------------------------

En dan nu een vraag van een andere gids:
Ben jij bewustzijn?

Er is geen persoonlijk bewustzijn. Het bewustzijn is geen persoon. In essentie ben jij bewustzijn.

-----
Er is altijd een keuze:
Dat werd gedurende dit vraag en antwoord spel zoals jij(petrus) dit noemt mij duidelijk.

Of je gaat in op je gedachten en weet je de geest houdt er van om problemen op te lossen. Dat is wat het doet. Dat is zijn werk.
Zelfs als alles goed is in mijn leven dat gaat de geest toch door met problemen oplossen. En daar is niets mis mee.
Het is volkomen natuurlijk.

Of je gaat rustig terug naar de stilte binnenin je en kijk als toeschouwer wat er allemaal gebeurd zonder daar op in te gaan.
Dan ervaar je vrede en rust.

----------------------------------------------------------------------------------------------

En een oefening:
Zit stil met je ogen dicht en focus op de andere zintuigen: horen, ruiken, proeven, aanraken.
Beantwoord de volgende vragen één voor één met alleen de input van de 4 overgebleven zintuigen en zonder een beroep te doen op het denken:

Kan je weten hoe lang het lichaam is?
Heeft het lichaam hebben een gewicht of een volume?
Is er een grens tussen het lichaam en de grond?
Voel je waar het lichaam eindigt?

Heb je controle over dit lichaam?
Kan je ergens een geest vinden in dit lichaam?

Voel je je oren?
Kan het lichaam horen?
Of is er gewoon horen?

Heeft het lichaam in de directe ervaring een vorm?
Is er een binnen dit lichaam of buiten dit lichaam?
Waaruit bestaat het lichaam in de directe ervaring?
Ben jij dit lichaam?

Al deze vragen heb ik al in de loop van de tijd beantwoord.
Zo´n oefening is niet mijn ding. Niet via deze manier. Wellicht wel als je bij mij zat of zo.

Er is alleen dit moment simpel toch.

-----------------------------------------------

Groet,

Henk.

Henkccn

Postby Henkccn » Sat Feb 18, 2017 12:21 pm

Ik ontving een link naar een filmpje.
Op de een of andere manier ben ik dat weer kwijt.

Ik heb er wel even naar gekeken.

Het is van Paul Smit. Heel vervelend om te zeggen(te mind is bezig) daar moet ik absoluut niets van hebben dat is echt
pure nep. (voor mij althans)

Groet,
Henk.

Petrus

Postby Petrus » Sat Feb 18, 2017 12:56 pm

Hi Henk,
Er is altijd een keuze:
Of je gaat in op je gedachten en weet je de geest houdt er van om problemen op te lossen. Dat is wat het doet. Dat is zijn werk.
"Je" gaat niet in op gedachten. Soms gebeurt dat. Dat is geen "keuze". Kan je dat nog eens goed bekijken?
Of je gaat rustig terug naar de stilte binnenin je en kijk als toeschouwer wat er allemaal gebeurd zonder daar op in te gaan. Dan ervaar je vrede en rust.
De kunst is dus te zien, dat dat geen keuze is: soms is er herrie, soms is het stil. 2 kanten van dezelfde medaille.
En dat het tumult aan gedachten, als dat gebeurt zal ik maar zeggen, misschien een hele andere ervaring is, maar eigenlijk in wezen even vredig en rustig.

Liefs, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Sat Feb 18, 2017 1:45 pm

"Je" gaat niet in op gedachten. Soms gebeurt dat. Dat is geen "keuze". Kan je dat nog eens goed bekijken?

Die keuze heb ik nu wel. De keuze is dus :Ga ik "NU" wel in op mijn gedachten en vervolgens ontstaat een heel verhaal(story)Dat kan je zelfs leuk vinden.

Of je laat de gedachten voor wat ze zijn en gaat er niet op in en ervaart vrede en rust.

Wat jij bedoeld is als je er niet van bewust bent dat je een keuze hebt.

--------------------------------------------------------------------------------
De kunst is dus te zien, dat dat geen keuze is: soms is er herrie, soms is het stil. 2 kanten van dezelfde medaille.
En dat het tumult aan gedachten, als dat gebeurt zal ik maar zeggen, misschien een hele andere ervaring is, maar eigenlijk in wezen even vredig en rustig.

Er is geen keuze dat die gedachten en alles wat er verschijnt ontstaat in het bewustzijn.
Je hebt wel de keuze om er wel of niet op in te gaan.

Als die keuze er niet zou zijn zouden we nu geen gesprek voeren leefde iedereen op deze wereld in vrede.
Het probleem is dat de meeste mensen verslaafd zijn aan hun gedachten. Dat is een van de ergste vormen van verslaving.
De mens is zich er niet van bewust.

Het bewustzijn wat deze zaken registreert als het ware is er altijd. Dat is de ervaring van stilte vrede etc.

Sorry dat ik nu met jouw in discussie raak maar volgens mij bedoelen we allebei hetzelfde.

Groet,

Henk.

Petrus

Postby Petrus » Sat Feb 18, 2017 2:31 pm

Hi Henk,
Die keuze heb ik nu wel.
Is het misschien een gedachte die langs komen met inhoud "ik heb een keuze"?
En dan gebeurt vervolgens een van de mogelijkheden?

Of is er echt een soort van processing unit die beslissingen aan het maken is?
Een apparaatje met input-kabeltjes en een output: de beslissing!

Als ik je nu eens vraag 1 van je 2 armen omhoog te steken.
Heb je er 1 in de lucht nu? Nee, doe het dan nu.

Zo ja, welke van de 2 is het? En hoe heeft "ik" die beslissing gefabriceerd?
Of is het misschien zo dat opeens 1 van de 2 maar omhoog gedaan werd?
Je hebt wel de keuze om er wel of niet op in te gaan.
Is dat echt zo?
Is de neiging niet op bepaalde gedachtes in te gaan, niet ook iets wat gewoon gebeurt?
En als die neiging er is, dan lukt het niet altijd om er niet op in te gaan toch?
Waar hangt dat van af?

Waar komen gedachtes vandaan?
Waar gaan ze heen?
Kan 'je' een gedachte in het midden stoppen?

Is er een 'ik' te vinden die gedachtes denkt?
Verschijnt er een denker van gedachtes in je ervaringen?
Kan je ergens een denker vinden?
Zou het kunnen dat 'ik' ook slechts een gedachte is?

Is er een 'ik' te vinden die gedachten controleert?
Kan je er voor kiezen geen pijnlijke of negatieve gedachtes te hebben?
Kan je kiezen wat je denkt?
Kan je kiezen wat niet te denken?
Zijn het de hersenen die denken?

Denk je gedachten of denken gedachten jou?
Is het mogelijk om de ik-gedachte te voorkomen?

(zou fijn zijn als je deze groene vragen één voor één, dus allemaal, beantwoordt)

Groetjes, Peter

Henkccn

Postby Henkccn » Sat Feb 18, 2017 4:33 pm

Is het misschien een gedachte die langs komen met inhoud "ik heb een keuze"?
En dan gebeurt vervolgens een van de mogelijkheden?

Niemand neemt een beslissing. Er is een keuze in de zin van focus je op je gedachten of niet.

-------------------------------------

Of is er echt een soort van processing unit die beslissingen aan het maken is?
Een apparaatje met input-kabeltjes en een output: de beslissing!

Als ik je nu eens vraag 1 van je 2 armen omhoog te steken.
Heb je er 1 in de lucht nu? Nee, doe het dan nu.

Zo ja, welke van de 2 is het? En hoe heeft "ik" die beslissing gefabriceerd?
Of is het misschien zo dat opeens 1 van de 2 maar omhoog gedaan werd?

Je gaat in op de gedachten en dan hoe die gedachten dan tot stand komt. Dat is niet wat ik bedoel.
Waar vestig je je aandacht op op de gedachte of op het bewustzijn. Gedachten komen en gaan voorbij wat zij ook inhouden thats it.

------------------------------------------------------------
Is dat echt zo?
Is de neiging niet op bepaalde gedachtes in te gaan, niet ook iets wat gewoon gebeurt?
En als die neiging er is, dan lukt het niet altijd om er niet op in te gaan toch?
Waar hangt dat van af?

Daar heb je niets over te zeggen dat gebeurd gewoon. Mooie gedachten lelijke gedachten, suffe gedachten etc.etc.
dus...focus je op die gedachten of niet .

------------------------------------------------------------------
(zou fijn zijn als je deze groene vragen één voor één, dus allemaal, beantwoordt)

Nou vooruit omdat zo vaak met liefs Petrus eindigt.(grapje)

Waar komen gedachtes vandaan?
Uit het oneindige. Eigenlijk uit het niets.

Waar gaan ze heen?
Nergens, ze verdwijnen gewoon.

Kan 'je' een gedachte in het midden stoppen?
Jij bent niet je gedachten dus ik kan niks met gedachten ook niet stoppen in het midden.
Een gedachte kan wel ineens stoppen. Maar daar ga ik niet over.

Is er een 'ik' te vinden die gedachtes denkt?
Het wordt eentonig. Gedachten komen en gaan. Er is niemand die iets doet ook niet een ik.

Verschijnt er een denker van gedachtes in je ervaringen?
De denker is de gedachte dus dat zijn ook allemaal gedachten.

Kan je ergens een denker vinden?
"Ergens" waar dan ? Nee.

Zou het kunnen dat 'ik' ook slechts een gedachte is?
Alles is een gedachte. Ja dus.

Is er een 'ik' te vinden die gedachten controleert?
Een gedachte die de gedachte controleert nee, dus.

Kan je er voor kiezen geen pijnlijke of negatieve gedachtes te hebben?
Er valt niets te kiezen. nee dus.

Kan je kiezen wat je denkt?
Gedachten komen en gaan daar heb je geen invloed.

Kan je kiezen wat niet te denken?
Ook dat is weer een gedachten Nee, dus.

Zijn het de hersenen die denken?
Dat is niet bekend maar zonder hersenen kunnen we het niet over gedachten hebben.

Denk je gedachten of denken gedachten jou?
Ook dat is weer een truc van de geest. Of je gedachten denkt of gedachten jou denken is een gedachte.

Is het mogelijk om de ik-gedachte te voorkomen?
Zo blijven we maar doorgaan. Gedachten komen en gaan daar is niets aan te doen. "IK"wil daar ook niets aan doen.

Groet,
Henk.

Petrus

Postby Petrus » Sat Feb 18, 2017 6:20 pm

Hi Henk,

Dank voor je antwoorden.
Ik wil alleen nog even verder inzoomen op het focussen waar je het over hebt.
Er is een keuze in de zin van focus je op je gedachten of niet.
Valt het wel of niet focussen te controleren? En zo ja, door wie of wat?
Waar vestig je je aandacht op op de gedachte of op het bewustzijn. Gedachten komen en gaan voorbij wat zij ook inhouden thats it.
Hier lijkt het ook alsof je zegt dat je een keuze hebt te focussen op gedachten of op het bewustzijn.
Maar is dat zo? In je andere antwoorden zeg je zelf: "Gedachten komen en gaan daar heb je geen invloed op."
Dus soms is er bewustzijn zonder gedachten. En soms is er bewustzijn met gedachten, of eigenlijk bewustzijn in de vorm van het hebben van een gedachte.

Door te zien dat je er geen fluit mee te maken hebt, dat gedachten/ervaringen/gevoelens/beslissingen/focus/niet focus komen en gaan, kan er iets ontspannen: ik hoef niks te doen, ik kan zelfs niks doen, al zou ik willen dan nog is er geen "ik" om iets mee te doen.
Denken, voelen, beslissen, focussen, ervaren: je kunt het niet doen. Het gebeurt.

Groetjes, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Sat Feb 18, 2017 7:58 pm

Valt het wel of niet focussen te controleren? En zo ja, door wie of wat?

Het gaat er niet om het focussen te controleren dat is niet aan de orde. Je neemt waar. Maar neem je waar in z´n totaliteit of is er de beperking van het kijken naar alleen maar naar de wolken en niet naar de blauwe lucht.

Dat is wat gebeurd. Herkennen en ontdekken dat er een breder zicht is veranderd je leven volkomen.

---------------------------------------------------------

Door te zien dat je er geen fluit mee te maken hebt, dat gedachten/ervaringen/gevoelens/beslissingen/focus/niet focus komen en gaan, kan er iets ontspannen: ik hoef niks te doen, ik kan zelfs niks doen, al zou ik willen dan nog is er geen "ik" om iets mee te doen.
Denken, voelen, beslissen, focussen, ervaren: je kunt het niet doen. Het gebeurt.

Als het echt zo was zo als jij zegt dat zou er niemand ooit zou kunnen veranderen, en daar bedoel ik mee inzicht verkrijgen in je werkelijkheid.( Dus niet dat ik als persoon iets aan de gebeurtenissen en situaties zou kunnen veranderen)
Want tegen wie spreek je nu wie ben je aan het gidsen om de weg naar de waarheid ...naar binnen toe te wijzen ?

Het leven gaat zo als het gaat daar kun je niets aan veranderen. Je kunt wel ontdekken inzicht verkrijgen hoe het werkt.
Als je merkt dat (het voorbeeld wat je zo graag gebruikt) sinterklaas niet bestaat veranderd je leven.
Je hebt geen angst meer je hoeft niet meer bang te zijn.

Om zover te komen moet wel iets gebeuren in je wezen in je leven nl. inzicht verkrijgen dat is wat ik hier bij Lu heb verkregen. Ook dat gebeurt. Als ik daar geen keuze in zou hebben dan zou ik toch een enorme bofkont zijn in vergelijking met al de andere mensen die deze kennelijk niet hebben.

Groet,
Henk.

Petrus

Postby Petrus » Sun Feb 19, 2017 11:38 am

Hoi Henk,
Maar neem je waar in z´n totaliteit of is er de beperking van het kijken naar alleen maar naar de wolken en niet naar de blauwe lucht.
Voor wie of wat maakt dat verschil?
De wolken zijn er ook en als je kijkt naar de wolken, dan kijk je naar de wolken.
Is het niet een idee (gedachte) om naar de blauwe lucht te móeten kijken?
Wie of wat geeft je dat idee?
..dan zou er niemand ooit zou kunnen veranderen
Inderdaad, waar niemand is, kan ook niemand veranderen.
Dat is de grote ontdekking. En tevens ook nog dat dat altijd al zo was...
Om zover te komen moet wel iets gebeuren
Dat is ook een misvatting: er gaat nooit niks gebeuren!!
inzicht verkrijgen dat is wat ik hier bij Lu heb verkregen.
Iets wat je kan verkrijgen, kan je ook verliezen.
Je kan hooguit inzien dat het leven vanuit (nieuwe) ideeën/inzichten een nooit eindigend proces is.
En als je dat doorziet verandert er niks, maar het is tegelijkertijd een enorm verschil.

Wat is vanuit de directe ervaring het verkrijgen van een inzicht?

Groetjes, Peter

Henkccn

Postby Henkccn » Sun Feb 19, 2017 2:19 pm

Wie heeft dat nou gedaan....Petrus veranderen in Peter ?

Hoi Peter,
Ik HEB het over inzicht. Aandacht voor wat er gebeurd.Je gedachten ontstaan in het bewustzijn. Dat kun je gewoon waarnemen. Er is wel degelijk een "aktie" een beweging misschien wel een ontspanning of een verkramping waardoor een effect/inzicht optreedt.
Je zit rustig en plotseling komt de gedachte wat je morgen moet doen ik moet b.v. de notulen voor kantoor nog uitwerken. Daar heb ik eigenlijk geen zin maar ja het moet toch gebeuren. Straks maar doen en vervolgens komt die gedachte toch weer terug.
Het gaat maar door en door. Dat die gedachte te voorschijn komt dat is niet te voorkomen. DAT gebeurd.

Als je goed kijkt is er ondanks dat ook gewoon bewustzijn daar gebeurd niks mee. Zonder dat bewustzijn zou je die gedachte over de notulen helemaal niet kunnen waarnemen.

Je neemt ze(de gedachten) waar en als je erop ingaat zoals duizenden nee miljoenen mensen dagelijks doen worden dat overtuigingen en verhalen. Mensen gaan geloven dat dat de waarheid is.

Dat het verder voor de natuur niets uitmaakt o.k. die gaat gewoon z´n gang. Of je een aardige jongen of meisje bent of niet
ellende en plezier overkomt je gewoon daar heb je niets over te vertellen.

Er was een Peter voor het inzicht wat je via LU hebt gekregen en een Peter nadat je inzicht had gekregen.
Er is dus wel degelijk wat gebeurd met jou of je dat nou leuk vindt of niet.

Zoals wij nu met elkaar praten maakt het verschil waar wij over praten of waar wij het over eens zijn of niet.
Dat is in feite ook gedachten die komen en gaan. Je neemt het wel waar en het lijkt alsof wij het gesprek zelf voeren en beslissen wat wij gaan zeggen. We zouden nooit wat anders tegen elkaar kunnen zeggen dan wat we nu doen.

DAT is inzicht.

Groet
Henk.

Petrus

Postby Petrus » Sun Feb 19, 2017 3:21 pm

Hi Henk,

Vraag van een andere gids:
"Wat is vanuit de directe ervaring het verkrijgen van een inzicht?"

Liefs Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Sun Feb 19, 2017 4:58 pm

"Wat is vanuit de directe ervaring het verkrijgen van een inzicht?"

Uh !! Dat is echt een rare vraag !

Inzicht kun je niet kopen in de winkel ook niet via de directe ervaring.

Zien hoe iets werkt verschaft inzicht dan zeg je..oh ja zo is het !

Tot de ontdekking komen dat er geen ik bestaat en dat niemand iets doet of kan doen...DAT is inzicht !!
--------------------------------------
Tenslotte ....Je bent bewustzijn( I AM) dat is wat deze wereld in beweging houdt. Alles gebeurd daarin.
Het deel(jij) is het geheel. Je bent ALLES.

Groet,

Henk

Petrus

Postby Petrus » Mon Feb 20, 2017 8:56 am

Hoi Henk,

De vraag was eigenlijk anders bedoelt dan je hem hebt beantwoord.
Je schreef in een post: "inzicht verkrijgen dat is wat ik hier bij Lu heb verkregen."
En de gids die de vraag stelde bedoelde te vragen wat "inzicht verkrijgen" is vanuit direct ervaren.

We hebben het al eerder gehad over direct ervaren, maar misschien is dit artikel verhelderend:
http://liberationunleashed.com/resource ... xperience/

Misschien kan je de vraag nog eens beantwoorden na het lezen van het artikel?

Groetjes, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Wed Feb 22, 2017 6:18 pm

Is it possible there is just Experience, with no separate experience-er?
Dat is wat ik ook steeds bedoel te zeggen. Vanuit direct ervaren verkrijg je of heb je inzicht hoe e.e.a in elkaar zit.
--------------------
Verder wil je zeggen dat de reden ik een paar dagen niet gereageerd heb was omdat ziek ben.
Geworden...plotseling. Van het ene op het andere moment een verschrikkelijke pijn in mijn maag.Overgeven et.c

Het nog steeds niet over.

Wat is dat eigenlijk pijn is dat ook een direkte ervaring? Het is een ervaring die geen enkele medelijden met je hebt.
Als je dat hebt dan wordt alles maar bijzaak die pijn moet weg.

Ik ben wel met beide voeten op de grond gekomen. Pijn wat een verschrikking. De rest is onbelangrijk geworden.

Groet,
Henk.

Petrus

Postby Petrus » Wed Feb 22, 2017 7:56 pm

Nou sterkte Henk!

Meld je maar weer als je weer zover bent.

Liefs, Peter

Return to “Other Languages”