Thought or No Thought (Dutch)

Dansk, Nederlands, Italian
Henkccn

Thought or No Thought (Dutch)

Postby Henkccn » Mon Feb 06, 2017 2:14 pm

What brings you to Liberation Unleashed?
I want to know if there is an I
To who are "you" talking too when you ask "what brings you to liberation un lease ? There is no one, as I learned, who talks. There is only talking. Can you really talk about this ? there is such an emptines to come

What are you looking for? What do you expect from this?
As it is understand there is nothing to look for or to expect. If there is an i like this one who is talking then I want to know how to live as you get this? keep in bed and see what happens
Life must be easier that is what I am searching for. I want to experience this.what do I have to do if a tought comes up..follow it or Let it go.

What is your past experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
Ishaya's ascension reiki stephen wingate

How ready are you to question your beliefs about who you are and see the truth no matter what?:
9

Petrus

Re: Thought or No Thought (Dutch)

Postby Petrus » Tue Feb 07, 2017 2:35 am

Hoi Henk (tenminste ik neem aan dat dat je naam is,

Ik kan je wel wat gidsen als je dat wilt.

Ik moet je eerst wat standaard vragen stellen, maar ik kan het niet laten eerst de koe bij de horens te vatten.
I want to know if there is an I
Zie je verschil tussen de twee ikken in deze zin?
As it is understand there is nothing to look for or to expect
Er is zat om naar te kijken en te verwachten.
Een ikje (ik stel me bij een ikje altijd Kuifje voor, gek he?) ga je alleen niet vinden inderdaad, behalve in strips...
keep in bed and see what happens
Is een optie.. Maar als dit wordt besloten, hoe en door wie of wat gebeurt dat dan?

Ok, laat me maar horen of je hier zin in hebt...

Groetjes, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Tue Feb 07, 2017 7:55 pm

Hoi Petrus,
Dank je wel voor je reactie. Ja mijn naam is Henk.

Ja, dat woordje ik zorgt voor veel discussie en is voor het gate verhaal het punt van discussie.

Voordat ik op je vragen reageer viel het mij op dat je openingszinnen nogal in de ik vorm gesteld zijn.

IK kan je wel wat gidsen als je dat wilt.(enthousiasme? Nou niet echt zo ervaar IK het)

IK moet je eerst wat standaard vragen stellen, maar IK kan het niet laten eerst de koe bij de horens te vatten.

Wie doet er wat ? Er is geen ik geen persoon die iets doet en toch lijken deze zinnen te veronderstellen dat er iemand is die iets doet. Maar o.k. laten we van start gaan.
--------------------------------

1. Ja dat is nu juist het verschil I want to know....if there is an I dat is de vraag die ik mij stel. Stel ik die of is dat wat gebeurd. Als er geen ik is die hier een aandeel in heeft dan is er geen verschil.

2. Zit gewoon ontspannen en bekijk de hele voorstelling(dat wat gebeurd) en geniet.

3,...een optie ? Nee zo is het niet..er is niemand die iets besluit zo heb ik het begrepen.
Mijn situatie is dat er begrip is dat mijn lichaam gewoon leeft (hart klopt, haalt adem etc.)dat gebeurd vanzelf dan kan je waarnemen. Maar als ik b.v. boos ben op iemand en ik wil hem een klap verkopen wie slaat er dan ? doe ik dat ..kan ik besluiten dat doe ik niet..dus hem geen klap verkopen of is het onvermijdbaar ..zoals men zegt dat is wat gebeurd daar heb je geen invloed op. Zou dit betekenen dat je jezelf maar moet laten gaan dat wat er in je opkomt.Als je zegt dat is een optie betekent dit dat je toch een keus hebt en is er toch een ik in het spel.

Petrus

Postby Petrus » Wed Feb 08, 2017 1:19 am

Hi Henk,
Voordat ik op je vragen reageer viel het mij op dat je openingszinnen nogal in de ik vorm gesteld zijn.
In ons taalgebruik gebruiken we de woorden ik en jij. En dat is ook handig. En het zou gek zijn als we na de gate dat opeens niet meer gaan doen. Neemt niet weg dat het woordje IK voor mij nu wezenlijk iets anders voorstelt: een taalconstructie om iets duidelijk te maken.
(Het kan overigens wel, praten zonder ik en jij en wij. Het is leuk om dat een dag uit te proberen en erg verhelderend: als we het woord IK niet echt nodig hebben, dan betekent dat, dat het ook niet een echt bestaand ding is.)
IK kan je wel wat gidsen als je dat wilt.(enthousiasme? Nou niet echt zo ervaar IK het)
Het enthousiasme moet inderdaad van jouw kant komen, daarom formuleer ik het zo lauwtjes. De negen die je op de laatste vraag antwoordde is daarom een veeg teken haha.
Voor mij voegt dit gesprek niet echt iets toe, behalve dan dat ik het leuk vind (dat het hier leuk gevonden wordt op de een of andere vreemde manier).
een optie ? Nee zo is het niet..er is niemand die iets besluit zo heb ik het begrepen.
Blijkbaar heb je dus begrepen dat er geen ik is.
Mooi! De volgende stap is dat je inziet dat dat altijd zo is.
Dus ook in het geval: “IK besta niet, dus kan IK wel in bed blijven liggen!”
Er is geen IK die bestaat en ook geen IK die kan beslissen in bed te blijven liggen.
In dit geval is er de dus de ervaring van de gedachte “IK besta niet, dus kan IK wel in bed blijven liggen!”, niet meer en niet minder.

Of in het geval van kwaad worden, kan je waarnemen dat er kwaadheid is, dat er gedachten zijn die voorstellen een klap te verkopen, dat er gedachten zijn die dat geen goed idee vinden, dat er een IK gedachte is die er nog weer wat anders van vind, dat er een lichaam is in een aangeslagen staat die soms dingen doet die de gedachten nog niet hebben besproken, etc. Het enige wat onvindbaar is (in elke ervaring overigens) is een IK, behalve dan in de vorm van IK-gedachte.
Zou dit betekenen dat je jezelf maar moet laten gaan dat wat er in je opkomt.
Welke IK zou kunnen besluiten om zich te laten gaan, als er geen IK is?
Als je zegt dat is een optie betekent dit dat je toch een keus hebt en is er toch een ik in het spel.
Een optie betekent, het is een van de mogelijkheden, maar dat betekent niet dat daarmee opeens een IK is gefabriceerd, die een mogelijkheid kan kiezen toch? En wat er niet is, kan ook niks doen.

Zaak, in jouw geval dus, is om goed te kijken op het moment dat je denkt dat er wel een soort van IK is die iets kan doen. Of dat wel echt zo is!

Groetjes, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Wed Feb 08, 2017 7:24 pm

Ik is dit lichaam van Henk met het leven wat er in zit en met de innerlijke drive om dit wezen uit te drukken.
Dat voel je de hele dag. Ik wil ,Ik voel, Ik ervaar.

Als iemand je vraagt wie heeft mijn schoenen gepoetst en je antwoord ....dat heb IK gedaan. Wie of wat heeft het dan gedaan ? Zo simpel is het volgens mij. Ontkennen dat er geen werkende IK is is natuurlijk onzin. Als ik mijn schoenen poets dan poets ik mijn schoenen.
In de gate opvatting zou je lezen dat er dit is wat gebeurd de activiteit schoenen poetsen maar niemand doet het.

Als ik door het rode stoplicht rijd wie krijgt dat de boete ? ik natuurlijk tenzij ik tegen de agent zeg dat ik er niet ben.Ik besta niet. Hij kan mij geen boete geven.
ik stuur hem door naar de gate crashers.

Wat bedoel je met de negen op mijn zgn. laatste vraag.(je bent toch niet meer personen aan gidsen ..ik bedoel blijf bij de juiste zoeker en haal ze niet door elkaar.

O.k.
Alles wat gebeurt is goed...daar valt niet over te discussiëren. Elke dag geeft elk moment een niet te voorziene ervaring.
dat is hetzelfde dat je hart klopt, je bloed stroomt etc. Er is niets wat het in werking zet. Er kan gezegd worden
Het "leven" gaat z`n gang. Sit back and watch the show ...klaar ! Deze momenten zouden nooit anders zijn geweest dan dat ze zijn of waren. Je zegt ik of jij om je in deze maatschappij te kunnen bewegen en uit te drukken zodanig dat "anderen" je begrijpen. Ik is dus een gedachte een tool om je in het leven te kunnen bewegen. Dit is het er is niets anders.

Petrus

Postby Petrus » Thu Feb 09, 2017 1:25 am

Hi Henk,
Ik is dit lichaam... Ik wil ,Ik voel, Ik ervaar.
Kan je eens zoeken naar die ik in je lichaam?
En naar de ik in "ik wil"?
Hoe groot is die ik?
Is die ik zwaar?
Heeft ik een vorm, een kleur?
Waar is die ik precies?
Wat bedoel je met de negen op mijn zgn. laatste vraag.(je bent toch niet meer personen aan gidsen ..ik bedoel blijf bij de juiste zoeker en haal ze niet door elkaar.
Deze 9 bedoel ik:
"How ready are you to question your beliefs about who you are and see the truth no matter what?: 9"
En trouwens, een beetje respect naar degene die je aanbied je te willen gidsen, zou eigenlijk wel passend zijn.

Nou Henk, ik vraag het je op de man af: heb je serieus zin dit avontuur aan te gaan?
Of is het meer een probeerseltje van je om je hier bij LU aan te melden?

Groetjes, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Thu Feb 09, 2017 8:03 pm

Hi Petrus,

Raar zeg !!
Aan de ene kant vraag je of ik wil zoeken naar die ik in mijn lichaam.
en aan de andere kant vind je mij niet respectvol naar jou toe.

Ik heb een aantal keren ervaren dat je soms losse opmerkingen plaatst die ik niet kan volgen ...als je het b.v. over het ikje heb en dan aan kuifje denkt!!!! Nu weer over de opmerking nummer 9 . Het is mij dan volstrekt onduidelijk wat ik er mee aan moet en wat je bedoelt. Zo krijg ik het idee dat jij niet serieus bezig bent. Wat moet ik hiermee ? Hoe moet IK dit weer plaatsen in het hele ik verhaal.

Je schrijft: "Of is het meer een probeerseltje van je om je hier bij LU aan te melden?
Wil je nu dat IK kwaad wordt op je en mijn pc in de hoek gooi. IK vind dat een hele unfaire opmerking.

Waaruit blijkt dat ik dit avontuur zoals men het noemt niet aan wil gaan.
Je moet behoorlijk wat werk verricht hebben om zover te komen dat een gids je wilt leiden.
Ik ben een fan van de boeken en video´s van degenen die dit allemaal in gang hebben gezet.
en zo ben ik bij deze website gekomen en besloten om dit te gaan proberen.

Ik vind het echt jammer dat je er niet mee door wilt gaan ...want dat gaat natuurlijk als je zulke dingen schrijft.

... en hij bleef verward achter.. is dit nu het ik loze leven ?

Groet,
Henk.

Henkccn

Postby Henkccn » Fri Feb 10, 2017 10:22 pm

I do Not Know !! is the only true statement the mind can make’.
Peace !!

Petrus

Postby Petrus » Sat Feb 11, 2017 12:38 am

Hi Henk,
I do Not Know !! is the only true statement the mind can make’.
Niet weten is een mooi uitgangspunt!
Raar zeg !!
Aan de ene kant vraag je of ik wil zoeken naar die ik in mijn lichaam.
en aan de andere kant vind je mij niet respectvol naar jou toe.
Dat is bedoeling dat je dingen raar gaat vinden, zodat je uit je gebruikelijk manier van kijken wordt getild!! Dat je gaat "niet weten".

Jij hebt over "Ik is dit lichaam", daarom vraag ik je goed te kijken waar die "ik" dan precies zit. Je bent hier gekomen om te onderzoeken toch?
Respect is sowieso een mooie eigenschap. En daar heb je geen "ik' voor nodig. Kan je dat eens checken?
als je het b.v. over het ikje heb en dan aan kuifje denkt!!!!
Het ikje is net een stripfiguur. Een ikje is net zo verzonnen in ieder geval...
Ik vind het echt jammer dat je er niet mee door wilt gaan
Nou dat heb je verkeerd ingeschat dan, we zijn nog maar net begonnen.
Het gaat best goed vind ik. Je staat al behoorlijk te shaken op je grondvesten zo te horen.
Er is wel trouwens wel een gids, die getriggerd werd door je verhaal en die aanbood je te gidsen, dus als je me zat bent staat er alweer een nieuwe gids voor je klaar. Je bent gezegend dus!

Ik keer weer even terug naar het proces:
Kan je eens kijken als die "ik" weer opduikt (is maar af en toe dat ie opduikt en zeker niet constant, kan je dat ook eens checken?), waar die ik is, of eigenlijk wat het is?

Liefs, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Sat Feb 11, 2017 7:59 pm

Niet weten is een mooi uitgangspunt!

Hoe weet je dat je niet weet ..dat lijkt ook meer op een mening...het IK is hier weer actief.

---------------------
Dat is bedoeling dat je dingen raar gaat vinden, zodat je uit je gebruikelijk manier van kijken wordt getild!! Dat je gaat "niet weten".
Je zegt ....IK weet het niet...dat zegt dus het IK: raar hè !
-----------------------------------------------
Jij hebt over "Ik is dit lichaam", daarom vraag ik je goed te kijken waar die "ik" dan precies zit. Je bent hier gekomen om te onderzoeken toch?
Respect is sowieso een mooie eigenschap. En daar heb je geen "ik' voor nodig. Kan je dat eens checken?

Daar denkt de politiek wel anders over ! respect is het gevoel gelijk te zijn aan elkaar. Mijn pijn is jou pijn en jou geluk is mijn geluk.

Ja en ik heb een gids die mij de weg wijst daar zijn gidsen voor !

Die ik ontstaat die is er niet maar die ontstaat op het moment dat je iets gevraagd wordt. Je put uit je herinneringen(oud)
en je zegt ik vind dit heel goed of niet goed of ...(daar komt ie) ...ik weet het niet( geen herinneringen).
Allemaal ik.
Dus de ik is geen persoon of een wezen maar een weten een herinnering.
Als je de weg moet oversteken en het verkeerslicht staat op rood betekent dat dat je niet moet oversteken(dat is je geleerd..dat herinner je je. Heel handig om te weten anders zou het wel eens verkeerd met je kunnen aflopen of erger je krijgt een boete.
-------------------------------------------------
Het ikje is net een stripfiguur. Een ikje is net zo verzonnen in ieder geval...

De telefoon is ook verzonnen maar wel zeer nuttig ..waar zouden we zijn zonder dat ding.
Als ik aan het ikje denk komt er geen beeld van een telefoon in mij op.
-------------------------------------------------
Nou dat heb je verkeerd ingeschat dan, we zijn nog maar net begonnen.
Het gaat best goed vind ik. Je staat al behoorlijk te shaken op je grondvesten zo te horen.
Er is wel trouwens wel een gids, die getriggerd werd door je verhaal en die aanbood je te gidsen, dus als je me zat bent staat er alweer een nieuwe gids voor je klaar. Je bent gezegend dus!

De nieuwe gids staat al klaar. Ik vind het wel lachen hoor al weer zo´n opmerking waaruit blijkt dat je er nou niet zo veel zin in hebt om mij te gidsen.

Maar dan weer serieus:

Ik keer weer even terug naar het proces:
Kan je eens kijken als die "ik" weer opduikt (is maar af en toe dat ie opduikt en zeker niet constant, kan je dat ook eens checken?), waar die ik is, of eigenlijk wat het is?

Ik heb dat al enigszins uitgelegd. Die ik is zeker geen persoon maar iets wat ontstaat en waar je ook behoorlijk wat last van hebt. Een rot gevoel als je een mening over iemand hebt voelt ook zo als rot gevoel. Het hele lichaam en geest is van slag. En dan komt ie als je weet dat het maar een gedachte is en niet echt is kun je het laten voor wat het is.
Net zo als je die opmerkingen naar mij toe maakt...en natuurlijk die ik naar jou maak.

Liefs Henk !

Trouwens Liefs Petrus( wat een mooie bijbelse naam trouwens) is wel een van de eerste vriendelijke opmerking die je maakt. Het is je vergeven.

Petrus

Postby Petrus » Sun Feb 12, 2017 1:20 am

Hi Henk,
respect is het gevoel gelijk te zijn aan elkaar. Mijn pijn is jou pijn en jou geluk is mijn geluk.
Precies, grenzen tussen ik en jij vervagen als het denken met die 2 woordjes (ik en jij) stopt. Die grenzen vervagen omdat ze er in wezen niet zijn! Het wordt natuurlijker. Zonder het volharden dat er een ik is wordt alles natuurlijker.
Die ik ontstaat die is er niet maar die ontstaat op het moment dat je iets gevraagd wordt.
Als ik jouw gedachtegang even volg: een "ik" ontstaat dus! Maar dan zijn er dus ook tijden dat er geen ik is. Vòòr het ontstaan. Soms is er wel een ik (lijkt het), en soms niet...
Wat ben je dan als er even geen ik is?

Het hele feestje hier bij LU gaat er dus over dat er eigenlijk (als je goed kijkt) nooit een afgescheiden ik is.
Dus ook als er een soort van "ik" ontstaat zoals jij zegt, dan is er alleen de ervaring, door gevoelens en gedachten, dat het lijkt alsof er een ik is. Maar als je goed kijkt, zie je dat er gewoon alleen gevoelens en gedachten worden ervaren. Zonder dat er ooit een echt afgescheiden ik aan te pas komt. Check dat maar eens!

Liefs, Petrus

Henkccn

Postby Henkccn » Sun Feb 12, 2017 2:43 pm

Als ik jouw gedachtegang even volg: een "ik" ontstaat dus! Maar dan zijn er dus ook tijden dat er geen ik is. Vòòr het ontstaan. Soms is er wel een ik (lijkt het), en soms niet...
Wat ben je dan als er even geen ik is?

Het hele feestje hier bij LU gaat er dus over dat er eigenlijk (als je goed kijkt) nooit een afgescheiden ik is.
Dus ook als er een soort van "ik" ontstaat zoals jij zegt, dan is er alleen de ervaring, door gevoelens en gedachten, dat het lijkt alsof er een ik is. Maar als je goed kijkt, zie je dat er gewoon alleen gevoelens en gedachten worden ervaren. Zonder dat er ooit een echt afgescheiden ik aan te pas komt. Check dat maar eens!

Als er geen geconstrueerde ik is dan is er niets alleen bewust...zijn !
Die is er ook als er wel een ik persoon is. Het zijn verhalen en dat gaat goed zolang je maar niet gelooft dat het echt is.
Maar ja....dat is af en toe verdomd lastig.

Mazzel Henk.

Petrus

Postby Petrus » Mon Feb 13, 2017 1:40 am

Hi Henk,
Als er geen geconstrueerde ik is dan is er niets alleen bewust...zijn !
Mooi, dat is duidelijk dan!
Nu alleen nog inzien dat er nooit een een afgescheiden ik is!
Die is er ook als er wel een ik persoon is.
Dus dat bewustzijn ziet dan opeens een ik-persoon?
En die zitten elkaar dan een beetje te bekijken ofzo?
Het zijn verhalen en dat gaat goed zolang je maar niet gelooft dat het echt is. Maar ja....dat is af en toe verdomd lastig.
Inderdaad, verhalen, verhalen, verhalen... Hoezo zou je die geloven dan?
Als je eenmaal verteld is dat Sinterklaas niet bestaat, dat het een idee/verhaal is waar je in gelooft, dan is dat toch niet lastig niet meer te geloven? Iets is waar of niet waar!

Hier bij LU hebben we het daarom wel over Direct Ervaren (DE): dat wat wordt waargenomen hier en nu.
Je kunt zeggen wat je vind, wat je denkt, wat je voelt, maar ook simpelweg wat je waarneemt. Dat laatste is DE.
Zou je kunnen beschrijven met DE wat de situatie precies is als je dit zegt:
"dat gaat goed zolang je maar niet gelooft dat het echt is. Maar ja....dat is af en toe verdomd lastig."

Groetjes, Peter

Henkccn

Postby Henkccn » Mon Feb 13, 2017 7:33 pm

Mooi, dat is duidelijk dan!
Nu alleen nog inzien dat er nooit een een afgescheiden ik is!

Wie heeft het over een afgescheiden ik ?
--------------------------------------------------------------

Dus dat bewustzijn ziet dan opeens een ik-persoon?
En die zitten elkaar dan een beetje te bekijken ofzo?

Aha bewustzijn is er altijd. Je bent altijd bewust ook als er gedachten en gevoelens waargenomen worden.
Hoe zou je anders die gedachten en gevoelens kunnen waarnemen ?

------------------------------------
Inderdaad, verhalen, verhalen, verhalen... Hoezo zou je die geloven dan?
Als je eenmaal verteld is dat Sinterklaas niet bestaat, dat het een idee/verhaal is waar je in gelooft, dan is dat toch niet lastig niet meer te geloven? Iets is waar of niet waar!

Precies als iemand je verteld dat sinterklaas niet bestaat hoe weet je dan dat het de waarheid is of niet.
Zie het zelf kom er zelf achter dan hoef je het niet te geloven maar dan WEET je het !!
----------------------------------------------------------------------------------
Hier bij LU hebben we het daarom wel over Direct Ervaren (DE): dat wat wordt waargenomen hier en nu.
Je kunt zeggen wat je vind, wat je denkt, wat je voelt, maar ook simpelweg wat je waarneemt. Dat laatste is DE.
Zou je kunnen beschrijven met DE wat de situatie precies is als je dit zegt:
"dat gaat goed zolang je maar niet gelooft dat het echt is. Maar ja....dat is af en toe verdomd lastig."

Een gedachte komt op en je ervaart je neemt waar dat deze gedachte(story,verhaal simpel een gedachte is het is dus niet echt. Je kijkt naar een film en daarvan weet je sowieso dat die niet echt is. Als je echter je laat meeslepen door het verhaal dan lijkt het ineens weer heel echt....waterlanders enzo je kent dat wel. Genieten mag !

Dit zou allemaal niet mogelijk zijn als er geen bewustzijn zou zijn en dat is wat je werkelijk bent. Als je weet wie je bent dan is het ik geen probleem meer.

Love, Henk.

Petrus

Postby Petrus » Tue Feb 14, 2017 12:06 am

Ok, je kijkt naar t scherm.
Jij zegt dan: "je laat je meeslepen"
Maar dat meeslepen gebeurt op t scherm en jij kijkt er naar of eigenlijk er wordt naar gekeken.
De ik die zich laat meeslepen is op t scherm.
Als dat gezien wordt, wordt het een heel ander verhaal.

Groetjes, Peter

Return to “Other Languages”