weg van de illusie

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Re: weg van de illusie

Postby Patrick » Mon Feb 24, 2014 7:07 pm

Kan je bevestigen dat de illusie van het ‘ik’ volledig doorzien en dat daar geen twijfel over is?

zoeker

Postby zoeker » Wed Feb 26, 2014 6:51 pm

Eerlijk?
'Ik' weet het niet. Mede daarom dat mijn antwoord zolang uit bleef.

Er is geen 'ik', alles gebeurt. Geen 'ik' die stuurt, enkel actie-reactie. Niets of niemand in controle. Zelfs al doemt die illusie soms op, die verdwijnt evenzeer, net als andere gedachten. Enkel wat is, is.
Er is niets wezenlijks veranderd. Gedachten komen en gaan. Soms leiden die tot angsten of andere lichamelijke reacties. Soms blijven die angsten en gedachten enige tijd hangen, soms verdwijnen ze even zeer als ze gekomen zijn.
Het verlangen tot sturen neemt af, het verlangen tout court neemt af. Het leven gebeurt NU, niet gisteren noch straks.

Een echt 'bevrijdend' gevoel is dus niet echt aanwezig, noch een 'alles-is-één' gevoel. Wel het gevoel dat er nog héél veel zal worden geleerd.

Patrick

Postby Patrick » Wed Feb 26, 2014 8:20 pm

Welk gevoel of ervaring in het dagelijks leven maakt het verschil tussen voor en na het doorzien van de illusie?

Wat zijn je verwachtingen omtrent ‘een echt bevrijdend gevoel’ en omtrent ‘alles-is-één gevoel'?
Waarom verwacht je dit te beleven?

Return to “Other Languages”