gids

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Re: gids

Postby Patrick » Wed Mar 12, 2014 10:14 pm

Volgens mij is het nu ook mooi weer waar je woont.
Zo te zien aan je laatste antwoorden sta je in de poort.
Heb je de indruk van niet meer terug te kunnen en ook niet vooruit te geraken?

willem

Postby willem » Wed Mar 12, 2014 10:18 pm

● optimist!
● ik zou willen dat ik je op dit moment zou kunnen geloven
● exact! alles "kwijt", ontheemd is een beter woord, en nog lang te gaan.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

Patrick

Postby Patrick » Thu Mar 13, 2014 9:47 am

alles "kwijt", ontheemd
Dat ervaar je. Prima.

en nog lang te gaan
Dit geloof je. Waarom? Wat is je maatstaf hiervoor?

willem

Postby willem » Thu Mar 13, 2014 7:48 pm

alsof er een gevechtshelicopter door mijn boekenkasten is geraasd. mijn verhalen wereld is weg. zelfs het begrip "Dasein" (Heidegger) is (waarschijnlijk) een verhaal. in plaats van de transcendentale reductie (Husserl), denk ik nu aan de "fenomenologische destructie": alles wat in de directe waarneming gelabeld blijkt aan een subject kan vernietigd worden. neti neti; niet dat, niet dat. alle dogma's die afgeleid zijn uit waar-neming uit de westerse filosofie die geen gewaar-zijn is, is overbodig. maar ook de wijsheid van de I Tjing; zal ik ooit nog door een telescoop kijken en de hemel.-objecten observeren? is Reiki te redden?

bedenk dat ik mij bijna 50 jaar heb bezig gehouden met westerse filosofie en door westerse ogen heb gekeken naar de oosterse filosofie.

het gaat nog lang duren omdat ik denk dat ik erg hang aan 'mijn' denken. dat is ew reden denk ik dat ik na 65 berichten nog steeds met mijn poten in de klei sta.

maar mijn vermoeden maakt dat ik blijf staan.

Shankara Atmabodhah;

49
Want hij die “Dat” kent en de sluiers van de Guna’s heeft opgegeven, wordt een Jivanmukta, vervuld van Saccidaananda, zoals een rups verandert in een vlinder.

54
Wanneer dat bereikt is, valt er niets meer te bereiken. Wanneer dat genoten wordt, valt er niets meer te genieten. Wanneer dat gekend wordt, valt er niets meer te kennen. Dat is Brahman, dat moet men realiseren.

55
Wanneer men dat gezien heeft, hoeft men niets meer te zien. Wanneer men dat geworden is, hoeft men niets meer te worden. Wanneer men dat gekend heeft, hoeft men niets meer te kennen. Dat is Brahman, dat moet men realiseren.

Dit vermoeden: 'als men door de poort is gegaan, blijkt er geen poort te zijn waar men door is gegaan' houdt mij op de been.

gebruik stok en stenen patrick.

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Patrick

Postby Patrick » Thu Mar 13, 2014 10:10 pm

Stap voor stap deconstructie tot er niets meer te deconstrueren valt. Er is geen landingsplaats. Alles kan en mag zijn zoals het is, alles is zoals het is.

Direct ervaren. Er is niets anders. Ook gedachten daarover is direct ervaren.
Dit is Realiteit, Leven, Zijn, … .
Totaliteit in elk moment.
Niets ontbreekt, niets staat erbuiten, niets kan toegevoegd of worden weggenomen, niets … .
Sta hier even bij stil. Laat dit bezinken. Proef dit. Wat gebeurt er als dit mag doordringen tot in het fysieke gewaarworden?

willem

Postby willem » Fri Mar 14, 2014 9:03 pm

geef mij twee dagen de tijd. zondag reageer ik

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

Patrick

Postby Patrick » Fri Mar 14, 2014 9:51 pm

Neem al de tijd om volledig te ontspannen.

willem

Postby willem » Sun Mar 16, 2014 10:21 pm

ik ben inderdaad erg gespannen; ik wil te veel op dit moment; ik zal proberen te rusten in gewaarzijn. ik houd contact. willem

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

willem

Postby willem » Sat Mar 22, 2014 11:15 pm

patrick,
dit was een nuttige, leerzame onderbreking.
1. ik heb hard gestudeerd in deze afgelopen dagen en ben tot de conclusie gekomen dat studie alleen maar ballast is, die je verder in de klei drukt, staande voor de poort. leden, studeren is uitermate ik-bevorderend; het levert goed materiaal voor "verhalen", maar dit soort weten brengt je geen stap verder. mijn studie ging voornamelijk over awareness, gewaarzijn, directe waarneming. maar "studeren op..." is zelf geen gewaarzijn. en al helemaal niet "absoluut eerlijk kijken". in mijn gang naar de poort past geen enkele "studie van", zelfs niet van Husserl en zijn epoche (is het opgeschort denken in de waarneming) (als studieobject in dit kader natuurlijk ontzettend interessant). ook niet nisargadatta, adyashanti of shankara, wilber of tolle: studie is nu even nutteloos, nee afleidend, nee verleidend.
na studie / lezen over komt "horen over". ook dit genereert geen waarheid. ook dit zijn theorieën die dienen als speelgoed voor het ik. wat overblijft is "waarnemen, gewaarworden en gewaarzijn". het verschil tussen deze drie is academisch speelgoed, nee moet ik beschouwen als "voorlopig niet relevant". eerlijkheid in dit waarnemen is veel belangrijker. als je niet tot op het bot eerlijk bent, betekent dat dat je ik nog met je speelt.
wat ik ook geleerd heb is dat dit "rustgevend studeren" het onrustig en gespannen makende gat netjes opvulde.

toen ik weer een theorie had of mogelijkheden voor een theorie onderzocht werd dat onrustig en gespannen makende gat gevuld. ik moet weer terug naar die ongemakkelijke positie waarin "ik" geen slimme dingen meer "dacht", en waarin gedachten simpelweg opkwamen zonder dat er een denkend ik voor verantwoordelijk was./is.
en met die ongemakkelijke ervaring zalbik moeten doorgaan met het afpellen van wat ik mijn leven lang "de werkelijkheid" noem, zodat ik me steeds ongemakkelijker zal gaan voelen. noemde Marx dit niet de Verelendung?
in iedere situatie eerlijk de vraag stellen "wie ben ik" (nan yar) en geen positief antwoord op die vraag dulden. steeds zal het antwoord negatief zijn (neti neti), niet de doener, niet de veroorzaker, niet de denker.

de verleiding zal groot zijn - nu al terwijl ik dit schrijf komt die gedachte bij me op - om niet door te denken. bij voorbeeld: "uiteindelijk kom je uit bij de no-thing-ness die de grond is van de zijnden, het Zijn zelf". dit is voorlopig een verboden spel wat pas weer na de doorgang van de poort (eventueel) gespeeld kan worden. als je niet de gehele wortel van de paardenbloem uittrekt, dan zullen er, als je viooltjes plant, paardenbloemen verschijnen.

ik hoop patrick dat je me als gids nog niet hebt gearchiveerd als hopeloos en dat je me nog een poosje wil leiden.
willem

Patrick

Postby Patrick » Sun Mar 23, 2014 9:10 am

Leuk om te zien hoe je steeds verder lagen afpelt.
Kan je de vraag “wie ben ik” vervangen door “wat ben ik”.
Ben je alles, ben je niets, ben je een mysterie, of doet het er eigenlijk niet toe wat je bent omdat de vraag uiteindelijk geen zin heeft?

Oefening: Voel hoe je alles kan loslaten, laten vallen, dat je niets meer hoeft vast te houden.
Als er nog iets is dat wordt vastgehouden, wat is de angst om het los te laten?

willem

Postby willem » Tue Mar 25, 2014 1:24 pm

beste Patrick,
nu ik opnieuw in een deprimerend gat val, zonder zicht op "doorkomst", denk ik dat we onze samenwerking moeten beëindigen. kennelijk is de sprong te groot. intellectueel kan ik afstand doen van mijn ik, nee: weet ik dat mijn ik een construct is, maar op een of andere manier leidt dat niet tot doorzicht, wat meer is dan het weten van de mind. in je laatste bijdrage spreek je over gevoel. misschien is dat wat ik mis, of dat wat mij beangstigt. en dat ik dat niet toelaat om tot doorzicht te komen. mij verbaast dat, omdat het schrijven van een gedicht toch meer is dan intellectueel gepruts. ik heb je zelfs aangegeven dat in dat schrijven een sturend ik afwezig lijkt, dus waarom blijft deze poort een barrierre?
ik heb gatecrashers goed bestudeerd maar ben niets wijzer geworden over het magische moment tussen inzicht en doorzicht. dat is jammer: daar draait het om. wellicht is het niet goed te verwoorden hoe het subject benodigd is om datzelfde subject te vernietsen: het ik moet afpellen tot er geen ik meer over is; ik moet voelen dat er geen gevoel is maar verrukking zonder "ik" , bliss, ananda.
dit is niet schamper bedoeld: ik weet dat de poort poortloos is. dat is denk ik het deprimerende.

bedankt voor je tijd en je inzet.

willem

Patrick

Postby Patrick » Tue Mar 25, 2014 2:35 pm

Willem, voordat je afhaakt wil ik je het volgende nog meegeven.

Vergeet wat je denkt te moeten zijn en te moeten doen.
Loslaten is ook gewaarwordingen en gevoelens nemen zoals ze komen zoals bij het schrijven van een gedicht.
Mag wat er is er ook zijn?
Is er levensangst? Hoe erg is het om gewoon te leven en niet in controle te zijn?
Angst is een grote belemmering tot vrijheid.
Wat is vrijheid? Wanneer wordt vrijheid ervaren? Is er angst voor vrijheid?
Zou je hierover voor jezelf een gedicht kunnen schrijven in plaats van met concepten te worstelen?

Je bent steeds welkom,
Patrick

willem

Postby willem » Wed Sep 30, 2015 4:30 pm

patrick,

ben je nog in functie (gids)? zouden wij via dit medium een vervolggesprek kunnen voeren?

willem

Patrick

Postby Patrick » Wed Sep 30, 2015 8:36 pm

Dag Willem,

Leuk dat je de draad weer opneemt.
Graag wil ik met jou dit gesprek verder zetten.

patrick

willem

Postby willem » Mon Oct 05, 2015 9:29 pm

patrick,

we gaan dit gesprek niet voortzetten. in de zin van "de draad opnemen". die harde eikel is ondertussen wel gevallen en buitenkant is gebarsten: klaar om te ontspruiten.
ook niet hier. "liberation" is ook een concept. ik mis de warmte - nodig voor groei van de zaailing - zoals rupert spira die bijvoorbeeld uitstraalt of ramana maharsi in een 3000 jaar oude traditie.

ik ben blij dat je er nog bent en ik zou zo af en toe met je willen spreken via messenger/facebook: daar zijn we vrienden.

vind je dit goed?

willem

Return to “Other Languages”