gids

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Re: gids

Postby Patrick » Wed Feb 19, 2014 9:55 am

ik doe dit gewoon, ik ben onderdeel van het gebeuren, ik sta in dienst van het moment. en steeds is er die dankbare verrukking over het deelgenoot zijn van dit gebeuren.

Wat ben ‘jij’ in dergelijk moment?
Is er een afgescheiden waarnemer of is er enkel ervaren?

willem

Postby willem » Wed Feb 19, 2014 9:08 pm

weet dat dit de eerste keer is dat ik mezelf bevraag en bevraagd wordt over deze momenten. ik heb mezelf veel verhalen verteld en laten vertellen; nu gaat het om de pure ervaring.

1. "ik" lijk niet op mijn dagelijkse ik. er is een centrum van ik-heid zonder attachments, ook niet die van "dichter". zoals ik zei: niet de producent die zijn gereedschappen hanteert om een van te voren gesteld doel te bereiken. er is ook geen reflectie: daarvoor gebeurt er te veel en is de spannende verrukking te groot.

2. er is dus ook geen waarnemer op dat moment. er is hoogstens afstand tussen de ik-heid en het gebeuren van het ontstaan.

3. toch moet er een waarnemer zijn van dat gebeuren want uit diens geheugen put ik nu.

4. daar komt nog wat bij. als ik mij herinner hoe ik een vogelhuisje heb getimmerd, dan speelt het geheugen de ervaringen die ik tijdens dat timmeren had af. ik kijk als het ware met mijn eigen ogen naar de plankjes en de spijkers; mijn handen voelen het hout en mijn neus ruikt de hars. als ik mij herinner hoe ik een sonnet schreef, dan zie ik iemand die een sonnet aan het schrijven is. ik herinner mij een ander en mijn huidige ik is jaloers op diegene die ik mij herinner.

dit is merkwaardig en verwarrend. als ik nauwkeurig probeer na te gaan wat precies de ervaringen zijn waar jij naar vraagt, komen er vreemde zaken naar boven. wie is wie in deze beschrijving?

Patrick

Postby Patrick » Thu Feb 20, 2014 12:36 pm

Zijn herinneringen niet gewoon gedachten die in associatie met een ervaring ‘nu’ opborrelen en terug verdwijnen. Waarom is daar een ‘ik’ bij nodig?
Je verhaal in punt 4. Wat is het verschil in ervaring als je daar het woord ‘ik’ weglaat?
Zien, tasten, ruiken, ervaren, gebeuren gewoon. Waarom daar een ‘ik’ aan toevoegen?

Bestaat er wel een ‘wie’? Kan je die vasthouden en beschrijven?

willem

Postby willem » Thu Feb 20, 2014 9:15 pm

patrick, ik zoek de pointer in jouw tekst: waar wijs je me op? 1. is er een ik nodig voor herinneringen? de "associatie-herinneringen" zijn inderdaad ik-loos, als je ervan uit gaat dat de associaties ook ik-loos zijn, maar wat als er geen herinnering is die tòch nodig is? als ik een naam vergeten ben, zet ik mij aan het werk om die op te diepen. hé! ik maak mij wel even druk... maar ook die associaties komen spontaan op en leiden tot de gewenste herinnering. ik kan niet putten uit een geheugen. het geheugen lijkt autonoom. alhoewel... helemaal overtuigd ben ik nog niet. hoe vaak zeg je niet even het alfabet op om er achter te komen dat die naam met een "m" begint. dat is toch actief het geheugen prikkelen, een zetje geven.
ik blijf nog even kijken naar mijn ervaringen met het geheugen/herinneringen.
2. vogelhuisje.. (wordt vervolgd)

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

willem

Postby willem » Sun Feb 23, 2014 4:02 pm

niks vogelhuisje... merk dat ik somber ben. zit tussen het idee dat de geschiedenis van de (westerse) filosofie eigenlijk de geschiedenis van een illusie is (schokkend als je 40 jaar lang filosofie hebt gestudeerd) en de idee dat ik er niet ga komen als ras verhalenverteller.
daarom geen vogelhuisje en herinnering, maar gewoon terug naar de waarnemingen en ervaringen van alledag.
ik zie geloof ik de illusie maar ik doorzie de illusie nog niet. dat verschil is even groot als voor de poort, er doorheen en omkijken. ik hoop dat je nog wat geduld met mij kunt opbrengen.
qillem

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Patrick

Postby Patrick » Sun Feb 23, 2014 4:28 pm

“gewoon terug naar de waarnemingen en ervaringen van alledag”
Schitterend. Zo is ‘leven’ zonder dat er een ‘ik’ aan te pas komt.

Hoe is het om het volgende op een ontspannen wijze uit te proberen:
Tracht innerlijk rustig te zijn en te kijken. Dit kan in elke situatie, het kan ook midden in een drukke omgeving zijn.
Stop met het volgen van de automatische gezichtspunten, opinies, oordelen, verlangens, sympathieën en antipathieën, hoop en angst.
Laat al dat rumoer in de verte zijn gang gaan.
Zie dan hoe leeg en vormloos ‘ik’ is.

willem

Postby willem » Wed Feb 26, 2014 1:21 pm

In true meditation all objects are left to their natural functioning. This means that no effort should be made to manipulate or suppress any object of awareness. In true meditation the emphasis is on being awareness; not on being aware of objects, but on resting as primordial awareness itself. Primordial awareness (consciousness) is the source in which all objects arise and subside. As you gently relax into awareness, into listening, the minds compulsive contraction around objects will fade. Silence of being will come more clearly into consciousness as a welcoming to rest and abide. An attitude of open receptivity, free of any goal or anticipation, will facilitate the presence of silence and stillness to be revealed as your natural condition.
kan ik dit nastreven/laten gebeuren?

Patrick

Postby Patrick » Wed Feb 26, 2014 3:52 pm

Als deze bewoordingen je meer aanspreken kan je deze instructies volgen en tegelijkertijd zien hoe ‘ik’ leeg en vormloos is. Het gaat om het doorzien van de illusie van het ‘ik’.
Maak van de ‘ware natuur’ niet een nieuwe identificatie.

willem

Postby willem » Wed Feb 26, 2014 7:28 pm

Enlghtenment quotations: Direct Experience: nu pas begin ik te begrijpen, te voelen meer, wat directe ervaring is. dit staat haaks op de filosofische waarneming, met het accent op neming: in de westerse filosofie is altijd een subject aanwezig, nee, niet aanwezig maar meegedacht. ik zie wat je met "nieuwe identificatie" bedoelt. geen verhalen meer. er is een proces op gang gebracht (al is het woord "proces" van eenzelfde status als het woord "poort"). ik vind "compulsive contractions around objects" zo adequaat verwoord; d. i. het "nemen".

Patrick

Postby Patrick » Wed Feb 26, 2014 8:31 pm

Mooi, het begint te dagen, nevels trekken langzaam op.
Kijk eens naar wat je verwacht, denkt dat zal verschillend zijn na de poortloze poort of ‘bevrijding’.
Is dit niet hetgeen je nu niet aanvaardt? Wat verandert er als het er nu onmiddelijk mag zijn?

willem

Postby willem » Sat Mar 01, 2014 10:45 pm

patrick; je vraag was in eerste instantie niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ik 'm wel begrepen heb.
1. harakiri was het eerste wat bij me op kwam. en daar schrok ik van. de japanners menen dat de ziel in de onderbuik huist, het hara. het kiri, het snijden is dan de de ziel blootleggen. hierover heb ik te lang gepiekerd. bovendien is het weer een verhaal.
2. toch betekent deze reis het einde van het "ik". ik zie in dat het in stand houden lijden betekent, dualiteit. ik zie dat het er niet is in mijn directe gewaarzijn. het is niet nodig om "mijn" lichaam in stand te houden, het ik is afwezig in het gewaarzijn door middel van de zintuigen. waar ik over pieker is hoe "mijn denken" zal worden. ik weet zelfs dat het "ik" mijn gedachten niet aanstuurt. alledaagse gedachten komen en gaan. maar kan ik ook nog zoeken?
dat is eigenlijk mijn grootste angst. zoeken veronderstelt een object, zoals ik nu naar woorden zoek voor dit schrijven. denken en vooral nadenken hebben toch een tegenover nodig.
anders geformuleerd: ik verwacht het hier en nu. ik verwacht de volheid van Zijn en Bewustzijn. is daarin nog een "ander"? keer jij terug naar de "oude patrick" als jij een moeilijk dossier moet bestuderen, of als van jou een briljant pleidooi wordt verwacht?
ik heb mijn leven lang heidegger bestudeerd; kanik mijn bibliotheek mnaar de lommerd brengen?

wil mij graag iets over jouw dagelijks leven vertellen en nogmaals de stok hanteren.

ik merk dat het direct, binnen een dag, antwoorden op de gids cruciaal is. daar zal ik mij vanaf nu aan houden. tijd leidt tot gepieker en verhalen.

Patrick

Postby Patrick » Sun Mar 02, 2014 9:20 am

Jouw vraag is: wat blijft er over als er geen ‘ik’ meer is. Wat verandert er dan.
Niets en alles.

Kijk naar het onderscheid tussen wat ‘Willem’ is en wat ‘zelfbeeld’ of ‘persoonlijkheid’ is.
Het leven wordt gespeeld, geleefd door een ‘karakter’ zoals in een theaterspel, de figuur die door de omgeving ‘Willem’ genoemd wordt, met al zijn aangeboren eigenschappen, neigingen, voorkeuren en afkeren, talenten en onvermogens.
Tijdens de jeugdjaren is door de omgeving aangepraat dat deze figuur greep moest krijgen op het leven en zelf moest gaan bepalen wat er moest ontwikkeld worden, verbeterd, weggenomen, enz. Stilaan is door al die gedachten, gevoelens en gewaarwordingen een zelfbeeld ontstaan dat een eigen leven is gaan leiden. Het idee is ook ontstaan dat het ik een zelfstandige entiteit is met een persoonlijkheid, een identiteit, dat kan heersen over het leven.
Als doorzien wordt dat het ‘ik’, het zelfbeeld een verbeelding is, een verhaal is, dan valt het karakter niet weg. Het leven gaat gewoon door. Enkel de onechte denkbeelden vallen weg.

Laat al die bedenkingen over iets dat onecht is vallen. Het leven gaat gewoon door. Niets verandert.
Alles verandert omdat er geen filters meer zijn om de werkelijkheid te verdraaien.
Deze video van Gary Weber kan dit verduidelijken:
http://www.youtube.com/watch?v=bEOujFKnHwc

Leuk indien je minstens dagelijks kan antwoorden. Er is geen juist of perfect antwoord. Kijk eerlijk naar wat er is en beschrijf het. De dynamiek van de uitwisseling speelt ook mee in het proces.

willem

Postby willem » Sun Mar 02, 2014 10:14 pm

dit is uitermate verhelderend wat je schrijft. en het filmpje sluit daar naadloos bij aan. dank.
wat "kan ik meer doen" dan voortdurend gewaarzijn dat mijn ik overbodig is? ik ervaar dat ik geen bezittingen heb, huis, boeken, auto. dat al is aanwezig voor gebruik. toch schrik ik dan weer even als ik bedenk hoe geïrriteerd ik kan zijn als Marion (metgezel) "mijn" studeerkamer opruimt. dat bezitsgevoel is hardnekkig. met kracht "afstand doen van" werkt (natuurlijk) niet.

ik zou graag de eerste stappen richting poort zetten.

Patrick

Postby Patrick » Mon Mar 03, 2014 9:16 am

Kijk naar de gewaarwordingen. Het ‘ik’ zit in het oordeel, niet in de gewaarwording.
Wat is er mis met ‘irritatie’? Wil je een heilige worden?

Wat is ‘gewaarzijn’?

willem

Postby willem » Mon Mar 03, 2014 8:21 pm

het ik neemt waar, waarbij waarheid de overeenkomst is tussen de ideeën van de waarnemer en het waargenomene. waarneming geschiedt niet in het nu, omdat de waarneming pas waar kan zijn na de vaststelling van de overeenkomst. pas na die vaststelling is de waarneming van een slang (die een touw is) onwaar. gewaarzijn is ik-loos. de waarheid is het onverborgene in welks licht het ding en het bewustzijn samen deelgenoot zijn. waarnemen geschiedt voor de poort; zonder poort zijn Zijn en Bewustzijn één. zo gedacht zijner twee gewaarwordingen: het waarnemen waarbij een oordelend ik noodzakelijk is en gewaarzijn. gewaarzijn is het naakte ervaren, zonder oordeel, zonder woorden ook, zonder ik.
zie Atmabodhah van Shankara, sloka 46: "Juiste kennis, opgerezen uit de realisatie van de waarheid, verdrijft snel de onwetendheid van ik, mij en mijn, zoals men van een dwaalspoor afkomt (door kennis van de juiste richting)".

nee, geen heilige, maar irritatie is de krenking van het ik.

hoe kom ik bij het ervaren?

Return to “Other Languages”