Wil iemand mij gidsen?

Dansk, Nederlands, Italian
Joepie

Wil iemand mij gidsen?

Postby Joepie » Wed Oct 09, 2013 12:08 am

Hallo, In 2008 kreeg ik een plotseling inzicht in 'niet afgescheiden' zijn. Voor mij was het toen een hectische en ingrijpende tijd waarin ik me diep verlaten en eenzaam voelde. In een moment dat deze gevoelens zich aan mij opdrongen (zo heb ik dat toen ervaren) realiseerde ik me ineens dat er niet zoiets als alleen zijn bestond. De eerste drie weken daarna voelde ik een grote kalmte en blijdschap. In de tijd die daarop volgde veranderde er geleidelijk aan iets in deze ervaring en kwam dit gevoel in golven op en veranderde dan weer naar de achtergrond. Ik wil graag onderzoeken wat het is dat me zo nu en dan naar afscheiding trekt. In de stilte is er geen afgescheidenheid, in de hectiek kan het soms in een keer weer opkomen. Ik ben me ervan bewust als dit zich voordoet.

Jorat

Re: Wil iemand mij gidsen?

Postby Jorat » Wed Oct 09, 2013 7:46 pm

Hoi Joepie,
Ik wil je graag helpen dit te onderzoeken.

Joepie

Postby Joepie » Wed Oct 09, 2013 9:16 pm

Fijn! dankjewel Jorat, ik kijk er naar uit het onderzoek verder aan te gaan. Op het moment ervaar ik enige verwarring omdat er momenten zijn dat ik me zo een voel met alles wat is en dan ineens momenten van angst. De angst kan groot aanvoelen en op het zelfde moment ben ik me ervan bewust dat de angst onderdeel is van het proces. Iets wat zich voordoet als een stuiptrekking oftewel een poging om vast te klampen aan een wereld die me vertrouwd over komt. Ik ben er dankbaar dat het hier gedeeld mag worden.

Jorat

Postby Jorat » Sat Oct 12, 2013 9:38 am

Hoi Joepie,
Sorry voor de late reactie deze keer. Het is de bedoeling dat we proberen iedere dag gaan posten om het momentum erin te houden.
Ik vroeg me af of je verder nog kennis hebt van advaita of dat je dit proces 'blanco' ingaat?
Ik wil me graag even afstemmen op waar je op dit moment bent... Is de eenheid die je ervaart nog persoonlijk? Is er een ik, een lichaam, een wereld? Zijn gedachten van jou? Doe jij iets? Is er een besef dat alles vanzelf gebeurt?

Joepie

Postby Joepie » Sat Oct 12, 2013 1:52 pm

Dag Jorat, Sinds de laatste 6 jaar ben ik me in toenemende mate bewust van het gevoel van eenheid en dat is niet persoonlijk. Het voelt als een krachtige energie maar ook dat is het niet. De zienswijze van Ramana Maharshi, Eckhart Tolle, Byron Katy en de lessen van de Boeddha zijn hierin voor mij een leidraad. De laatste dagen realiseer ik me steeds meer dat ík' geen betekenis heeft. Het valt me op hoe vaak ik ik zeg en gebruik. Nu ik het opschrijf merk ik dat er iets van die verwarring wegvalt. Het voelt als een grote ruimte. Dit lichaam is mijn tijdelijke 'woning' waarmee ik me door de fysieke ruimte beweeg. Soms realiseer ik me ineens dat het vloeibaar lijkt. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat ik ervaren heb, dat ik dierbaren die ik verloren ben aan de dood door me heen kan voelen. Dat heb ik heel sterk ervaren in een moment van verdriet over de dood van een geliefde. Ineens voelde ik me in die grote ruimte waarbinnen ik merkte dat ik niets had verloren en niets kan verliezen. Het golfde door me heen dat we hetzelfde waren/zijn. De pijn transformeerde direct in een groot gevoel van liefde......voor alles. Hierover komen gedachten op, nu in dit moment, dat dit onafgescheiden zijn conceptueel interessant is maar onzinnig. Nu realiseer ik me dat dit een gedachte is en dat zegt niets over mij. Het is niet persoonlijk. Gedachten gebeuren en daar hoef ik niet aan te haken. Waar ik van in de war kan raken is als het lichaam onprettig aan voelt door pijn, vermoeidheid of door spanning van angsten die ik ervaar over een schijnbare laatste hindernis. Een enorme paradox doet zich voor, ik ervaar eenheid en soms ineens enorme angst om hierin alleen te zijn, alles kwijt te raken. Mijn geest lijkt rare trucjes met me uit te halen. De wereld ervaar ik als een grote ruimte waarbinnen het leven gebeurt en dat is een enorm avontuur.

Jorat

Postby Jorat » Tue Oct 15, 2013 2:16 pm

Nou, raar dat ik jouw post niet via de mail kreeg. Dacht zal nog eens checken of je al gereageerd had. En ja...

Mooi om te lezen hoe alles bij jou is weggevallen en wat erover bleef was 'zijn'. Prachtig.
Je hebt gedachten en gedachten... Meestal haken gedachten niet meer aan, soms wel... Die wel aanhaken trekken jou uit de eenheid? Wat verwarrend is, is misschien een idee over hoe het zou moeten zijn... Stil en vredig? Dit wel, dit niet? Kun je ook je angst, pijn en spanning zonder verzet ervaren? Ben je niet alleen maar dat ervaren als de gedachten als 'het lichaam voelt onprettig' achterwege zouden blijven...
En je angst alleen te zijn, alles kwijt te raken is vanuit je conditioneringen verklaarbaar. Vraag de angst eens wat het wil vertellen, wat zit er achter die angst, waar wil het je voor beschermen?
Is je geloof in een hindernis misschien de hindernis die je ervaart?

Joepie

Postby Joepie » Wed Oct 16, 2013 3:38 pm

Het resoneert wat je schrijft over de gedachten. De laatste dagen is daar meer helderheid in ontstaan. Er bij blijven met of zonder de neiging om iets te doen of er van weg te gaan en iets weg te willen hebben. In het moment te ervaren wat het is, geeft ruimte, is ruimte. Hoe het ook is. Het idee of de illusie dat het vredig en stil zou moeten zijn voelt nu als ontmanteld. Er is niets om van weg te gaan en het is heel helder dat er niets is om kwijt te raken. Wat een mooie vraag; 'wat zit er achter de angst, waar wil je het voor beschermen'? Wat opkomt is het niet weten volledig te betreden en de grap is dat er niets te betreden is, er is alleen niet weten, zijn. alleen dit moment, deze adem.... Ik realiseer me nu ineens ook dat er geen hindernis is want er is geen doel of streven. Er is nu en nu.... Pijn, spanning, verzet heeft geen toekomst en kan alleen nu ervaren worden. Een volgend moment is het weer anders......ik weet het niet en dat voelt heel goed, ook als het onprettig voelt. Wat geweldig om te zien :))

Jorat

Postby Jorat » Wed Oct 16, 2013 5:45 pm

Hoi Joepie, het wordt snel helder bij jou... Wat opkomt bij mij is de vraag of er nog iemand is die de illusie die je beschreef laat vallen? Is er iemand die bang was, is er iemand die zich iets realiseert? Of gebeurt dit allemaal gewoon... Is er laten vallen, is er angst, is er realisatie?

Joepie

Postby Joepie » Thu Oct 17, 2013 10:43 pm

Hi Jorat, nee het is niet zo dat er iemand iets laat vallen of bang is of zich iets realiseert. In taal druk ik het zo uit omdat het moeilijk onder woorden te brengen wat ik precies ervaar. Het beste kan ik de ervaring omschrijven als een grote ruimte waarbinnen 'ik' ervaar, voel, denk, beweeg. Op momenten van stilte is het een intense ervaring omdat het onbegrensd is. Alle gevoelens komen voorbij. Het kan angst zijn, rust/kalmte, onrust. Wat de angst betreft is het niet 'angst laten vallen' maar 'angst laten zijn'. Ik merk dat het transformeert doordat het als 'het is' ervaren wordt. Het leven gebeurt.

Jorat

Postby Jorat » Fri Oct 18, 2013 9:11 am

Ja. Mooi. Je zou ook kunnen zeggen: er is ervaren, voelen, bewegen? Angst laten zijn zou je ook kunnen beschrijven als het ontbreken van verzet tegen wat is?
Joepie, zijn er dan nog vragen? Is er iets waar je nog tegenaan loopt of is er een helder weten dat 'jij' niets doet...

Joepie

Postby Joepie » Fri Oct 18, 2013 2:33 pm

Ja, 'het verzet ontbreekt'. Mooi! Ik heb geen vragen, het leven beweegt door me heen en in het moment is dat heel helder.

Jorat

Postby Jorat » Fri Oct 18, 2013 3:14 pm

Om af te sluiten hebben we als laatste check altijd nog vijf vragen. Zou je die nog even willen beantwoorden?

1) Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?

2) Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3) Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.

4) Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar er wel nieuwsgierig naar is?

5) Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde precies?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden...

Joepie

Postby Joepie » Wed Oct 23, 2013 1:03 pm

1. Er is een illusie van zelf en ik is er geen ik of zelf, nu niet en nooit geweest. Het is een geconstrueerd en aangeleerd beeld over onszelf, een identificatie met ideeën/ gedachten over wie we zijn. Dit zien is direct, onbegrensd en ongescheiden. Er is eenheid, levensstroom.

2.De illusie van afgescheiden zelf ontstaat door het meegaan met gedachten en emoties en deze die waarde toe kennen alsof dit werkelijk waar is. Het identificeren hiermee in plaats van zien dat gedachten, emoties en lichamelijke sensaties opkomen en weer gaan.

3. Het voelt ruimtelijk, vormloos niet gelimiteerd door lichaam op geest , puur aanwezig zijn.
Gevoel van eenvoud, alleen zien dat alles opkomt en voorbijtrekt in het huidige moment.

4. Wat ik zou willen uitleggen is dat alles onderling verbonden is en niets permanent is. Kijkend in het huidige moment en het volgende moment enz. laat zien dat niets het zelfde is. Dat in ieder moment iets opkomt en een volgende moment is het anders of weg. Er is steeds een nieuw nu-moment. Daarin is geen zelf of ik te ontdekken. ‘Als je diep schouwt in het moment wat kom jij dan tegen?’ Dat zou de uitnodiging zijn om het zelf te onderzoeken.

5.Het laatste duwtje was het moment dat het doordrong en helder werd dat de angst niet meer is dan identificatie met gedachten. Rationeel was dat duidelijk maar dat nam niet weg dat ik er aan bleef hangen, het niet werkelijk zag. Het specifieke moment dat er niet iets is wat ik moet laten vallen. Het voelde als het opschonen van een troebele bril.

Jorat

Postby Jorat » Wed Oct 23, 2013 1:29 pm

Mooi Joepie... Ik zal dit laten lezen aan enkele andere gidsen van LU en mogelijk dat zij nog vragen hebben...

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 31, 2013 8:09 am

Hoi Joepie,

Het is altijd fijn dat andere gidsen nog vragen/opmerkingen hebben om eventuele onduidelijkheden nog uit de weg te ruimen. Ook voor jezelf is het nog even een goede check. Naar aanleiding van jouw antwoorden kwamen ze met het volgende:

1) 'wie of wat' is het die zich ergens mee identificeert/identificeerde (met angst/gedachte)? Wie of wat is de 'ik' die ergens aan bleef hangen of de 'ik' die iets moet laten vallen? Is er nu iets anders dan voordat dit doorzien werd?
Wat is identificatie precies? Hoe werkt dat eigenlijk?

2) 'Het voelt ruimtelijk, vormloos niet gelimiteerd door lichaam op geest , puur aanwezig zijn. Gevoel van eenvoud, alleen zien dat alles opkomt en voorbijtrekt in het huidige moment.''
Wie is er aanwezig puur of niet puur? Wie doet dat? Wat is het waar het huidige moment aan voorbij trekt? Ben jij dat of is er alleen alles?

Ben benieuwd...

Return to “Other Languages”