Kan iemand mij gidsen?

Dansk, Nederlands, Italian
Ton Haarmans

Re: Kan iemand mij gidsen?

Postby Ton Haarmans » Wed Oct 09, 2013 10:50 pm

Je hebt gelijk. Ik ga hier es goed naar kijken. Heb ik werkelijk door dat er geen ik is of geloof ik het alleen maar? Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat er een enorme last van me afgevallen is. Het is allemaal heel geleidelijk gegaan. Als ik mezelf vergelijk met pak em beet een aantal jaar terug dan zie ik dat ik mezelf een stuk minder serieus neem.

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 10, 2013 8:38 am

Hey Ton, ja, dat geleidelijk minder serieuze is al heel veel winst... Ik denk dat bijna iedereen dit pad ook op gaat om er beter van te worden. Met andere woorden: nu is het niet goed. En dan kun je met spiritualiteit je leven al een stuk leuker maken. Maar goed, dat is altijd nog een beweging van a naar beter. Een geloof dat er geen ik is kan daarbij helpen. Maar is het een onmiddelijk en helder weten dat er geen 'ik' is, is het 100.000 procent zeker? Moet je lachen bij het idee eraan alleen al?

En... Werkelijke acceptatie/overgave is altijd onmiddelijk. Dus ook al die zogenaamde vervelende dingen waarvan je denkt dat die er niet meer zouden mogen zijn als je ontwaakt bent. Het is eerder andersom. Als je ontwaakt bent mag alles er zijn. Totdat het er niet meer is. De aanwezigheid van spanning, angst, somberheid, boosheid etc. is in die zin geen graadmeter voor je verlichting. Het zijn resten 'geloof' in gedachten over hoe iets zou moeten zijn.

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Thu Oct 10, 2013 8:41 pm

Als jij de vraag stelt of ik 100000% zeker ben dat er geen ik is, dan zijn er onmiddellijk twijfels. Terwijl als ik er even echt bij stil sta dit zo evident is als wat. Maar goed, misschien is dit toch niet meer dan een geloof. Zie je, daar ga ik alweer. Ik weet het niet. Misschien moet ik es een tijdje stoppen met boeken lezen en mijn 'enlightened friends' even vergeten op Facebook. Ik weet behoorlijk zeker dat ik iets heb gezien wat echt is, maar het is nog te prematuur en wordt te vaak overwoekerd door denken. Blijkbaar...

Jorat

Postby Jorat » Tue Oct 15, 2013 2:19 pm

Hoi Ton,

Hoe gaat het nu?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Tue Oct 15, 2013 3:15 pm

Hey Jorat

Ben er nog steeds mee bezig... Ik vind het bijzonder moeilijk om onderscheid te maken tussen wat ik enkel geloof of enkel intellectueel weet (is dat trouwens hetzelfde?) en wat ik werkelijk zeker weet...Het enige wat ik echt zeker weet is de ervaring die ik nu heb of die er nu is en die ervaring verandert voortdurend. Een onderdeel van de ervaring is het opkomen van gedachten, bijvoorbeeld een gedachte die zich afvraagt wat er nu is. Het antwoord is weer een gedachte. Het werkelijke antwoord is de complete ervaring van dit moment. Soms besef ik dat, vaker volg ik de gedachtentrein, totdat ik dat weer besef en dan is er even een helder moment zonder gedachten. Meer weet ik niet Jorat...

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Tue Oct 15, 2013 3:19 pm

Ik begin heel erg moe te worden van al dat afvragen en kijken en zoeken

Jorat

Postby Jorat » Tue Oct 15, 2013 3:53 pm

Ik weet niet of je moe wordt van kijken, wel van erover nadenken :)
Het antwoord zit niet in je hoofd, maar in je directe ervaring... Is er gewoon ervaren of is er een ik die ervaart? En wat is dat dan? Als je echt gaat kijken, is het er dan of zijn het alleen maar gedachten over een ik?
De ervaring verandert inderdaad voortdurend. Dat waarin het verschijnt niet...
Til JIJ een kopje op of is er een kopje optillen...? Is er verwarring over of er een 'jij' is die iets aanstuurt of controleert of gebeurt alles gewoon...
En als helder is dat veel in jouw leven gewoon gebeurt, wat zijn dan de lastige punten waarin je het lastig vind om te zien dat ook dat gewoon gebeurt? Is het kiezen, is het doen, is het denken?
Kun je zien dat je verhaal van hierboven, het zoeken, het twijfelen en het moe worden zo loopt omdat dat gewoon gebeurt? Dat er niemand is die dit zo stuurt, dat het allemaal automatisch zo gebeurt door omstandigheden en geloof in gedachten over die omstandigheden etc... of is er nog een idee over 'jij' die hiervoor kiest?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Fri Oct 18, 2013 5:37 pm

Sorry voor mijn late reply. Ik heb het nogal druk met werk.
Anyway: als ik echt kijk is er geen ik. Mijn vingers gaan vanzelf over de toetsen van het toetsenbord en doen hun dansje. Maar blijkbaar dringt dit feit toch niet echt tot me door. Ik neem me voor om meer echt te kijken. Meer kan ik niet doen dunkt me...

Jorat

Postby Jorat » Sat Oct 19, 2013 3:38 pm

Ik heb de oude posts nog even doorgelezen. En het komt bij me op dat het je wel duidelijk is dat er geen ik is, maar dat je er enorm tegenaan loopt dat het leven niet zo gaat als jouw gedachten jou vertellen hoe het zou moeten gaan? Het lijkt mij dat er verwachtingen zijn over hoe verlichting eruit zou moeten zien. En dat je die gedachten geloofd. Wil je gedachteloos zijn? Zou je de hele dag sereen moeten zijn? Altijd blij? Altijd twijfelloos?

Je schreef: ,,Het lijkt wel alsof 'ik' alleen bestaat als ik er geen aandacht aan geef, wat meestal het geval is.'' En ook: ,,En dat is ok zolang ik er niet over nadenk.'' En verder ,,Hetzelfde geldt voor het gevoel los te staan van mijn omgeving: het komt voort uit een gedachte. Wel een hele dwingende gedachte. Er is de behoefte om te definieren, vast te leggen, naam te geven en dat is ook geen probleem zolang ik daar weer niet over nadenk :-). Ik doorzie dit allemaal en dan komt onmiddellijk de gedachte op: yep, ik heb het, dit is het. Ok, ook geen probleem. Ja, ja denk ik dan weer, het zal wel. En ook: is dit het nou? Zou er niet een grote Openbaring moeten zijn.''

Kun je die verwachtingen opschrijven , bekijken en dan weggooien...

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Sat Oct 19, 2013 5:02 pm

Hmmm, maybe...
Ik heb ergens wel verwachtingen ja. Ontwaakt zijn zou gepaard 'moeten' gaan met 'helder' zijn en 'gecentered'. Ook dat emoties vrij mogen opkomen en worden geaccepteerd. En, heel belangrijk: dat de dood me geen angst meer zou inboezemen. Wat is anders de point? Jij hebt ook gezegd dat de meeste mensen een (enorme) opluchting ervaren zodra ze door hebben dat er geen ik is. Bij mij voelt het meer als een soort van louter feit. Geen opluchting, niks. Ik vertrouw het daarom niet...

Jorat

Postby Jorat » Sun Oct 20, 2013 12:39 pm

Ja, er is opluchting, maar er is niets wezenlijks anders... Als gezien wordt dat alles gewoon gebeurt (of je nu dacht dat je een ik had of niet) is de kramp eruit. Jij bent het niet die bang is voor de dood, er is gewoon angst voor de dood. Jij bent het niet die daar vanaf wil, er is alleen maar een gedachte/geloof die opkomt die af wil van de angst voor de dood. Je weet dat jij die gedachte niet denkt, die komt gewoon op. Of je die serieus neemt of niet, daar kun 'jij' niets aan doen... Daarin schuilt de ontspanning. Je kunt er niets aan doen dat een gedachte over 'het niet vertrouwen' opkomt, dat er een (onbewuste?) gedachte is die zegt: dat is waar... Er is ook nergens iets mis mee. Die ontspanning is er, als er dat besef is dat het hele lichaam-geest-systeem als het ware een gecondtioneerd automatisch zichzelf sturend mechanisme is... Geen ik die iets doet, er zijn alleen maar gedachten over een ik.
De meeste mensen vinden het lastig om die 'ik' op te geven, totdat ze erachter komen dat die 'ik' nooit meer was dan een gedachte. Voor de een is het een veel diepere shift dan de ander, afhankelijk van hoe zwaar geconditioneerd het beestje is. Het betekent ook niet per definitie zonder angst voor de dood te zijn... Die gedachten kunnen nog steeds langs komen, geloofd worden, een kramp veroorzaken... je creeert alleen niet nog eens talloze extra gedachten waarin een 'ik' een rol speelt... Heb je hier wat aan?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Thu Oct 24, 2013 5:58 am

Jorat, ik zal je morgen antwoorden. Heb het even heel druk, ok?

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 24, 2013 8:51 am

Hoi Ton, dank voor je mededeling. Neem alle tijd die je nodig hebt. Geen haast...

Return to “Other Languages”