Kan iemand mij gidsen?

Dansk, Nederlands, Italian
Ton Haarmans

Kan iemand mij gidsen?

Postby Ton Haarmans » Tue Aug 13, 2013 10:38 am

Hallo, ik denk dat ik een behoorlijk goed intellectueel begrip heb van de non-duale realiteit en af toe zijn er korte periodes dat mijn begrip wat dieper gaat dan louter intellectueel. Ik vermoed dat er toch nog bepaalde hindernissen zijn die een uiteindelijk begrip in de weg staan. Kan iemand mij door de poortloze poort helpen?

Ton

Uggie

Re: Kan iemand mij gidsen?

Postby Uggie » Sat Aug 17, 2013 9:43 am

Hoi Ton, ik wil je graag helpen!

Jorat

Postby Jorat » Sat Aug 17, 2013 9:45 am

Hoi Ton, ik wil je graag helpen (voorgaande bericht was met verkeerde inlog)!
Groetjes,
Johan

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 03, 2013 8:27 am

"Tell me a bit about your journey and where you are at the moment. What are you looking for, what do you expect from this process, what do you think this will give you."

Ok, ik voel me al een ‘zoeker’ sinds de kleuterschool toen ik diepe gaten groef in de zandbak om te weten wat er nòg dieper zou zitten. Als kind en puber was ik vooral geïnteresseerd in wetenschap en via de hippie-beweging kwam ik ook in contact met oosterse leren, astrologie, tarot, afijn alles wat nu ‘new age’ genoemd zou worden. Ik wilde weten hoe alles in elkaar stak en ben steeds dieper gaan zoeken. Ik heb 6 jaar filosofie gestudeerd en ben tenslotte na het lezen van de boeken van Krishnamurti en Carlos Castaneda in de sannyas-beweging van Rajneesh gedoken. Groepstherapie gedaan, meditaties, in communes geleefd, etc., etc. Willen ‘weten’ is steeds mijn leidraad geweest, niet zo zeer ‘gelukkig’ willen zijn. Wat is ‘verlichting?’, wat is de ‘werkelijkheid?’, ‘wie ben ik?’ Na de dood van Rajneesh kwam ik in aanraking met andere leraars en teachings en kreeg ik ook inzicht in de conditioneringen die de sannyas-beweging met zich mee gebracht hebben, net als de ‘alternatieve’ ‘sixties’ houding die ik blijkbaar al die tijd nog meegedragen heb. Daarna is het hele zoeken-en-willen-weten-gedoe langzaamaan opgelost en ben ik meer in het ‘hart’ gaan leven. Djihi Marianne, Judy Rhodes, Tony Parsons, Jeff Foster, Joan Tollifson en Rupert Spira hebben daarbij geholpen.

Waar ben ik nu? Ik weet het niet goed. Soms voel/weet ik dat er inderdaad geen 'ik' is en moet ik lachen om de absurde claims die vanuit mijn gedachten gelegd worden. Vervolgens claim ik die toestand en even later zie ik de absurditeit daar weer van in. Het volgende moment ben ik ‘lost’ in een of andere gedachtentrein en zo gaat dat maar door. Ik ben wel milder geworden, neem het leven niet meer zo serieus. Ik zie dat er bij mij vooral sprake is van kleine, bijna onmerkbare stapjes, geen grote, geweldige inzichten. Toch is er nog steeds zoeken en heimelijk wil ik nog steeds graag heel erg ‘verlicht’ zijn en de wijze goeroe uithangen :-). Och och.
Ergens heb ik er wel vertrouwen in, maar aan de andere kant weet ik donders goed hoe sluw het ego is…

Wat verwacht en wens ik van dit proces? Vooral klaarheid. Duidelijkheid. Iemand die mij en mijn bullshit doorziet.

Dat is het voor nu Jorat. Ik hoop dat je hier iets mee kan...

Dank!
ton

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 03, 2013 5:51 pm

Hoi Ton,

Een heel verhaal. Dat is alvast duidelijk. Voor we beginnen wil ik nog even enkele punten onder de aandacht brengen.

1. Je gaat proberen om tenminste een keer per dag een reactie te plaatsen

2. De gids stelt de vragen, jij antwoord

3. Je antwoorden moeten oprecht zijn, jouw waarheid op dat moment

4. Probeer dus alleen te antwoorden vanuit je eigen directe ervaring (gevoelens, waargenomen gedachten). Analyses en filosofieën kunnen je hinderen.

5. Zet alles wat je tot nu toe geleerd hebt even aan de kant, zolang wij bezig zijn met onderzoeken. Richt al je aandacht op het zien van de realiteit.

Is dit ok voor jou?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Thu Oct 03, 2013 6:03 pm

ok!

Jorat

Postby Jorat » Thu Oct 03, 2013 6:31 pm

Hoi Ton,

Fijn. Dan kunnen we beginnen. Ik heb je verhaal gelezen en naar aanleiding kom de vraag op: wat is voor jou de 'ik'? Wat doet het? Regelt het iets? Hoe ziet de ik eruit?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Sat Oct 05, 2013 9:10 am

De 'ik' verschijnt op twee manieren voor mij: als een stem in mijn hoofd die bijvoorbeeld zegt 'ik begrijp hier niks van'. Ik zie dat dit een krachteloze 'echo' is van iets dat al gebeurd is (het feit dat ik ergens niks van begrijp). En dan is er het ik dat in feite mijn lichaam is. Het lichaam dat ademhaalt: ik haal adem. Het lichaam dat loopt: ik loop. enzovoort.

Jorat

Postby Jorat » Sat Oct 05, 2013 2:31 pm

Ok Ton. Dat is een mooie ingang voor zelfonderzoek. De gedachte: ik begrijp hier niets van... Denk jij die of komt die gewoon op? Is er in je directe ervaring een ik die de gedachten denkt?
En je lichaam. Zoals je nu zit... Heb je daar heel bewust voor gekozen? Of is er gewoon gaan zitten..? Kies jij elke beweging die je maakt? Probeer eens te lopen en daarin elke beweging van elk lichaamsdeel te sturen... Of is er gewoon lopen, ademhalen, krabben, wrijven, opstaan, bukken...?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Sun Oct 06, 2013 8:07 am

Gedachten komen gewoon op. Ik heb daar geen controle over. Ofschoon ik er geen controle over heb heb ik toch het gevoel dat 'ik' ze denk, omdat ze in 'mijn' hoofd, of beter, in 'mijn' beleving opkomen.
Hetzelfde met alles wat het lichaam doet. Zoals bijvoorbeeld deze letters typen. Ook dat gebeurt gewoon en als ik er echt bij stilsta is dat grappig om te zien. Ik heb wel het gevoel dat dit lichaam als het ware 'los staat' van zijn omgeving en in die zin ervaar ik dat als 'ik'.

Jorat

Postby Jorat » Sun Oct 06, 2013 5:50 pm

Ok. Dus jij denkt ze niet, maar er is wel een 'ik' die dat zo voelt? Is er in je directe ervaring echt een 'ik' nodig om dit gevoel te voelen of komt het gewoon op? Kun je ervoor kiezen het niet zo te voelen?
En die gedachten zijn 'van jou'? Maar wie is die 'eigenaar' van je hoofd en je beleving eigenlijk? Is die ergens te vinden? Doet die eigenaar iets?
Dat losstaan van je lichaam van zijn omgeving? Is dat je directe ervaring of is dat een gedachte die zegt dat je losstaat van je omgeving?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Mon Oct 07, 2013 10:07 pm

Punt is, als ik aandacht geef aan de situatie, dan is er duidelijk helemaal geen ik. Alles gebeurt gewoon en niemand doet het. Ook het gevoel van 'ik' en 'mijn' beleving komt spontaan op. Het lijkt wel alsof 'ik' alleen bestaat als ik er geen aandacht aan geef, wat meestal het geval is. Aandacht geven komt trouwens ook spontaan op - heb ik ook geen controle over. En wie is het dan die geen controle heeft? Ik weet het niet. Ik snap er echt helemaal niks van. En dat is ok zolang ik er niet over nadenk. Hetzelfde geldt voor het gevoel los te staan van mijn omgeving: het komt voort uit een gedachte. Wel een hele dwingende gedachte. Er is de behoefte om te definieren, vast te leggen, naam te geven en dat is ook geen probleem zolang ik daar weer niet over nadenk :-). Ik doorzie dit allemaal en dan komt onmiddellijk de gedachte op: yep, ik heb het, dit is het. Ok, ook geen probleem. Ja, ja denk ik dan weer, het zal wel. En ook: is dit het nou? Zou er niet een grote Openbaring moeten zijn. Ondertussen is er het gevoel dat het allemaal ok is. Gedachten die komen en gaan, twijfels die komen en gaan. Hmmm, ik denk dat ik nu even de hond moet uitlaten, ff wat frisse lucht.

Jorat

Postby Jorat » Tue Oct 08, 2013 6:24 pm

Ok, ik zal proberen te kijken waar je nu precies tegen aan loopt. Dit forum is er puur voor het doorzien van de illusie van 'ik'. Ofwel je hebt een entiteit 'ik' of niet.
Als ik zeg dat 'ik' en 'van mij' alleen maar gedachten zijn die gezien worden en geen basis hebben in de realiteit... Hoe reageert je hoofd/lijf daarop?
Als ik zeg dat het geloof in 'ik' net zoiets is als het geloof in Sinterklaas, dat het een bedenksel is, iets wat je bent gaan geloven sinds je taal leerde... Hoe voelt dat om te lezen?
Als ik zeg dat alles vanzelf gebeurt (zien, denken, doen, bewegen, voelen, ruiken, horen, laten, emoties, je leven), dat de 'jij' alleen opkomt uit gedachten en dat die 'jij' niet de beweger, voeler, hoorder etc. is... Roept dat weerstand op?

Ton Haarmans

Postby Ton Haarmans » Tue Oct 08, 2013 8:53 pm

Geen enkel van je drie vragen roept weerstand op Jorat. No problem. Er is geen ik. Niemand doet iets. Soms voelt het alleen niet zo. Bijvoorbeeld als er gedachten zijn over de dood kan ik ineens angstig worden bij het idee er niet meer te zijn, terwijl het duidelijk is dat ik er sowieso niet ben. Ineens is er dan de identificatie met het lichaam. Het idee dat het lichaam zal sterven roept angst op. Of iemand die belangrijk is voor mij geeft mij geen aandacht, terwijl er het verlangen is dat die persoon op dat moment wel aandacht aan mij geeft. Dan voel het even of IK niet gezien wordt en dat is pijnlijk.

Misschien zijn dit restanten, overblijfselen van een vroeger geloof in 'ik'? Op het moment dat ik er even bij stilsta moet ik lachen om mijn eigen gedrag of gedachten.

Jorat

Postby Jorat » Wed Oct 09, 2013 4:14 pm

Hoi Ton,
Ok. Mogelijk heb je het al gezien, of het is een geloof geworden... Zou je dat eens willen onderzoeken...
En. Er is geen ik, niemand aan het stuur, het leven leeft zichzelf. Angst komt op, idee over dood komt op, identificatie met het lichaam komt op, er vanaf willen komt op, aandacht willen komt op, verlangen komt op, gevoel van gemis van erkenning komt op... daar een probleem van maken komt op... Het lijkt me dat het 'issue' mogelijk is dat er een geloof in een gedachte is dat het anders zou moeten zijn dan het is... Er is nog: dit wel en dit niet in plaats van alleen maar: DIT... Ook dat gebeurt weliswaar, maar onderzoek die gedachte eens... Moet het anders zijn?

Overigens is het bij dit forum zo dat voor veel mensen die zien dat de ik slechts een gedachte is er een enorme last van hen afvalt. Toch zijn er voor verreweg de meesten na verloop van tijd altijd nog wel andere gedachten/geloven die hen 'hinderen'. Jarenlange conditioneringen vallen niet zomaar weg. Is er een heilig verlangen naar helderheid, dan gaat het onderzoek nog wel door. Dat gold ook voor de bekende zelfgerealiseerden die na het zien pas vaak na jaren een bepaalde helderheid kregen en satsang gingen geven... En ook zij hebben gewoon nog conditioneringen, emoties, alleen verzet komt niet meer op...

Return to “Other Languages”