Op zoek naar een gids

Dansk, Nederlands, Italian
Uggie

Op zoek naar een gids

Postby Uggie » Sat Jul 27, 2013 5:19 pm

Hallo,

Ik heb het afgelopen jaar veel satsangs bezocht en weekenden gedaan. Prachtige ervaringen opgedaan en veel doorzien. Tijdens een van die weekenden werd het me helder dat ontwaken niet iets van de toekomst is, maar dat het in elk moment plaats vindt. Dat ik niet anders hoef te zijn of eerst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Daarna was de zoeker in mij verdwenen. Elk moment ervaren zoals die is en geen verzet hebben tegen wat er is. Ik voel op dit moment weer een verlangen om verder te kijken. Wie is die ik die dit ervaart?

Wie zou mij willen gidsen door de poort?

Hartelijke groet,
Christina

Patrick

Re: Op zoek naar een gids

Postby Patrick » Sun Jul 28, 2013 8:46 am

Hello Christina, welkom.

Ik wil je graag begeleiden door de poortloze poort. De methode die ik gebruik is het stellen van vragen met zo weinig mogelijk uitleg. Dit kan soms wat koud en bot overkomen maar het is de bedoeling dat jij ziet. Begrijpen is een hulp maar het rechtstreeks zien maakt het blijvend.

Indien je dit aanspreekt gaan we verder met enkele vragen.

Wie is die ik die dit ervaart? schrijf je in je inleiding.
Hoe zou het zijn om te leven zonder 'ik', 'mij', 'mezelf', leven zonder dat er iemand het stuur vasthoudt?
Kan jij een 'ik' ergens aanwijzen, beschrijven als iets dat op zichtzelf bestaat?
Is er 'ik' nodig om te ervaren?

Uggie

ik

Postby Uggie » Mon Jul 29, 2013 11:01 am

Er is duidelijk een gevoel dat er niemand is die het stuur vast houdt. Dat alles gewoon gebeurd. In de grote lijn ervaar ik dat. Maar als ik negatieve gevoelens heb dan ervaar ik duidelijk een ik. Gisteravond had ik pijn in mijn maag. Voel me al een paar dagen down. Heb dan veel negatieve gedachten. Zoals het leven is compleet zinloos, ik ben alleen, mijn geliefde is een vreemde voor mij, misschien gaat mijn kind wel dood, ik probeer op die momenten alleen te ervaren. Ik ben het niet, het leven wil alleen ervaren worden. Maar het is een truck en ik voel duidelijk een ik.

Die ik die ik aan kan wijzen zijn alleen gedachtes. Als die gedachtes prettig zijn is het goed, zijn die gedachtes negatief dan komt er een strijd. Het anders willen dan het is. ik vind het dan lastig om te uiten en ga in een coccon zitten. Terwijl ik weet dat het puur alleen ervaren is, kan het niet zo voelen.

Vanuit wat ik geleerd heb is er geen ik nodig om te ervaren, de ik is maar een gedachte een illussie. Maar hardnekkig. Het weten, maakt nog niet dat de ik weg is.

Patrick

Postby Patrick » Mon Jul 29, 2013 12:22 pm

Je kan ook kijken naar wat ‘Christina’ is en naar wat ‘het zelfbeeld, de identiteit of de persoonlijkheid’ is.

Het leven wordt gespeeld, geleefd door een ‘karakter’ zoals in een theaterspel, de figuur die door de omgeving Christina genoemd wordt, met al de aangeboren eigenschappen, neigingen, voorkeuren en afkeren, talenten en onvermogens.

Tijdens de jeugdjaren is haar door de omgeving aangepraat geweest dat deze figuur greep moest krijgen op het leven en zelf moest gaan bepalen wat er moest ontwikkeld worden, verbeterd, weggenomen, enz. Stilaan is door al die gedachten, gevoelens en gewaarwordingen een zelfbeeld ontstaan dat een eigen leven is gaan leiden. Het idee is ook ontstaan dat het ik een zelfstandige entiteit is met een persoonlijkheid, een identiteit, dat heerst over het leven of het willoos ondergaat.

Hoe is het om dit te zien?

Uggie

Postby Uggie » Mon Jul 29, 2013 3:07 pm

Vanuit het begrijpen weet ik dit. Dit kwartje is al gevallen. Er is niks van mij, alles gebeurd gewoon en alle losse gebeurtenissen hebben mij gevormd tot de persoon die ik nu ben. Alles is een eigen leven gaan leiden en niks is aan mij of van mij. Toch verandert dit niet het gevoel van de zinloosheid van het bestaan. En wie is degene die dit ervaart; bij mij is dat duidelijk nog de ik. Dat idee is ontstaan en ook al zie ik de illussie ervan, hij blijft gewoon aanwezig.

Patrick

Postby Patrick » Mon Jul 29, 2013 5:35 pm

Als alles een eigen leven leidt en niets is van jou waarom je druk maken over de gedachte 'ik'?
Die komt toch ook gewoon voorbij.
Welke macht heeft die 'ik' gedachte?
Of zijn dit ook weer gedachten over gedachten?

Uggie

Postby Uggie » Mon Jul 29, 2013 6:10 pm

Ik merk dit vooral op momenten dat ik me niet goed voel. Ik ervaar dat op dit moment heel heftig. Vroeger zocht ik afleiding, ging blowen of drinken. Nu probeer ik te ervaren wat er is. Het lijkt wel alsof ik de demonen binnen heb gelaten. Gedachten die angst oproepen zie ik als gedachtes, maar ervaar daar wel duidelijk een ik in die dat ervaart. Als het level lekker loopt ervaar ik eenheid en is die ik niet zo aanwezig lijkt het wel. Blijkbaar heb ik dus gedachten over de ik gedachte.

Patrick

Postby Patrick » Mon Jul 29, 2013 7:05 pm

Kan je het ik dat ervaart beschrijven?

Uggie

Postby Uggie » Tue Jul 30, 2013 8:34 am

De ik die ervaart bestaat niet als ik hem probeer te beschrijven. Ervaren gebeurd alleen in het moment en de gedachtes erover geven een ik gevoel. Maar die gedachtes blijven komen. In dit moment is er ruzie tussen mij en mijn man. Ik voel verdriet en kan me niet uiten. De ik gedachte maakt er iets ergs van. Ik zou me moeten kunnen uiten, ik zou mijn verdiet moeten kunnen laten zien. Mijn man is ontwaakt en hij zegt dat ik er alles aan doe om te bewijzen dat hij niet te vertrouwen is. Ik kan me niet veilig voelen. En ik manifisteer steeds situaties waarin ik hem niet kan vertrouwen. En dat is zo, maar op dit moment voelt dat wel meer echt dan steeds leven met die gedachtes in mijn hoofd. Nu is het echt dat ik me niet veilig kan voelen in onze relatie. Blijkbaar vind ik dat prettig. Meer echt. Is er een ik die dit ervaart? Geen idee; het wordt ervaren en nu gaat de ik er weer een verhaal van maken. Zo ervaar ik het.

Patrick

Postby Patrick » Tue Jul 30, 2013 12:26 pm

het wordt ervaren en nu gaat de ik er weer een verhaal van maken

Wat is dit ‘ik’ dat jij als ‘ik’ bestempelt dat een verhaal kan maken van wat ervaren wordt?
Kan de ‘ik’ gedachte een verhaal maken?

Uggie

Postby Uggie » Tue Jul 30, 2013 1:34 pm

Ja, de ik gedachte maakt juist de verhalen. Het ikje fantaseert van alles; een andere relatie zou beter zijn, dit of dat moet anders zijn dan ben ik gelukkig, een baan waar ik blij van wordt, het leven moet zin hebben enz.

Patrick

Postby Patrick » Tue Jul 30, 2013 5:41 pm

Is er iets dat hierover de controle heeft, dat dit allemaal stuurt?

Uggie

Postby Uggie » Wed Jul 31, 2013 10:33 am

Nee, het gebeurd gewoon. Er is geen controle, alles gebeurd gewoon.

Patrick

Postby Patrick » Wed Jul 31, 2013 11:44 am

Wat is dan dat ikje indien er niets controle heeft?
Hoe reëel is het indien het enkel een gedachte is die komt en gaat?
Waarom je daar nog druk over maken?

Uggie

Postby Uggie » Thu Aug 01, 2013 9:39 am

Geen idee; maar dat gebeurd ook gewoon. Zit nu in de flow. Geen verzet, geen ik gedachte. Blijkbaar als ik pijn heb of een deperssie ervaar komt die ik gedachte wel op.

Return to “Other Languages”