Til Trille

Dansk, Nederlands, Italian
dreamer

Re: Til Trille

Postby dreamer » Sat Jul 06, 2013 2:26 pm

Hej Trille

Ja så kan jeg lige benytte lejligheden til at fortælle at det sommetider kan ske at du ikke får besked om at jeg har skrevet. Det var det der skete - jeg fik ikke beskred om dit svar, derfor ikke noget hjemmearbejde - stor fejl...
:) Nå men nyd fridagen.
Åh, hvor er det dejligt at mærke, at jeg altid har elsket det der er – intet andet er muligt. Jeg har måske i fortiden haft en tanke om at jeg ikke elskede det der var… men jeg kan ikke bevise at den tanke overhovedet har eksisteret. Jeg troede det var en laaaaang rejse at komme til at acceptere det der er. Men lige nu kan jeg se at ikke-accepten jo højst er en tanke om et separat jeg der kæmper med virkeligheden. Det er aldrig sket i virkeligheden at jeg har kæmpet mod noget. I virkeligheden har jeg altid været i nuet og elsket det der er. Jeg er mega god til det allerede, og jeg troede at jeg skulle LÆRE noget svært. Men jeg ER der jo allerede, har altid været der. Intet andet er muligt. Der er ikke noget separat jeg der kæmper mod virkeligheden – tjuhej :)
Ja, du er her jo allerede, der ikke andre steder at være!
Overbevisningen er en tanke – eller en noget, en del af det der er.
Præcist! Når overbevisningen opleves er den en del af det der er. Sådan. Der er aldrig andet end det der er.

Er det egentlig rigtigt? Kan du finde noget udenfor det der opleves? Hvor, hvad? Eller nej?
Hvordan sker valg: Hmm. Ved at undersøge muligheder, lytte til rådgivere og så handle. Og pyha, det er et stort tungt ansvar for en stakkels enlig mor. Kommer der ikke snart en mand og redder mig? :)
Der er undersøgelse af muligheder, lytten til rådgivere og handling. Er der en enlig mor der GØR dette, eller sker det simpelthen, uden nogen der får det til at ske? Kig nøje på den direkte oplevelse af 'valg'.

Vi snakkes ved mandag

God weekend
Vivi

Trille

Postby Trille » Sun Jul 07, 2013 7:40 pm

Hej Vivi
Håber du har en skøn sommersøndag :)
Hej Trille
Ja så kan jeg lige benytte lejligheden til at fortælle at det sommetider kan ske at du ikke får besked om at jeg har skrevet. Det var det der skete - jeg fik ikke beskred om dit svar, derfor ikke noget hjemmearbejde - stor fejl...
:) Nå men nyd fridagen.
Dejlig fridag, men ville klart have savnet dette arbejde hvis du fortsat ikke havde skrevet. Så jeg er glad for dit svar og for at jeg nu kan sidde og vride min forståelse af livet her til aften :)
Ja, du er her jo allerede, der ikke andre steder at være!
Meget meget dejligt at være befriet fra det umulige arbejde at være et andet sted end jeg er. Og se det absurde i at jeg har troet på at jeg IKKE accepterede ting nøjagtig som de er! Selvfølgelig accepterer jeg det der er, tanken om ikke-accept er jo bare en tanke!
Præcist! Når overbevisningen opleves er den en del af det der er. Sådan. Der er aldrig andet end det der er.
Er det egentlig rigtigt? Kan du finde noget udenfor det der opleves? Hvor, hvad? Eller nej?
Noget uden for det der opleves… Sjovt spørgsmål fordi meget selvudviklingsarbejde jo netop handler om at adskille sig fra det der opleves.

Prøver lige med min hånd igen – jeg oplever min hånd – oplevelsen er bare en tanke – tanken er bare en tanke om en tanke, der måske aldrig har eksisteret. Så ingenting findes og derfor kan der jo heller ikke findes en/noget der er udenfor det, der ikke findes.

Det må være rigtigt men synes nu det er noget abstrakt – hvordan kan jeg bruge sådanne erkendelser i hverdagen?
Der er undersøgelse af muligheder, lytten til rådgivere og handling. Er der en enlig mor der GØR dette, eller sker det simpelthen, uden nogen der får det til at ske? Kig nøje på den direkte oplevelse af 'valg'.
Jeg synes ofte jeg har oplevet at jeg ikke kan styre hvornår et valg sker… det sker når det sker og ikke et sekund før. Så ja, det er en mulighed at det bare sker uden at nogen/noget får det til at ske.

Når du stiller spørgsmålet kan jeg godt se at de ting (undersøgelse af muligheder, lytten til andre, handling) ikke er kædet sammen – det ene FØRER ikke til det andet. Det er bare én oplevelse af gangen – fx: nu lytter jeg til rådgivere – hvor pudsigt at jeg oplever det (og min lytten til rådgivere betyder ikke andet end at jeg lige nu lytter).

Jeg er jo midt i huskøb, og nej, det har jeg da ved gud ikke valgt! Jeg har heller ikke vagt huset – men det kunne ikke vare noget andet hus. Jeg valgte heller ikke at jeg ikke fik det hus jeg kiggede på i sidste uge.
Jeg vælger nu at bevæge min hånd – det er jo bare én tanke. Jeg vælger at skrive under på en købsaftale i morgen – det er jo bare en tanke (der måske ikke engang findes).

Hvis jeg ikke vælger (og dermed heller ikke kan vælge RIGTIGT og FORKERT), så er mit liv sørme meget fredeligt. Men hvad er så min opgave?

Efter jeg har startet dette arbejde kan jeg mærke at der er flere ting, der får lov at ske uden at JEG brokker mig. Det er ikke længere MIN skyld/ansvar/boldbane at der sker det der sker. Hvis jeg får det hus i morgen, så sker det. Hvis jeg ikke får det så sker det. Det har ikke længere så meget med MIG at gøre.

En anden ting der er sket er, at jeg ikke på samme måde som før har en følelse af at have travlt (med at finde en mand, få et barn og det RIGTIGE liv). Der er kommet lidt længere snor! Det er skønt med lidt mere plads i tilværelsen (måske fordi det dæmrer for mig at der slet ikke er nogen tilværelse :)). Det er fx dejligt at tanker som ”jeg finder aldrig en kæreste” (underforstået at det er meget trist) – bare er tanker – en del af noget, eller en del af ikke-noget.

Kærlig hilsen
Trille

dreamer

Postby dreamer » Sun Jul 07, 2013 8:59 pm

Hej Trille
Noget uden for det der opleves… Sjovt spørgsmål fordi meget selvudviklingsarbejde jo netop handler om at adskille sig fra det der opleves.
Det vi laver her, er vel nærmest et selvafviklingsarbejde...
Prøver lige med min hånd igen – jeg oplever min hånd – oplevelsen er bare en tanke – tanken er bare en tanke om en tanke, der måske aldrig har eksisteret. Så ingenting findes og derfor kan der jo heller ikke findes en/noget der er udenfor det, der ikke findes.

Det må være rigtigt men synes nu det er noget abstrakt – hvordan kan jeg bruge sådanne erkendelser i hverdagen?
Sådan måske:
Efter jeg har startet dette arbejde kan jeg mærke at der er flere ting, der får lov at ske uden at JEG brokker mig. Det er ikke længere MIN skyld/ansvar/boldbane at der sker det der sker. Hvis jeg får det hus i morgen, så sker det. Hvis jeg ikke får det så sker det. Det har ikke længere så meget med MIG at gøre.

En anden ting der er sket er, at jeg ikke på samme måde som før har en følelse af at have travlt (med at finde en mand, få et barn og det RIGTIGE liv). Der er kommet lidt længere snor! Det er skønt med lidt mere plads i tilværelsen (måske fordi det dæmrer for mig at der slet ikke er nogen tilværelse :)). Det er fx dejligt at tanker som ”jeg finder aldrig en kæreste” (underforstået at det er meget trist) – bare er tanker – en del af noget, eller en del af ikke-noget.
Findes årsag og virkning. Sker noget på grund af noget andet? Kan noget forudses at ville ske? Hvad er tid?

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Mon Jul 08, 2013 9:16 pm

Godaften Vivi :)
Det vi laver her, er vel nærmest et selvafviklingsarbejde...
Fnis, den er god. Hvor befriende at afvikle hele foretagenet 
Sådan måske:
Ja, måske sådan. Og andre eksempler er:
At jeg bare føler mig mere rolig
At jeg var sammen med min veninde i dag uden at være (særlig) misundelig på hendes liv (jeg plejer at dø af misundelse)
At jeg glæder mig til dine spørgsmål og kan lide at sidde her og lade det hele falde fra hinanden
At erkendelsen om at min hånd kun er en tanke kommer hurtigere til mig nu end i starten
Findes årsag og virkning. Sker noget på grund af noget andet? Kan noget forudses at ville ske? Hvad er tid?
Jeg har bestemt klynget mig til årsag/virkning og forudsigelser. Mest for at pine mig selv tror jeg. Eller for at få svar på ting jeg ikke forstår.
Eksempler:
Jeg sagde at jeg gerne vil have et barn mere – han sluttede forholdet
Jeg besluttede at købe huset – nu bliver jeg økonomisk trængt i mange år
Jeg opdrager mit barn til at spise ordenligt – barnet bliver et godt menneske

Jeg skal hilse og sige at det er lidt af et helvede at leve sådan – for alt muligt er hele tiden min skyld.
Men jeg bygynder at forstå at det måske er muligt at ting er uafhængige. Alle ting/tanker/handlinger er uafhængige. Det er meget rart at forestille mig, men nok mest en forestilling. Hvor ville det da være skønt hvis forholdet ikke sluttede pga. en gund – men bare sluttede. Og barnet bliver som barnet bliver, uden at jeg har gjort noget bestemt. Åh, hvor vil det være rart og blidt og skønt.

Jeg prøver lige at forudse at gardinet stadig hænger på sin plads om et minut… gardinet hænger stadig på sin plads. Men forudsigelsen var bare en tanke som jo nok er uafhængig af alle de andre.

Hvad er tid? Jamen når jeg tænker efter så kan jeg ikke finde nogen tid. Jo måske nuet, men det er jo bare en tanke. Men det er så massivt hvad der findes at tanker i bare et enkelt nu… eller næ det er det jo ikke, der er jo højest én tanke. Og den er bare en tanke om en tanke. Når du spørger ”hvad er tid” kommer jeg til at tænke på min fortid og på jordens millioner af leveår… men det er jo bare en tanke.
Det er som om der bare findes uafhængige øjeblikke – men hvert af dem er så svære at fastholde – og hver i sær er de jo helt sikkert bare en tanke/observation/ikke-noget. Så nej, der findes ingen tid! Tid er bare endnu et koncept der kommer ud af ikke-noget og forsvinder ind i ikke-noget igen. Ligesom ”hånd”, ”blå”, ”barn”

Det er dog spøjst det her. Det ene øjeblik er jeg helt opslugt af tanken om separat jeg med alt hvad dertil hører. Det næste øjeblik kan jeg ikke finde tiden nogen steder. TID, som er så fundamentalt i mit separat-jeg-liv. Og bare ved at tænke efter/blive stillet et spørgsmål, fordufter begrebet tid. Og om lidt opstår begrebet måske igen og jeg tror igen på separat jeg og tid og alt mulig andet… sikke en karruseltur.

Kærlig hilsen
Trille

dreamer

Postby dreamer » Tue Jul 09, 2013 7:38 am

svarer senere i dag

dreamer

Postby dreamer » Tue Jul 09, 2013 2:00 pm

Hej Trille

Observer årsag/virkning en dags tid eller to. ER der årsag/virkning. Eller ser det ud som om det er?

Hvad ER? Hvad er du sikker på udenfor enhver tvivl?

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Tue Jul 09, 2013 6:59 pm

Hej Trille

Observer årsag/virkning en dags tid eller to. ER der årsag/virkning. Eller ser det ud som om det er?

KH Vivi
Hej Vivi

Tak, meget spændende opgave :) Har noteret mig dine spørgsmål og drager nu på opdagelsesrejse i årsag/virkning (og i somemrhus med min familie :)

Du hører fra mig om et par dage :)

dreamer

Postby dreamer » Tue Jul 09, 2013 7:35 pm

Fint Trille
På fredag tager jeg i sommehus og er nok ikke online igen før næste lørdag, så du har god tid til at observere både dette og andre af de ting vi har talt om.

God ferie!

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Wed Jul 17, 2013 8:27 pm

Hej Vivi
Fint Trille
På fredag tager jeg i sommehus og er nok ikke online igen før næste lørdag, så du har god tid til at observere både dette og andre af de ting vi har talt om.

God ferie!

KH Vivi
Tak for din feriehilsen :) Håber du har en skøn ferie i sommerhus.
På fredag tager jeg på The School med Byron Katie og er væk (helt væk uden net eller noget) indtil d. 28. juli. Så jeg tager lige en pause i vores korrespondance. Håber det er OK? Jeg er meget glad for dit arbejde med at skrive til mig og for dine spørgsmål. Tusind tak for det!
Hej Trille
KH Vivi
Jeg tænker på de to spørgsmål hver dag. Og jeg kan godt FORSTÅ at der ikke kan findes årsag/virkning. Men jeg synes det er svært at MÆRKE det. Mit jeg vil stadig meget gerne analysere alting og finde årsagerne til ALT. Det er virkelig en aktivitet mit jeg bruger meget krudt på. Det stopper ikke før jeg har fundet en brugbar årsag og kan forstå hvorfor der skete det der skete…
Men jeg er vild med tanken om ikke-årsager. Altså at der kun er uafhængige virkninger/hændelser. Som altid er det nemmest for mig at observere det i det små. Altså se alle de små ting der bare sker helt uden årsag (selvom mine tanker forsøger at komme med en årsag). Men i de store (:)) ting synes jeg det er svært.. Altså rygning er årsag til kræft. Hvis jeg drikker benzin er det årsag til at jeg dør. Hvis min dreng ikke lærer at læse er det årsag til at han ikke får en uddannelse. Jeg var gravid og det var årsagen til at jeg fødte ham.

Men der er en del af mig der begynder at se livet som en masse uafhængige billeder/scener. Som om livet er øjeblikke som JEG lander i. Og så det næste liv/øjeblik. Det ene er ikke bestemt af det andet.

Du spørger også hvad jeg ved uden for enhver tvivl?

Det ved jeg ikke! Jeg kan ikke komme i tanke om noget som jeg er stensikker på…
Vi har været omkring nogle emner: Det separate jeg, direkte oplevelse, tid og årsag/virkning.
Men måske er der flere spændende koncepter? Jeg havde jo for eksempel ikke selv fundet på det med tiden, for tiden var en så indlysende sandhed at jeg ikke ville have fundet på at spørge til den. Så har du andre gode begreber jeg kan tygge på?

Glæder mig meget til at fortsætte dette arbejde når jeg kommer hjem igen.
Kærlig hilsen
Karen

dreamer

Postby dreamer » Fri Jul 19, 2013 9:08 pm

Hej Karen

Ja, det er i orden med en pause.

Bliv ved med at observere årsag og virkning, kig på om de årsager der findes frem til er nogen der VIDES, eller ANTAGES at have en effekt.
Altså rygning er årsag til kræft. Hvis jeg drikker benzin er det årsag til at jeg dør. Hvis min dreng ikke lærer at læse er det årsag til at han ikke får en uddannelse. Jeg var gravid og det var årsagen til at jeg fødte ham.
Når nu der ikke er et separat jeg, hvem er det så der får kræft, dør, har en dreng, er gravid og føder? Er det en historie om en kvinde, der opleves? Er det DIG?
Men der er en del af mig der begynder at se livet som en masse uafhængige billeder/scener. Som om livet er øjeblikke som JEG lander i. Og så det næste liv/øjeblik. Det ene er ikke bestemt af det andet.
Lige præcist. Sådan er den direkte oplevelse, ikke? Resten - sammenhængene - er tankespind - mere eller mindre overbevisende.
Men måske er der flere spændende koncepter?
Åh ja, såmænd - kig på om det er koncepter. Hvad er et koncept? Hvad gør noget til et koncept? Findes der noget der er koncpetløst? Hvad (brug gerne koncepter til at forklare det med).

>>Du kan ikke komme i tanke om noget du er stensikker på<<
Blev den sætning oplevet direkte?

God tur

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Wed Jul 31, 2013 7:10 am

Hej Trille

Hvordan går det?

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Fri Aug 30, 2013 7:29 pm

Hej Trille

Hvordan går det?

KH Vivi
Hej Vivi

Tak, det går lidt hurtigt synes jeg...
Jeg var på school og det var fantastisk. Og så har jeg vel været væk i alle mulige gøremål og historier. Jeg er måske i et forhold til en mand - hvilket gør at jeg er meget ego-agtig og meget optaget af mit selv. Hvad JEG vil have, hvordan JEG skal være, hvor JEG synes vi skal hen. Der er alle mulige overvejelser for og imod forholdet.

MEN midt i ego-festen kan jeg godt mærke at dramaerne ikke har så godt fat i mig længere. Jeg kan høre alle mine gamle historier men de er ikke så smertefulde som de plejer at være. Vildt nok!!

Undskyld jeg har været væk så længe. Jeg vil gerne arbejde videre hvis det er ok med dig? Hvordan genoptager jeg bedst arbejdet?

Håber du har det godt.
Kærlig hilsen

dreamer

Postby dreamer » Fri Aug 30, 2013 9:42 pm

Hej Trille

Det er helt ok, det er bedst, hvis vi fortsætter med at skrive hver dag, om så bare 'jeg kan ikke i dag'

Du kan starte med at se om der er et 'jeg' der er ego-agtig (hvad det så end er), og som er optaget af sit selv (hvad det så end er), hvad 'jeg' vil have, skal være og vil hen. Er der et 'jeg' bag alle overvejelserne? Hvad er det for et 'jeg' dramaet ikke har så godt fat i længere?

Hvad er det virkeligt der foregår?

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Sat Aug 31, 2013 7:13 pm

Hej Trille

Det er helt ok, det er bedst, hvis vi fortsætter med at skrive hver dag, om så bare 'jeg kan ikke i dag'

Du kan starte med at se om der er et 'jeg' der er ego-agtig (hvad det så end er), og som er optaget af sit selv (hvad det så end er), hvad 'jeg' vil have, skal være og vil hen. Er der et 'jeg' bag alle overvejelserne? Hvad er det for et 'jeg' dramaet ikke har så godt fat i længere?

Hvad er det virkeligt der foregår?

KH Vivi
Hej Vivi

Tak for dit ok til at fortsætte. Kan sagtens fornemme at det ikke er ok for MIG… jeg finder på alle mulige grunde til at jeg har for travlt til at gøre dette arbejde. Eller at det sikkert er åndssvagt og overfladisk… Men jeg vil det gerne og jeg vil gerne følge dit forslag om at skrive hver dag (i det mindste skriv ”jeg kan ikke skrive”). Tak igen for din indsats.

Når jeg læser hvad du skriver er det ligesom der går hul på ballonen… luften fiser ud af mig og jeg sidder tilbage med en mærkelig følelse af tomhed og ligegyldighed – som jeg ikke særlig godt kan lide. Det er som at miste noget.

Svaret på dit spørgsmål om hvad der foregår, er jo at der foregår intet.

Og jeg troede lige der foregik en masse vigtigt, lykkeligt og smertefuldt. Og jeg er ikke glad ved tanken om at slippe alt dette. Jeg bliver bange for at jeg aldrig vil rejse mig af denne sofa igen hvis jeg virkelig mærker at jeg ikke er her.

Omvendt kan jeg godt fornemme at det er meget lykkeligt ikke at eksistere. Hvis der ikke er et jeg der gør alt det ovenstående er der jo kun tilbage at være glad, gøre det der bliver gjort og glædes over alle de dejlige billeder oplevelsen byder på.

Jeg minder mig selv om at der ikke er et jeg (uanset om jeg tror på det eller ej). Så der sker jo noget, tinge flytter sig rundt, billederne skifter – og der har aldrig været et mig/selv/karen.

Hvad er det der virkelig foregår?... jeg ved det ikke. Der er vel nogle oplevelser/situationer/billeder og JEG fortaber mig i dem. Hvad for et jeg? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare at jeg kan blive helt væk og så ind i mellem som nu have følelsen af at være her.

Nå, jeg er vist lidt forvirret :)

Flere spørgsmål tak :)

Kh
Karen

dreamer

Postby dreamer » Sat Aug 31, 2013 10:19 pm

OK, lad os kigge lidt nærmere på det.
Der er ikke et jeg (uanset om jeg tror på det eller ej) ... og der har aldrig været et jeg/mig/Karen
Du skal ikke tro på det eller ej. Du skal kigge om der er et separat jeg. Er der en Karen. Hvis der er er denne Karen så dig? Hvis der ikke er en Karen, hvad er der så?
Svaret på dit spørgsmål om hvad der foregår, er jo at der foregår intet.
Er det svaret? Foregår der intet? Er det en tanke? Er det direkte oplevelse?
Det er som at miste
Hvad føles det at der mistes?

KH Vivi

Return to “Other Languages”