Til Trille

Dansk, Nederlands, Italian
Trille

Re: Til Trille

Postby Trille » Sun Sep 01, 2013 9:03 pm

OK, lad os kigge lidt nærmere på det.
Ja tak :) Har lige læst dine spørgsmål igennem og synes de er vildt irriterende :) Så der er nok noget at kigge nærnmere på for mig :)
Du skal ikke tro på det eller ej. Du skal kigge om der er et separat jeg. Er der en Karen. Hvis der er er denne Karen så dig? Hvis der ikke er en Karen, hvad er der så?
Det ved jeg ikke. Jeg kan sagtens se at der ikke er en Karen – der er kun en bunke overbevisninger som noget knytter sig til. Men hvad der så er den direkte oplevelse ved jeg ikke. Overbevisningerne findes jo heller ikke – de er jo bare overbevisninger om overbevisninger – altså intet. Så jeg ved ikke hvad der er…?? Intet??
Er det svaret? Foregår der intet? Er det en tanke? Er det direkte oplevelse?
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med direkte oplevelse? Altså den direkte oplevelse lige nu er: hænder skriver på tastatur, tanker, gulvtæppe, støtte…. Men alle disse ting er jo også bare overbevisninger om hænder, gulvtæpper osv.
Det er som at miste
Hvad føles det at der mistes?
I situationen i går var det MIG der følte at jeg mistede…
Og ja tomheden var bare nogle tanker om en følelse der måske slet ikke var en følelse.

Tak, jeg bliver altid lidt bedre tilpas når jeg har arbejdet herinde  det er virkelig luksus at have dig til at stille irriterende spørgsmål der forstyrrer mig nok til at jeg tænker lidt ud af boksen. Bare det at jeg i to sekunder ser at det ikke er MINE hænder på tastaturet men bare hænder på tastatur, eller overbevisning om hænder på tastatur, eller måske bar et billede, eller slet ingen ting… er utroligt befriende.

Tak Vivi :)
Kh Karen

dreamer

Postby dreamer » Sun Sep 01, 2013 9:47 pm

Hej Karen

Direkte oplevelse

At opleve det, der er lige nu, i dette øjeblik.
Det, der ses, høres, lugtes, smages, føles, mærkes lige nu.
Uden hensyn til, hvad tankerne kalder det, der opleves i dette øjeblik.
Det vil sige uden fortolkning, uden at tage hensyn til noget læst, hørt, lært, troet, antaget om noget.
Uden at tage 'fortidens lærdom' ad notam. (Fortiden er jo alligevel blot en tanke)

At sidde i en stol, (med lukkede øjne).

Brug spørgsmålet: Vides det lige nu ......(f.eks. at jeg sidder i en stol)
Bliv ved med at stille spørgsmålet til du finder ud af om der er 'noget' der ikke er en tanke, men alligevel 'opleves'.

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Sun Sep 01, 2013 9:48 pm

Skriv så meget af 'processen' som du kan, her

Trille

Postby Trille » Tue Sep 03, 2013 6:48 pm

Hej Karen

Direkte oplevelse

At opleve det, der er lige nu, i dette øjeblik.
Det, der ses, høres, lugtes, smages, føles, mærkes lige nu.
Uden hensyn til, hvad tankerne kalder det, der opleves i dette øjeblik.
Det vil sige uden fortolkning, uden at tage hensyn til noget læst, hørt, lært, troet, antaget om noget.
Uden at tage 'fortidens lærdom' ad notam. (Fortiden er jo alligevel blot en tanke)

At sidde i en stol, (med lukkede øjne).

Brug spørgsmålet: Vides det lige nu ......(f.eks. at jeg sidder i en stol)
Bliv ved med at stille spørgsmålet til du finder ud af om der er 'noget' der ikke er en tanke, men alligevel 'opleves'.
KH Vivi
Ok, tak. Jeg prøver nu. Bruger bare dit eksempel for jeg sidder alligevel i en stol :)

Vides det lige nu at jeg sidder i en stol… Nej, det er bar en tanke om en stol og en tanke om et jeg.
Vides det lige nu at jeg sidder i en stol… Nej, der er nogle fornemmelser af stol – som jo bare er tanker om fornemmelser
Vides det lige nu at jeg sidder i en stol (er der noget der opleves)… ja der opleves nogle tanker, noget noget som bliver kaldt stol og noget andet noget der bliver kaldt jeg. Der bliver oplevet noget.
Skriv så meget af 'processen' som du kan, her
Processen er at verden smuldrer omkring mig… og at jeg ikke kan sige hvilken del af ”noget” der er en stol og hvilken del af ”noget” der er mig.

Det er ganske specielt og meget rart ikke at være noget andet end noget :)

Tak
Kærlig hilsen
Karen

dreamer

Postby dreamer » Tue Sep 03, 2013 7:06 pm

Fint!

hvad med afstand, musik, smagen af æble, andre

kh Vivi

Trille

Postby Trille » Wed Sep 04, 2013 7:04 pm

Fint!

hvad med afstand, musik, smagen af æble, andre

kh Vivi
Afstand: Jeg fokuserer på afstanden til væggen… ligger mærke til at jeg ikke kan afgøre hvor jeg ender, luft begynder, luft ender, og væg begynder. Der er ingen afstand. Det smelter sammen

Musik: Den er svær… jeg begynder at bruge en masse begreber som rart, smukt osv. Uden begreberne er det bare lyd som alle andre lyde.

Smagen af æble (blomme): sød, bitter, sur. Kommer til at tænke på hvordan smagen af larve er?… sikkert god (uden begreberne).
Andre?

Prøver lige med sofaen… Igen fornemmelse af ikke at kunne skelne mig fra sofa. Hvor ender det ene og hvor begynder det andet?

Prøver med tanker… de kan ikke placeres, er ikke i mit hoved. Den direkte oplevelse af tanker er at summen i næsen og ondt i panden. Den direkte oplevelse af tanker er følelser og begreber. De er bare historier.

Kærlig hilsen

dreamer

Postby dreamer » Wed Sep 04, 2013 7:16 pm

og er det altsammen er oplevet?

Hvis ja, kan du finde en adskillelse mellem oplevelse og oplevet?
Kan du finde noget der ikke er oplevet?
Er der mere end det der er oplevet? Hvis ja, hvad?

KH Vivi

Trille

Postby Trille » Tue Sep 10, 2013 8:01 pm

Kære Guide Vivi

Tak for dine spørgsmål.
Jeg tager en pause herindefra.
Mange tak for din guidening, du er super :)

kærlig hilsen

Return to “Other Languages”