Begeleiding voor Sam

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Begeleiding voor Sam

Postby Patrick » Mon May 13, 2013 5:25 pm

Dag Sam,

Hier kunnen we verder na vele weken mailing.
Kan je aangeven wat je verwachtingen waren in het begin en hoe het nu is?
Hoe verloopt het dagelijkse leven? Wat is er veranderd?

sam

Re: Begeleiding voor Sam

Postby sam » Tue May 14, 2013 11:11 am

Hallo Patrick,
Aan het begin van ons mailcontact had ik geschreven op je vraag wat mijn verwachting zou zijn:
"Mijn verwachtingen zijn , dat " ik'' kan ervaren/zien dat ik slechts een gedachte is ,meer in eerste instantie niet, dit lijkt me De eerste stap,dit zal vast een vervreemdend genoeg zijn. "
Je begeleiding van afgelopen weken, heeft me goed geholpen om de gedachten op waarde te schatten.
Gedachten waaien als wolken voorbij, zelfs de angstige gedachten..

Patrick

Postby Patrick » Tue May 14, 2013 5:34 pm

Kan je de vijf vragen en je antwoorden hier plaatsen.

sam

Postby sam » Wed May 15, 2013 11:25 am

1)Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?
In mij komt de gedachte op die zich ik noemt, die zich alle gevoelens van het lichaam en alle andere zintuiglijke ervaringen toe-eigende. Na onderzoek is ontdekt dat wat zich ik noemt slechts aanwezig is , als er een gedachte is, zijn er geen gedachtes dan is ze er niet. Ook als het ervaren/zijn herontdekt wordt is hier geen ik in te ontdekken..
De ik heeft ook niet bestaan, ze bestaat alleen als gedachten die komen en gaan. Nu ze als gedachte herkent is verliest ze haar kracht en wordt ze minder serieus genomen.
Er is geen zelf , dit is het (gedachten)beeld dat de ik heeft opgeworpen om zichzelf staande te houden/eigenschappen te geven.
Nee, geen afgescheidenheid, dit gevoel van afgescheidenen zijn ontstaat door de ik gedachte.

2)Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
Als een kind geboren wordt is het een met het ervaren , maar door omgang met het kind , het een naam te geven , op te voeden, met ge-en verboden, zal het rond haar twee en een half jaar een ik besef zijn ontwikkelen..o.a. hierdoor ontstaat de ik gedachte en het gevoel van afgescheidenheid, ik en de wereld, van mij , van jou..etc.

3)Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.
Niks van de mooie magische gedachten kwam uit..alles bleek gedachten...ervaren wordt herkent, dit was er immers altijd...(maar er is geleerd het te zien)
Ik had eerder al eens geschreven:"De gedachten zeggen dat ik verward benen ondertussen weet ik dat ik haar rustig verward kan laten zijn en niet naar haar geschreeuw en gepaniek hoef te luisteren..voelt dubbel, gespleten...maar dat maken die gedachten daar dan weer van want ik ben niet gespleten ...zo een beetje...ondertussen is er rust..." Er is niet altijd ondertussen rust, ook soms erna , of als bijv. de wind op arm wordt gevoeld wordt herkent dat er gedachten zijn die me mee slepen.. en bewust ervaren kan worden.
Verder lijkt het alsof ik minder snel op de tenen wordt getrapt, minder snel in discussies mee ga .... ik denk iets minder na denk ik ;-)

4)Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?
Ik kwam angst tegen, Patrick had me al eerder gevraagd naar de angst te kijken/lichamelijke sensaties te ervaren en de gedachten te stoppen. Op een nacht kwamen ze, golven van angst. Angst overspoelde me , terwijl ik niet bang was (achter de angst zat geen angst)
De angst neemt een andere weg met gedachten zag ik.. (heel herkenbaar, normaal ga ik de angst met gedachten te lijf)
Achter de angst zit niks dacht ik , maar als je goed kijkt , lijkt dit leeg omdat er geen gedachten zijn. Er is ervaren. Dit liet de gedachten in een ander licht zien en daarmee viel ook de ik gedachte... ze was niet meer geloofwaardig..ervaren werd herkent..
Op die avond kwam in me op het zijn gedachten die me meeslepen (dit werd gezien, niet gedacht .... ik voelde me erg boos en teleurgesteld en schaamde me diep alles ineen...)
De volgende dag was er alleen ervaren en liep ik op wolkjes , er werd ervaren dat er geen controle is, alles gebeurt zoals het gebeurt zonder dat er enige inmenging is van mij/ik, alles wordt gezegd werd zonder inmenging van''ik'' en gedachten dreven voorbij, simpelweg omdat ik niet ben...

5) Ben jij het die beslist, kiest controleert, gebeurtenissen controleert in het leven? Veroorzaakt jij iets?
...En het voelde zo duidelijk dat ik het was die heeft doorgezet zodat er uiteindelijk kon worden gezien...dat ik een gedachte ben... gedachten waaien voorbij, komen op, daar is geen controle op, zo ook niet op de ik-gedachte,..zij kan niet doorzetten want ze is niet altijd aanwezig en blijkt er gewoon doorzetten te zijn , niet geleid door iemand.. er wordt gesproken, dingen gebeuren ... er is niemand die iets doet...
Dat is wat wordt ervaren/gezien, ondertussen is het wel een proces , die gedachten daar mee akkoord te laten gaan..die geven niet zomaar op.. ;-) ik zie haar daarmee worstelen...

Patrick

Postby Patrick » Sun May 19, 2013 7:46 am

In je antwoorden gebruik je een "ik" en een "zij/haar".
Kan je dit verduidelijken. Is er een ik dat los staat van jou?

sam

Postby sam » Sun May 19, 2013 9:52 am

is er een ik los van mij?
er is geen ik
geen ik van mij
en geen ik los van mij
maar omdat het woordje ''mij''me verwart.. dit zou zeggen dat er iets van mij zou kunnen zijn
en dat kan niet want geen ik ..geen mij..geen mijn ..
niet mijn kopje , maar een kopje..
niet mijn gedachten, maar gedachten..
niet ik ervaar, maar ervaren...
tenminste.... dit ervaren/notie nemen, wordt wel ervaren als bij deze persoon sam horend, maar omdat het soms groter voelt dan dit lichaam is het moeilijk toe te eigenen.. en wordt het niet ervaren als "mijn ervaren" maar als ervaren..

Patrick

Postby Patrick » Mon Jun 10, 2013 8:50 pm

Is er iets anders dan ervaren?

Return to “Other Languages”