Fria - denne tråd er til dig

Dansk, Nederlands, Italian
dreamer

Re: Fria - denne tråd er til dig

Postby dreamer » Tue May 14, 2013 8:08 am

Hej Fria
Tankarna skulle bara vara där precis som träden, växterna, och allt annat bara är där i den materiella världen. Jag kan förvisso tycka visa platser, vissa plantor är fula och vissa insekter är räliga men jag skulle ju aldrig försöka få bort dom. Så, dom skulle bara vara där, varken bra eller dåligt, rätt eller fel.
Præcist sådan ER det jo! Tankerne er der, de kommer og går, som årstiderne, som skyerne på himlen (som om skyerne var PÅ himlen). Nogle tanker får lov at passere næstne uden opmærksomhed, andre bliver troet at være sandheden om noget, nogle bliver gennemskuet...... alt sammen sker uden at der et 'jeg' der gør noget. Det er bare sådan det er. Er det sandt?
Jag skulle inte känna skuld eller känna mig otillräcklig och maktlös.
Hvad mon skyld, magtesløshed og følelsen af utilstrækkeliged er? Er det bare tanker der bliver troet at være sande? Er der 'nogen' der tror dem? Hvad foregår der egentlig?

KH Vivi

fria

Postby fria » Tue May 14, 2013 7:36 pm

Hej Vivi,

Tankarna skulle bara vara där precis som träden, växterna, och allt annat bara är där i den materiella världen. Jag kan förvisso tycka visa platser, vissa plantor är fula och vissa insekter är räliga men jag skulle ju aldrig försöka få bort dom. Så, dom skulle bara vara där, varken bra eller dåligt, rätt eller fel.
Præcist sådan ER det jo! Tankerne er der, de kommer og går, som årstiderne, som skyerne på himlen (som om skyerne var PÅ himlen). Nogle tanker får lov at passere næstne uden opmærksomhed, andre bliver troet at være sandheden om noget, nogle bliver gennemskuet...... alt sammen sker uden at der et 'jeg' der gør noget. Det er bare sådan det er. Er det sandt?
Ja, absolut.
Hvad mon skyld, magtesløshed og følelsen af utilstrækkeliged er? Er det bare tanker der bliver troet at være sande?
Ja, så är det. Det är som en magnet.
Er der 'nogen' der tror dem?
Det är här jag fastnar. Där är något där, något väldigt subtilt som gör gällande att tankarna är viktiga och nästan kräver att dom ska uppmärksammas. Där följer tankar om att jag har någon slags plikt att agera, göra något åt eländet. Jag vet och har alltid vetat att det är fullständig galenskap att agera utifrån vad man tänker.
Jag tycker det är lite som med drömmar (när man sover). Jag vet ju hur drömmar dröms utan att jag vill att de dröms och att försöka ändra på en dröm i drömmen är omöjligt. Däremot har det hänt att jag lämnat drömmar som jag inte tyckt om och i drömmen tänkt "nej, det här vill jag inte vara med om och sen bara PUFF dragit mig ur.
Hvad foregår der egentlig?
Det är just det här jag har fått för mig, och som är sååååå frustrerande, att om bara jag en enda gång ser den här processen om vad som exakt händer när jag identifierar mig med en tanke kommer tankarna upphöra vara ett problem.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Tue May 14, 2013 10:05 pm

Hej Fria

Er det mon tanker som påstår at 'du identificere dig med den og at du bare behøver at forstå processen for at blive fri'?

Er du allerede fri - og er det tanker der fortæller at du ikke er?

Hvordan opleves dette i direkte oplevelse?

KH Vivi

fria

Postby fria » Thu May 16, 2013 5:40 am

Hej Vivi
Er det mon tanker som påstår at 'du identificere dig med den og at du bare behøver at forstå processen for at blive fri'?
Ja, Jag upplever det som att jag försöker tänka mig ut ur tänkandet! Helt galet.
Er du allerede fri - og er det tanker der fortæller at du ikke er?
Jag är ju inte tankarna utan jag är ju den som ser tankarna, så på så sätt är jag fri. Och inte bara det utan jag är ju medveten om hur tankarna har blivit till, hur dom har skapats av den kulturella och sociala sammanhanget. Jag är ju medveten om att jag är medveten. Så allt detta finns i mig. Jag är liksom sinnet där allting händer.
Hvordan opleves dette i direkte oplevelse?
Vill du att jag tar ett exempel så blir det en lång historia om en tanke och hur denna tanken ser ut (rent formmässigt) och sedan hela rappakaljan av föreställningar som denna tanken vilar på. Det skulle ta alldeles för lång tid. Men jag upplever det som att när jag tror på tanken så dödas upplevelsen här och nu. Ögonblicket förstörs.
Jag upplever det också som att när jag tror på en tanke så kan jag inte göra något utan det bara sker. Det är först efter tanken som jag kan se att oj, jag trodde... Och denna processen sker väldigt fort nuförtiden.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Thu May 16, 2013 6:39 am

Hej Fria

Har du nogensinde kontrol over noget? Hvad? Hvordan?

Och inte bara det utan jag är ju medveten om hur tankarna har blivit till, hur dom har skapats av den kulturella och sociala sammanhanget.
Ved du hvordan tankerne bliver til, eller er det noget du tror? Hvordan er den direkte oplevelse af en tankes oprindelse?

KH Vivi

fria

Postby fria » Thu May 16, 2013 7:54 am

Hej Vivi,
Har du nogensinde kontrol over noget? Hvad? Hvordan?
Jag har ju inte ens kontroll över vad min reaktion blir från stund till stund. Jag kan ju lika lite kontrollera vad som ska hända som hur vädret ska bli.
Och inte bara det utan jag är ju medveten om hur tankarna har blivit till, hur dom har skapats av den kulturella och sociala sammanhanget.
Ved du hvordan tankerne bliver til, eller er det noget du tror? Hvordan er den direkte oplevelse af en tankes oprindelse?
Nej, det är klart att jag inte vet hur tankar blir till, utan jag TROR bara hur tankar blir till. Inte ens det kan jag styra. Tanken uppstår ju bara, den är ju bara helt plötsligt där. Jag har inte ens valet att välja om jag ska tro på den eller inte. Det är så svårt att acceptera att jag faktiskt inte kan kontrollera någonting. Det är skrämmande på något sätt att allt kan faktiskt hända. Mitt hjärta kan stanna när som helst, en blixt kan träffa mig när som helst, jag kan dö när som helst. Och det är ingenting jag kan göra för att undvika det, absolut ingenting.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Thu May 16, 2013 10:27 am

Hej Fria

Ja, det er tanker der siger, der er kontrol eller der er ikke kontrol - bare tanker.

Hvad har svært ved at acceptere at det ikke har kontrol?

Er det din krop? Hvad er krop i direkte oplevelse?

KH Vivi

fria

Postby fria » Fri May 17, 2013 7:07 am

Hej Vivi,
Hvad har svært ved at acceptere at det ikke har kontrol?
Det är en tanke som vanemässigt dyker upp och i princip hävdar att den bestämmer, har kontroll.
Er det din krop?
Både ja och nej. Jag ser den delvis. I en spegel ser jag hela kroppen, så då är det som vilket objekt som helst.
Hvad er krop i direkte oplevelse?
Kroppen är gjord av kött och blod som när som helst kan angripas av andra kroppar och allvarligt skadas eller dö. Den verkar inte bry sig. Den är orädd. Den tar risker. Den måste skyddas. Jag använder ju kroppen för att uppleva livet. Utan kropp inget liv. Jag ser ju med kroppens ögon, hör med dess öron, smakar, luktar och känner genom den. Utan kroppen är det svårt att föreställa sig att jag kan uppleva livet. Det är väl därför jag känner den måste skyddas. Tas om hand. Jag vet att där är tillfällen under natten då jag inte är där hos kroppen och vaktar den från faror. Men jag är hos den nästan alltid och fyller en funktion genom att se till så att den inte äter något olämligt, känner av stämningen när den är hemifrån osv.
Jag vet jag motsäger mig själv nu, men samtidigt är jag så jävla trött på att uppleva livet genom dess tolkningsmekanismer. Det är samma sak om och om igen. Inget nytt. Bara tröttsamt.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Fri May 17, 2013 8:06 pm

Hi Fria

Ja, det er en tanke der tror du har kontrol :)

Kig på kroppen igen. Hvad gør at kroppen er din? Opleves den som DIN? I direkte oplevelse er kroppen Kød og blod? Hvad er den direkte oplevelse af kroppen, når du ser bort fra det tankerne fortæller og kun ser på den 'rå' direkte oplevelse?

KH Vivi

fria

Postby fria » Sat May 18, 2013 5:21 am

Hej Vivi,
Kige på kroppen igen. Hvad gør at kroppen er din?
En tanke säger att kroppen är min!
Opleves den som DIN?
När jag ser andra kroppar tänker jag ju inte att det är mina kroppar och jag ser dom som jag ser min egen kropp. Utan jag upplever min kropp här och andras kroppar där, utanför mig själv. Jag ser träd, växter, fåglar, rådjur, vildsvin, gruset under mina fötter är också andra kroppar. Jorden jag lever på är också en kropp. Där lever djur på mig så jag är deras jord. Men det är ju också bara tankar, poetiska sagor. Om den upplevs som MIN, frågar du. Vem är jag? Där är den där tanken igen, som vanemässigt och väldigt övertygande säger att kroppen är min.
MIN - är inget annat än ett ord. Ett ord som fått mig att leta efter mig själv hela livet. Herregud, sån galenskap. Det är ju bara ord. Men samtidigt är där en massa förnimmelser där. Jag får huvudvärk, jag känner smärta som gör att jag tar en värktablett. Visst, så är det.
I direkte oplevelse er kroppen Kød og blod?
Vad är kött och blod, ord och åter ord. Jag vet inte hur det är att föddas, som det påstås att jag gjort en gång så måste jag veta hur det är att dö och det vet jag inte. För att veta om jag upplever kroppen som kött och blod måste jag först veta vad kött och blod är för något och ärligt talat vet jag inte vad kött och blod är för något. Det är sanningen. Jag vet inte. Så är det.
Hvad er den direkte oplevelse af kroppen, når du ser bort fra det tankerne fortæller og kun ser på den 'rå' direkte oplevelse?
[/quote]Där är en massa förnimmelser, som jag sätter ord på som värme, kyla, olika surr som pågår från huvudet ner till fötterna, magtraktens känsla av tomhet på morgon som jag benämner som hunger och som får mig att tänka på mat. Den råa verkligheten är den att jag vet inte vad kroppen är för något. Jag tror att jag är kroppen, att kroppen och jag är ett. Men sanningen är att jag inte vet varken vad kroppen är eller jag är. När jag tittar ut igenom kroppen som en tanke så är där en hel massa föreställningar om vad som är bra och dåligt för kroppen och vad som är farligt osv. Tankar. Allt är tankar. Men väldigt övertygande tankar.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Sat May 18, 2013 6:56 am

Hej Fria

Ja, det er bare ord. En krop opleves, at det er DIN krop er bare en tanke.
Men samtidigt är där en massa förnimmelser där. Jag får huvudvärk, jag känner smärta som gör att jag tar en värktablett. Visst, så är det
Der er en masse fornemmelser - i rå oplevelse er det kropsfornemmelser? eller er det fornemmelser? Hvad gør det til kropsfornemmelser? Kan du direkte opleve hovedpine - eller er det 'pine' - oplever du 'hoved'. Kan fornemmeleserne i det hele taget lokaliseres?
Jag vet inte. Så är det.
Ja, sådan er det. Hvad oplever du?

KH Vivi

fria

Postby fria » Sat May 18, 2013 12:35 pm

Hej Vivi,

Men samtidigt är där en massa förnimmelser där. Jag får huvudvärk, jag känner smärta som gör att jag tar en värktablett. Visst, så är det
Der er en masse fornemmelser - i rå oplevelse er det kropsfornemmelser? eller er det fornemmelser? Hvad gør det til kropsfornemmelser? Kan du direkte opleve hovedpine - eller er det 'pine' - oplever du 'hoved'. Kan fornemmeleserne i det hele taget lokaliseres?
Håller jag för ögonen ser jag ingenting, håller jag för näsan luktar jag ingenting!
Jag vet inte. Så är det.
Ja, sådan er det. Hvad oplever du?
Just nu, en fruktansvärd frustration. Kroppen, sinnet, tankarna, känslorna, alla förnimmelser existerar faktiskt och där finns ingen chans i världen att de försvinner. Viljan att något ska försvinna, att erfara något annat än det som faktiskt sker i tankarna, i känslorna eller i smärtförnimmelser, har inte med verkligheten att göra. Det är oberoende av om jag gillar det eller inte. Hur mycket jag än vill försvinner de inte.
Jag sluter ögonen och känner andningen var är den, huvudvärken var är den osv. Jag skriker rakt ut i luften av frustration. Sedan ett riktigt skrattanfall. Det är något så fruktansvärt frustrerande. Jag tror aldrig jag känt sån frustration tidigare som nu. Jag tror jag håller på att bli galen av frustration.
Men kan jag överhuvudtaget bestämma om jag ska försvinna som tanke så att där bara är kännande, smärtande, osv.

Mvh Fria

fria

Postby fria » Sat May 18, 2013 2:52 pm

Hej Vivi,
Der er en masse fornemmelser - i rå oplevelse er det kropsfornemmelser? eller er det förnemmelser?
Ja, när själva upplevelsen sker finns bara förnimmande.
Hvad gør det til kropsfornemmelser?
Tanke kommer in och namnger det som just det.
Kan du direkte opleve hovedpine - eller er det 'pine' - oplever du 'hoved'. Kan fornemmeleserne i det hele taget lokaliseres?
Nej, jag är inte där när själva värkandet sker. Nej förnimmelsen kan inte lokaliseras precis i förnimmandet.
Hvad oplever du?
Förnimmande
Tanke - huvudvärk
Förnimmande
Tanke - Jag vill inte ha ont i huvudet
Tanke - Ta en tablett
Tanke - Sov lite
Tanke - Drick lite
Tanke - Usch

Slutsats: Vad jag förnimmer bestäms först efter själva förnimmandet. Tanke = namnet på förnimmelsen. Det är information som givits ett namn. Sedan kommer där massa tyckande som gör det jobbigt.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Sat May 18, 2013 5:00 pm

Hej Fria

Just præcist!

Der er ingen direkte oplevelse af 'krop', slet ikke af 'min krop'. Det der opleves er fornemmelser, der ikke kan lokaliseres.

Kan du finde noget indeni - udenfor, her - der?

KH Vivi

fria

Postby fria » Mon May 20, 2013 3:03 pm

Hej Vivi,
Kan du finde noget indeni - udenfor, her - der?
Om där finns något innanför måste där finnas något utanför och om där finns något här måste där finnas något där. Dom här begreppen är ömsesidigt beroende av varandra. Om jag är medveten om att det som är utanför är beroende av det som är innanför för att bli till (kunskapen om att det blir till) så är det bara en tanke och det som är innanför är beroende av något utanför för att finnas då är det också en tanke.
Så allt blir ett slags cirkelresonemang som inte leder någonstans, ingenstans. Jag upplever inte att jag kan hitta någonting någonstans. Däremot upplever jag nästan jämnt hur jag förlorar mig i världen och det som pågår i den.
Och att det är en pågående konflikt med att frigöra sig från alla människors kontrollbehov, deras jävla vidskepelser. Man får inte göra sig obekväm. Man får absolut inte säga något som rubbar deras dogmatism. Då ska man inrättas i ledet genom olika utstuderade metoder. Det låter ju inte så jävla andligt det här men så upplever jag det. Jag är så förbannat trött på all denna religiositet i detta landet och den barnslighet som följer på den.
Jag vill inte tro jag vill VETA.

Mvh Fria

Return to “Other Languages”