Fria - denne tråd er til dig

Dansk, Nederlands, Italian
dreamer

Fria - denne tråd er til dig

Postby dreamer » Fri May 10, 2013 5:54 pm

Hej Fria

Jeg kan ikke svare dig via PM så håber du ser denne tråd.
Giv mig venligst besked når du ser den.

KH Vivi

fria

Re: Fria - denne tråd er til dig

Postby fria » Sat May 11, 2013 7:43 am

Hej Vivi,

Jag är redo.

mvh fria

dreamer

Postby dreamer » Sat May 11, 2013 8:30 am

Hej Fria

Vi skal lige være enige om et par ting inden vi starter
1. Vi skal svare her mindst en gang dagligt, hvis det en gang imellem ikke kan lade sig gøre skal vi så vidt muligt give besked om det
2. Jeg stiller som hocedregel spørgsmål og du svarer
3. Du skal helst stoppe med at læse om/se/deltage i spirituelle aktiviter/emner så længe vi arbejder her.

Hvis du er enige i de tre betingelser kan vi starte.

Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at se igennem den frie vilje. Har du set at der ikke er noget separat jeg?

Giv en kort beskrivelse af hvordan du ser det.
Lav en liste over hvilke forventninger du har til, hvad der vil komme ud af at se igennem den frie vilje. Kig dybt, få dem alle på bordet.

Venlig hilsen

Vivi

fria

Postby fria » Sat May 11, 2013 9:21 am

Hej Fria

Vi skal lige være enige om et par ting inden vi starter
1. Vi skal svare her mindst en gang dagligt, hvis det en gang imellem ikke kan lade sig gøre skal vi så vidt muligt give besked om det
2. Jeg stiller som hocedregel spørgsmål og du svarer
3. Du skal helst stoppe med at læse om/se/deltage i spirituelle aktiviter/emner så længe vi arbejder her.
Hvis du er enige i de tre betingelser kan vi starte.
Ja, jag är enig.
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at se igennem den frie vilje. Har du set at der ikke er noget separat jeg?
Nej, det har jag inte. Men jag har inte heller sett att där är något separat jag.
Giv en kort beskrivelse af hvordan du ser det.
Bara det att jag ska beskriva hur jag ser på det skapar frustration i mig. Magen knyter sig på mig. Jag känner frustration. Jag får tankestopp. Och så känns det som jag ska försöka krysta fram något svar. Med andra ord reagerar jag på stimulis, precis som en hund reagerar med att dregla när den ser mat. Om jag hade en fri vilja så skulle jag kunna styra över hur jag reagerar men det kan jag ju inte. Jag kan inte sluta andas, jag kan inte sluta låta som jag låter, gå som jag går, se ut som jag ser ut. Jag kan inte sluta åldras. Jag kan inte sluta tänka som jag tänker osv. Jag vet ju intellektuellt hur omvandlingen av våra sinnesintryck går till via en tolkningsmekanism som i sin tur är beroende av den genetiska och sociala kontexten. Men jag kan ju inte befria mig från den.
Hela den här självförverkligande pratet i vårt samhälle har drivit mig till galenskap. Jag har letat efter Mig själv i hela livet men jag har aldrig hittat Mig själv. Jag kan inte definiera mig själv. Jag har tittat på andra och ofta tänkt så där kan jag ju vara och så har jag försökt att vara sådan men det har aldrig fungerat. Jag har gett upp och försöker bara acceptera den jag är.
Lav en liste over hvilke forventninger du har til, hvad der vil komme ud af at se igennem den frie vilje. Kig dybt, få dem alle på bordet.
Jag vill väl ut ur återupprepningarna, dvs reaktionerna, Jag vill sluta göra fel, säga fel saker osv. Jag vill bli glad, jag vill ha roligt, jag vill skratta, jag vill ha en slags inre ro. Jag vill acceptera mig själv och andra, men mest mig själv.
Venlig hilsen
Fria

dreamer

Postby dreamer » Sat May 11, 2013 10:39 am

Hej Fria

Ok, du kan slutte med at lede. Der er ikke noget separat jeg. Det eksisterer ikke.
Jag vill väl ut ur återupprepningarna, dvs reaktionerna, Jag vill sluta göra fel, säga fel saker osv. Jag vill bli glad, jag vill ha roligt, jag vill skratta, jag vill ha en slags inre ro. Jag vill acceptera mig själv och andra, men mest mig själv.
Alle disse forventninger ligner tanker om, at der er noget galt med det som allerede er?

Er det sådan du oplever det?

Når der ikke er noget separat jeg og ingen fri vilje, hvordan kan du så slutte med at gøre og sige noget forkert? Det er jo ikke dig der siger noget...eller hvad?

Du vil acceprtere dig selv og andre, når der ikke er noget separat jeg, hvad er det så du vil acceptere - og hvad er 'de andre.

KH Vivi

fria

Postby fria » Sat May 11, 2013 12:24 pm

Hej Vivi

Code: Select all

Ok, du kan slutte med at lede. Der er ikke noget separat jeg. Det eksisterer ikke. [/quote]Jag kan intellektuellt förstå att så är fallet. [quote]Jag vill väl ut ur återupprepningarna, dvs reaktionerna, Jag vill sluta göra fel, säga fel saker osv. Jag vill bli glad, jag vill ha roligt, jag vill skratta, jag vill ha en slags inre ro. Jag vill acceptera mig själv och andra, men mest mig själv.[/quote] [quote]Alle disse forventninger ligner tanker om, at der er noget galt med det som allerede er? [/quote]Jag kan intellektuellt förstå att det är olika tankar som jag identifierar mig med och att dom efterföljs av mycket borde-, borde inte-, skulle-, skulle inte-tankar. Och jag förstår intellektuellt att det som sker är sanningen trots mina tankar om det. Jag förstår också att det är tankarna om en situation som får mig att känna konflikt med det som är. Tankar är ju inte verkliga förrän man agerar ut dom, så långt så bra. Men jag upplever, i och för sig mindre ofta nu än tidigare, att det jag tänker kan yttra sig i en kroppslig reaktion som magkänningar, nervositet. Men fortfarande upplever jag det så. [quote]Er det sådan du oplever det? [/quote]Ja [quote]Når der ikke er noget separat jeg og ingen fri vilje, hvordan kan du så slutte med at gøre og sige noget forkert? Det er jo ikke dig der siger noget...eller hvad? [/quote]Nej, jag förstår att om jaget och viljan (som består av tankar) är samma sak och om viljan styrs av annat så nej, då kan jag inte göra något fel. Då sker ju det per automatik. [quote]Du vil acceprtere dig selv og andre, når der ikke er noget separat jeg, hvad er det så du vil acceptere - og hvad er 'de andre. [/quote][/quote][/quote]Om viljan inte är min så kan inte heller tankarna vara mina så då accepterar jag tankarna. Dom andra är också utan vilja. Så då är allt mig själv! Allt är bara tankar. Det är Så svårt att ta till sig.. Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Sat May 11, 2013 2:52 pm

Hej Fria

Hvad vil det sige, at forstå det intellektuelt?
Tjek i direkte oplevelse hvad det betyder.

KH Vivi

fria

Postby fria » Sat May 11, 2013 4:46 pm

[Hej Vivi,
Eftersom jag inte existerar så kan där inte heller finnas något sinne som man använder sig av för att förstå något!
Det måste då betyda att det egentligen bara är spontant uppkomna tankar som uppstår som en reaktion på ett stimuli som sedan en annan tanke påstår sig ha tänkt. Gärna också emellan alla tankar som uppstår i den här "intellektuella processen" så jag säkert ska få för mig att jag tänker och att jag då kan hållas ansvarig för vad jag tänker.

Mvh Fria

fria

Postby fria » Sun May 12, 2013 10:20 am

Hej Vivi,
Min upplevelse av att intellektuellt förstå något är:
Tanke: "vad är intellektuell förståelse"
Ingenting händer utan jag ser, jag hör, lukt uppstår,
Tanke: jag är hungrig
ljud uppstår
Tanke: koltrast
Tanke: jag tänker inte
Tanke: tankar händer mig
Jag kommer inte längre med din fråga.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Sun May 12, 2013 11:02 am

Hej Fria

Så 'at forstå noget intellektuelt' er bare en tanke. Der er intet separat jeg der forstår noget, heller ikke intellektuelt, der er ingen der tænker tankerne, de opstår.

At noget kun er forstået intellektuelt, har altså ingen substans?

Er det dig der tænler? Har du kontrol over tankerne? Kan du bestemme, hvad der tænkes, hvad der IKKE skal tænkes, kan du stoppe en tanke. Hvad er den direkte oplevelse?

Hvad med handlinger? Er det dig der gør ting? Er det for eksempel dig der styrer hænderne når der skrives på computeren? Hvordan sker handlinger? Hvad er den direkte oplevelse af handlinger? Kig på forskellige tidspunkter i løbet af dage. Hvad er det der foregår, når noget bliver gjort?

KH Vivi

fria

Postby fria » Mon May 13, 2013 6:56 am

Hej Vivi,
At noget kun er forstået intellektuelt, har altså ingen substans?
Nej det har ingen som helst verklighetsgrund. En tanke kan ju inte bevisa att den finns och en annan tanke kan ju inte bevisa att en annan tanke finns.
Er det dig der tænler?
Nej, jag upplever det inte så.
Har du kontrol over tankerne?
Definitivt inte.
Kan du bestemme, hvad der tænkes, hvad der IKKE skal tænkes, kan du stoppe en tanke. Hvad er den direkte oplevelse?
Den direkta erfarenheten är att jag inte har någon som helst kontroll över vad som tänks och nej jag kan inte stoppa tankar. Tankar kommer en och en och den ena har inte med den andra att göra. Där finns liksom ingen logisk följd. Jag kan t ex tänka "jag är törstig" och omedelbart efter tänker jag att det "skulle vara skönt att ta en promenad med hunden".
Hvad med handlinger? Er det dig der gør ting? Er det for eksempel dig der styrer hænderne når der skrives på computeren? Hvordan sker handlinger? Hvad er den direkte oplevelse af handlinger? Kig på forskellige tidspunkter i løbet af dage. Hvad er det der foregår, når noget bliver gjort?
Tanken "Jag är törstig" behöver inte leda till handling att jag faktiskt dricker utan drickandet sker per automatik när jag tänker på något helt annat. Jag upplever det som att kroppen sköter sig själv. Den rör på sig utan att jag talar om att den ska röra på sig. Just nu när jag skriver detta rör sig ena foten som om den fått fnatt samtidigt som fingrarna går över tangentbordet och samtidigt som jag hör ljud, fåglar, bruset från datorn. Men jag kan tycker mig inte riktigt kunna uppleva allt samtidigt utan det sker väldigt fort från det ena sinnesorganet till det andra.

Jag upplever det som om där är flera parallella världar som fungerar oberoende av varandra. En med alla kroppsliga sinnesorganen, typ jag är ute och går och får ont i fotleden då känner jag det och det gör jätteont och sen helt plötsligt glömmer jag det onda och har fokus på något jag ser t ex min hund träffar en massa andra hundar och så fokuserar jag på det samtidigt som där är en mentalvärld som tycker en massa om det som sker.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Mon May 13, 2013 3:39 pm

Hej Fria

Gode beskrivelser!

Så at der 'kun er en intellektuel forståelse' er bare en tanke om at der kun er en intellektuel forståelse.

Er der nogen tvivl om, at der ikke er et separat jeg?

KH Vivi

fria

Postby fria » Mon May 13, 2013 5:29 pm

Hej Vivi,
Er der nogen tvivl om, at der ikke er et separat jeg?
Jag vet ju att jag inte hittar en kärna av ett jag utan jag ser att personen är uppbyggd av olika tankar men jag kan fortfarande identifiera mig med olika tankar om mina så kallade fel typ otillräcklighetstankar men jag ser snabbt igenom dom och det släpper allt fortare.
Men där är t ex tankar om världen, som jag kallar världstankar om hur världen med djurindustrier, mänskliga arbetsläger, skövling och utrotning av växter och djur. Och när en sådan inträffar, oftast när jag sett nyheter eller läst tidning, då känner jag en sådan ofantlig vrede, som uppstår djupt inifrån, i magen. Där uppstår också en känsla av djup sorg tillsammans med vreden, jag vet inte ens om det är tankar för jag upplever inget pladder och ingen jag mot världen-separation (som jag kan uppleva med otillräcklighetstankarna). Utan där uppstår vrede och sorg och alltmer känner jag mitt i detta någon slags ömhet för allt inklusive mig själv.
Detta är kanske någon form av tro på ett separat jag, jag vet inte, där är jag förvirrad.

Mvh Fria

dreamer

Postby dreamer » Mon May 13, 2013 7:43 pm

Ok Fria

Har du en forventning om, at når du har set HELT igennem det separate jeg, vil disse tanker og følelser ikke længere opstå? Hvad skulle forskellen være når det ikke er et 'jeg' der tænker tankerne og ikke noget separat jeg der kontrollerer følelserne?

Kan du finde nogle forventninger om hvordan livet vil være anderledes ud over dem du har nævnt?

KH Vivi

fria

Postby fria » Mon May 13, 2013 8:59 pm

Hej Vivi,
Har du en forventning om, at når du har set HELT igennem det separate jeg, vil disse tanker og følelser ikke længere opstå?
Ja, där finns faktiskt en förväntan om att sådana tankar ska försvinna när jag på djupet verkligen förstår att där inte finns något jag.
Hvad skulle forskellen være når det ikke er et 'jeg' der tænker tankerne og ikke noget separat jeg der kontrollerer følelserne?
Tankarna skulle bara vara där precis som träden, växterna, och allt annat bara är där i den materiella världen. Jag kan förvisso tycka visa platser, vissa plantor är fula och vissa insekter är räliga men jag skulle ju aldrig försöka få bort dom. Så, dom skulle bara vara där, varken bra eller dåligt, rätt eller fel.
Kan du finde nogle forventninger om hvordan livet vil være anderledes ud over dem du har nævnt?
Livet skulle bli mer harmoniskt, lugnt, fridfullt, glädjefullt. Jag skulle inte känna skuld eller känna mig otillräcklig och maktlös.

Mvh Fria

Return to “Other Languages”