gids gevraagd

Dansk, Nederlands, Italian
gerdah

Re: gids gevraagd

Postby gerdah » Sun Jul 14, 2013 8:14 pm

Oftewel is er alleen geen zelf wanneer je dat ziet en wel een zelf wanneer je het niet ziet? Is het van jou afhankelijk?
Nee, niets is van “mij” afhankelijk. Dat blijkt, anders zou “ik” iets aan dit gebeuren kunnen doen en het bewijst zich dat dit niet mogelijk is.
Vandaag werd er opgestaan met een licht gemoed. Er waren direct ervaringen (zoals altijd natuurlijk) en het labelen van gedachten kwam er achteraan. De gedachten waren niet zo direct en niet zo dik zodat de ervaringen en de gedachten beide helder gezien (gewoon gezien, niet door “mij”) konden worden. Anders ook wel maar door een dikke mist die zichzelf herhaald.
Er denderden bij tijd en wijle sensaties door het lichaam, onverwacht, direct gevolgd door een label “fijn” of “niet fijn”.
En het waarnemen is, ja, er altijd. Waarnemen en ervaren gaan hand in hand. En aan allebei zit niets persoonlijks. Het is het label wat er achteraan komt waarop staat “van mij”.
En in al die gedachten zitten allemaal “ik-jes” (echt waar, ze zijn bij tijd en wijle met meer!). Gedachten die gaan over “ik” zijn per definitie schizofreen hahah.
En ja, als die gedachten zo dik en snel zijn, dan gaan ze samen met ongemak en is er veel verzet (dus nog meer gedachten).
En bij ongemak zijn er veel “ik” gedachten, gek genoeg.

Maar dat de focusser niet onder controle is impliceert dat er een focusser is, kijk eens goed, is die er wel?
Er is aandacht/ focus maar niet iets wat dit controleert. De focus ligt vandaag erg bij geluid en beeld, prachtig. Dit is bliss.
Zijn die gedachtes een probleem?
Vandaag niet. Maar, ja, ze (gedachten met een “ik” erin) vormen een probleem omdat ze uiteindelijk weer geloofd worden als zijnde de werkelijkheid. En de ik als doener, “ik moet wat doen, anders komt het niet goed” leven in blazen.
Maar je hebt gelijk; als er paniek is dan gaan gedachten op zoek naar weten, snappen, logica en het waarnemen heeft hier niets mee te maken. Dat is onveranderlijk aanwezig, is...
Pfff, het is energetisch voelbaar. Als er focus ligt op gedachtengangen dan gaat alles in dit lijf omhoog, spiermatig, en als de focus dan weer van de gedachten afgaat dan stroomt het weer.
En gedachten breien alle momenten aan elkaar want ieder moment is er een nieuwe ervaring. En zonder gedachten zou het vorige moment alweer vergeten zijn. Mooi dat ze er zijn maar zonder die “ik” erin graag :-)

Life

Postby Life » Sun Jul 14, 2013 10:37 pm

Dus de gedachtes ik dit ik dat ik zus moeten verdwijnen, en dan? Wat is er mis met de gedachte ik? En wat gaat ervoor zorgen dat die gedachte nietmeer verschijnt? LU stelt er is al geen ik, niets om te verdwijnen, niets te verkrijgen, ik is maar een gedachte, een label als tafel en stoel, gedachtes labelen alles en ik en jij hoort daarbij, het is aan jouw om na te gaan in je directe ervaring, nu dus, na te gaan of dat voor jou ook zo is.

Als je ziet dat gedachtes gewoon gebeuren zonder controle waarom zou de gedachte ik dan daar niet bij horen?
Life...... Are you separate from it?

http://machielovic-justbeing.blogspot.com/

gerdah

Postby gerdah » Mon Jul 15, 2013 11:25 pm

Als je ziet dat gedachtes gewoon gebeuren zonder controle waarom zou de gedachte ik dan daar niet bij horen?

Zo is het inderdaad. Er is een gedachte met de inhoud/ label “lastig hoor”, als er geen ik is, waarom komt dan steeds die gedachte voorbij? Vandaag zijn gedachten weer snel en aanwezig maar wisselden zich af met periodes waarin het is alsof bewustzijn zich uit trekt. Zo leuk om mee te maken, dat laatste. Maar ook de gedachtenwolken, bij elkaar passende clusters die een verhaal, verband maken, konden gezien worden. Al die patronen, gewoontes, om zus of zo te denken, griezelig mechanisch. Dit is een label natuurlijk :-) er kan ook van horror genoten worden :-) of geen van beiden en zoals het al gebeurt is, gewoon ondergaan. Er wordt meer en meer gezien, er ontstaat wat meer relaxtheid. Ok, het heldere zien komt en gaat. En gelukkig zijn de dagen dat er volkomen helderheid is. In werkelijkheid ontvouwt zich ieder moment en op het moment dat hij gelabeld wordt is het nog slechts een gedachte. Gedachten van twijfel zijn er nog steeds met vragen over van alles en nog wat; vrije wil, eigenschappen als willen, verlangen, toekomstdromen.
Het verlangen iemand te zijn is conditionering, slechts een gedachte, en daar gaan toch vele gedachten over en dat gaat ook gewoon door. Mooi hè hoe gedachten elkaar bestrijden. De ene gedachte zegt “jij bestaat niet” gevolgd door een gedachte “dat zie je toch dat ik besta”, volledig concept van gemaakt. De enige waarheid is dat er ontelbare veranderende verschijnselen zijn, alles is, binnen en buiten dit lichaam.
Maar al die zinloze gedachten over zelf, ongelooflijk.

Life

Postby Life » Tue Jul 16, 2013 12:18 pm

Ok, volgens mij ben je toe aan de laatste vragen, je hebt gezien hoe het zit.

Neem je tijd maar niet lang over denken gewoon antwoorden hoe je het nu ziet.

1 Is er een afgescheiden ik, zelf of mij op welke manier dan ook? Was die die er ooit?

2 Beschrijf in detail wat zelf is, hoe het werkt en waar het voor dient in jouw ervaring?

3 Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voor je deze dialoog begon? Vertel over de laatste paar dagen.

4 Was er iets specifieks waardoor je dit ging zien?

5 Hoe zou je dit uitleggen aan iemand die zich niet bezighoudt met dit soort zaken?

6 nog iets toe te voegen?
Life...... Are you separate from it?

http://machielovic-justbeing.blogspot.com/

Return to “Other Languages”