Ricky welkom

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Ricky welkom

Postby Patrick » Sat Apr 06, 2013 12:48 pm

Dag Ricky,

Wat brengt je hier?
Wat zijn je verwachtingen?

hartelijke groet,
Patrick

Ricky

Re: Ricky welkom

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 12:31 am

Heeeel kort: Ik probeer het geen-zelf inzicht te verkrijgen. Ik denk dat ik er bijna ben maar er zijn nog enkele overtuigingen of zienswijzen, mbt hoe ik de realiteit zelf ervaar/denk te ervaren, die me hierbij in de weg staan. Deze overtuigingen en zienswijzen zou ik eens graag willen toetsen.

Mij lijkt dat als de geen-zelf theorie klopt (voor mij is het een theorie), dat deze ook te begrijpen en uit te leggen is. En dat mijn eventuele tegenwerpingen of vragen voortkomen uit onwetendheid of illusie. Ik begrijp ook dat er aspecten zijn die je eerst moet ervaren. Maar de structuur zou moeten kloppen, de inhoud komt bij de ervaring.
Ik hoop hier hulp te kunnen krijgen bij het verkrijgen van dit inzicht. Zo heb ik de kans om zelf vragen te stellen ipv alleen informatie tot mij te nemen.

Ik was al begonnen met uitleggen van mijn gedachten hierover maar het wordt echt te laat. Morgenavond (pas laat) ben ik weer terug!

Patrick

Postby Patrick » Sun Apr 07, 2013 7:00 am

Er bestaat geen 'zelf' dus ook geen 'niet-zelf'.
Dit zijn gewoon twee concepten afhankelijk van elkaar.
Ik ga niet in discussie over concepten.

In de ‘direct pointing’ methode krijg je ‘pointers’, verwijzers naar het ‘zien’, direct ervaren van de werkelijkheid zoals ze is. Deze pointers in de vorm van vragen zijn ook concepten en dienen dan ook enkel om te wijzen, op zichzelf zijn ze niets.

Hier stel ik vragen die naar de illusie van het ik wijzen.
Jij antwoord daarop met 100% eerlijkheid.
Geen filosofische antwoorden maar wat je direct ervaart.

Akkoord hiermee?

Ricky

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 9:52 am

Ok, afgesproken.

Patrick

Postby Patrick » Sun Apr 07, 2013 10:36 am

Wat gebeurt er als je leest dat het ‘ik’ enkel een illusie is, dat het slechts de inhoud van een gedachte is en dus niet werkelijk? Welke gewaarwording is er?

Ricky

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 11:16 am

Ik kan dit best redelijk beredeneren. Het “ik”-gevoel lijkt me het effect dat ontstaat als het bewustzijn zich bewust wordt van zichzelf. Maar als ik dat doe en er helemaal in mee ga, kom ik in een soort mentale lus terecht. Ik kan dit het beste omschrijven als het effect dat je krijgt als je 2 spiegels tegenover elkaar zet en je hier tussenin gaat staan. Je wordt tot in het oneindige gespiegeld. Dit lijkt me niet echt een bruikbare staat van zijn en deze “loop” kan alleen doorbroken worden als er een “ik” wordt toegevoegd die de boel ervaart. En dus voeg ik die weer toe en ben ik weer terug in mijn normale ervaring van de werkelijkheid.

Patrick

Postby Patrick » Sun Apr 07, 2013 12:19 pm

Eet iets en proef het.
Hebben de smaakpapillen een ‘ik’ nodig om te proeven?
Hebben die een gedachte nodig om te kunnen proeven?

Eerst is er de rechtstreekse ervaring van het proeven, daarna komen de gedachten die gaan labelen: zoet, zuur, bitter, vies, lekker, … Daarmee gevoelens gekoppeld en nog meer gedachten. Onder andere ‘ik’ gedachten’. Wat als die ‘ik’ gedachten er niet zijn? Is het proeven dan minder?

Hetzelfde met de 4 andere zintuigen. Die zijn werkelijk.
Een gedachte is ook werkelijk, de inhoud ervan niet. Die verwijst naar iets dat al voorbij is of naar een andere gedachte.
Kijk naar de rechtstreekse ervaring en zie hoe gedachten daar een verhaal aan koppelen.

Kan je een gedachte denken?
Kan er meer dan één gedachte tegelijkertijd aanwezig zijn?

Ricky

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 1:13 pm

Ik ben het met je eens dat het "ik" niet de gedachten zijn en dat de gedachten niet nodig zijn om te ervaren. Ik zie het "ik" als het bewustzijn dat alles ervaart. En toch kan dat "ik" de gedachten sturen. Het kan zich ook focussen op een onderwerp en het kan bv het lichaam bewust opdrachten geven. Het "ik" kan er ook voor kiezen om niks te doen met bepaalde gedachten die opkomen. Het "ik"  kan niet zelf gedachten starten.  Hoe zou dat ook kunnen? Hoe worden deze dan gestart? Ik besef dat ik mezelf tegenspreek, dat is die lus. Ik zeg dat het "ik"  het bewustzijn van alles is en tegelijk denk ik dat gedachten ook door het bewustzijn geïnitieerd worden. Of er zouden 2 bewustzijnen zijn. Een primair bewustzijn dat in alle levende wezens aanwezig is en dat secundaire bewustzijn dat wij hebben.
Ik kom hier maar niet uit...

Patrick

Postby Patrick » Sun Apr 07, 2013 1:50 pm

Het is duidelijk dat je met denken er niet uit kunt komen.

Verleg de aandacht naar de rechtstreekse ervaring.
Sta erbij stil, niet labelen, niet denken dat je iets moet wijzigen of interpreteren.

Kijken naar de context, niet naar de inhoud.
Zien wat er gebeurt, nu, in dit moment.
Zie hoe de ervaring ingevuld wordt met allerlei veronderstellingen, bedenkingen.
Het maakt niet uit wat er gebeurt, zie wat er gebeurt met de ervaring, gedachte, gevoel, ….
Kan je dit zien?

Ricky

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 2:09 pm

Ja, dat kan ik wel zien.

Patrick

Postby Patrick » Sun Apr 07, 2013 8:59 pm

Kijk ook zo naar je zelfbeeld.
Hoe is dit zelfbeeld ontstaan?
Wat houdt dit zelfbeeld in stand?
Wat moet er behoed of verdedigd worden met door zelfbeeld?

Ricky

Postby Ricky » Sun Apr 07, 2013 11:09 pm

Hoe is dit zelfbeeld ontstaan?
Ook door gedachten, bedenkingen, veronderstellingen en overtuigingen. Het becommentariëren van de ervaringen met mezelf in het verleden. En informatie van buitenaf die ik/(onder)bewustzijn eruit filter die van toepassing zijn hierop of die het bevestigen. En door de aanwezigheid van het ego.

Wat houdt dit zelfbeeld in stand?
Het ego denk ik. Hier verleent het ego zijn identiteit aan.

Wat moet er behoed of verdedigd worden?
De identiteit en alle mensen, spullen en herinneringen die ik (het ego) hieraan gekoppeld heb en ook het zelfbeeld.

Patrick

Postby Patrick » Mon Apr 08, 2013 8:19 am

Zo te zien neem je dit allemaal heel reëel volgens de gedachten die je hier rond opgebouwd hebt.
Het voelt allemaal zo werkelijk dat je het niet eens in vraag stelt.

Allemaal om de nood aan controle en zekerheid te bevestigen.

Denk je dat je niet meer zou kunnen leven als ‘jij’ niet kan beslissen?
Sta je zo buiten het leven dat je denkt het te kunnen sturen?

Durf je tot in je lijf, tot in je gewaarwordingen en gevoelens, één ogenblik toelaten dat ‘jij’ niet bestaat, dat er niemand aan het stuur van het leven zit?

Ricky

Postby Ricky » Mon Apr 08, 2013 10:47 am

Hier wordt het een beetje lastig… Dit zou betekenen dat er geen “ik” is die beslissingen neemt. Geen “ik” die een vrije wil heeft. Er is alleen “zijn”. Alle keuzes die gemaakt worden, gebeuren gewoon. Dit lijkt me een gevaarlijke gedachte. Hoewel het in deze lijn van gedachten een logische conclusie is. En ik begin dit ook waar te nemen en te voelen. Ik begin in te zien dat “ik” mijn gedachte niet creëer. Die komen en gaan vanzelf. En als er geen “ik” is die gedachten over iets creëert, is er ook geen “ik” die een beslissing neemt. En toch lijkt het alsof “ik” ervoor kan kiezen om wel of niet iets te doen met een bepaalde gedachte die opkomt. Maar ook dat gebeurd dus gewoon…

Patrick

Postby Patrick » Mon Apr 08, 2013 11:00 am

Welke fysieke gewaarwording/gevoel is er bij die gevaarlijke gedachte? Geen uitleg, enkel een beschrijving in je eigen woorden van wat er rechtstreeks ervaren wordt.

Return to “Other Languages”