Hennen, hier begint ons geprek

Dansk, Nederlands, Italian
Hennen

Re: Hennen, hier begint ons geprek

Postby Hennen » Tue Jan 01, 2013 9:46 pm

Een ik heeft nooit bestaan, het is de gedachte, het gevoel die er altijd zijn!

Patrick

Postby Patrick » Wed Jan 02, 2013 7:02 am

Hoe de illusie van een afgescheiden zelf kunnen ontstaan? Hoe werkt deze illusie?

Hoe zou je het uitleggen aan iemand die het niet kent maar er wel nieuwsgierig naar is?

Wat was het dat het laatste zetje gaf om het te zien?
Was er een specifiek moment of was het er ineens?
Wat is er eigenlijk gebeurd?

Hoe is het nu om dit te zien?

Hennen

Postby Hennen » Tue Jan 15, 2013 8:12 pm

Ik zou het kunnen uitleggen door een voorbeeld te geven van een situatie die ik heb meegemaakt..ik had een telefonisch gesprek met iemand, ineens zag ik dat ik de kijker was en niet de persoon die het gesprek voerde en de andere persoon aan de andere kant van de lijn, bestaat eigenlijk niet en alles er om heen bestond ook niet.
Ik heb het wel vaak, dat ik van die situaties mee maak en dat ik ineens besef dat het niet echt is, maar ik weet niet wat het is, ik heb er geen antwoord voor!

Patrick

Postby Patrick » Tue Jan 15, 2013 8:22 pm

Ben je dan de waarnemer, de kijker, van het wat er gebeurt?
Is er een afstand tussen jou en wat er is?

Hennen

Postby Hennen » Tue Feb 05, 2013 8:17 pm

Het is moeilijk om uit te leggen, want ik ben de waarnemer, de kijker en niet de persoon die iets doet, maar ik zit wel in dat lichaam die het doet en tegelijkertijd ben ik de waarnemer..ik kan het allemaal van afstand zien, want ik kan zien dat er afstand is tussen mij en de gebeurtenis.

Patrick

Postby Patrick » Wed Feb 06, 2013 11:51 am

Hoe weet je dat er een waarnemer bestaat, die afgezonderd staat van het waarnemen zelf? Wordt die ook niet waargenomen? Hoe kan die dan buiten het waargenomene staan?

Test het uit: zit rustig met gesloten ogen en luister. Wanneer een geluid gehoord wordt, is er iets anders aanwezig dan luisteren en hetgeen gehoord wordt? Is er een waarnemer nodig opdat dit plaats heeft?
Hetzelfde met zien. Ontspan de spieren rond de ogen. Kijk rustig en met ontspannen ogen. Is er iets anders dan zien en hetgeen gezien wordt? Welke gedachten komen er?

Kan je zien wat die zogenaamde waarnemer is? Is het een gevoel, is het een gewaarwording, is het de inhoud van een gedachte? Of is het dit allemaal samen ? Wordt dit ook niet waargenomen?

Return to “Other Languages”