gaan

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Re: gaan

Postby Patrick » Thu Oct 25, 2012 6:57 am

Met denkwerk ga je er niet door geraken omdat het denken je steeds opnieuw op een dwaalspoor brengt.
Daarom spreken we hier van kijken, zien in totale eerlijkheid naar wat er zich aandient via de zintuigen.
Door ook te zien hoe de gedachten daarna er een verhaal van maken.
Eén van die verhalen is dat zonder het ‘ik’ alles misloopt. Is het niet eerder andersom?

Jan

Postby Jan » Sun Oct 28, 2012 4:00 pm

Er gebeurt van alles, het ene moment zie ik het heel duidelijk, erna val ik weer in de 'ik'. maar ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat ik dit wel moet bedenken, anders gebeurt het niet,dan blijf ik moeiteloos in de rol van 'ik'.
Er zijn wel inzichten zoals vergelijkingen met zo'n autootje in de kermis waarvan het stuur los ronddraait, dat je dus eigenlijk in zo'n autootje zit te sturen of je leven ervan af hangt. 'ga in de passagiersstoel zitten' is dan mijn gedachte maar als ik bijvoorbeeld weer brood uit de diepvries heb gehaald is alles weer bij het oude...

Patrick

Postby Patrick » Sun Oct 28, 2012 5:31 pm

Kan je een beschrijving geven van wat je als 'ik' labelt, wat je een gevoel van "zelf' benoemt?

Jan

Postby Jan » Mon Oct 29, 2012 8:54 am

Een gevoel van 'zelf' is aanwezig bij emoties, verdriet, boos, teleurstelling, verontwaardiging (onrecht).
Vooral bij gedachten van onrecht komt het 'ik' met verdediging, standpunten om je 'plekje' in de wereld te verduidelijken, van wat er gevoeld wordt te bekrachtigen naar de ander, bij het uitspreken van de gevoelens van bijvoorbeeld verontwaardiging komt er toch iets door je heen waar je eigenlijk geen tijd bij hebt om je gedachten te ordenen, dan gaat het hard om hard, gevoel tegen gevoel, 'ik' tegen 'ik'. Dan komt de andere 'ik' aan je 'zelf' en is hij 'Alive and kicking'

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 29, 2012 12:31 pm

Neem één emotie als praktisch voorbeeld op het moment dat je het rechtstreeks ervaart, dus niet vanuit een herinnering.
Kan je precies beschrijven wat er aanwezig is bij die ene emotie?
Welke emotie wordt er ervaren, welke gedachten en gewaarwordingen zijn daarbij aanwezig tot betrekking tot deze ene emotie op dat ogenblik ?
Waaruit bestaat die ene emotie als je er grondig naar kijkt?

Jan

Postby Jan » Thu Nov 01, 2012 10:04 am

Dit is een lastige, ik probeer em te grijpen maar kom toch elke keer weer uit bij emoties uit herinnering, 'ik' is er zo snel bij dat het lastig is de vinger erachter te krijgen wat nou wordt ervaren zonder dat ie erbij is... Het komt neer op 'gevoel' wat niet geplaatst kan worden, vernelde ademhaling, gevoel in de buikzone, druk bewegen maar waar die scheiding nou ligt is het lastige

Patrick

Postby Patrick » Thu Nov 01, 2012 11:14 am

Leren kijken naar de directe ervaring kan in het begin lastig zijn omdat de aandacht gewend is om de gedachten te volgen en zo de band met de werkelijkheid verliest.

Alles gebeurt vanzelf, met inbegrip van kijken en doorzien van de illusie.
Zie dit. Er is geen inspanning, alleen een gedachte over inspanning.
Merk op dat er niemand aan het kijken is.
Kijken en zien gebeuren gewoon.

Is er angst om te verdwijnen, om niet meer als iemand gezien te worden?

Jan

Postby Jan » Mon Nov 05, 2012 10:21 pm

Een tijd stil maar hier gebeurd van alles, ik moest dit weekend mijn pc rebooten, hier had ik veel assosiaties mee.
Dat er binnen bewustzijn een ik is die het dualisme uitoefent kan ik ervaren. Dat er ook geen bewustzijn is is toch een taaie en ik weet niet goed hoe dit te plaatsen.

Patrick

Postby Patrick » Tue Nov 06, 2012 12:30 pm

Wat bedoel je met ‘dat er ook geen bewustzijn is’?
Is er geen bewustzijn in de ervaring, tijdens het ervaren?
Moet er iemand zijn die bewust is of is er enkel bewust zijn zonder dat daar iemand voor nodig is?

Jan

Postby Jan » Tue Nov 06, 2012 11:45 pm

Ik reageer hiermee op;
Is er angst om te verdwijnen, om niet meer als iemand gezien te worden?
Hiermee dacht ik dat je wees naar het totale verdwijnen maar uit je zinnen nu begrijp ik dat het bewustzijn blijft.
Soms heb ik helemaal geen zin meer om aan het duale spel deel te nemen, bij het doorzien (met name bij anderen) schiet ik in een soort nutteloosheid die lastig te plaatsen is, ik ben ook bang voor de ongeïnteresseerdheid die opmaken treden. Is dit niet ook een verhaaltje of gaat het zelfs op een geloof lijken. Mijn ik spring alle kanten op.....

Patrick

Postby Patrick » Wed Nov 07, 2012 12:43 pm

Het zelfbeeld of het gevoel van een zelf te zijn kan zo sterk zijn dat er angst is om het los te laten, omdat gedacht wordt dat er dan niemand meer is om te leven.
Het kunnen ook andere emoties zijn die het loslaten in de weg staan.
Als je leest dat ‘jij’, ‘ik’, ‘mij’ niet bestaat zoals je tot nu toe gedacht hebt, wat roept dit op aan emoties, bijvoorbeeld angst, weerstand, afkeer, blijdschap, of andere ?

Jan

Postby Jan » Wed Nov 07, 2012 11:10 pm

Eerlijk gezegd roept het een gevoel van huichelarij op. Roepen dat het niet zo belangrijk is maar wel zorgen dat je battarij van je iPhone elke dag vol is. Je laat de mensen die trouw hun 'ik' leven eigenlijk in de steek, je wordt wel geacht je rol serieus te nemen. Dit kun je natuurlijk niet zo 1-2 uitleggen. Egoïstisch is dat het?

Patrick

Postby Patrick » Thu Nov 08, 2012 11:47 am

De mensen leven geen ‘ik’, ze denken dat ze dat doen.
Gezond verstand maakt deel uit van het leven, het ‘ik’ is onecht.
Denk je dat je braaf, netjes opgevoed, altijd vriendelijk en voorkomend, steeds blij en opgewekt wordt als je de illusie van het ‘ik’ doorziet? Enkel de illusie valt weg, het leven gaat gewoon door.
Welke verwachtingen heb je nog hierover? Hoe realistisch zijn zij? Moeten zij zekerheid geven?

Jan

Postby Jan » Sun Nov 18, 2012 8:50 pm

Ik ben er nog druk mee Patrick en maak gestaag vorderingen...

Patrick

Postby Patrick » Sun Nov 18, 2012 9:27 pm

Jan,

Het beste is om in gesprek te blijven en dagelijks je bevindingen te posten. Het is een proces waarbij vragen en antwoorden doorwerken. Gewoon melden wat er opkomt. Er zijn geen juiste of foute antwoorden.

Return to “Other Languages”