gaan

Dansk, Nederlands, Italian
Jan

gaan

Postby Jan » Fri Oct 12, 2012 9:07 am

ok, ik ga ervoor, zoals ik het nu zie;
dus ik stap de wereld in met de wetenschap dat deze 'ik' niet bestaat en 'ik' ga op zoek naar aanleidingen voor verklaring.

De onderbouwende verklaring is dat de hersenen een "ik" creëert die de eigenschap heeft zich de dingen die gebeuren toe te eigenen. De evolutieleer vertelt van de ontwikkeling van de huidige mens. Als 'ik' met een steen op een noot sla gaat ie open en kan ik eten.

'ik' ben door jaren heen gevoed met bevestiging dat 'ik' grip op de wereld kan uitoefenen. 'steen op noot' is dus geëvolueerd in 'voet op gaspedaal, 'ik' ga sneller' en 'ik koop putopties facebook, 'ik' kan rijk worden'

Het toe-eigenen en het last hebben zijn ongewenst dus bewustwording van het claimen en lijden van 'ikke' kan lijden tot verlichting. Dus 'steen op noot' beheerst niet meer je leven maar is onderdeel ervan.....

iedereen, dwz. alle 'iks' zijn door hun sociale omgeving, de media en technische apparaten gesteund doordat er dagelijks, elke minuut, een bewijs kan worden geleverd voor een succes ervaring die 'ik' kan claimen.

'ik' post nu dit berichtje toch? wie of wat doet dit anders?
hoe komen we hier nu los van? hoe stel ik mij voor dat een verlicht persoon zich in een ingewikkelde sociale omgeving beweegt? Val je dan niet zo nu en dan door de mand?
is er iemand beschikbaar?

Patrick

Re: gaan

Postby Patrick » Mon Oct 15, 2012 12:07 pm

Het ‘ik’ is enkel de inhoud van een gedachte die volgt op een directe beleving.
Als dit gezien wordt valt heel het verhaal van een afzonderlijk, individueel ‘ik’ te zijn weg.
Wat kan er veranderen als er een illusie wegvalt? Gaat het leven dan niet gewoon door?
Wat ben je?

Jan

Postby Jan » Mon Oct 15, 2012 1:36 pm

Ik denk dat je me kunt omschrijven als een 40-jarige zoeker die 2 jaar geleden gestart is. Zoals ik dit wel meer lees ben ik als een gek alles tot mij gaan nemen wat er was en ik denk dat ik aardig ver gekomen ben hiermee. Ik denk dus dat ik de theorie aardig onder de knie heb..

toen ik op dit forum stuitte kwam mij dit dus heel goed uit.. want wat nu? ik kom er niet uit. Op een gegeven moment, na het zoveelste boek en na de zoveelste verwijzing wil je het wel eens meemaken. En als je dit na een paar biertjes wilt delen met anderen wordt het al gauw weggewuifd als gezwets, er zijn toch talloze bewijzen dat die ik van alles doet?

Enkele praktische bedenkingen... als er geen gedachten opkomen dat de garage opgeruimd moet worden, wie of wat doet dat dan? want als de gedachte een keer ontstaan is, dan is hij niet te negeren, vooral niet als je je kont niet kunt keren in de garage.... dus komt de gedachte weer 'oh shit, moet 'ik' ook nog doen. Dit klinkt niet verlicht. Hoe kun je je aan zoiets overgeven? Niet door het te negeren... en ook niet door het te doen want dan claimt de 'ik' het en krijgt het 'ik' complimentjes van de vrouw... tadaa
zo blijf het 'ik' toch regeren en is ie er alleen niet in een filosofische bui?

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 15, 2012 7:50 pm

Ik denk dat je me kunt omschrijven als
Juist, dat is een gedachte, een beeld en niet de realiteit van wat je bent.
Daar komen we later op terug.

Om niet in gepraat te vervallen maar te kijken naar wat werkelijkheid is en wat illusie is starten we
met te bepalen wat we hier als werkelijk beschouwen en wat niet.

Ervaren door de vijf zintuigen is werkelijk, is realiteit.
Een gedachte is ook werkelijk.

De inhoud van een gedachte is niet reëel. Deze inhoud verwijst naar een ervaring die al voorbij is en gaat deze ervaring labelen, beoordelen, verwerpen, …

Neem nu één van de 5 zintuigen, bijvoorbeeld voelen, gewaarworden.
Sluit je ogen en raak het scherm aan met een vingertop, daarna de tafel met dezelfde vingertop, vervolgens raak je je ander hand aan met die vingertop. Wat maakt de ene aanraking verschillend van de andere? Doe dit enkele keren. Neem waar, begin er niet over na te denken.
Is er een verschil te merken in de aanraking als er geen gedachte aanwezig is?
Is er iets dat gewaar wordt, dat ervaart?

Jan

Postby Jan » Thu Oct 18, 2012 3:59 pm

Ik werd ook in beslag genomen door drukte op mijn werk maar dit vind ik lastig Patrick, ik ben een techneut pur sang en dan met dat voelen... ik heb er niet zoveel mee en begrijp eigenlijk niet waar je naartoe wilt.
Ik voel dus niet zoveel verschil maar dat kan kloppen als het verhaal is dat er pas iets wordt gevoelt als er een gedachte bij is.. ben ik dan op het goede spoor?

Patrick

Postby Patrick » Thu Oct 18, 2012 7:38 pm

Als er een gewaarwording is in het lichaam wordt die onmiddellijk gevoeld.
Bijvoorbeeld een de gewaarwording van een prik. Daar is niet eerst een gedachte over een prik.
De gedachte voegt er informatie aan toe: ' dit is een prik'. Zonder die gedachte is de gewaarwording van de prik er ook.

Zo is het met alle zintuigen. De gedachten volgen op een zintuiglijke indruk. Niet andersom.
Ze geven een naam (labelen) aan de zintuiglijke ervaring maar voegen niets toe aan de zintuiglijke ervaring zelf. Die is al voorbij.
Kan je dit onderscheid zien?

De directe ervaring is de basis. Neem dit waar.

Jan

Postby Jan » Fri Oct 19, 2012 7:40 pm

ja dit kan ik zien, je zintuigen nemen waar, je geeft er zelf gedachten aan.

Patrick

Postby Patrick » Fri Oct 19, 2012 7:55 pm

Volg een gedachte en kijk of je kunt zien waar die gedachte vandaan komt en waar ze naartoe gaat.
Waar komt een gedachte vandaan?
Heb jij zeggenschap over de gedachten die opkomen?
Kan een gedachte een ander gedacht denken?

Jan

Postby Jan » Sat Oct 20, 2012 9:55 am

Wow wat zijn er veel gedachten en als ik er eentje uit probeer te lichten levert dit ook weer allemaal gedachten op. Analyses van het waarnemen en het labelen hiervan. Wat gebeurt er, wat vindt ik er allemaal van, wat moet ik nog doen... Maar dit proberen te stoppen levert ook weer gedachten op. Het lijkt meer een soort domino.... En dan 6 rijen naast elkaar..

Patrick

Postby Patrick » Sat Oct 20, 2012 12:03 pm

Kan je een ‘ik’ vinden die gedachten denkt?

Jan

Postby Jan » Sun Oct 21, 2012 6:58 pm

Het lijkt of de gedachten voorbij komen en dat de 'ik' daar gedachten uit pikt waar vervolgens lading aan wordt gegeven. Dus 'ik' denk ze niet maar pik ze er wel uit

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 22, 2012 7:30 am

‘ik pik ze er wel uit’ is dit ook geen gedachte nadat de aandacht al naar een gedachte gegaan is?

ja dit kan ik zien, je zintuigen nemen waar, je geeft er zelf gedachten aan.
Komen en gaan de gedachten niet vanzelf in associatie met de zintuigen?
Worden die gedachten niet gezien als ze er al zijn of zelfs als ze al voorbij zijn?
Hoe kan een ‘jij’ of ‘ik’ dan in controle zijn van gedachten?

Jan

Postby Jan » Mon Oct 22, 2012 9:53 pm

Dus gedachten komen en gaan zonder dat hier een ik aan te pas komt?
Hier moet ik aan wennen. De gedachte om de schuur op te ruimen verschijnt omdat er een 'ik' is
Die vindt dat de grens van de troep die er ligt is overschreden.
Bedoel je nu dat de ik hier geen controle over heeft en dat het bewustzijn
bepaalt wie slordig en wie netjes door het leven gaat?

Patrick

Postby Patrick » Tue Oct 23, 2012 1:15 pm

Je kan ook kijken naar wat ‘Jan’ is en naar wat ‘het zelfbeeld, de identiteit of de persoonlijkheid’ is.

Het leven wordt gespeeld, geleefd door een ‘karakter’ zoals in een theaterspel, de figuur die door zijn omgeving Jan genoemd wordt, met al zijn aangeboren eigenschappen, neigingen, voorkeuren en afkeren, talenten en onvermogens.

Tijdens de jeugdjaren is hem door de omgeving aangepraat geweest dat deze figuur greep moest krijgen op het leven en zelf moest gaan bepalen wat er moest ontwikkeld worden, verbeterd, weggenomen, enz. Stilaan is door al die gedachten, gevoelens en gewaarwordingen een zelfbeeld ontstaan dat een eigen leven is gaan leiden. Het idee is ook ontstaan dat het ik een zelfstandige entiteit is met een persoonlijkheid, een identiteit, dat heerst over het leven of het willoos ondergaat.

Als doorzien wordt dat het ‘ik’, het zelfbeeld een verbeelding is, een verhaal is, dan valt het karakter niet weg. Het leven gaat gewoon door. De schuur wordt door ‘Jan’ opgeruimd.

Het ‘ik’ is een illusie. Wat roept dit op aan emoties, gevoelens, gedachten?

Jan

Postby Jan » Wed Oct 24, 2012 2:58 pm

Dit brengt meer teweeg dan het verhaal van Sinterklaas.
er komen meteen gedachten naar situaties uit het verleden waarbij bevestiging en het tegenovergestelde zich aandoen. Daar waar bevestiging opkomt is natuurlijk geen probleem en waar het tegenovergestelde zich aandoet moet nog denkwerk worden verricht.
Ik zie dan bijvoorbeeld een politieman in functie voor me, die verplicht zichzelf gedachten te hebben over situaties waarin hij op dient te treden.
Is deze man vrij dan let hij waarschijnlijk op hele andere zaken, doet hij dit in functie dan faalt hij in zijn rol. Hij 'stuurt' dus zijn gedachten zodat hij zijn functie kan vervullen.
Hij heerst bijvoorbeeld over het leven als hij iemand staande houdt die niet voor het rode verkeerslicht stopt, zou hij het willoos ondergaan dan laat hij hem rijden en komt er een ongeluk

Return to “Other Languages”