voor het eerst

Dansk, Nederlands, Italian
Patrick

Re: voor het eerst

Postby Patrick » Mon Oct 08, 2012 12:09 pm

Prima om steeds opnieuw te vertrekken van ervaren en te zien hoe er gedachten bijkomen.
Die gedachten worden ook gezien en ervaren. Laat ze voorbij komen zoals wolken aan de hemel.
Kijken, zien, waarnemen.

Dank je om mij regelmatig op de hoogte te houden van wat er hierbij gebeurt.

hallogijsje

Postby hallogijsje » Tue Oct 09, 2012 8:31 pm

Ik vind dit moeilijk. Eigenlijk heb ik geen idee waar ik naar toe ga. Wat gebeurt er als de illusie van het 'ik' uiteenvalt? Wat verandert er?

'Te merken bij een toevallig geluid dat er enkel luisteren is en dat daar niemand is die luistert.'

Hoe langer ik over deze woorden nadenk hoe ingewikkelder het wordt. Wat is het voordeel als je beseft dat er niemand is die luistert? Het geluid wordt nog steeds gehoord, waargenomen door je zintuig. En hoe zit het dan met aandacht ergens op richten? Als ik het niet ben, wie richt er dan die aandacht of wie stuurt uberhaupt aandacht? Of gaat dat vanzelf alle kanten op? En als jij me aanspreekt met 'je', dan betekent het toch dat er een 'ik' is, wie moet er anders iets oefenen?
Ik heb het gevoel dat jullie met het woordje 'ik' iets heel anders bedoelen, iets dat ik nog niet zie.

Patrick

Postby Patrick » Wed Oct 10, 2012 11:42 am

De gedachte van een eigen, zelfstandig ‘ik’ zit zo diep geworteld dat het idee van er geen te hebben vreemd lijkt, zelfs als onleefbaar gezien wordt. En toch is het één grote illusie. Zoals een touw voor een slang kan worden gezien en angst aanjagen. Zolang niet goed wordt gekeken blijft de angst bestaan. Tot gezien wordt dat het slechts om een touw gaat.

Er is een verschil tussen het ‘karakter’ Gijsje en de ingebeelde persoonlijkheid die als een zelfstandig ‘ik’ gezien wordt.
Het leven wordt geleefd, gespeeld door een 'karakter' zoals in een theaterspel, door de figuur die door haar omgeving Gijsje genoemd wordt, met al haar aangeboren eigenschappen, neigingen, voorkeuren en afkeren, talenten en
bekaamheden. Zo wilt het leven zich uiten en ontvouwen.

Tijdens de jeugdjaren is door de omgeving haar aangepraat dat deze figuur greep moest krijgen op het leven en zelf gaan bepalen wat er moest ontwikkeld worden, verbeterd, weggenomen, enz. Stilaan is door al die gedachten, gevoelens en gewaarwordingen een zelfbeeld ontstaan dat een eigen leven is gaan leiden. Het idee is dan ook ontstaan dat dit ‘ik’ een zelfstandige entiteit is met een persoonlijkheid, een identiteit, dat heerst over het leven of het willoos ondergaat.

Als die schijnbare identiteit doorzien wordt als slechts een verhaal zonder enige werkelijkheid verdwijnt het ‘karakter’ niet. Het leven gaat gewoon door. Alleen de valse verwachtingen verdwijnen zoals het idee van het leven naar de hand te kunnen zetten of ervoor verantwoordelijk of slachtoffer of er het slachtoffer van te zijn.
Het gevoel van een ‘zelf’ te zijn is weggevallen. Het leven vloeit gewoon verder en wordt rechtstreeks ervaren zonder al die filters.

Maakt dit wat duidelijker wat met de illusie van een ‘ik’ bedoeld wordt
Kan je het verschil zien tussen het ‘karakter’ en de ‘persoonlijkheid’?

hallogijsje

Postby hallogijsje » Wed Oct 10, 2012 9:52 pm

dankjewel Patrick. Ja dit verschil kan ik zien maar vooral voelen. Meteen begint alles te stromen.

Vandaag was ik al vroeg wakker en meteen waren er zoveel vragen, ik voelde me opstandig. Gedachten waren: '
Zoveel trainingen gedaan, boeken gelezen, en waar heeft werkeliijk iets verandert? Ja, door wilskracht lijkt het wel even beter te gaan maar ik houd mezelf voor de gek. Waar en wanneer in m'n leven was het wérkelijk goed? Echt volledig leven, het gevoel dat alles stroomt, klopt, licht is.'
En ik kwam tot de conclusie dat dat een paar keer in m'n leven is geweest toen ik het lef had om echt voor mezelf te kiezen. Alsof ik uit alle verhalen stapte, alsof iedereen om me heen verhalen over me vertelde maar die me niet meer raakten, omdat ik wist dat ze niet waar waren. Ik was wie ik was en dat was vrijheid. Ik weet dus hoe licht, hoe sprankelend, hoe nieuw, hoe oorspronkelijk en vol verwondering het kan zijn. Gewoon leven.

Maar er zit inderdaad een vastgeroest patroon in mijn leven wat 'overleven' heet. En aan dat patroon heb ik al hard gewerkt in therapieen en trainingen, maar het blijft een valkuil. Op het moment dat ik leef (mijn karakter dus) ligt de overlever (mijn verhaal) al weer op de loer. En er ontstaan dan vanzelf wel weer situaties die dat verhaal waarmaken.

Patrick

Postby Patrick » Thu Oct 11, 2012 7:12 pm

Je ziet dit gewoon zonder het te moeten overdenken.
Hoe is het om zo naar ervaringen, gedachten en gevoelens te kijken ?

hallogijsje

Postby hallogijsje » Sun Oct 14, 2012 9:51 am

Hoi Patrick, ik heb even wat inlogproblemen gehad, op het moment dat ik mijn bericht wilde versturen was ik uitgelogd. Hopen dat het nu goed gaat.
Het is bijzonder wat er gebeurt. Er komt vanalles los. Ik heb veel inzichten, ik schrijf veel. Zojuist hebben mijn partner en ik sinds lang weer kunnen praten over onze relatie, zie ik hoe deze uitsluitend was gebaseerd op verhalen, illusies en waren/zijn dus alleen teleurstellingen. Er komt veel pijn en emotie los en als een golf verwijnt het, lost het op. Ik wil werken nu om het patroon van verhalen niet weer op te bouwen, om alles blijvend te laten stromen.

Patrick

Postby Patrick » Sun Oct 14, 2012 10:31 am

Fijn om te lezen dat je ziet wat verhalen zijn en wat werkelijkheid is.

Kijk wanneer er een gevoel van ‘ik’, ‘zelf’ opkomt naar de gedachten en gevoelens die aanwezig zijn.
Laat ze gewoon komen en gaan, glimlach ernaar want ze zijn het niet waard om te volgen en aandacht te geven.
Zo blijft het leven stromen.

Kan je zien dat je het leven zelf bent, dat er niets anders is dan wat elk moment aanwezig is ?

hallogijsje

Postby hallogijsje » Mon Oct 15, 2012 9:25 pm

ja, ik had deze gedacht vanavond in de auto: ik onderzocht alle gadachten die voorbij kwamen over het begin en de afloop van mijn relatie, alle verlangens, alles waar we niet aan hebben kunnen voldoen. En het was ineens zo eenvoudig toen ik kwam bij: dit is wat het is, ik ben het leven, dit is wat ik kan geven, onvoorwaardelijk. Dit voelt als heel warm, heel wezenlijk.
Ik las een mooie deep looking session op facebook van LU, dat raakte me. Is dat ook iets wat ik bv alleen zou kunnen doen, als een soort meditatie, zijn daar technieken voor?

Patrick

Postby Patrick » Tue Oct 16, 2012 11:42 am

Je kan, zoals je nu reeds doet, blijven kijken naar wat er zich aandient als gevoelens in een bepaalde situatie
en dit verwelkomen, bevragen, er naar luisteren, appreciëren en bedanken.
Zie wat er gebeurt.

hallogijsje

Postby hallogijsje » Wed Oct 24, 2012 6:27 am

dankjewel Patrick, dit werkt heel goed. Op het moment heb ik zoveel werk te doen en wordt er veel van me gevraagd, maar door steeds weer bij mezelf te checken wat er precies gebeurt, hoe het voelt en wat ik er mee kan doen, blijft het stromen en is alles goed.

Patrick

Postby Patrick » Wed Oct 24, 2012 8:00 pm

Mooi dat je dit zo kan gebruiken.
Geef maar een seintje van zodra je verder wilt onderzoeken wat het ‘ik’ is .

Return to “Other Languages”