[Dutch] Ik?

Dansk, Nederlands, Italian
Florisness

Re: [Dutch] Ik?

Postby Florisness » Tue Aug 31, 2021 6:28 pm

Dag Ash,

Denk inderdaad dat ik weer een concept aan het omarmen was. Ergens houvast vinden. 'Ik' besta wel maar ben niet al die dingen die ik wel dacht dat ik was.
Misschien als je "gaat" naar wat je bent, krijg je misschien een gevoel dat je niet iets bent? Of beter gezegd, dat wat hier is, niet iets is, niet een ding/object. Of nog beter, dat er geen dingen/objecten zijn. En juist doordat hier geen iets of ding is/door niet iets te zijn, biedt het de ruimte of mogelijkheid voor alles dat verschijnt/te verschijnen als alles.

Kan geen grens vinden maar er is een gedachte over wat wij collectief een persoon noemen? Verder dan dit lukt niet.
Uhu.. en op de een of andere manier moet ik dan snappen wat je bedoelt?;-)
Maar ja, het idee van een persoon lijkt me ook wat een collectieve creatie. Ik denk ook wel eens dat dit soort concepten bestaan in een collectief psyche om het zo maar te zeggen, maar dat is een ander verhaal. Het idee 'mens' ook. Daar zit een sterk 'ik ben het lichaam' gevoel bij. Maar ben je het ermee eens dat de verschijning van het lichaam net zo veel of min leeft of een entiteit is als iedere andere ervaring? Hier zijn ook nog wel gedachten van een zelf (een plaatje met een gevoel erbij) te vinden, alleen is het duidelijk dat ik dit niet ben. Is het je duidelijk dat een persoon niet bestaat? Oftewel, dat er geen eniteit is in ervaring die losstaat van andere delen van ervaring? Een grens kun je namelijk niet vinden, dus hoe kan er dan zo'n losstaande entiteit zijn? Beter in mijn optiek om te zeggen dat alles wat je vind, die entiteit die je bent is, alleen is het woord entiteit niet erg goed door al die associaties.

Ik heb vaak gewoon geen idee meer wat ik aan het doen ben hier. Wilde ook bijna stoppen.
Is er wat een idee/gevoel van zinloosheid? Als dat zo is, kan ik dat begrijpen. Misschien is er eerst tijd en moeite in bepaalde dingen gestopt die uit een identiteit kwamen en als dat dan wegvalt kan het wat voelen alsof er tijd gestopt is in iets onwaars, alsof al die bezigheid wat onzinnig was. In mijn ervaring wordt het allemaal veel beter en mooier. Als je geen aantrekking of drive meer voelt om hiermee door te gaan, lijkt me dat geen verkeerd idee om ermee te stoppen.

Ben bezig in de praktijk om gewoon te doen wat goed voelt.
Want als je je in ieder moment uitlijnt met wat het beste voelt om te doen, dan lijn je je uit met wat je werkelijk bent. En als je je uitlijnt met wat je werkelijk bent, krijg je de best voelende en grootse ervaring. Voor mij is doen wat goed voelt, hetzelfde als go with the flow en laat controle los, zonder daarbij dingen te doen om jezelf af te leiden (facebook, youtube, overeten, etc) en je geest te verdoven (tv, etc), of om het idee van een gat proberen te vullen of iets dergelijks.

Fijne dag,
Floris

Return to “Other Languages”